Auteur Topic: Heilige Geest  (gelezen 6325 keer)

Peterpan80

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Gepost op: november 21, 2004, 12:00:40 am »
ik zie niet zo gek veel actieve onderwerpen over de HG op het forum, vandaar het onderwerp.

Soms denk ik wel eens aan die verhalen van gelovigen dat zij precies aan kunnen wijzen wanneer ze zijn gaan geloven. En ook wanneer zij de Heilige Geest kregen zeg maar. Ik vind dat vaak wel bemoedigende verhalen, maar ik begin dan ook te twijfelen. Moet je het aan kunnen wijzen? En zou het eigenlijk niet iedere dag zo moeten zijn?
Om de discussie toch een beetje een sturing te geven en niet in het oeverloze te eindigen; de volgende vragen:

Moet je dagelijks vervuld worden van de Heilige Geest?
Hoe doe 'je' dat?
Wat merk je ervan? (en dan ook graag praktische voorbeelden en geen 'zo-zou-het-moeten-zijn-verhalen ;))

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2004, 12:16:37 am »
Vervuld zijn, is niet een voortdurend iets. Je moet steeds weer je laten vervullen door bijvoorbeeld jezelf niet op de voorgrond, aan het roer te zetten, maar je aan God over te geven.

Zeggen: Heer, wilt u mij vadaag leiden in alle dingen. Laat me uw wil zien en mezelf niet voorop zetten. Luisteren naar Gods stem.

Dat je minder ongeduldig bent, terwijl je anders in een bepaalde situatie je geduld juist verliest. Maar daar moet je steeds bewust mee bezig zijn. Een verbinding met God hebben, en elke situatie met Hem ingaan. Gaat vaak mis trouwens. Maar goed om weer eens bewust bij stil te staan.

Als je niet nadenkt hierbij, gaat het mis. Gaat het op MIJN manier, en niet op een geestelijke manier,
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Peterpan80

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2004, 12:23:50 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 november 2004 om 00:16:
. Laat me uw wil zien en mezelf niet voorop zetten. Luisteren naar Gods stem.

hoe luister je dan? hoor je wat? voel je wat? ga je van je gevoel uit (erop vertrouwend dat God je dat gevoel geeft?)

ik denk namelijk ook wel dat God je soms gevoelens kan geven waar je het niet mee eens bent en het TOCH moet doen (denk aan bv Gideon, het onzekere kleine ventje dat moest gaan vechten tegen een enorm leger etc)
hoe voel je dat in je dagelijks leven dan?
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 12:38:10 am door Peterpan80 »

CZ

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2004, 01:51:57 pm »
Gods wil verstaan is een afweging van vele dingen. In de eerste plaats begint het met de bereidheid om Gods wil te doen: "Zie hier ben ik , om uw wil te doen."
Verder gaat de dagelijkse gang van zaken niet buiten Gods wil om, het is dus ook aanpakken wat er op je weg ligt. Wanneer je daarin geestelijke dilemma's herkent, is het goed om daarin Gods leiding te vragen.
Het is ook een weg van vertrouwen en ontdekken wat Gods wil is. Soms heb je misschien een ingeving, die je moet toetsen of die uit God is of een dwaling. Wanneer het niet tegen Gods geboden ingaat, is er ruimte om er gehoor aan te geven. Dan denk ik dat je gaandeweg ook leert onderscheiden wanneeer je er wel en niet op in moet gaan.

