Auteur Topic: wie het weet mag het zeggen ?  (gelezen 1643 keer)

zakaria

• Bekijk profiel
wie het weet mag het zeggen ?
« Gepost op: november 25, 2004, 10:31:52 pm »
wie van jullie kan mij in precieze volgorde, de volgende profeten noemen die na Mozes zijn gekomen ?

zie het als een kennisquiz

succes!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2004, 10:54:46 pm »
Was Mozes een profeet dan? Ik dacht meer leider en middelaar tussen God en Zijn volk. Mozes staat voor de wet bij de verheerlijking op de berg van Jezus (math. 17:3). Elia staat daar namens de profeten. Jezus als de vervulling van wet en profeten.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2004, 11:01:53 pm »
laat ik het anders zeggen, welke profeten waren jezus voor.

op chronologische volgorde,dus vanaf jezus tot aan het begin

succes!
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 11:02:54 pm door zakaria »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2004, 11:10:18 pm »
Dat is een onmogelijke vraag om te beantwoorden, Zakaria.

1) jij noemt lieden profeet die wij geen profeet noemen. Voorbeelden: Mozes, David, Jezus
2) over diverse profeten zijn verhalen bekend. Soms is het echter lastig om ze in de juiste tijd te plaatsen, en moet je gissen naar het jaar waarin ze leefden/profeteerden. Voorbeeld: Jona
3) van lang niet alle profeten is iets opgeschreven. Sommigen hebben een eigen deel in de bijbel gekregen. Sommigen komen voor in andere bijbelboeken, en passant dus. Voorbeeld: Nathan

Het opgeven van een correcte lijst profeten is dus bijkans niet te doen. Waarom zou je dat willen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2004, 11:12:39 pm »
4) ze worden ook niet altijd met naam genoemd. Zie bijvoorbeeld het afscheid van Elia. Als hij met Elisa op reis gaat lezen we over profeten te Bethel en te Jericho.

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2004, 11:14:31 pm »
maar wat er beschreven word in de bijbel

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2004, 11:15:46 pm »
Saul komt een groep profeten tegen: 1 samuel 10-11:
Toen ze bij Gibea aankwamen, kwam hun een stoet profeten tegemoet. Saul werd gegrepen door de geest van God en raakte net als zij in vervoering. Allen die hem van vroeger kenden en zagen dat hij zich in vervoering bij de profeten had aangesloten, zeiden tegen elkaar: ‘Wat is er met de zoon van Kis gebeurd? Hoort Saul nu ook al bij de profeten?’

Zakaria, wij hebben het over de bijbel. De bijbel is kennelijk ongelofelijk veel rijker dan wat Mohammed ervan wist. Ik verbaas me steeds weer over hoe weinig je blijkt te weten van de bijbel, terwijl je steeds naar 'simpele' feitenkennis vraagt. Waarom vind je het raar dat we je steeds naar de bijbel verwijzen voor antwoord op je vragen?
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 11:18:25 pm door elle »

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2004, 11:17:07 pm »
ik bedoel wat de bijbel erkent als profeten die jezus voor waren

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2004, 11:17:57 pm »
Jezus is geen profeet. Hij is Gods Zoon.

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2004, 11:18:29 pm »
was Saul de enige profeet die jezus voor was ?

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2004, 11:19:12 pm »
maar jezus had toch een profeetschap ?
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 11:19:42 pm door zakaria »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2004, 11:20:44 pm »
Ik dacht dat een moslim wel iets meer respect verantwoord was aan Jezus. een kleine letter gebruiken en het vzmh telkens vergeten getuigd daar niet echt van.

Profeet, priester en koning als je daar op doelt. Inderdaad...de vervulling van alles.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2004, 11:23:53 pm »
De bijbel 'erkent' geen profeten, de bijbel verhaalt over profeten. Profeten zijn van alle tijden. Sommige zijn belangrijk geweest voor 1 persoon, of voor 1 dorp. Daarom wordt over de een wel verhaald, en over de ander niet. Een profeet met een boodschap voor de koning werd uiteraard sneller opgemerkt, dan een profeet die een dorpsoudste de waarheid moest zeggen. Het heeft geen nut, naar mijn mening, om een lijst 'erkende' profeten op te stellen. Dus waarom zou je dat willen?

God zelf heeft de wet en de profeten (!) als volgt samengevat: "‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf." (Matt 22)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2004, 11:29:04 pm »
Nee Zakaria, Saul was geen profeet. In die tekst wordt spottend over Saul, die later de eerste koning van het volk Israel werd, gesproken.
Je leest niet wat ik schrijf: er zijn talloze profeten in het oude testament aan te wijzen. Velen van hen worden niet eens bij name genoemd. Diversen van hen zijn contextloos. Je kunt geen lijst van ze samenstellen. Ik zou er een dagtaak aan hebben om 80% van de profeten in het OT te vinden en enigszins in chronologische volgorde te krijgen. Maar welk nut zou het dienen?

En ja, Jezus was veel meer dan alleen profeet. Zoals Zijnkind zegt: hij was ook priester en koning, en dat in de orde van Melchizedek. En hij was God, mens geworden om ons te redden.

Om je een indruk te geven volgen hier wat links naar een zoekmachine:
profeet
profeten
profeteren
« Laatst bewerkt op: november 26, 2004, 12:01:36 am door elle »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 26, 2004, 12:08:56 am »

Best TS, graag even een reden in je openingspost waarom je dit topic start. Een verwijzing naar een bijbelgedeelte waardoor je dit wilt weten, zou prettig zijn. Lees de policy van dit BF, zodat je weet wat hier de bedoeling is.
Een quiz is misschien leuk, maar komt een beetje over alsof je het een beetje als een spelletje ziet. Het is hier niet de bedoeling dat we eens gaan kijken wie de meeste bijbelkennis heeft.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 26, 2004, 12:09:44 am »
maar kan je dan even dit vers uit de bijbel lezen:

Jesaja 29:12 : …Of het boek wordt gegeven aan iemand die niet lezen kan, terwijl men zegt: Lees dit eens; maar hij antwoord: Ik kan niet lezen…amees) als argument gebruikt

wie word hiermee bedoelt ?

Je stelt nu een vraag die niet laat zien dat je mijn opmerking hebt begrepen dat je duidelijker moet zijn in je openingspost.
Dus: Wat is de reden van dit topic, geef dat aan in je openingspost zodat men weet wat je achterliggende vragen eigenlijk zijn.
Op zich wil ik wel je vraag beantwoorden, daar gaat het niet om, maar ik zie geen verband met je vorige opmerkingen
« Laatst bewerkt op: november 26, 2004, 12:21:16 am door Priscilla en Aquila »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 26, 2004, 12:17:42 am »
Dit hoofdstuk van Jesaja waarschuwt het van-de-Heer-afgedwaalde-Israel. Het gericht wordt aangekondigd (verovering van Israel door assyrie en later Babelonie) en ook dat er daarna weer een toekomst zal zijn.  

Wat is je punt nu eigelijk?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 26, 2004, 12:22:12 am »
Topic kan dicht aangezien de TS niet meer kan reageren.
Pinkeltjefan