zo... klaar met eten

quote:
Parepidemos
1. Wetenschap houdt zich bezig met de systematische studie van herhaalbare en toetsbare gebeurtenissen, resp. het verklaren van wat we nu zien uit zulke herhaalbare en toetsbare processen.
Dit geeft de wetenschap een heel beperkte scope.
2. Theologie heeft als onderwerp vooral God en Zijn volk. Hierbij zijn eenmalige, niet herhaalbare zaken zoals wonderen, een normaal onderdeel van dit onderzoeksgebied.
Dt betekent dat een groot deel van de theologie niet toegankelijk is voor uitspraken door andere wetenschappen.
3. De scope van de wetenschap is in de tijd heel beperkt. Niet alleen begin en einde van de wereldgeschiedenis vallen buiten haar competentie; ook alle historische uitspraken hebben geen geldigheid meer als het gaat over een tijdperk dat door wonderen (bijzondere ingrepen van God) wordt beïnvloed.
4. De wetenschap heeft slechts gebrekkige en beperkte kennis; bovendien wordt die heel vaak eenzijdig gebruikt doordat de wetenschappers de juiste wijsheid (uit de Bijbel) niet alleen missen, maar ze er vijandig tegenover staan.
5. Daartegenover heeft de theologie een informatiebron (de Bijbel) die veel betrouwbaarder is dan de gebruikelijke bronnen in de wetenschap.
quote:
dsWim
1) Wetenschap is bepaald niet alleen 'science', de dominantie van de natuurwetenschappen in het wetenschapsbegrip staat al lang breed ter discussie in de wetenschap(sfilosofie) zelf. Met dit soort omschrijvingen raak je de feitelijke gang van zaken niet.
2) Het eenmalige, niet herhaalbare onttrekt zich helemaal niet aan uitspraken door andere wetenschappen. Dat geldt alleen bij bepaalde nogal gedateerde visies op wetenschap. Wonderen zijn bovendien niet eenmalig.
3)Volgens mij valt er binnen begin en einde van de wereldgeschiedenis een behoorlijk wat langere tijd dan waartoe hier de scope van de wetenschap beperkt wordt. Wat hier over historische uitspraken gezegd wordt gaat óf uit van een merkwaardig historistisch wereldbeeld óf is klinkklare nonsens óf is een in je eigen voet schieten omdat dan de theologie net zo min iets over zo'n tijdperk kan zeggen.
4) Dit is enerzijds een open deur en anderzijds iets wat net zo goed voor theologen geldt. De duidelijkheid van de bijbel betekent echt niet dat wij hem automatisch begrijpen. Ook de theoloog heeft slechts gebrekkige en beperkte kennis.
5)zie hierboven; bovendien is het bij de bijbel altijd de vraag of je hem wel gebruikt op de manier waar hij om vraagt. De bijbel is geen natuurkunde of biologie-boek.
We moeten juist als christenen eens ophouden tegen windmolens te vechten als het om wetenschap gaat. Dit soort weergaven van wat wetenschap is en kan tekenen alleen maar zo'n windmolen. Ze doen niet meer dan een vulgaire mythologie over wetenschap napraten.
1) Ook de niet-zo-harde wetenschappen (sociologie, talen, etc) houden zich m.i. bezig met toetsbare en herhaalbare dingen. Vroeger ging het bij psychologie bv. nog om introspectie (wat voelt de onderzoeker en wat leidt hij eruit af). Tegenwoordig gaat het om experimenten en metingen die voor iedereen herhaalbaar zijn. Het kan best zijn dat sommige filosofen andere ideeen hebben, maar wetenschap gaat nog altijd over experimenten en herhaalbare tests!
2) Het feit dat wetenschappers iets te melden menen te hebben over eenmalige zaken, betekent nog niet dat dit ook zinnig is! Uitspraken over eenmalige zaken in het verleden
zijn en blijven hypothesen, die niet getest kunnen worden (je kunt niet terug in de tijd) maar hooguit aannemelijk gemaakt worden doordat die hypothesen voorspellingen doen over iets wat we op dit moment wel kunnen meten, etc.