Stay tuned with God! Bijbellezen, gebed en danken voor zijn weldaden. Soms bega je misschien een flater, maar laat dat je niet tegenhouden om Gods wil te ontdekken in het gewone en het bijzondere. Wanneer je God ruimte geeft in je doen en laten zul je de zegen daarvan ontdekken. En daarbij zul je vallen en opstaan, maar dat geeft niet. Laat niet vrees voor falen je leiden, maar liefde en dienstbaarheid aan God en je naaste en dan mag je er op vertrouwen dat God je weg bevestigt (psalm 90 aant einde), ook al zal die verre van volmaakt zijn.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 01:55:25 pm door Zandbergen »

Peterpan80

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2004, 10:51:15 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 21 november 2004 om 13:51:
 Soms heb je misschien een ingeving, die je moet toetsen of die uit God is of een dwaling. Wanneer het niet tegen Gods geboden ingaat, is er ruimte om er gehoor aan te geven. Dan denk ik dat je gaandeweg ook leert onderscheiden wanneeer je er wel en niet op in moet gaan.

goeie 'tip' inderdaad. bedankt. zal er deze week eens speciaal op gaan letten.
Wat bedoel je alleen precies met 'ingeving'? ik kan me voorstellen dat je een bepaalde gedachtegang bedoelt?

CZ

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #5 Gepost op: november 21, 2004, 11:32:02 pm »
Lastig te omschrijven, noem het intuitie - ook daarvan maakt God gebruik. Bv mensen die ineens geleid worden om naar een bepaalde plek te gaan enzo. Niet dat je ineens naar afrika moet afreizen hoor . God bevestigd zijn boodschappen denk ik. Misschien zal je het maar een paar keer in je leven overkomen. Het gaat meer om geestelijk alert te zijn, wanneer iets belangerijks staat te gebeuren bijvoorbeeld. Tis vaak een combinatie van toeval en leiding zogezegd: dat je een bepaalde persoon op een bepaalde plek tegenkomt. Niet al te krampachtig mee omgaan, God laat wel zien wat je moet doen. Soms is het ook niet duidelijk, dan weet je niet wat te bedoeling was maar dan nog kan God je gebruikt hebben snappie. En je wordt natuurlijk ook wel eens misleid door jezelf of een kwade geest.

CZ

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #6 Gepost op: november 21, 2004, 11:34:36 pm »
Belangerijker is het je leven af te stemmen op God. Alles waar je mee bezig bent aan Hem opdragen en vragen of Hij je brengt waar je moet zijn. Met elk mens heeft Hij een eigen plan, met jou dus ook.
Wat Hij doet in je leven is vaak onbewust, maar wanneer je erop let Gods hand te zien zal dat voor jezelf ook een bemoediging zijn en je zal zijn leiding beter verstaan en volgen

LaNaussee

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #7 Gepost op: november 22, 2004, 01:23:55 pm »

quote:

Peterpan80 schreef op 21 november 2004 om 22:51:

Wat bedoel je alleen precies met 'ingeving'?

Ik merk dat God soms dingen tegen je wil zeggen. Dat kan op velerlei manieren. Ik krijg vaak een of ander liedje in mijn hoofd, soms een bijbeltekst en heel soms een beeld of een ander idee.
Wat doe ik er dan vervolgens mee? Twee dingen:
1) God is altijd duidelijk! Iets vaags laat ik zitten. Wanneer het van God komt dan wordt je er vroeg of laat weer mee geconfronteerd, doordat het precies is wat je zocht of dat je later opeens dezelfde teksten van anderen te horen kijgt. Dan is het duidelijk.
2) Altijd alles toetsen aan de bijbel. De bijbel is de manier waarop God tegen ons praat. Wanneer hij via dromen of andere wijze dat ook doet, dan is dat mooi meegenomen. Maar de bijbel is de spiegel waar we het tegen aan moet bekijken. De duivel kan immers ook beelden geven. Wanneer wat je hoort of ziet echter in overeenstemming is met de bijbel, dan mag je er volgens mij op vertrouwen dat het van God komt.
Oftewel, ik hanteer twee criteria: duidelijk en bijbels.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #8 Gepost op: november 22, 2004, 01:25:15 pm »
Nou ik vind God heel vaak maar vaag. Dan moet je gewoon maar op weg gaan en hopen dat het goed gaat... en bidden dat Hij je een schop onder je kont geeft als je de verkeerde weg kiest.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Liedje

