Auteur Topic: wat mag je in het huwelijk doen?  (gelezen 28140 keer)

MEDION

• Bekijk profiel
wat mag je in het huwelijk doen?
« Gepost op: november 19, 2004, 01:41:41 pm »
Zijn er beperkingen in het huwelijk inzake Sex?

Mag je alles bij elkander doen?
PLUK DE DAG

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2004, 01:48:18 pm »
Volgende keer gaar niet zo schreeuwen (overmatig hoofdlettergebruik)

ook een schopje naar het juiste subforum ->CZDP
Pinkeltjefan

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2004, 01:53:18 pm »
Als je nu begint met het geven van je eigen gedachten daarover

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2004, 02:18:21 pm »
in principe is alles geoorloofd maar niet alles is nuttig. Zolang het uitgaat van liefde en respect.

Vrouwen en mannen hebben een andere beleving. Enerzijds is dat dus niet je eigen wensen opdringen, anderzijds dus ruimte geven voor de beleving van de ander. En het is en blijft een leerweg maar samen met  God ook een prachtig avontuur, mits de duidelijke bijbelse geboden in acht worden genomen. En de eigen sexualiteit ten dienste en gave van je partner wordt gebruikt.
John Gray heeft daar een boekje over geschreven : Mars en Venus in de slaapkamer. Hoewel ik op enkele punten mn vragen heb over dit boek valt er veel uit te halen, niet zozeer qua sexuele  techniek maar de emotionele/mentale verschillen tussen man vrouw en misverstanden en blokkades die kunnen plaatsvinden.

Zelf heb ik een artikel geschreven over masturbatie, waar nog vaak een grijze mist over hang betreffende ethiek en functionaliteit. Op verzoek kan ik dat mailen

Corneliszandbergen@hotmail.com

MEDION

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2004, 02:44:54 pm »
Dank voor jullie uitleg.
PLUK DE DAG

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 19, 2004, 02:54:52 pm »
Vreemdgaan lijkt me niet geoorloofd.. dus partnerruil, bezoek van parenclubs ed lijkt me niet 'toegestaan'.
[Prediker 7:29]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 19, 2004, 03:08:23 pm »

quote:

Komt er nog antwoord op de vraag van Zacharov, of verdwijn je nu weer?  :/

MEDION

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 19, 2004, 07:38:37 pm »
ik doel op pijpen en beffen in je huwelijk. Elkander bevredigen!
Kan dat wel of niet.
PLUK DE DAG

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 19, 2004, 07:44:02 pm »
Wat denk je zelf? Waarom denk je dat? En wat is het doel van deze vragen hier?

Ik mis zo ongeveer alles waarmee een goede discussie kan beginnen.
Pinkeltjefan

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 19, 2004, 07:44:30 pm »
Wat mij betreft is orale sex geen bezwaar mits mijn eerder genoemde criteria in beschouwing worden genomen.

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 19, 2004, 10:09:59 pm »

quote:

Alfredt schreef op 19 november 2004 om 19:44:
Wat denk je zelf? Waarom denk je dat? En wat is het doel van deze vragen hier?

Ik mis zo ongeveer alles waarmee een goede discussie kan beginnen.
Misschien wil hij proberen zo goed mogelijk naar Gods woord te leven maar vind hier in de bijbel geen atwoord op? Ik vind het niet zo'n rare vraag. Ik heb er zelf in ieder geval geen antwoord op en ben ook wel benieuwd wat hier over gezegd gaat worden.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 19, 2004, 10:26:51 pm »
Het heeft niet zoveel zin om te vragen naar wat wel en niet mag. Dat geldt voor het dagelijkse leven, het leven in de kerk, maar ook met betrekking tot de sexualiteit.

