Auteur Topic: Eerlijke vraag over roken en sex  (gelezen 8832 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Eerlijke vraag over roken en sex
« Gepost op: februari 21, 2003, 04:05:48 pm »
Ik heb een eerlijke vraag, al langere tijd, waar ik stelselmatig geen antwoord op krijg.
Hoe komt het toch, dat er in gereformeerde kringen zo fel afstand wordt genomen van een aantal zaken, zoals opwekkingsliederen zingen, muziekinstrumenten in de kerk en allerlei andere zaken, die volgens mij een kwestie van smaak en/of opvoeding zijn, terwijl er aan de andere kant zo vreselijk veel gereformeerden roken  en ik geloof zelfs 80-85% van de stelletjes al met elkaar naar bed zijn geweest vóór hun huwelijk?

Mensen die roken hebben een levensverwachting van 7 jaar minder i.v.m. de grote kans op longkanker.

Ik hoop dat jullie mijn direkte manier van vragen vergeven, maar denk je niet dat God liever heeft dat een stelletje voor het huwelijk opwekkingsliederen zingt dan met elkaar naar bed gaat? Of een sigaretje opsteekt?

Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat wij voor het eerst ( een beetje stiekum, mijn man was ouderling) in een Pinkstergemeente kwamen. Na de dienst was er koffie en wij staken beiden een sigaretje op. Vriendelijk maar beslist werd ons gevraagd of we dat even buiten wilden doen, omdat dat niet bij christenen paste om hun lichaam te vervuilen met nicotine. Ons lichaam was immers een tempel van de Heilig Geest?

Jezelf vrijwillig blootstellen aan longkanker is toch veel gevaarlijker en zondiger dan het zingen van een lied, notabene met de bedoeling om God te loven en te prijzen?

Laten we eerlijk zijn, roken is een verslaving, en dus een afgod, die je boven God stelt! God is toch duidelijk over het hebben van afgoden, volgens mij wordt dat elke zondag zelfs in de gereformeerde kerk voorgelezen.

Ik ben echt benieuwd hoe gereformeerden hun rookgedrag of voorhuwelijkse sex bijbels uitleggen.

A.J. Pleysier (jr)

• philadelphos
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2003, 04:15:20 pm »
Beste wilhelmina,

Ik weet niet of het zo is dat in de gkv zo stelselmatig afstand genomen wordt van de dingen die je/u noemt. In de gemeente waar ik met enige regelmaat kom (Ede), staat een piano in de kerk, en is er (niet bij elke dienst) ruimte voor 'andere' liederen.
En dan het roken en de sex. Ik denk dat dit een probleem is waar meer traditionele / orthodoxe kerken mee worstelen. Ik merk zelf ook vaak dat veel leeftijdsgenoten (ik ben 21) het niet zo nauw nemen met de dagelijkse invulling van hun christen-zijn. (& ik rook zelf ook). Er is nu eenmaal niet zo'n traditie van het afkeuren van rookgedrag. Anders is het met de seksuele moraal: volgens mij wordt daar in de GKV heel duidelijk stelling in genomen: Seks (met ks) voor het huwelijk is verkeerd. Kijk bijvoorbeeld naar het boek van de (vrij conservatieve) vrijgemaakte ds. D. Grutter: Samen op weg naar de bruiloft. Eigenlijk 1 groot verhaal tegen seksuele omgang voor het huwelijk. Overigens, wat doet je denken dat dit een specifiek 'vrijgemaakt' probleem is? Mijn ervaring op de evangelisch getinte ESJ (school voor journalistiek in Ede) is anders...
Weest in liefde elkander genegen...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2003, 04:24:36 pm »
Ik heb het niet specifiek over de vrijgemaakten gehad. Ik had het over de hele gereformeerde hoek eigenlijk.

Maar vind jij ook niet dat je beter een Opwekkingslied kunt zingen dan jezelf longkanker bezorgen. ( om daarna de gemeente tot God te laten bidden of Hij genezing wil geven?)

Ik zit écht met die vraag hoor! En dan kan het me niet zo veel schelen hoe je het woordje seks schrijft.