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #9 Gepost op: november 22, 2004, 01:38:24 pm »
Ik heb er moeite mee als mensen heel snel zeggen dat het Gods wil is dat dit en dit in hun leven is gebeurd. Je waagt je wel ergens aan...hoe kan je weten dat het Gods wil is?
Natuurlijk gebeuren er dingen in je leven waarvan je denkt dat het niet zomaar is en dat het geen toeval kan zijn. Inderdaad gebeuren er soms dingen die wel heel bijzonder zijn en daarin mag je inderdaad wel Gods leiding in zien...maar toch
Stel dat je bidt om genezing en je krijgt het niet? Of erger je kind sterft.....zeg je dan nog zo gemakkelijk dat het Gods wil in je leven is!
Misschien dwaal ik af van het onderwerp, maar ik merk dat ik kriebelig wordt als men zo makkelijk Gods hand ergens inziet of zegt dat het Gods wil is.
Ik vind het heel vaak heel moeilijk om te zien wat God wil, om te ervaren dat Hij me wel stuurt en leidt, om daar dan ook rust in te vinden.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2004, 01:07:13 pm door Liedje »

CZ

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #10 Gepost op: november 22, 2004, 03:26:43 pm »
Stel dat je bidt om genezing en je krijgt het niet? Of erger je kind sterft.....zeg je dan nog zo gemakkelijk dat het Gods wil in je leven is!
Een terechte opmerking, het is mij zo uitgelegd. Je hebt de wil van Gods wet en de wil van zijn besluiten. De wil van Gods wet is hoe wij zouden moeten leven. En ook dat het tegen Gods natuur druist dat mensen sterven of lijden, dat is dus tegen zijn wil. Hij is een God van leven.
Echter door de zondeval van de mens is het lijden en de vloek een realiteit.
Toch heeft God ook hier zijn eigen plan van redding en verlossing. Ook daarin leidt Hij mensen waarin Hij zelfs het kwade (wat tegen zijn natuurlijke Wil indruist) kan keren ten goede, voor zijn kinderen. Dit is de wil van zijn Raad en besluit, zeg maar.

Zo trekt Hij dus zijn eigen plan en voert zijn wil uit en leert mensen die wil te begrijpen.
Wanneer je je dus afvraagt of het lijden zijn wil is, kun je daar op twee manieren op antwoorden : dat God het in de eerste plaats nooit zo bedoelt heeft en verafschuwt maar dat het door de zondeval en onze eigen schuld in deze wereld gekomen is.
Maar ook de troost dat zelf in deze wereld vol lijden God toch een plan heeft dat uitloopt op volkomen verlossing van dier en mens, dat zelfs het kwaad moet buigen voor zijn wil. Ook christenen zullen lijden maar ook kracht ontvangen uit geloof dat het lijden niet buiten Gods plan ligt en Hij het ten goede kan keren, ook al is het van oorsprong nooit zijn wil geweest dat mensen zo lijden.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2004, 03:32:46 pm door Zandbergen »

LaNaussee

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #11 Gepost op: november 23, 2004, 01:16:11 pm »

quote:

Liedje schreef op 22 november 2004 om 13:38:
Ik heb er moeite mee als mensen heel snel zeggen dat het Gods wil is dat dit en dit in hun leven is gebeurd. Je waagt je wel ergens aan...hoe kan je weten dat het Gods wil is?
Natuurlijk gebeuren er dingen in je leven waarvan je denkt dat het niet zomaar is en dat het geen toeval kan zijn. Inderdaad gebeuren er soms dingen die wel heel bijzonder zijn en daarin mag je inderdaad wel Gods leiding in zien...maar toch

Ik begrijp heel goed dat je de moeite mee hebt wanneer mensen zoiets zeggen. Ik heb dat vaak ook. Zelf snap ik meestal helemaal niets van wat God met mijn leven wil. Maar dat neemt niet weg dat ik telkens weer Hem wil zoeken en Hem wil volgen. En dan ga ik liever vol vuur en overgave voor Hem de mist in dan dat ik niets doe omdat ik twijfel. Ik ga dan ook wel vaak op mijn bek, maar juist daardoor heb ik vaak het idee dat Hij mij helpt.