Allereerst kun je overduidelijk zeggen wat niet mag, zoals ook al gedaan is in dit topic. Geslachtsgemeenschap hoort binnen het huwelijk.
Wat bepalend is voor hoe ik hiermee om probeer te gaan is dat ik voor alles wil leven in liefde voor God en mijn naaste.
Dat betekent allereerst dat ik moet nadenken over hoe ik God en mijn naaste kunt dienen ook in mijn sexualiteit. Dit kan betekenen dat ik zelfs binnen het huwelijk met normale geslachtsgemeenschap verkeerd met mijn sexualiteit kan omgaan.
De vraag wat precies wel en niet mag is dan niet zo heel interessant meer eigenlijk.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 20, 2004, 03:18:04 pm »
De bijbel geeft inderdaad geen richtlijnen over wat wel en niet mag binnen het huwelijk op sexueel vlak. Ik denk dat God daar man en vrouw heel vrij in laat... zolang sex is zoals Hij het bedoeld heeft (intimiteit, genieten van elkaar etc) lijkt het me geen probleem.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 20, 2004, 11:34:20 pm »
Om op de beginvraag te reageren:
Ja! Geniet van elkaar en laat de ander genieten zoals hij/zij dat het lekkerst vindt. Helemaal niks mis mee volgens mij. Als je daarmee de liefde voor elkaar kunt vieren is dat toch geweldig? En dan mag je daar na die tijd God ook voor danken.
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 21, 2004, 12:24:02 pm »

quote:

Marloes schreef op 19 november 2004 om 14:54:
Vreemdgaan lijkt me niet geoorloofd.. dus partnerruil, bezoek van parenclubs ed lijkt me niet 'toegestaan'.
Ook niet als je het allebij goed vind??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 21, 2004, 01:07:14 pm »

quote:

bart1984 schreef op 21 november 2004 om 12:24:
[...]

Ook niet als je het allebij goed vind??

De titel was wat mag je IN het huwelijk. :)
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 01:07:34 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

johan2

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 21, 2004, 08:05:04 pm »
God heeft sexualiteit gegeven aan gehuwde mensen om hen zo dichter bij elkaar te brengen, hierbij zijn alle standjes geoorloofd, maar passen bizarre uitspattingen als het bezoeken van sexboerderijen en het gebruik van allerlei hulpmiddelen niet in de ethiek die de bijbel omtrent dit onderwerp geeft
vertrouw op de heer

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 21, 2004, 08:53:16 pm »
Geen hulpmiddelen? Dus ook geen glijmiddel ivm medische noodzaak? Maar ik denk dat je dat niet bedoelt. En wat dacht je van de badkamer, wat olie en een sponsje :) ?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 21, 2004, 11:41:34 pm »
ja, en wat te denken van bdsm? mag dat ook?

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 22, 2004, 10:39:26 am »
Beste mensen,

Alles mag, niet alles is nuttig. Maar in het huwelijk kan en mag echt veel als je maar niet de een dwingt ten koste van hem of haar. Als allebei de partners het prima eens zijn over zaken als orale seks, bdsm, en allerlei andere standjes inclusief uitdagende lingerie of kleding dan lijkt me dat allemaal geoorloofd en daarbij mag je best creatief zijn. Zolang het dan maar in huwelijk plaatsvindt. Overigens is het in mijn optiek ook niet mogelijk dat je elkaar seks onthoudt in een goed huwelijk, tenzij voor een korte gemeenschappelijk overeengekomen tijd. Dus in een huwelijk zoek je elkaar niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk.
Daarnaast is het natuurlijk goed om te beseffen dat niet iedereen seksualiteit op een zelfde manier beleeft. Dat wat de ene man of vrouw opwindt vindt de ander in het geheel niet interessant. Sommigen mannen en vrouwen zijn helemaal gek van ondergoed van Marlies Dekkers, weer anderen stellen 'zweren' bij ondergoed van de Zeeman.  Dat is natuurlijk ook wel weer het aardige van ook zoiets als seksualiteit we zijn allemaal uniek geschapen en hebben als we getrouwd zijn ook een unieke huwelijkspartner dat het onmogelijk is om allerlei regeltjes te geven over wat wel precies mag en wat niet binnen de seksualiteitsbeleving in het huwelijk.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 22, 2004, 12:45:43 pm »
Ik heb niet precies een mening over wat wel en niet mag. Ik denk wel dat er morele overwegingen een grens kunnen trekken. Als ik deze discussie zo lees vraag ik me af of alleen de regel dat beide partners het goed moeten vinden voldoende is.