A.J. Pleysier (jr)

• philadelphos
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2003, 04:31:35 pm »
Ja, ik mis ook de opwekking in onze diensten. En ja, je lichaam is een tempel van de Heilige Geest, en een geschenk van God waar je zorgvuldig mee moet omgaan. Roken is dan ook een zonde, en dat is mijn motivatie om zo snel mogelijk te stoppen met roken. Maar het is een verslaving, dus je komt er moeilijk af... De geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak. Dat is geen relativering, maar wel waar. En dat is tegelijk ook de kern van het probleem: Veel christenen (& vrijgemaakten) willen graag geloven met het hoofd, maar belijden met de handen... (of longen)
ps ik zit hier niet als pleitbezorger van de GKV hoor, en ook niet als taaldeskundige. sex is best.  (maar wel binnen het huwelijk ;) )
Weest in liefde elkander genegen...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2003, 05:36:38 pm »
Het grote verschil tussen 'reformatorische/gereformeerde' kerken en 'evangelische' gemeentes hierin is volgens mij dat de laatsten veel meer de 'levensheiliging' benadrukken. 'Refo/Grevo' kerken zijn veel meer gericht op het verstand en benadrukken veel minder dat als je wedergeboren christen bent geworden daar ook een nieuwe levensstijl bijhoort.
Ik generaliseer nu, dus vergeef me dat ik misschien verschillende (plaatselijke) kerken over een kam scheer. Het gaat me hier niet om individuele gevallen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2003, 06:36:45 pm »
Ik ben een wedergeboren christen en lid van de gereformeerde kerk, ik ben er dus niet mee opgegroeid, en ken ook geen psalmen en gezangen. Ik ben een keer in een baptistengemeente geweest waar men opwekkingsliederen zongen. Nou, prima hoor! Ik ben ook eens in een katholieke kerk geweest waar ze helemaal niet zongen...Van mij mogen ze zingen of niet zingen wat ze willen. Ik stoor me er niet zo aan. Inderdaad, laat men zich eens buigen over serieuzere zaken zoals het roken en het drinken. Ik heb ook wel eens nagedacht over de Nederlandse Hartstichting. Waarom zou ik voor een collecte geld geven wanneer zo'n beetje half Nederland te vet eet en teveel rookt en teveel drinkt. Misschien voor de voorlichting, oke...maar een beetje ieder normaal nadenkend mens weet toch wel wat gezond leven is?
Het zijn inderdaad verslavingen waar je maar moeilijk vanaf kunt komen.
Je lichaam is inderdaad een tempel van de Heilige Geest.
Ik erger mij ook groen en blauw aan de bio-industrie, en al het gemanipuleerde voedsel, want dat is als je mij het vraagt ook een aanslag op ons lichaam...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2003, 06:37:39 pm »
Misschien zit 'm daar die angel wel: levensheiliging.
Gereformeerden zijn volgens mij behoorlijk gefocussed op het verkondigen van de juiste leer. De bijbel is een lastig boek om juist te interpreteren. Tegelijk zijn ze ervan overtuigt dat er maar 1 God en -dus- 1 waarheid is, en dat zij moeten proberen die te achterhalen. Op een gegeven moment mondde dat uit in bijv. de documenten die wij 'de formulieren van eenheid' noemen.

Gereformeerden zijn van oudsher heel goed in doemdenken: mensen zijn zondig en verdienen het nu eenmaal om in de hel terecht te te komen. Zelfs als iemand dat erkent en zijn heil in Christus zoekt, vervolgens in dankbaarheid probeert om zijn oude natuur af te leggen en een nieuwe aan te nemen, is gedoemd te mislukken en nog meer zonden te doen. Sterker nog: als wij ons best doen en inderdaad heiliger weten te leven, dan is dat alleen door de Heilige Geest en niet 'ons' doen.
Die boodschap stemt nu eenmaal niet tot blijdschap. Het stemt tot hoop en verlangen, omdat we slechts op de nieuwe aarde volmaakt zullen zijn.

Meer on-topic:
Ik denk dat roken inderdaad een zonde is. Ik denk dat, als iemand de synode zou vragen om een uitspraak, de synode niet anders kan beweren. Aan de andere kant: rokers kunnen vast en zeker het eeuwig leven beerven, ook als ze aan longkanker doodgaan.
(Daarnaast is het pas sinds kort (30 jaar ofzo) bekent dat roken schadelijk is. Dus wat mij betreft hebben de rokers van 40 jaar of ouder een verzachtende omstandigheid: nicotine is nu eenmaal verslavend waardoor je echt niet ineens van de ene op de andere dag kunt stoppen.)

Seks voor het huwelijk: ik denk dat het niet verboden is om voor het huwelijk sex te hebben, zolang er sprake is van een huwelijk. Lees bijv. Deut. 22: seks hebben is trouwen/het publiekelijk bekend maken.
Iedereen die seks voor het huwelijk als in strijd met Gods Woord betitelt dwaalt hierin wat mij betreft.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2003, 07:51:05 pm »
Sex voor het huwelijk. Moeilijk onderwerp hoor. Over sex praat je niet en al helemaal niet binnen de kerk, op sex heerst een taboe, bah sex.