quote:

Misschien dwaal ik af van het onderwerp, maar ik merk dat ik kriebelig wordt als men zo makkelijk Gods hand ergens inziet of zegt dat het Gods wil is.
Ik vind het heel vaak heel moeilijk om te zien wat God wil, om te ervaren dat Hij me wel stuurt en leidt, om daar dan ook rust in te vinden.
Dit is iets heel moeilijks en vooral pijnlijks. Ik kan hier slechts dit van zeggen. Ik geloof o.a. in God als heelmeester. Hij wil mensen heel maken. Wanneer door ziekte of andere oorzaken mensen sterven, geloof ik dat bij Hem zij weer heel zijn. En voor mezelf is dat vaak heel moeilijk. Ik voel dan een gat in mijn bestaan, een leegte, een gemis. Maar dat gat kan wel opgevuld worden door Jezus en zo word ik dan ook meer heel. Ik weet niet of dit een bevredigend antwoord is. Ikzelf krijg het op zulke momenten nauwelijks voor elkaar om dat zo te zien. En dat mag, ook verdriet mag haar plaats hebben. Maar ik geloof wel dat het zo werkt.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Liedje

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #12 Gepost op: november 23, 2004, 01:25:23 pm »
LaNaussee,

bedankt voor je reactie. Geloof ook wel dat ik het met je eens ben. In mijn eigen leven maak ik gelukkig ook mee dat Jezus gemis kan omzetten in iets anders, dat hij het vult. Vaak zie ik dat achteraf beter dan op dat moment zelf.
Mijn reactie was er ook omdat ik altijd verast ben als mensen heel snel kunnen zeggen dat iets Gods wil is geweest. Ik bedoel het niet gemeen....maar het klinkt zo hemels. dat gevoel heb ik zelf niet altijd en ik twjfel juist heel veel over Gods bedoeling met bepaalde gebeurtenissen in mijn leven. Niet dat ik wrok voel ofzo, maar ik zou wel eens meer rust willen voelen. Meer willen ervaren dat de Heilige Geest (daar ging het volgens mij over) ook inderdaad de Trooster is.
Misschien is het wel een beetje jaloezie dat ik heb als mensen zo zeker over Gods hand in hun leven kunnen praten, terwijl ik nog vaak met veel vragen zit en het telkens weer een zoektocht is,
« Laatst bewerkt op: november 23, 2004, 01:26:32 pm door Liedje »

Joshua77

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #13 Gepost op: november 23, 2004, 03:03:04 pm »
Liedje,
Ik denk dat je 'jaloezie' ook gewoon een verlangen is naar iets dat God wil geven - namelijk de reële kracht en nabijheid van zijn Heilige Geest! Het laatste wat ik overigens wil is hier een ingewikkelde discussie starten over het werk van de Geest, ik kan alleen maar getuigen dat ik in m’n eigen leven heb ervaren dat God tot je kan en wil spreken, je dagelijks (!) wil leiden en laten weten dat Hij van je houdt.
Echt: je hoeft geen genoegen te nemen met een leven dat gaat van moeite naar zucht in je wandel met Hem!
Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen

zakaria

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #14 Gepost op: november 23, 2004, 03:41:53 pm »
ik denk dat de mens moet oppassen voor de macht van satan, die heeft ook de macht om mensen te beinvloeden en het word gevaarlijk als satan zich voordoet en jelaat geloven dat hij de heilige geest is

en volgens mij is de heilige geest de Engel gabriel

Liedje

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #15 Gepost op: november 23, 2004, 04:13:27 pm »

quote:

zakaria schreef op 23 november 2004 om 15:41:

hoezo?