Neem nou bv bdsm. daarin wordt toch echt een schepsel van God pijn gedaan. Zou God daar zelf als 3e partner in een christelijk huwelijk van kunnen genieten? Is het een vrucht van de geest om te genieten van andermans pijn? Of is dat nou juist een begeerte van het vlees? Worden we niet opgeroepen de begeerte van het vlees met z'n hartstochten te kruizigen. (even voor de duidelijkheid met deze oproep wordt niet sexuele begeerte in het algemeen bedoelt, maar begeertes uit het rijk van de duivel.)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 22, 2004, 01:37:30 pm »
Volgens mij is bdsm nu juist een variant waarin je elkaar geen pijn doet. Maar ik heb er geen ervaring mee, dus als ik onzin praat dan moet iemand die ervaring heeft met bdsm me maar corrigeren. Bij bdsm gaat het volgens mij om 'bondage' en dat heeft vooral te maken met het feit dat je vastgebonden wordt door middel van touwen, doeken etc. waarbij vooral de verleiding een sterke rol speelt. Maar goed zoals gezegd geen ervaring, wel ooit een collega gehad die eraan deed en daarover wel eens iets losliet.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 22, 2004, 02:26:25 pm »
bdsm kent heel veel varianten. Wat voor de één telt, telt voor de ander weer niet. Zo zijn er mensen die sexueel reageren op pijnprikkels en daar ook echt naar verlangen en zo zijn er mensen die het alleen maar fijn vinden om vastgebonden te worden, een andere variant is het vernederd willen worden. Allemaal op vrijwillige basis, sommigen zien het als een spel, weer voor anderen is het een lifestyle. Het heeft in ieder geval niets met dwang te maken, bdsm ga je in de eerste instantie vrijwillig aan. Het heeft ook niets te maken met elkaar pijn doen zonder respekt voor elkaar te tonen en andermans veiligheid in acht te houden. Je bent verantwoordelijk voor die ander die zich voor 100% aan je overgeeft. Binnen de bdsm zie je een rolverdeling, d/s, dominant/sub maar er zijn ook mensen die switchen, dus allebei gevoelens hebben. Bdsm heeft met sexuele gevoelens te maken, het bewust hiermee omgaan, en geeft openheid en een goede communicatie ( sex is communicatie ), vertrouwen, liefde, intimiteit, geborgenheid en veiligheid.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 22, 2004, 04:54:41 pm »
Wat mag of niet is behoorlijk vrij. De bijbel geeft (met name OT) enkele grensen aan. Zo is sex met hetzelfde geslacht, met directe familie of met dieren niet toegestaan. Maar daarmee kon je ook geen huwelijk sluiten dus eigelijk is alles IN het huwelijk wel zo ongeveer toegestaan. Hou wel de omgangsregels binnen het huwelijk in acht zoals o.a. Paulus die beschrijft. Respect en liefde voor elkaar en God.... en je komt er wel uit.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 23, 2004, 03:01:04 pm »

quote:

Wat mag je in het huwelijk doen?

Op een koude winternacht lekker warm tegen elkaar aan in slaap vallen...

