Auteur Topic: Aan P&A  (gelezen 1239 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Aan P&A
« Gepost op: november 21, 2004, 10:37:53 am »
Hai P&A

Ik praat hier even verder met je, want ik heb begrepen dat de topic in Levensbeschouwing bijna gesloten gaat worden.   ;)

Ik heb eigenlijk geen mensen om me heen die mij vanalles vertellen. Dat bedoelde ik te zeggen. De dingen die ik hier zeg, heb ik uit boeken. En ik neem niet klakkeloos alles aan wat in boeken staat, maar ik bekijk ook of het voor mij, gevoelsmatig, "waarheid" bevat.  Het is meer een voortdurende studie. Nu zegt iedereen hier steeds dat je eigenlijk je gevoel moet uitschakelen en alleen het woord van God moet volgen. Maar dat begrijp ik toch niet helemaal, want de Bijbel is één en al gevoel, volgens mij.

Het klopt dat ik hier inderdaad wel eens gelezen heb dat er met de Bijbel gesjoemeld is, maar daar heb ik ook wel over gelezen in boeken of tijdschriften. Ik had me daar nog niet direct een mening over gevormd, in die zin ben ik dus niet heel erg beïnvloedbaar, en bovendien zette ik overal een vraagteken achter. (Het zijn geen constateringen, zei ik erbij)
Maar ik heb inmiddels mijn eigen mening gevormd, en ik ben er nu van overtuigd dat er in wezen niet zoveel gesjoemeld is met de Bijbel, en dat kwam door iets wat Alfredt zei. Hij zei dat sjoemelen met de Bijbel eigenlijk onmogelijk is, want dan had het op een grootschalig vlak, en ook nog in samenspraak gebeurd moeten zijn, en dat is gewoon onmogelijk. (Hij zei het niet met die woorden, maar de strekking was dezelfde)

Fijne zondag P&A!

Liefs Iris

Ps. En ik weet dat je het beste met me voorhebt hoor.  d:)b

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Aan P&A
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2004, 10:51:57 am »

quote:

Iris schreef op 21 november 2004 om 10:37:
Hai P&A

Ik praat hier even verder met je, want ik heb begrepen dat de topic in Levensbeschouwing bijna gesloten gaat worden.   ;)

Ik heb eigenlijk geen mensen om me heen die mij vanalles vertellen. Dat bedoelde ik te zeggen. De dingen die ik hier zeg, heb ik uit boeken. En ik neem niet klakkeloos alles aan wat in boeken staat, maar ik bekijk ook of het voor mij, gevoelsmatig, "waarheid" bevat.  Het is meer een voortdurende studie. Nu zegt iedereen hier steeds dat je eigenlijk je gevoel moet uitschakelen en alleen het woord van God moet volgen. Maar dat begrijp ik toch niet helemaal, want de Bijbel is één en al gevoel, volgens mij.
Je er niet door laten leiden is belangrijk denk ik. Daar bedoel ik mee dat als de bijbel iets zegt en dat gaat tegen je gevoel in (de hel bijvoorbeeld) dan moet je toch dat gevoel opzij zetten en God vertrouwen dat Hij alles beter overziet en weet dan wij.

quote:

Het klopt dat ik hier inderdaad wel eens gelezen heb dat er met de Bijbel gesjoemeld is, maar daar heb ik ook wel over gelezen in boeken of tijdschriften. Ik had me daar nog niet direct een mening over gevormd, in die zin ben ik dus niet heel erg beïnvloedbaar, en bovendien zette ik overal een vraagteken achter. (Het zijn geen constateringen, zei ik erbij)
Maar ik heb inmiddels mijn eigen mening gevormd, en ik ben er nu van overtuigd dat er in wezen niet zoveel gesjoemeld is met de Bijbel, en dat kwam door iets wat Alfredt zei. Hij zei dat sjoemelen met de Bijbel eigenlijk onmogelijk is, want dan had het op een grootschalig vlak, en ook nog in samenspraak gebeurd moeten zijn, en dat is gewoon onmogelijk. (Hij zei het niet met die woorden, maar de strekking was dezelfde)

Mooi om te horen Iris!
En idd vorm je een beeld van iemand via een forum, dat kan ook nooit helemaal de werkelijkheid van wat jij vindt, dekken.

quote:

Fijne zondag P&A!

Liefs Iris

Ps. En ik weet dat je het beste met me voorhebt hoor.  d:)b
[/quote]
Zoals iedereen hier, denk ik. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iris

• Bekijk profiel
Aan P&A
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2004, 10:59:09 am »
Dank je wel voor je antwoord!

Tja, me helemaal door de Bijbel laten leiden.........en alles lezen zoals het er staat, en niet nadenken over diepere betekenissen.............dat vind ik moeilijk.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bang ben dat ik dan een mak schaap word, dat zelf niet meer kan nadenken.

Aan de andere kant is er ook wel het verlangen, maar ik weet nog niet hoe of wat, of hoe ik dat vorm moet geven.

Liefs Iris

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Aan P&A
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2004, 11:29:37 am »

quote:

Iris schreef op 21 november 2004 om 10:59:
Dank je wel voor je antwoord!

Tja, me helemaal door de Bijbel laten leiden.........en alles lezen zoals het er staat, en niet nadenken over diepere betekenissen.............dat vind ik moeilijk.
Dat zeg ik net, er zijn een boel diepere betekenissen maar die zijn niet in strijd met wat de bijbel uitdraagt..

quote:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bang ben dat ik dan een mak schaap word, dat zelf niet meer kan nadenken.
Het een sluit het ander niet uit. Een schaap van de goede herder mag nog wel nadenken. :)

quote:

Aan de andere kant is er ook wel het verlangen, maar ik weet nog niet hoe of wat, of hoe ik dat vorm moet geven.

Liefs Iris

Dat wil Gopd je wel duidelijk maken. Kan een proces zijn. Alles is niet in 1x helder.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 12:44:37 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Aan P&A
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2004, 10:22:31 am »
Beste Iris,

Christen worden is een proces. Christen zijn een uitdaging. Geen van beiden houdt in dat je je verstand uitschakelt of zo en als een mak schaapje maar allerlei regeltjes na gaat leven. Je blijft jezelf, je mag jezelf zijn helemaal. Met alles wat je bent en hebt alleen als christen ga je wel steeds meer nadenken hoe je een en ander in kunt zetten ten behoeve van God en je naaste zonder overigens jezelf weg te cijferen of uit te vlakken. Daarbij zal het je gaan opvallen dat dit anders denken uiteindelijk ook heel goed bij je past. Voor mij is christen zijn ook veel meer verbonden met vrijheid dan met regeltjes enzo...  Alhoewel ik mij zeer wel besef dat er nog heel wat christenen zijn die de zekerheid van hun leven zoeken in regeltjes.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Iris

• Bekijk profiel
Aan P&A
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2004, 06:00:51 pm »
Dank je wel Jan, voor deze bemoedigende woorden. Dat doet me echt goed.
(Ik woon niet zo ver van jou vandaan trouwens  ;)  )