Maar veel mensen doen toch echt aan sex hoor, ook binnen de kerk, en sex voor het huwelijk komt ook binnen de kerk voor, nu en 5000 jaar geleden ook al, er is niet zoveel veranderd in al die jaren.

Maar ja, omdat er een taboe op ligt om over sex te praten, zullen de meeste kerkmensen zeggen dat ze tegen sex voor het huwelijk zijn, naar alle waarschijnlijkheid hebben ze al lang en breed aan sex gedaan voordat ze getrouwd waren, al zullen ze dat nooit toegeven.

Af en toe valt er eens een stelletje "door de mand"  en wordt de vrouw zwanger voor het huwelijk, meestal gaan ze snel daarna trouwen omdat dat "moet".
De meeste stelletjes hebben "mazzel" omdat de vrouw niet zwanger wordt en die gaan dan ook pas trouwen als ze daar en toe zijn (Of ze trouwen niet en gaan uitelkaar). Niemand komt er ooit achter.

Wat ik bedoel te zeggen: Pas op met wat je zegt voordat je een ander veroordeeld.
Ga niet de ene zonde zwaarder zien dan de andere zonde.

Te hard rijden mag niet, maar ik ken toch heel weinig mensen die zich keurig aan de snelheid houden, maar niemand zal het in in zijn hoofd halen om tegen diegene te zeggen dat dat zonde is, dat dat zonde is tegen een bepaald gebod en dat diegene dan onder de tucht komt te staan.

Maar als er iemand sex heeft voor het huwelijk, nou dan is het hek van de dam, dan wordt er schande van gesproken.

Pas op dat je anderen niet veroordeelt !

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2003, 07:58:15 pm »
Een ander niet veroordelen omdat jezelf niet beter bent -- centrale norm in christelijke omgang.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je daarmee een handeling of gewoonte niet mag veroordelen als onchristelijk.

Als blijkt uit de bijbel -- volgens mij is dat duidelijk zo -- dat God seks een plaats geeft binnen een relatie van trouw (= huwelijk), ben je het als christen niet mee eens als het anders loopt; spreek je anderen op hun misstap (!) aan als ze dit principe overtreden; streef je er serieus naar om de fout niet zelf te begaan.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2003, 08:28:06 pm »

quote:

op 21 Feb 2003 19:51:05 schreef de dromer:
Sex voor het huwelijk. Moeilijk onderwerp hoor. Over sex praat je niet en al helemaal niet binnen de kerk, op sex heerst een taboe, bah sex.

Helemaal mee eens... Ondanks dat ik sta achter wat ik zeg, gebruik ik toch een pseudoniem, omdat ik ergens toch wel bang ben voor wijzende vingertjes.

Citaat
Te hard rijden mag niet, maar ik ken toch heel weinig mensen die zich keurig aan de snelheid houden, maar niemand zal het in in zijn hoofd halen om tegen diegene te zeggen dat dat zonde is, dat dat zonde is tegen een bepaald gebod en dat diegene dan onder de tucht komt te staan.

Da's natuurlijk een nare vergelijking! Je mag niet te hard rijden omdat de overheid dat bepaalt. De overheid straft dan ook.
Met seks voor het huwelijk heeft de overheid geen probleem, daar heeft alleen God een probleem mee. Het is dan ook God die zal straffen. Het is daarmee direct een argument waarmee je niet bij niet-christenen aan kunt komen.

Qohelet: wat definieert u als huwelijk? Is dat je papiertje ophalen op het stadhuis (vinnik niet) of aan iedereen die het wil horen te kennen geven dat je 'de ware' hebt gevonden en met diegeen het leven wilt delen ('mijn' definitie, die volgens mij bijbelser is)?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2003, 10:27:59 pm »
Elle,

Dat is bijna hetzelfde. Trouwen is publiekelijk aangeven dat jij helemaal van de ander bent en dat hij/zij helemaal op je aan kan. Daarbij hoort samenwonen (d.i. een eigen gezin vormen) en de meest intieme omgang.

Dat briefje op het stadhuis geeft aan dat je die staat publiekelijk bent aangegaan. Vroeger stond de overheid nl. ook achter deze huwelijksorde; en ze vertegenwoordigd in publieke zaken haar burgers.

Jij gaat toch ook na je verloving trouwen? Waarom, als je zo denigrerend doet over dat briefje? Ik neem aan dat je om meer redenen naar een trouwdag uitkijkt.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 21, 2003, 10:55:47 pm »

quote:

op 21 Feb 2003 22:27:59 schreef Qohelet:
Dat is bijna hetzelfde. Trouwen is publiekelijk aangeven dat jij helemaal van de ander bent en dat hij/zij helemaal op je aan kan. Daarbij hoort samenwonen (d.i. een eigen gezin vormen) en de meest intieme omgang.

