Auteur Topic: Postmodernisme  (gelezen 3450 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Postmodernisme
« Gepost op: november 18, 2004, 03:54:47 pm »
Het lijkt mij goed en interessant om het eens over het postmodernisme te hebben.

Heeft iemand hier een goede definitie van?
Wat is het verschil met het modernisme?
Wat zouden we volgens jou in het postmodernisme als christen moeten afwijzen?
Wat zouden we volgens jou in het postmodernisme mogen waarderen?
« Laatst bewerkt op: november 18, 2004, 03:55:11 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Scholasticus

• Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #1 Gepost op: november 18, 2004, 04:25:55 pm »
Volgens goed ingelichte waarnemers is postmodernisme als filosofische stroming al weer voorbij.
Bovendien heeft het inhoudelijk weinig positiefs te bieden.
Dus inmiddels geen reden meer om je er als christen diepgaand mee bezig te houden.

lonneke

• Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #2 Gepost op: november 18, 2004, 04:35:27 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 18 november 2004 om 16:25:
Volgens goed ingelichte waarnemers is postmodernisme als filosofische stroming al weer voorbij.
Bovendien heeft het inhoudelijk weinig positiefs te bieden.
Dus inmiddels geen reden meer om je er als christen diepgaand mee bezig te houden.
En welke stroming is daarvoor in de plaats gekomen?

porcupine

• Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #3 Gepost op: november 18, 2004, 04:44:31 pm »
Dat kun je over het algemeen pas achteraf zeggen, pas dan kun je afstand nemen en reflecteren. Op dit moment zitten we er namelijk middenin. Het is trouwens niet een 'beweging' waarvan je zelf kiest of je eraan mee doen of niet, zoals de mode, maar het is een manier van denken die in alles doordringt. Tenminste, daaraan is nauwelijks te ontkomen, gezien de huidige macht van de media.

Eerlijk gezegd hebben werkelijkheidsopvattingen als modernisme, structuralisme, realisme en postmodernisme, weinig te maken met de dagelijkse gang van zaken, vooral in tekst en theorie komen deze tot uiting.

quote:

post-mo-der-nis-me (het ~)
1 filosofie die ervan uitgaat dat er geen absolute waarheid bestaat en de wereld niet te beheersen is
2 kunstrichting in de jaren tachtig van de twintigste eeuw die, met behoud van de moderne technische verworvenheden, teruggrijpt naar vroegere stijlen
« Laatst bewerkt op: november 18, 2004, 05:00:14 pm door porcupine »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #4 Gepost op: november 18, 2004, 05:18:33 pm »

quote:

porcupine
Eerlijk gezegd hebben werkelijkheidsopvattingen als modernisme, structuralisme, realisme en postmodernisme, weinig te maken met de dagelijkse gang van zaken, vooral in tekst en theorie komen deze tot uiting
Daar moet je je niet op verkijken denk ik. stromingen als het postmodernisme en modernisme hebben flinke invloed gehad op de visie van mensen op de bijbel en God. Onder invloed van de verlichting en haar veelgeprezen modernisme, is het geloof in wonderen afgebroken, samen met het verzoenende werk van Jezus. Met het postmodernisme is het gezag wat de bijbel voor ons heeft afgebroken.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2004, 05:24:19 pm door Nunc »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #5 Gepost op: november 18, 2004, 05:19:11 pm »
Porcupine, aan de ene kant zeg je dat een stroming een manier van denken is die in alles doordringt en aan de andere kant zeg je dat het weinig te maken heeft met de dagelijkse gang van zaken? Is dat niet in strijd met elkaar.

En Scholasticus, interessant om te weten dat het als stroming alweer voorbij is. Maar ik zie zelf nog wel reden om me er als christen (al dan niet diepgaand) mee bezig te houden. Het kan waarschijnlijk helpen om veel van wat in de afgelopen tijd is verschenen aan literatuur met enigerlei verband met filosofie beter te doorgronden en op waarde te schatten. Je zegt dat het inhoudelijk weinig positiefs te bieden heeft. Dan ben ik toch nog wel benieuwd naar het kleine beetje positiefs dat het dan misschien toch nog wel te bieden heeft. En al zou het nìets positiefs te bieden hebben kan het toch ook heel nuttig zijn om bijvoorbeeld te bekijken in hoeverre het 'ons' als kerk in de afgelopen jaren wel of niet doordrongen heeft? Soms zie ik mezelf iets schrijven en denk ik: ik lijk wel postmodern... terwijl dat helemaal niet mijn streven is. En voordat het mijn streven wordt om het perce niet te zijn, wil ik het eigenlijk een beetje beter kunnen plaatsen.