Sorry, van dit soort vragen krijg ik altijd wat puberale neigingen. Waarom moeten wij mensen nou altijd de grenzen opzoeken? Tussen die grenzen in is er zo ontzettend veel ruimte! :)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 23, 2004, 04:33:55 pm »
maar om te weten hoe groot die ruimte is moet je toch ook de grenzen weten?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 24, 2004, 01:20:07 am »

quote:

lonneke schreef op 22 november 2004 om 14:26:
bdsm kent heel veel varianten. Wat voor de één telt, telt voor de ander weer niet. Zo zijn er mensen die sexueel reageren op pijnprikkels en daar ook echt naar verlangen en zo zijn er mensen die het alleen maar fijn vinden om vastgebonden te worden, een andere variant is het vernederd willen worden. Allemaal op vrijwillige basis, sommigen zien het als een spel, weer voor anderen is het een lifestyle. Het heeft in ieder geval niets met dwang te maken, bdsm ga je in de eerste instantie vrijwillig aan. Het heeft ook niets te maken met elkaar pijn doen zonder respekt voor elkaar te tonen en andermans veiligheid in acht te houden. Je bent verantwoordelijk voor die ander die zich voor 100% aan je overgeeft. Binnen de bdsm zie je een rolverdeling, d/s, dominant/sub maar er zijn ook mensen die switchen, dus allebei gevoelens hebben. Bdsm heeft met sexuele gevoelens te maken, het bewust hiermee omgaan, en geeft openheid en een goede communicatie ( sex is communicatie ), vertrouwen, liefde, intimiteit, geborgenheid en veiligheid.
De vraag is misschien ook wel hoe God het bedoeld had... Bij de zondeval ging er veel stuk.... kan het daarom zijn dat er ook dingen in het huwelijk kunnen zijn die we nu als fijn ervaren... maar dat dat een gevolg van de zondeval is? Of zou het Gods bedoeling zijn dat mensen het lekker vinden in een relatie om pijn te hebben en de ander pijn te doen (ongeacht of je het met respekt naar elkaar doet of niet?)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 24, 2004, 08:55:14 am »

quote:

Marnix schreef op 24 november 2004 om 01:20:
[...]

De vraag is misschien ook wel hoe God het bedoeld had... Bij de zondeval ging er veel stuk.... kan het daarom zijn dat er ook dingen in het huwelijk kunnen zijn die we nu als fijn ervaren... maar dat dat een gevolg van de zondeval is? Of zou het Gods bedoeling zijn dat mensen het lekker vinden in een relatie om pijn te hebben en de ander pijn te doen (ongeacht of je het met respekt naar elkaar doet of niet?)
Zou het Gods bedoeling zijn om ( alleen maar ) elkaar lekker te aaien?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 24, 2004, 09:55:29 am »

quote:

lonneke schreef op 24 november 2004 om 08:55:
[...]

Zou het Gods bedoeling zijn om ( alleen maar ) elkaar lekker te aaien?

Net of er niet meer is dan deze twee uitersten. Ik ben het met Marnix eens.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 24, 2004, 10:04:09 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 november 2004 om 09:55:

[...]

Net of er niet meer is dan deze twee uitersten. Ik ben het met Marnix eens.
Marnix had het ook over uitersten dat bevestig je nu hier. Fijn dat je het met Marnix eens bent :)

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 24, 2004, 03:36:30 pm »
Zullen we de discussie iets verbreden?  Je kunt discuseren over uiterste grenzen. Maar ook in het gewone zijn denk ik morele grenzen te vinden. bv. egoisme in sexuele relatie. Alleen maar bezig zijn met eigen genot. Ik persoonlijk denk dat een binnen het huwlijk de sexuele relatie gebaseerd moet zijn op geven en ontvangen. Een slechte manier is gebaseerd op een eenzijdig of wederzijds nemen.

