quote:
Roodkapje schreef op 21 november 2004 om 17:51:Mattheüs 5:22Het relevante tekstgedeelte loopt van vers 19 tot en met 26. Wat staat daar eigenlijk?
[...]
Ik lees dit zo: Jezus is niet gekomen om de wet af te schaffen. Dat zegt hij hier. Waarvoor is hij dan gekomen? Om de wet te vervullen. De wet blijft dus ook voor christenen bestaan. Hij wordt alleen anders.
Ik zie dat iets anders: Jezus heeft de wet vervult, en is ook degene die het IN ons vervult. Waarom zouden wij het ook weer moeten. Wij wandelen naar de Geest en dat zal niet ingaan tegen de wet waatin God zijn eisen aan de mensen heeft vastgelegd.
De wet is er nog steeds om aan de ongelovigen te laten zien dat ze er niet aan toe komen, die wet ook maar enigszins te houden. Maar wij zijn gestorven en de wet heeft het niet meer over ons te zeggen. Maar is wel goed en rechtvaardig. TE goed voor ons als zondaars.
- Het is niet mijn bedoeling om hier verder over te discussieren, we kunnen deze dingen naast elkaar laten bestaan, lijkt me. Het vult elkaar ook hier en daar aan.
quote:
Wie dus de wet afschaft (dus de wet niet meer als relevant voor zijn of haar leven beschouwt) en/of dat ook aan anderen leert zal het minste zijn in het koninkrijk van God. Maar wie daarentegen de wet houdt, en deze wet ook aan anderen voorhoudt zal in hoog aanzien staan in het koninkrijk. Vervolgens geeft hij een paar voorbeelden van dingen die in de Wet staan: "Gij zult niet doodslaan". Maar wat zegt hij dan? Hij zegt zelfs dat in woede onsteekt tegen een medechristen, die valt óók onder dat gebod. Het gaat dus blijkbaar niet alleen om de letter van de wet, maar om de achterliggende gedachtes erachter. Hier gaat Jezus dus duidelijk verder dan de Farizeërs, die probeerden naar de letter van de wet te leven. Dat is op zich niet fout, alleen als het niet verder gaat dan dat, dan is er een probleem: je leeft volgens regeltjes, vanwege de regeltjes, niet vanwege degene áchter die regeltjes: God.
Ik denk dat het in het Nieuwe Testament ZEKER wel fout is om alleen de regels op te volgen. En de farizeeers worden niet voor niets wit gepleisterde graven genoemd. Het leven moet er toch wel zijn.
quote:
Dat werkt hij uit. Daartussenin staat de eerste vermelding van het Gehenna.
Daar maak ik op uit dat wie zich niet wil overleveren aan de Gods Wet, zowel aan de letter, maar zéker ook aan de geest van de wet (het idee erachter), zal voor het vuur van de gehenna komen te staan. Want: hij is niet gehoorzaam aan God, hij zoekt zichzelf het eerst in plaats van God. Dus deze vermelding slaat denk ik vooral op mensen die God al kennen. Jezus leert dit ook aan zijn discipelen, zijn volgelingen, dus ook aan ons. Dus het is in de eerste plaats een waarschuwing die aan ons gericht is.
Dat is zoals ik het lees.
Opmerkingen en aanmerkingen zijn van harte welkom!

Dit is wel een moeilijk stukje. Aan gelovigen gericht, zou het vreemd zijn dat er plotseling Gehenna tussen staat.
Ik heb de volgende toepassing van dit gedeelte gelezen:
Deze hoofdstukken in Mattheus zijn de grondregels voor het Koninkrijk.
En wel het koninkrijk zoals het in het Duizendjarig Rijk werkelijk aanwezig zal zijn op aarde, en de wet zal uitgaan vanuit Jeruzalem. Israel zelf is dan bekeerd en heeft de wet in hun harten geschreven. De wet zal uitgaan naar de volken toe die ellk jaar zullen optrekken om bijvoorbeeld het Loofhuttenfeest te vieren. (Jesaja 2: 3; Zach. 14: 16)
Maar de volken zijn niet allemaal bekeerd, alleen ze worden niet meer verleid omdat de duivel Duizend jaar gebonden is. (Openb. 20: 3)
Komt er toch zonde in hun hart op, dan zal er gebeuren wat er staat in Matt. 5: 22:
Matt. 5 22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.De Here Jezus regeert die Duizend jaar en zal de heidenen hoeden met een ijzeren staf.
(Openb. 2: 26; Openb. 12: 15)
Hieraan kun je zien dat de zonde nog niet is uitgebannen. Anders zouden ze niet zo onder de duim gehouden moeten worden: een
ijzeren staf.
Gods gerechtigheid heerst. En dat wil zeggen dat de zonde die er zal zijn, onmiddelijk bestraft wordt.
In Zach. 14 lees je bijvoorbeeld dat de volken die niet optrekken naar Jeruzalem om het Loofhuttenfeestte vieren, op hen zal geen regen vallen. Dus een direct gevolg en als straf.
Misschien een beetje het idee van het volk Israel in de woestijn. Als ze een bepaalde zonde hadden gedaan, werden ze als straf bijvoorbeeld door de aarde verzwolgen. Dus lik op stuk beleid.
Itt tot deze genade tijd. Waar God de zonde nog laat gewprden, omdat Hij genadig en geduldig is om mensen nog tot bekering te laten komen.
In het Duizend jarig rijk, zullen bepaalde zonden in verhouding tot Gods wet die dan heerst, zo groot zijn, dat die persoon dan onmiddelijk gestraft wordt met een gericht: misschien direct het het hellevuur of anders gedood en bestemd voor de hel.