Ik zie nog wel een reden om je erin te verdiepen. Als er nu eigenlijk al een andere stroming die nog niet benoemd is (?) op ons allemaal invloed uitoefent, kan het misschien helpen daar oog voor te krijgen als we de een na laatste stroming iets beter doorgronden.

porcupine

• Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #6 Gepost op: november 18, 2004, 08:37:27 pm »
Ik zie dat ik generaliseer, en dan ook op een verschrikkelijke manier. :-)
Die tegenstrijdigheid komt vanwege de manier van denken die doordringt in de samenleving: hoe de mensen met elkaar omgaan, met elkaar communiceren en in het leven staan. Dit gaat over 'men'.
Terwijl de 'dagelijkse gang van zaken' meer te maken heeft met het je niet altijd bewustzijn van de invloed die specifieke stromingen op je denken hebben, dat dit niet altijd relevant is. Of misschien ook: dat het makkelijker is om daar geen aandacht aan te besteden, omdat die invloed groter is dan je wilt weten. Dit is meer 'individueel'.
Het is moeilijk om te formuleren wat ik wil duidelijk maken, dit is in elk geval hoe ik het ervaar. ;-)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #7 Gepost op: november 18, 2004, 08:56:45 pm »
hoe postmodern! :D
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

porcupine

• Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #8 Gepost op: november 19, 2004, 01:27:49 am »
(Het is stiekum deconstructivisme, maar dat is nog ingewikkelder dan dit.)
Ik ben er mee bezig, maar het duurt nog wel een paar jaar voor ik dat begrijp. LOL

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #9 Gepost op: november 19, 2004, 08:54:09 am »
Ik weet niet of onderstaande punten bij jullie herkenning geven.
Artikel van internet van AP Geelhoed.

WAT IS POSTMODERNISME?
Postmodernisme wil zeggen: datgene wat na het modernisme komt. Vandaar het woord post.

1/ De ineenstorting van het modernisme.

Men ging nadenken over de vooronderstellingen van het modernisme en men kwam meer en meer tot de conclusie dat die vooronderstellingen in de lucht hingen.

Is er wel een objectieve werkelijkheid? En als die er is kunnen we deze dan kennen zoals die werkelijk is? Kun je met taal de werkelijkheid wel beschrijven? Is onze waarneming wel objectief?

Zijn de denkwetten, waar het westerse denken vanuit gaat wel algemeen geldend?

Zowel het vertrouwen in de objectieve waarneming als in de algemeen geldigheid van het menselijk oordeels/redeneervermogen heeft de postmoderne mens verloren.

2/ Afwijzing van het funderingsdenken.

Het gevolg van de twijfel aan de vooronderstellingen van het modernisme is dat de mens voor zijn kennis geen fundament meer heeft. Er is dan geen objectieve kennis mogelijk. Niemand kan meer zeggen "zo is het, zo moet het".

Het modernisme wordt verachtelijk als "funderingsdenken" van de hand gewezen.

3/ De val van het correspondentie-waarheidsbegrip.

Met de val van het modernisme is ook het klassieke correspondentie waarheidsbegrip meegesleurd.

Waarheid als overeenkomst van een uitspraak met de werkelijkheid kan niet meer. Omdat, zo stelt men, dit waarheidsbegrip rust op vooronderstellingen die niet houdbaar zijn gebleken.

Immers wat is de werkelijkheid? We nemen wel wat waar maar dat zijn slechts zintuiglijke waarnemingen die verwerkt worden door ons verstand. Is er werkelijk iets buiten ons waar die zintuigen op reageren of zit, wat wij de werkelijkheid noemen, alleen in ons hoofd (het solipsisme). En als wij al aannemen dat er een werkelijkheid buiten ons bestaat, op welke gronden nemen wij dat dan aan? En, gesteld dat wij er van uit mogen gaan dat er een werkelijkheid buiten ons zelf bestaat, geeft dan, datgene wat wij waarnemen met onze zintuigen, de werkelijkheid ook weer zoals die in zichzelf is. Met ander woorden kennen wij het "Ding an sich".

Dit zijn nog alleen maar de problemen die het woord werkelijkheid in de klassieke definitie van waarheid met zich mee brengt. Een ander moeilijkheid is het probleem van de taal. De postmoderne mens twijfelt eraan of je met taal de werkelijkheid wel objectief (voor ieder geldig en voor ieder begrijpelijk) kan weergeven. En dat is nu precies een vooronderstelling waar het correspondentie waarheidbegrip (de klassieke visie op waarheid) vanuit gaat.