zacht_moedig

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 03, 2004, 09:58:28 pm »
Bdsm binnen een huwelijk van christenen komt denk ik weinig voor. In feite is inderdaad, zoals Marnix zegt, Gods bedoeling niet geweest dat de één de ander pijn doet of vernedert (of welke vorm van sm je dan ook kiest). Aan de andere kant leven we niet meer in het paradijs maar in de wereld zoals die geworden is na de zondeval. Er zijn dus ook christenen die bdsm-gevoelens hebben en uit ervaring kan ik zeggen dat dat knap lastig kan zijn, vooral als je binnen je huwelijk de enige bent met die gevoelens.
Ik ben er dus nog niet uit, wat wel en niet kan binnen het huwelijk. Als je het hebt over pijpen en beffen dan denk ik zelf dat dat niet zo'n probleem is. Maar ver-gaande vormen van bdsm? Geen idee. Ik blijf het heel moeilijk vinden en ben erg benieuwd naar wat anderen ervan vinden.
De zachtmoedigen zullen de aarde beërven

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 07, 2004, 10:12:08 pm »
Hallo zachtmoedig,

Ik weet niet of je de website al kent maar misschien toch interessant voor jou om te lezen.

http://www.solcon.nl/bram/czeb/index.html

lees dit ook:

http://www.solcon.nl/bram...ezing_Wouter_en_Inge.html
« Laatst bewerkt op: december 07, 2004, 10:12:47 pm door lonneke »

britt

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 10, 2005, 07:50:05 pm »
ik denk dat er wel degelijk grenzen zijn. in het OT staat in genisis 38: 8-10

"Toen zei Juda tegen Onan: ‘Vervul je zwagerplicht: trouw met de vrouw van je broer en verwek voor je broer nakomelingen bij haar.’ 9 Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken. 10 Wat hij deed was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER ook hem sterven."

dit werd door God gezien als een misdaad. naar mijn idee vallen pijpen en aftrekken daar dus onder. ik ben zelf niet met dit oordeel eens, aangezien ik het zie als iets waar je van geniet maar het staat er wel.
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 10, 2005, 07:59:43 pm »
Britt, God strafte Onan omdat hij zijn zwagerplicht niet vervulde. Hij verwekte geen kinderen voor zijn broer en overtrad daarmee de sociale wetgeving van God zelf. Zijn schoonzus en nu dus zijn partner zou geen voorzieningen hebben als kinderloze weduwe. Het heeft niets te maken met masturbatie.

britt

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 10, 2005, 08:02:23 pm »
ik had er over met mijn godsdienst leraar en hij interperteerde het zo als ik het zeg. je kunt "wat hij deed is slecht" op 2 manieren zien:

1. dat hij zijn schoonzus niet hielp
2. of dat hij zijn zaad verspilde
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 10, 2005, 08:22:20 pm »
Dan zou elke "natte droom" een enorme zonde zijn. Ik zou nog maar eens in debat gaan met die leraar ;). Het staat er niet voor niets 2 keer dat hij geen nakomelingen wilde verwekken voor zijn broer.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 10, 2005, 08:25:15 pm »
Door zijn zaad te verspillen hielp hij zijn schoonzus niet, dus er is geen tegenstelling tussen 1 en 2 en dus heeft Zijnkind gelijk. :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 10, 2005, 08:53:32 pm »
Sterker nog, dan mag je alleen sex hebben op het moment dat een vrouw de grootst mogelijke kans heeft om zwanger te raken, en dan uiteraard zonder voorbehoedsmiddelen, anders zou je sex "voor de lol" hebben en dat kan natuurlijk niet...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 10, 2005, 09:01:44 pm »
Idd door niet te voldoen aan de verplichting van het zwagerhuwelijk stierf de naam en de lijn van zijn broer uit in Israel. En dat enkel en alleen om zijn eigen erfdeel te vergroten dus puur uit egoisme.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 10, 2005, 10:06:37 pm »
waarom staat er in de mozaïsche wetten dat je onrein bent na elke natte droom en ongesteldheid? (wellicht interessant in dit verband).