Dat briefje op het stadhuis geeft aan dat je die staat publiekelijk bent aangegaan. Vroeger stond de overheid nl. ook achter deze huwelijksorde; en ze vertegenwoordigd in publieke zaken haar burgers.

Jij gaat toch ook na je verloving trouwen? Waarom, als je zo denigrerend doet over dat briefje? Ik neem aan dat je om meer redenen naar een trouwdag uitkijkt.

Hmm: daar hebt u een punt... Ik zie mijzelf als getrouwt (als in: ik heb mijn vriend al al die dingen beloofd die in het huwelijksformulier staan), maar woon niet met hem samen (deels vanwege de scheve ogen van anderen die het niet zullen snappen). Dus een deel van het publiek zal mij niet als eeuwig stel/getrouwd zien.

Het briefje van het stadhuis is een naar briefje. Je hebt het alleen nodig om in de kerk te mogen trouwen. Daarnaast wordt je geacht om een groot feest te geven en dat kost doorgaans veel geld. Da's dus iets wat je uitstelt, terwijl je elkaar al eerder trouw kunt beloven (zie verder onderwerp samenwonen/trouwen).

Ik geef na het belijden van mijn trouw in de kerk een groot feest omdat dat zo hoort. En op zich kijk ik daar best naar uit, maar voor de relatie met mijn echtgenoot f.t. maakt dat niet zoveel uit.
(Komt u nog een keer op de thee voor u heengaat?)

Misschien doelt Wilhelmina ook wel op zulke dubbele zaken.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 21, 2003, 11:04:16 pm »
Je vindt dus dat de kerk een stel moet laten trouwen zonder briefje?
Ik vind het wel sterk dat je ook voor de 'seculiere' overheid trouwt. Zolang zij het huwelijk in ere houden (-- ok, lastig punt --) is het goed dat je getrouwde status ook door hen erkend wordt. Je bent niet alleen kerklid, maar ook lid van de maatschappij.
Er zou iets voor te zeggen zijn om gedaan te proberen te krijgen, dat je huwelijk 'voor de kerk' door de overheid ook wordt erkend. Zo ga ik dat doen ;)

Maar dan nog -- publiekelijk je beloften van trouw doen in de kerk en dan pas de praktijk van 'een vlees zijn' is nog wat anders dan voor die tijd jezelf als getrouwd beschouwen. Samenwonen doe je niet al nadat je elkaar privé trouw beloofd hebt, maar nadat je dat voor de maatschappij (en voor God en zijn heilige gemeente) gedaan hebt. Een huwelijk is geen privé-status, maar een maatschappelijke; vandaar "burgerlijke staat". Je bent dan zozeer één, dat je elkaar wettelijk min of meer vertegenwoordigen kunt en dat bijvoorbeeld bezit gemeenschappelijk is.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 21, 2003, 11:47:19 pm »
Ik reageer in 'trouwen of samenwonen'. Maar niet nu, want ik moet er eerst even over nadenken en ga nu slapen.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2003, 12:06:17 am door elle »

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2003, 06:51:47 am »

quote:

Da's natuurlijk een nare vergelijking! Je mag niet te hard rijden omdat de overheid dat bepaalt. De overheid straft dan ook.

Wat ik bedoel is dat de overheid door God is aangesteld en als je aan de overheid ongehoorzaam bent, ben je ongehoorzaam aan God, dus is te hard rijden net zo erg als sex voor het huwelijk.

Maar ik denk dat de meeste mensen dat toch net even iets anders zien, de meeste mensen, maar hoe ziet God dat ?

