Een boeiende discussie is dit (vind ik net als dsWim)! Een paar opmerkingen:
1/ Moet niet elke preek een preek zijn waarin Christus naar ons toekomt, een preek waarvan Christus het kloppende hart is? Bij voorbaat dus, als uitgangspunt. In het Nieuwe Testament valt op dat prediking heel vaak wordt gedefinieerd als: het verkondigen van de Christus.
2/ De onderscheiding tussen tekst- en themaprediking is wellicht wat minder scherp dan in dit topic wordt gesuggereerd. In een tekst is namelijk altijd een thema aan de orde, in die zin dat we via de tekst toegang krijgen tot een werkelijkheid die we ook thematisch kunnen aanduiden. De preek moet gaan over die werkelijkheid. De tekst is niet meer (ook niet minder!) dan de deur waardoor we toegang zoeken tot die werkelijkheid.
3/ Bij het tot stand komen van de tekst- of themakeuze speelt een heel complex aan factoren een rol. a) De bijbel in de volle breedte ('al de raad Gods'); b) De concrete gemeente waarvoor ik preek met eigen noden, zorgen, verlangens, sterke en zwakke punten; c) Mijn eigen spiritualiteit; d) Het kerkelijk jaar.
4/ Een verlanglijstje voor preken zal ook rekening moeten houden met het uiteindelijke doel van prediking: verander(en)de mensenlevens. Het gaat in prediking niet om informatie maar om transformatie. Dat betekent ook veel voor de toepasselijkheid van de prediking. Dat is niet een aardig en eventueel misbaar extra element (voor mensen zie niet zo goed zelfstandig kunnen bedenken hoe de boodschap van deze preek toegepast kan worden in het dagelijkse leven) maar een wezenlijke dimensie van de prediking. Prediking die niet toepasselijk is, is geen prediking. Want het Woord van God is in zichzelf helemaal gericht op mensen en hun leven.
5/ Hoe komt een tekst-/themakeuze tot stand? Aanstaande zondagmorgen preek ik in het kader van Advent (thema voor de vier zondagen: Verlangen naar Verlossing; bijbelboek/gedeelte: Jesaja 40-55) over Jesaja 45:15.
quote:
Voorwaar, U bent een God die zich verborgen houdt, de God van Israel, een Verlosser
Het onderscheid tussen tekst en thema is hier maar moeilijk te hanteren. Het zal met name gaan om de verborgenheid van God (die als het ware op de spits wordt gedreven in de menswording en het kruis van Jezus). Dat is dus een thema. Niet een thema waar veel mensen op zitten te wachten denk ik: de verborgenheid van God. Tegelijk gaat het ook wel degelijk om deze tekst in de context. Maar een belangrijke rol speelt ook dat ik eigenlijk al langere tijd een keer wilde preken over de verborgenheid van God. Kortom: de bovengenoemde a) tot d) spelen allemaal een rol. Ik zou hier liever willen spreken van tekst-thematische prediking.
6/ Zondagmiddag hoop ik te preken over Zondag 23: 'Hoe bent u rechtvaardig voor God?' Dat is dus een thema (alweer een waar op het eerste gezicht helemaal niet zo direct vraag naar is, maar dat is de zegen van de Catechismusprediking), maar ik hoop vooral ook samen met de gemeente te lezen: Romeinen 3:21-26 (een soort 'close reading' of iets dergelijks) en dat is weer heel tekstueel.
7/ Tenslotte nog een verlanglijstje van mij: a) De glorie van Jezus (graag in een serie van tien preken); b) Gerechtigheid en barmhartigheid (over de diakonale dimensie van gemeente-zijn); c) Een serie over Hooglied (Thema: de liefde van Christus); d) Een serie over Kolossenzen; e) 'Bidden met de Psalmen' (een aantal van deze items hoop ik in de komende maanden te realiseren

)