edit:(had eerst ".. na elke sexuele uitbarsting (al dan niet met voortplanting als gevolg / doel)? " maar dat klopt niet helemaal, blijkt)
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2005, 10:25:06 pm door E-line »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 10, 2005, 10:13:58 pm »
Lijkt mij slechts interessant als de Mozaische wetten nog voor ons zouden gelden, of niet?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 10, 2005, 10:17:50 pm »
nee, want dat ze voor ons niet meer gelden, wil nog niet zeggen dat we er niets uit kunnen leren, toch?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 10, 2005, 10:36:46 pm »
E-line, je had wel gelijk:

quote:

18 Wanneer een man en een vrouw gemeenschap hebben gehad en er bij de man een zaadlozing heeft plaatsgevonden, moeten beiden zich met water wassen en blijven ze tot de avond onrein.
Al die voorschriften staan in Leviticus 15.

KeesvE

• Carpe Matricaria!
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 10, 2005, 10:39:01 pm »
Zulke wetten laten zien dat de zonde door je hele leven heen verweven zit. Je doet niet alleen zonde, je bént zondig. Zo zondig dat het zelfs in je slaap nog tot uiting komt.....
Kun je nagaan hoe groot de verlossing is die Christus heeft bewerkt!
U de grap, wij de limerick... http://www.kees-ineke.nl

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 10, 2005, 10:41:52 pm »
.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2005, 10:50:21 pm door porcupine »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 10, 2005, 10:48:17 pm »
Onrein betekent toch ongeschikt voor de tempeldienst
en huishoudelijke taken als koken?
Dat is toch niet heel vreemd, juist lekker rustig.

edit:Sorry foutje
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2005, 10:49:20 pm door porcupine »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 10, 2005, 10:53:01 pm »
Mag je in je huwelijk dan ook onreine dingen doen?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 10, 2005, 10:59:48 pm »
Lijkt mij wel. Vrouwen zijn blijkbaar een groot deel van hun leven onrein. Je mag dan dus niet koken, Porcupine? Dat zoeken we even op. ;)

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 11, 2005, 12:58:07 am »
onan misbruikte de wet die er aan appelleerde dat hij sex met zijn schoonzus zou hebben, die sex diende daardoor alleen het genot, niet echt netjes als het niet z'n vrouw is.
dat heb ik altijd begrepen als de zonde waar op gedoeld wordt.

sex hoeft natuurlijk niet alleen de voortplanting te dienen; in dat geval zou je het met iedereen kunnen doen.
je verkent je partner, en als ik het zo mag zeggen, 'je ziel wordt aan elkaar verweven'

wat sm betreft ga ik er van uit dat iedereen sm zou kunnen leren waarderen; dat het aangeboren is komt niet geloofwaardig over en geloof ik in beginsel eigenlijk niet. het dient geen doel behalve een vroeg-historische hypothetische situatie dat er nageslacht moet worden verwekt koste wat kost, dus door middel van onderwerping (verkrachting dus, in zo'n hypothetische situatie)

"Sommige SM-ers zijn in staat langdurige relaties te onderhouden."
deze zin op de site van lonneke's link pleit niet voor het SM verhaal, maar dat terzijde.

SM en BDSM zie ik als een verbogen poging te compenseren wat er bij iemand mis is gegaan of een verextremiseerde vorm van primaire driften die zeker aanwezig zijn.
mijn partner kan het op momenten als stimulerend ervaren wanneer lichte overheersing en onderwerping meespelen, en ik kan me voorstellen dat het extreme vormen zou aannemen wanneer we naar overheersing-onderwerping stimulans zouden zoeken.
ik denk dat je het perspectief verliest wanneer je op zoek gaat naar een vorm waarin je de maximale biologische stimulans verkrijgt; je gaat het machineren.
daarom snap ik het standjes-verhaal niet.
als het zou gaan om een praktische impuls voor een mooi moment, zou je ook boekjes verwachten waarin beschreven staat in welke houdingen je het fijnst door de stad loopt, en die zijn in ieder geval niet breed bekend.

ik denk dat je buiten Gods bedoeling wandelt wanneer je sexueel verkeer gaat machineren.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2005, 12:59:25 am door dr bowman »