P.S. Dat te hard rijden gebruik ik nu even als voorbeeld, je kunt er ook iets anders "onschuldigs" in vullen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 22, 2003, 08:54:32 am »
Toch lijkt het erop dat veel mensen hier er een groter punt van maken dat er mensen zijn die een Opwekkingslied zouden willen zingen, dan dat ze eens goed zouden afrekenen met échte zonden in hun leven.
En dát snap ik nu écht niet.
Sommigen zijn bijna in staat om seks voor het huwelijk te verdedigen, om die zonde maar goed te praten, en velen blijken te roken.  Sommigen voelen zich daar nog nét schuldig over ( maar ja dat vlees he?) maar bij een Opwekkingslied weten ineens een aantal mensen met stellige overtuiging te zeggen dat je alleen dátgene mag doen waarmee je God behaagt. Ben ik helemaal mee eens.
Als ik een lied zing met mijn geest én met mijn verstand , tot eer van God, dan behaag ik God meer dan wannneer ik, omdat mijn vlees daarom schreeuwt, een sigaret opsteek.
Snappen jullie mijn punt? De verzoenende houding naar jullie eigen mensen die doodgewoon verslaafd zijn, en nét als ieder ander tóch het avondmaal mogen gebruiken, komt bij mij hard aan als ik niet aan datzelfde avondmaal mag "omdat de tafel des Heeren zuiver moet blijven"
Ik ben er voor om "zonde" altijd "zonde" te blijven noemen, ook als het "slechts" voortkomt uit het begeren van het vlees.
Dat geldt wat mij betreft ook voor veel mensen die wél elke dag overdadig eten en drinken, in een prachtige auto rijden ( jaja), veel geld aan huis en computers uitgeven, maar met droge ogen kunnen zeggen dat ze echt niet genoeg hebben om 10% van hun inkomen aan de Heere te geven.
Deze zaken vind ik bij heel veel mensen erg onderbelicht in vergelijking met al hun gemierepiepel over liturgie en alles wat God daar nu wél en wat God daar nu niet in zou willen hebben. God zegt daar gewoon weinig tot niets over in zijn Woord, maar wél over de bovengenoemde zaken, en dat is zonde.

Staat er niet in Amos dat God geen welgevallen heeft aan samenkomsten waar blijkbaar nogal gesjoemeld werd zonde en gerechtigheid? Was er niet iets véél belangrijkers voor Hem? God zegt daar zelfs dat hij sommige samenkomsten niet kan luchten dat is nogal wat. Wat vond Hij wél belangrijk?

Amos 5 : 24  Maar laat het recht als water golven, en gerechtigheid als een immer vloeiende beek.

Ik denk dat we daar nog onze handen vól aan hebben voordat we elkaar gaan vliegen vangen over welke liederen God nu wel fijn zou vinden.

Wie liefheeft kent God, maar wie niet liefheeft kent God niet. Zolang je bewust zonde toelaat in je leven, daar prachtige excuses voor verzint, en niet gewoon radicaal afrekent met dátgene waar de HG je steeds weer van overtuigd, lijkt het erop dat dat liefhebben van God grenzen heeft.
Grenzen die alles met je vlees te maken hebben.

Spreuken 28:13  Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, die vindt ontferming.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 22, 2003, 10:12:03 am »
Ik wil even uiten dat ik met Wilhelmina eens ben. Ik begrijp ook niet dat bijvoorbeeld in sommige Jeugdsozen in kerken gewoon gerookt mag worden. Nu weet ik ook wel dat als je rookt je daarvan moeilijk afkomt, maar om het dan maar toe te staan in kerkelijke gebouwen...

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 22, 2003, 12:02:58 pm »
Ik kan me voorstellen dat je zo tegen de dingen aankijkt -- hypocrisie is een groot gevaar en het is terecht dat je erop wijst.

Toch wil ik hier wel wat relativeren. In de eerste plaats zijn de mensen die zich hier op het forum (en elders) druk maken over de zuiverheid van de liturgie, ook ongerust over de levensstijl. Niet voor niets kaarten de '40 bezwaarden' in de Reformanda-advertentie beide aspecten aan.

Onder gereformeerde studenten merk ik, dat mensen niets moeten hebben van het soort hypocrisie dat jullie aankaarten. Ze vragen zich even goed af hoe God tegen roken aan zou kijken als tegen veranderingen in de kerkdienst. De meeste trekken op beide vlakken gematigde conclusies.

Bij het 'evangelicale' standpunt heb ik het idee, dat daar de accenten daar eenzijdig naar de andere kant neigen. Om maar eens een onaardig woord te gebruiken: je moet oppassen voor 'neo-wetticisme', bijvoorbeeld in de kwestie roken. "Je mag helemaal niet roken" is m.i. net zo'n stelling als "je mag helemaal geen eigen liederen zingen". Beide zijn te star geformuleerd, als het erop aankomt niet bijbels te onderbouwen; beide geven wel stof tot nadenken en bezinning.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 22, 2003, 12:37:35 pm »
Quoelet schreef:

-------------------Bij het 'evangelicale' standpunt heb ik het idee, dat daar de accenten daar eenzijdig naar de andere kant neigen. Om maar eens een onaardig woord te gebruiken: je moet oppassen voor 'neo-wetticisme', bijvoorbeeld in de kwestie roken. "Je mag helemaal niet roken" is m.i. net zo'n stelling als "je mag helemaal geen eigen liederen zingen". Beide zijn te star geformuleerd, als het erop aankomt niet bijbels te onderbouwen; beide geven wel stof tot nadenken en bezinning.-------------------------