Een bewering is gesteld in menselijke taal. De vraag is dus of je met taal de werkelijkheid kunt beschrijven. De postmoderne filosofen ontkennen dit. Men vindt de taal, en zeker de geschreven taal, daarvoor veel te dubbelzinnig en daardoor te onnauwkeurig.

In plaats van het klassieke waarheidsbegrip voert men een relatief waarheidsbegrip in b.v. het pragmatisch waarheidsbegrip. Iets is waar als het werkt. In de wetenschap heet dat instrumentalisme. Of het waarheidsbegrip wordt geïndividualiseerd. Dit is nauw verbonden aan de pragmatische waarheidsvisie. Je hebt niet meer de waarheid, je hebt alleen nog maar jouw en mijn waarheid. Of men zoekt waarheid niet meer in kennis maar in de ervaring. (het existentialisme). Waarheid is volgens hen niet rationeel onder woorden te brengen maar waarheid is wel te ervaren. We kunnen waarheidsmomenten beleven.

4/ Het einde van de grote verhalen.

Het postmoderne verlies van het vertrouwen dat de mens de werkelijkheid kan kennen en beschrijven zoals deze is maakt dat de postmoderne mens het geloof in absolute, voor ieder geldige en te controleren waarheid heeft verloren. Daarmee is de postmoderne mens ook het geloof in de grote verhalen (in de grote wereldbeschouwingen) zoals b.v. het Marxisme of het christendom kwijtgeraakt.

Men is verder door de ervaringen van de vorige eeuw (wereldoorlogen, ontsporing van de techniek in b.v. milieuvervuiling, etc) het optimistische geloof in vooruitgang en in de beheersbaarheid van de wereld kwijt geraakt. Sommigen zijn ook het geloof in de goedheid van de mens kwijt geraakt.

Tussen haakjes, men beweert dat men de grote verhalen afwijst, maar in feite is het postmodernisme zelf ook weer een groot verhaal. Het postmodernisme is ook een wereldbeschouwing zij het een negatieve.

5/ Taalspelen en de ambiguïteit van taal.

Het postmodernisme heeft een andere kijk op taal als het modernisme.
In het modernisme hangt men in het algemeen de afbeeldingstheorie als taaltheorieën aan. Dat betekent dat een woord (een begrip) als het ware een etiketje is wat op een bepaald fenomeen uit de werkelijkheid wordt geplakt. Een woord heeft dus een vaste betekenis want het wijst naar een vast iets uit de werkelijkheid. Op grond hiervan stelt de afbeeldingtheorie dat met woorden de werkelijkheid kan worden afgebeeld en beschreven. Dit sluit dus aan bij het hierboven genoemde correspondentie waarheidsbegrip.

Deze beeldtheorie is tegenwoordig, door de postmoderne filosofen, losgelaten. Men stelt dat de betekenis van woorden niet statisch is. Een woord is niet het etiket van een vast fenomeen in de werkelijkheid. Men stelt dat de betekenis van een woord niet wordt bepaald door datgene wat het zou afbeelden. De betekenis van een woord wordt bepaald door het taalspel, door de context waarin het woord wordt gebruikt. Een taal is, in deze visie, een samenhangend geheel van klanken die in een bepaalde situatie worden gebruikt en die daar functioneert als middel van communicatie Er bestaan allerlei van zulke taalspelen. Het taalspel bepaalt de functie van een woord.

Extreme postmoderne taaltheoretici en filosofen zeggen daarom dat er geen relatie is tussen taal en werkelijkheid. Daarom en omdat men taal te dubbelzinnig vindt (dat is de veronderstelde ambiguïteit van taal) stelt men dat met taal niet op objectieve wijze de werkelijkheid te beschrijven is.

Dit heeft natuurlijk grote consequenties voor het verstaan van de bijbel.

6/ Het beeld van de ideologische eilanden.

Men stelt dat er geen bruggen (geen gemeenschappelijke grond) bestaan tussen de verschillende taalspelen. Je kunt alleen door een sprong van het ene taalspel in het andere komen. Dit is onder meer het gevolg van de vooronderstelling dat taal niet verwijst naar de voor ieder geldende werkelijkheid. Een beroep op de werkelijkheid die voor jou en voor de ander geldig is (een beroep op de feiten) kan dan ook niet meer.

7/ Er is niets nieuws onder de zon.