Overigens, als de TS bedoelt dat wonderen eenmalig zijn, dan neem ik aan dat hij bedoelt, dat ze niet volgens een bepaald (natuurlijk) patroon werken. Jezus kon niet over het water lopen, omdat hij wist hoe hij z'n dichtheid kon verlagen oid (een truc die de wetenschap nog wel eens zal uitvinden) maar omdat Hij als God de natuurwetten op kan schorten als Hij dat wil! Het kan best zijn dat Jezus 2 keer over het water liep, maar dat was dan 2 keer een gebeurtenis die niet binnen het kader van de natuur herhaald kan worden (zonder nog een keer die wonderlijke ingreep).
3). Stellen dat historische uitspraken geen geldigheid meer hebben over een tijdperk van wonderen is wellicht te cru? Er zijn ook in zo'n tijdperk natuurlijk zat dingen die niet met dat wonder te maken hebben en waarop dus wel gewoon historische uitspraken van toepassing kunnen zijn.
Ik zie trouwens niet in waarom theologen zichzelf in de voet zouden schieten met zo'n uitspraak? Wonderen doorbreken nu eenmaal ons idee van regelmaat en orde (natuurwetten,..) en daar kan je als theoloog toch best wat over zeggen en mee redeneren?
4) Wij hebben misschien gebrekkige en beperkte vermogens, en als je kennis zo interpreteert, dan is ze inderdaad gebrekkig en beperkt. Je kunt de stelling echter ook anders lezen: wetenschap heeft slechts gebrekkige en beperkte kennis (omdat ze de bijbelse kennis niet meerekenen). Als theologen dat wel doen hebben ze dus wel 'volledige kennis' tot hun beschikking (ze hebben alle informatie die nodig is, dat in tegenstelling tot wetenschappers) maar dat betekent natuurlijk niet dat ze (vanwege hun beperkingen) ook zelf alles kunnen weten.
5) Mee eens dat de bijbel geen natuurkunde boek is. Het leest toch ook wat makkelijker dan hele pagina's vol formules (alhoewel,.. niet veel makkelijker). Echter, wat doe je als theoloog als er 'toevallig' wel ergens iets vermeld wordt wat overlap heeft met de biologie of natuurkunde? Ik noem maar een schepping, een zondvloed, opmerkingen over herkauwers, drijvende bijlen, mensen die opstaan uit de dood,...
Moet je in zo'n geval ook zeggen: 'de bijbel is geen natuurkunde of biologie-boek'? En wat betekent zo'n uitspraak dat de bijbel geen leerboek is? En wat doe je dan met de bijbelse uitspraak? Ik ben benieuwd wat anderen hierover denken.
Ik heb zelf de nodige wetenschapsfilosofie gevolgd en beschouw mezelf toch wel als wetenschapper. 2 jaar Natuurkunde (+ teveel wiskunde) gestudeerd en nu bijna afgestudeerd in de Kunstmatige Intelligentie. Als wetenschapper zie ik (bijna) dagelijks toch echt de beperkingen van de wetenschap. Juist als K.I.-er krijg ik ook veel over gedrag, de hersenen, allerlei neuroprocessen, en onze pogingen om een en ander te imiteren in computers.
Veel wetenschapsfilosofen, vanaf Hume, via Popper, Kuhn en Lakatos, Feyerabend tot recentelijk Latour en Woolgar wijzen op de beperktheid van de wetenschap. Wetenschap is niet zaligmakend. Theorieen zijn ondergedetermineerd, etc. Als ik vulgaire mythologie napraat, dan is het in ieder geval mythologie die gedeeld wordt door zeer veel filosofen (en van het hele postmodernistische gedachtengoed).
Ik denk overigens, dat je theologie beter met filosofie en rechten kan vergelijken dan met een (exacte of sociale) wetenschap. Theologie vormt een wereldbeeld, zoals filosofen dat ook doen, en het is net als filosofen en juristen bezig met toepassen van (logica)regels en redeneringen op op schrift gestelde feiten. Natuurwetenschappen kunnen hun corpus aan feitenmateriaal vergroten door nieuwe experimenten, terwijl juristen, filosofen en theologen dat niet kunnen (hooguit een betere bril opzetten en een betere vertaling verkrijgen).
Mijn vraag is, hoe u dan de wetenschap ziet? We moeten er als christen niet tegen vechten zegt u, maar wat is dan precies die wetenschap, en wat hebben we er (ook theologen?) aan?