Als neo-wettisisme hetzelfde betekent als afrekenen met de zonde dan maar een neo-wettisist. Het is alleen jammer dat je het zo noemt, en mij het gevoel geef dat je ook kunt overdrijven met het afkeren van de zonde. Dit is eigenlijk de reaktie die ik verwachtte. Elke keer als ik iemand tegenkom die angst heeft om te moeten stoppen met roken of alle andere eerder genoemde zaken, wijzen ze naar de evangelische hoek, als zouden zij wel heel sektarisch omgaan met afrekenen met de zonde.
Voor alle duidelijkheid: Wij verplichten nooit iemand te stoppen met roken, hun samenwonen te beeindigen als ze tot bekering komen, of tienden te betalen. Het heeft ook geen enkele konsekwentie t.o.v. het deelnemen aan het heilig avondmaal. Een ieder beproeve zichzelf. Het resultaat is echter dat praktisch niemand, die zich wedergeboren weet, uiteindelijk nog rookt, en op heel veel andere fronten in hun leven orde op zaken heeft gesteld.

En let wel, een beetje roken is ook zonde, een beetje de belasting oplichten ook, en een paar programmaatjes kopieren is ook zonde. Een halve waarheid is een leugen. Elke keer als wij jongeren helpen met de eerste stappen van het geloven, valt het ons op, ( hoewel wij alles héél zwart wit uitleggen) dat zij veel minder moeite hebben om hun leven op orde te krijgen dat mensen die al hun hele leven geloven en gelovig opgevoed zijn. Die gaan altijd, net als jij nu, zodra ze in het nauw komen "nuanceren"
Bij mij komt dat over als goed praten wat goed fout is.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 22, 2003, 12:47:05 pm »
Het gaat mij niet om goed praten van zonde, maar om de vraag wat zonde is.

* Is roken zonde?
Verslaving in ieder geval wel. Het andere argument tegen roken is, dat je je eigen lichaam kapot maakt. Indirect zal dat wel waar zijn, want het blijkt dat de kans op ziekten toeneemt. De vraag is of je dat als zonde moet bestempelen. Ik geloof van niet, mits je een verantwoorde matigheid vindt.

* Is gezangen zingen zonde?
Liederen die eigen onbijbelse ideeën aan God opdringen in ieder geval wel. Het andere argument tegen gezangen is, dat ze als menselijke producten feilbaar zijn. Er is een kans dat ze verkeerde accenten leggen. De vraag is of je dat als zonde moet bestempelen. Ik geloof van niet, mits je verantwoorde keuzes maakt.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 22, 2003, 01:43:01 pm »
Beste Qohelet,

Waarom moeten wij het leven zo strikt opdelen tussen goed en kwaad en dit als algemeen geldende regel voor iedereen verklaren. Het doet mij verdacht veel denken aan de haraam halal discussie's die worden gevoerd op islamitische sites. Wij zijn toch vrij van dit soort slavernij?

Begrijp mij overigens niet verkeerd. Zonde is zonde. Maar we kunnen christenen niet van bovenaf gedragsregels opleggen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 22, 2003, 02:41:48 pm »
Beste Quohelet,

Roken is in ieder geval een bewuste foute keuze, daar hoef je niet eens christen voor te zijn.
Als je God écht dankbaar bent voor het leven, dan is het misdadig om daar door middel van nicotine bewust een vroegtijdig einde aan geven.
Gek dat rokers alle verslavingen afwijzen, maar zo mild tegen hun eigen verslavind aankijken.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 22, 2003, 03:27:14 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 14:41:48 schreef Wilhelmina:
Roken is in ieder geval een bewuste foute keuze, daar hoef je niet eens christen voor te zijn.
Het beginnen met roken komt meestal sluipend en door sociale druk. Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand dacht: "Kom, laat ik morgen eens beginnen met roken".  Je moet sterk in je schoenen staan om als jongere de druk die op je uitgeoefend wordt, te kunnen weerstaan. Ik wil dus ook geen hard oordeel over rokende mensen uitspreken.

We worden er door onze sociale omgeving ook toe gedwongen aan het verkeer deel te nemen. Als ik in de auto stap, wordt de kans dat mij iets overkomt ook flink vergroot. Is autorijden dan ook zonde?
Verschil is natuurlijk wel dat autorijden nuttig is, en roken niet. Daarom lijkt het me uitstekend als stoppen met roken krachtig gestimuleerd wordt.

Het komt mij vreemd voor om roken "een zonde" te noemen. Paulus beschrijft de zonde  als een macht waar mensen van verlost moeten worden, en niet als de verzameling van dingen die je verkeerd doet. Johannes heeft het over "in zonde vallen" als je iets verkeerd doet. Roken is een uitingsvorm van de macht van de zonde die nog steeds in de wereld werkzaam is. Wat dat betreft kan ik me wel in de term neo-wetticisme vinden, als je daarmee bedoelt dat allerlei zonden concreet aangewezen worden en dus "opgeruimd" moeten worden.