Het postmodernisme is niets anders dan een nieuwe verschijningsvorm van het aloude scepticisme.
Het scepticisme is een filosofische stroming die stelt dat zekere kennis niet te verkrijgen is. Ook de sceptici verwierpen waarheid als overeenkomst met de werkelijkheid. Ook zij betwijfelden dat men door denken en waarnemen tot zekere, ware, betrouwbare kennis van de werkelijkheid zou kunnen komen.
Neem de stadhouder Pontius Pilatus. Pilatus was zeer waarschijnlijk, zoals zoveel vooraanstaande Romeinen uit die tijd, een aanhanger van het scepticisme. Toen Jezus tegenover hem getuigde dat Hij (Jezus) was gekomen om van de waarheid te getuigen reageerde Pilatus met de opmerking: "Wat is waarheid?" (Johannes 18:38). Zo probeerde Pilatus zich te onttrekken aan de waarheidsclaim van de Here Jezus. Dit gesprek kun je zo overzetten naar de tegenwoordige postmoderne tijd. Hier botsten twee visies op waarheid met elkaar. Jezus ging er blijkbaar vanuit dat er zoiets als de waarheid bestaat. Pilatus twijfelde daaraan. Hij was daar sceptisch over.

8/ Geen doel, geen zin, geen goed en kwaad, geen idealen.

Als er geen absolute waarheid is dan is er ook geen doel, geen zin, geen moraal. Het gevolg is de ontbinding van de maatschappij. Men vervalt in pure lustbevrediging en egoïsme

9/ De wending naar het gevoel.

Omdat men er van overtuigd is dat via het rationele denken en via de waarneming geen zin te vinden is probeert men die zin via de intuïtie en via transcendente/mystieke ervaringen te vinden. Hierin zien we trouwens een herhaling van de Romantiek. In de Romantiek zien we dezelfde toewending naar gevoel, intuïtie, het mysterie, in reactie op de Verlichting met zijn nadruk op de rede.

10/ Met de val van het modernisme verdwijnt ook het mechanische wereldbeeld.

Dit leidt tot een nieuwe openheid voor het bovennatuurlijke.
Ook in de Romantiek zien we een soortgelijke invasie van occultisme zoals wij die beleven.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2004, 08:56:19 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #10 Gepost op: november 19, 2004, 09:02:46 am »
Verschillen en overeenkomsten tussen modernisme en postmodernisme.

1/ Het belangrijkste verschil.

Men denkt verschillend over de mogelijkheid van zekere kennis. Het modernisme gaat er vanuit dat zekere kennis mogelijk is en het postmodernisme ontkent dit.

2/ De belangrijkste overeenkomst.

Het fundamentele punt van overeenkomst is dat zowel modernisme als postmodernisme uitgaan van de autonomie van de mens. De mens is nog steeds de maat van alle dingen. Openbaring wordt a a-priori afgewezen. Het is wel zo dat velen vanuit het postmodernisme verzeild zijn geraakt in het new age denken waar men weer wel openstaat voor het bovennatuurlijke en waar men wel "openbaring" erkent.

Gezag in modernisme, postmodernisme en bijbels christendom.

De bijbel wijst de idee van de menselijke autonomie af. Tot ieder mens komt openbaring, of hij dat nu al of niet erkent of onderkent (Rom 1:21-22). Ieders houding is al beïnvloed door de eigen bewuste of onbewuste reactie op de aan ieder door God gegeven openbaring.

De bijbel wijst dus de, voor zowel het modernisme als het postmodernisme kenmerkende, idee van de autonomie af. De bijbel stelt dat de mens niet autonoom maar heteronoom is. De mens staat onder het gezag, onder de wet, van God.

In de praktijk betekent dit, ten aanzien van de kwestie van het hoogste gezag, de beslissende autoriteit, dat de christen zich daarvoor wendt naar de bijbel en dat de autonome modernistische mens zich daarvoor wendt naar zijn eigen denken (naar de wetenschap) en dat de postmoderne mens zich daarvoor wendt naar zijn gevoel.

De moderne mens vraagt: "Wat denk jij daarvan?". En dan volgen er rationele argumenten en observaties. De postmoderne mens vraagt: "Hoe voel jij dat aan?". En dan volgt er een niet beargumenteerde impressie of beleving. Een postmodern mens 'volgt zijn gevoel'.
De bijbelse christen vraagt: "Wat zegt de bijbel daarover, wat zegt het Woord van God daarover?". Dit behoort het automatisme, de reflex, van elke bijbelgetrouwe christen te zijn. De postmoderne christen doet dat laatste eigenlijk nauwelijks meer want hij is er van overtuigd dat het stellen van de vraag: "Wat zegt de bijbel daarover" slechts leidt tot allerlei tegenovergestelde opinies waar men toch niet uitkomt (Het ontkennen van de doorzichtigheid van de bijbel).
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pulpeet

• Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #11 Gepost op: november 19, 2004, 11:15:34 am »

quote:

porcupine schreef op 19 november 2004 om 01:27:
(Het is stiekum deconstructivisme, maar dat is nog ingewikkelder dan dit.)
Ik ben er mee bezig, maar het duurt nog wel een paar jaar voor ik dat begrijp. LOL
Is dat wel om te begrijpen?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #12 Gepost op: november 19, 2004, 05:51:36 pm »
P&A, bedankt voor al deze informatie.
Is het zo dat door het postmodernisme toch (vergeleken met modernisme) wat meer openingen zijn gekomen om met het evangelie bij niet christelijke landgenoten aan te komen? Laat het zo zijn dat er heel vrijblijvend op gereageerd wordt, maar tijdens het modernisme werd er vaak helemaal niet gereageerd, wees men denk ik vaker de boodschap vooraf al af, zonder er kennis van te nemen. Ik besef wel dat het vrijblijvende van het postmodernisme ook juist tegen het aannemen van de boodschap van het evangelie kan werken. Maar je kunt toch ook proberen in elke tijd een uitdaging te zien?
Porcupine, met deconstructivisme, wat het dan ook inhoudt, lijkt me dat trouwens wel heel moeilijk.... om daar nog een uitdaging in te zien....

(Ik ga even een weekje vakantie nemen van het forum, wegens andere bezigheden. Ik deel dit mee omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik het niet meer kan volgen. ;) )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #13 Gepost op: november 19, 2004, 07:09:36 pm »

quote:

mirt schreef op 19 november 2004 om 17:51:
P&A, bedankt voor al deze informatie.
Is het zo dat door het postmodernisme toch (vergeleken met modernisme) wat meer openingen zijn gekomen om met het evangelie bij niet christelijke landgenoten aan te komen? Laat het zo zijn dat er heel vrijblijvend op gereageerd wordt, maar tijdens het modernisme werd er vaak helemaal niet gereageerd, wees men denk ik vaker de boodschap vooraf al af, zonder er kennis van te nemen. Ik besef wel dat het vrijblijvende van het postmodernisme ook juist tegen het aannemen van de boodschap van het evangelie kan werken. Maar je kunt toch ook proberen in elke tijd een uitdaging te zien?
Porcupine, met deconstructivisme, wat het dan ook inhoudt, lijkt me dat trouwens wel heel moeilijk.... om daar nog een uitdaging in te zien....

(Ik ga even een weekje vakantie nemen van het forum, wegens andere bezigheden. Ik deel dit mee omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik het niet meer kan volgen. ;) )

OK, ik ben altijd een beetje simpel in deze dingen: Als we ongelovigen willen bereiken, zal dat niet sowieso lukken als we ons aan gaan passen aan hoe zij dan denken. Het is wel goed te weten wat hun gedachtengang is, om een invalshoek te hebben. Dat vind ik echter wat anders.
Dan zal ik altijd laten zien dat de bijbelse waarheid een waarheid is die boven menselijke gedachten staat, zoals die in elke tijd weer anders geformuleerd worden. De bijbel wordt niet anders geformuleerd in de tijd, maar blijft een tijdloze boodschap voor ieder. Gods Geest is de enige die kan overtuigen van zonde. Dat zie je ook op het forum, je kunt nog zo goed weten hoe sommige mensen hier reageren, wat hun achterliggende mensbeeld en godsbeeld is,... daar kan je dan op ingaan en er bij aansluiten.

Maar ze moeten zelf een bepaalde keus maken, Als het ware een knop omzetten en gaan voor de bijbel als openbaring van God. Pas dan kom je er uit.
Of je dan een postmoderen, new age-achtig iemand spreekt, of een modern iemand.
Bij een modern iemand heeft de bijbelse boodschap misschien meer aansluiting omdat de moderne mens er ook van uitgaat dat er waarheid bestaat.

Iemand

• Bekijk profiel
Postmodernisme
« Reactie #14 Gepost op: november 28, 2004, 08:28:15 pm »
Postmodernisme= een zingevende ideologie ontbreekt. Er is een veelheid aan inzichten, overtuigingen en meningen die naast elkaar bestaan. Het postmoderne denken ziet de mens als een verdeeld wezen, in stukjes uiteengevallen. De postmoderne mens mist het besef dat zijn leven van bovenaf geleid wordt. Hij neemt overal n kijkje, maar aan de oppervlakte en mist diepgang. Kenmerken van postmodernisme zijn: consumentisme, oppervlakkigheid, hedonisme, nihilisme... Alles kan, alles mag, alles is toegestaan in de wereld van schijn, waarin steeds meer mensen hun toevlucht nemen.

Dat is mijn definitie...