quote:
op 26 Feb 2003 13:43:48 schreef Wilhelmina:
[...]Je weet heel goed wanneer er iets is, wat jou in zijn macht heeft. Je probeert en probeert er vanaf te komen, maar elke keer weer zeg je "Morgen" .[...]
Hier zit hem denk ik inderdaad de kneep: tegen verslaving moet je vechten tot je erbij neervalt.
Mijn moeder kon bijvoorbeeld een cigaretje roken, nadat ze een diner had genoten. Verder deed ze het nooit!
Mijn vader daarentegen heeft zijn hele leven gerookt. Vaak proberen te stoppen, maar niet gekund.
Ik ben overigens niet gaan roken, ondanks het voorbeeld van mijn vader.
Ik steek er ook geen eentje op 'voor het lekker', want ik vind het vies.
Ik drink daarentegen wel weer koffie, cola, en af en toe een wijntje.
Alcohol is ook zo'n gevaarlijke stof. Het wordt niet voor niets gezegd dat het meer kapot maakt dan je lief is.
Alcohol zit dus in het 'lichte vlak' van het schemerige grijze gebied.
Roken zit wat dat betreft in een veel donkerder vlak van dat grijze gebied.
Van mij mag je dus gerust zeggen: dat gevaar vind ik te groot, ik begin er niet aan. En ik adviseer het ook niet te doen. Voor anderen zal alcohol al voorbij die grens liggen. Maar je kunt het anderen niet verbieden. Je kunt ze wijzen op de zonde van de verslaving. Dat je je lichaam schoon moet houden.
Je kunt ze misschien helpen bij het bestrijden van die verslaving.
Er gaan ook verhalen dat mobiele telefonie slecht is voor je. Moet je dan al een algemene regel stellen dat een christen het niet mag gebruiken?
Er zijn zelfs mensen die helemaal 'flippen' als ze hun gebruikelijke kauwgumpje niet in hun mond hebben...
Ik vind het probleem te genuanceerd om een algeheel verbod in te stellen. Ik vind wel dat je in het kader van de gemeenschap op bepaalde plaatsen het roken kunt verbieden.
Mensen die er niet mee te maken willen hebben horen er ook niet mee geconfronteerd te worden.
Er afhankelijk van worden, en dus niet meer kunnen stoppen, dat moet je voorkomen of tegengaan.
Overigens begrijp ik uit jouw verhaal dat het jou wel gelukt is om te stoppen met roken. Klopt dat? Dat vind ik behoorlijk knap, want velen lukt het niet... (ook als zij het serieus, al biddend, proberen...)