Wat voor mij ook onder "zonde" valt, is onze westerse leefstijl. Door de manier waarop de westerse economie in elkaar zit, blijft een groot deel van de wereld arm. Wij doen daar allemaal aan mee. Als je die "zonde" wilt opruimen, dan moet je op een eilandje in de oceaan voor jezelf gaan zorgen.
Mijn punt is dat zonde dieper gaat dan de verzameling verkeerde dingen die we doen. Je kunt zonde dus niet opruimen, je kunt wel van onder de heerschappij van de zonde verlost worden. En dan nog blijft het een macht om rekening mee te houden. Dit soort "roken is zonde"-discussies leidt de aandacht af van het echte probleem.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 22, 2003, 03:57:05 pm »
OK voor mij was het echte pronleem zoals ik het in de openingsvraag gesteld heb.
Wat mij betreft beginnen we opnieuw, het is me namelijk onder rokers , zonder echte bekering, nooit gelukt die verslaving als macht van de zonde uit te leggen. Maar ja, ze zitten ook onder die macht.
Iedereen die werkelijk gebonden is door een macht, zal die macht namelijk altijd blijven verdedigen. Totdat ze vrijgemaakt worden. ( dat zég ik, Vrijgemaakt  O-) , grapje )
Mattheus 18:18  Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 22, 2003, 04:30:36 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 15:57:05 schreef Wilhelmina:
OK voor mij was het echte pronleem zoals ik het in de openingsvraag gesteld heb.
Over de felheid waarmee opwekkingsliederen afgewezen worden dus? Ik ben wel vrijgemaakt, maar niet vrijgemaakt (als je begrijpt wat ik bedoel), dus ik weet niet hoe erg het met die felheid gesteld is. Als dit forum represenatief voor de gkv is, dan valt het wel mee met die felheid. Ook in mijn (GB) gemeente, wordt niet fel afgewezen.
En bovendien kan ik me niet voorstellen dat  fel opwekking afwijzen en allerlei zonden goedpraten, noodzakelijk samengaat.

Is het trouwens verkeerd om te onderzoeken hoe je het beste voor je Schepper kunt verschijnen?

voor inhoudelijke discussie over opwekking, zie het topic 'waarom geen opwekking'.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 22, 2003, 04:42:46 pm »
Even voor de duidelijkheid: zelf ben ik niet verslaafd aan roken; alleen als ik met een paar vrienden laat in de nacht een borrel heb, wil ik nog wel eens een sigaar of pijp roken. Daar geniet dan van, net als van m'n glas whiskey.
Ik denk daarom dat mijn stellingname dat roken niet direct een zonde genoemd moet worden, niet valt onder het goedpraten van een verslaving. Ik kan zonder, maar zie niet in waarom een matig genieten per se fout zou moeten zijn.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 22, 2003, 06:02:36 pm »

quote:

Ik kan zonder, maar zie niet in waarom een matig genieten per se fout zou moeten zijn.

Beste Qohelet,

Ik kan -in alle eerlijkheid- deze relativering niet begrijpen.

Roken doet je lichaam schade toe. Klaar als wat. Matig roken van sigaretten is slecht en werkt in 9 op de 10 gevallen tot veel roken. (Volgens mij hebben we het hier niet over een sigaartje op zijn tijd).

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 22, 2003, 06:12:11 pm »
Mag je ook matig met de buurvrouw naar bed? Is minder schadelijk dan roken. ( als je het veilig doet)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 22, 2003, 06:14:20 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 18:02:36 schreef Sam:
(Volgens mij hebben we het hier niet over een sigaartje op zijn tijd).
Daar heeft Qohelet het toch juist wel over? En wat dat betreft kan ik me wel in zijn standpunt vinden.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 22, 2003, 06:14:30 pm »
Zeg Qohelet,

Bent u wel bekeerd?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 22, 2003, 06:15:59 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 18:12:11 schreef Wilhelmina:
Mag je ook matig met de buurvrouw naar bed? Is minder schadelijk dan roken. ( als je het veilig doet)
Appels en peren...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 22, 2003, 06:19:12 pm »
Zonde en zonde!!