Joshua77

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #16 Gepost op: november 23, 2004, 04:13:30 pm »
Zakaria,
In Lucas 1:35 staat over het bezoek van Gabriël aan Maria "De engel [dit is Gabriël, kijk maar in vers 26] antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen'" dus dan kan hij zelf de Heilige Geest niet zijn.
Even goed ben ik het wel met je eens dat we absoluut moeten oppassen voor de satan, die meer macht heeft dan veel christenen denken. Gelukkig heeft Jezus hem overwonnen!

Enne... als jij in gebed God vraagt of Hij je wil vullen met z'n Heilige Geest, en je openstelt voor Hem, kan je er zeker van zijn dat de satan daar geen gebruik van kan maken. De Heilige Geest is liefdevol en gevoelig, dus ook goed te onderscheiden van de satan!
Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen

zakaria

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #17 Gepost op: november 23, 2004, 06:42:48 pm »
omdat gabriel de bevelen van de heer uitvoerd

Liedje

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #18 Gepost op: november 23, 2004, 06:58:19 pm »

quote:

zakaria schreef op 23 november 2004 om 18:42:
omdat gabriel de bevelen van de heer uitvoerd

er zijn er wel meer die dat doen.En trouwens is dat de functie van de Heilige Geest?
Ik denk dus dat de Engel Gabriel niet de heilige geest is.

zakaria

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #19 Gepost op: november 23, 2004, 06:59:19 pm »
wat is dan de functie van de engel Gabriel volgens de bijbel ?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #20 Gepost op: november 23, 2004, 07:54:02 pm »
Gabriel (net als andere engelen) is een boodschapper. Andere engelen zijn continu bezig met het lofzingen en verheerlijken van God, anderen zijn bezig ter bescherming. Verder weet niet wat engelen verder allemaal nog meer doen..

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #21 Gepost op: november 23, 2004, 11:55:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 november 2004 om 19:54:
Gabriel (net als andere engelen) is een boodschapper. Andere engelen zijn continu bezig met het lofzingen en verheerlijken van God, anderen zijn bezig ter bescherming. Verder weet niet wat engelen verder allemaal nog meer doen..

Heb 1,14
Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Peterpan80

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #22 Gepost op: november 25, 2004, 11:38:15 pm »

quote:

zakaria schreef op 23 november 2004 om 15:41:
ik denk dat de mens moet oppassen voor de macht van satan, die heeft ook de macht om mensen te beinvloeden en het word gevaarlijk als satan zich voordoet en jelaat geloven dat hij de heilige geest is

nou, daar wil ik wel graag op reageren, (behalve je laatste zin, met alle respect, want anders dwalen we zo af. alsof we dat al niet genoeg doen)  :P

Ik denk ook dat je moet oppassen voor de macht van satan, maar hoever moet je dat doortrekken? 'je laat geloven dat hij de hg is?' ik moet er niet aan denken, want dan vertrouw ik er nooit meer op. nee, ik denk dat God je gewoon vervult als je daarom vraagt, met een oprecht en gehoorzaam hart. trouwens, als je dichter bij God komt te staan, en het zou de satan zijn geweest... dan gooit hij zijn eigen glazen in. Zijn doel is om je van God AF te krijgen, niet dichterbij te brengen.

Peterpan80

• Bekijk profiel
Heilige Geest
« Reactie #23 Gepost op: november 25, 2004, 11:40:55 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 november 2004 om 19:54:
bescherming en verheerlijking is volgens mij eigenlijk hetzelfde. Je brengt God bijvoorbeeld lof als je zingt, maar ook als je gewoon lekker sport en geniet. Oftewel, je doet waar je voor bent gemaakt. "geniet van je jonge jaren etc...". Brengen niet ook vogels God eer? Dat doen zij simpelweg toch gewoon door te vliegen, nesten te bouwen etc...oftewel; ook gewoon DOEN waar ze voor zijn gemaakt. (okee, bij ons zit er een zondevalletje bij, maar je zult begrijpen wat ik bedoel)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 11:42:13 pm door Peterpan80 »