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 22, 2003, 06:26:33 pm »

quote:

Na de dienst was er koffie en wij staken beiden een sigaretje op. Vriendelijk maar beslist werd ons gevraagd of we dat even buiten wilden doen, omdat dat niet bij christenen paste om hun lichaam te vervuilen met nicotine
Wie steekt er dan ook binnen een sigaret op.. :?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 22, 2003, 06:31:06 pm »
Beste Joesoef,

Volgens mij begon dit onderwerp met 'Eerlijk'.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 22, 2003, 07:22:14 pm »
Fruit en fruit

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 22, 2003, 07:29:35 pm »
Beste Pulpeet,

Ik heb zojuist een hele direkte vraag gesteld aan Qohelet. Elders heb ik een hele direkte vraag gesteld aan u. Laat mij toelichten waarom.

Ik kom op dit forum om ergens te komen: meer eenheid in het Konininkrijk van God, meer commitment van christenen om God te dienen en achter de Heer Jezus aan te gaan.

En wat komt u hier doen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 22, 2003, 07:55:15 pm »
Kom ik toch tot de conclusie dat er nog maar heel wenig eerlijke antwoorden op deze eerlijke vraag zijn gekomen. Ineens hebben alle forumbezoekers het heel druk met de andere vragen.
En dáár was ik al bang voor.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 22, 2003, 08:33:18 pm »
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen  O-)
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 22, 2003, 08:42:28 pm »
Beste Santaarnpaal,

Ik zal alleen voor mijzelf spreken. Als ik hier de indruk krijg dat we zonde niet meer gewoon zonde mogen noemen, en ik vraag naar de drijfveren waarom betrokken personen mee doen aan de discussie, heb ik geenszins de bedoeling hen als personen te veroordelen.

Volgens mij hebben we allemaal belijdenis gedaan. Dus we mogen elkaar ook vragen naar elkaars geloofsbrieven. Volgens mij gebeurt dat in de bijbel ook.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 22, 2003, 09:37:45 pm »
Sam,
Je wilt niet de persoon veroordelen maar wel de zonde.
Toch vraag je een eindje verder op of Qohelet wel bekeerd is.
Proef ik daar niet een veroordelend toontje ?

Ik denk dat we, bij zelfonderzoek, allemaal onze eigen zonde onder ogen moeten zien. En dat niet om goed praten maar zodat we ons heel klein voelen voor de Here onze God. IK rook niet, ik drink niet, ik leef matig, maar ben een groot zondaar en schuil bij mijn God.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 22, 2003, 09:50:02 pm »
Ik hoopte slechts dat diegenen hier die zo stellig een aantal zaken veroordelen, die voor mij gewoon zijn, óf zelfs een onderdeel van mijn geloofsleven zijn, óók zo flink zouden zijn hun eigen rookgedrag of voorechtelijke seks zouden veroordelen.
Helaas vallen deze zonden onder de genade, het  vlees is zwak, of doen we allemaal wel eens iets verkeerd. Ik snap het dus nog steeds niet echt.
Zal ik het dan maar opgeven?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 22, 2003, 09:51:47 pm »
Voor alle duidelijkheid,
Ook ik loop dagelijks tegen mijn eigen zondige natuur aan, ik praat het alleen niet goed, ik verzacht het niet, ik hááááááááát het, en zal niet rusten voordat ik ook die zonde overwonnen heb. Genade of niet!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 22, 2003, 10:04:53 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 18:12:11 schreef Wilhelmina:

Sjonge, er is hier veel gebeurd in het laatste uur...
Wilhelmina, het grote verschil is dat ik in de bijbel een duidelijk gebod zie op overspel; niet op een sigaartje op z'n tijd. Van dat laatste kan ik genieten, ik weet ook dat in dit geval matigheid vereiste één is. Datzelfde geldt voor vrijwel alle dingen waarvan je kunt genieten, trouwens.

Als je een vergelijking met seks wilt: binnenkort ga ik trouwen. Zowel ik als mijn a.s. vrouw weten dat God van ons een huwelijksbelofte verwacht als we echt één willen worden. Voor die tijd beleven we ook onze intieme momenten (tenminste, in de weken dat we aan dezelfde kant van de oceaan zitten). Over wat daarin wel of niet kan, zijn geen keiharde regels gegeven. Maar we weten de grenzen, hebben een geweten en willen eerlijk zijn. Werkt uitstekend.

Als ik met vrienden een borrel heb, wordt er gezellig gedronken. We weten dat God dronkenschappen verbiedt. Wat betreft de hoeveelheid veilig te consumeren alcohol zijn er geen keiharde regels gegeven. Maar we letten op onze eigen en elkaars grenzen, hebben een geweten en proberen eerlijk te zijn. Dat werkt uitstekend.

Deze manier van christelijk gedrag lijkt me volwassener dan "Geen intimiteit voor het huwelijk"; "geen alcohol voor een christen"; "gij zult niet roken". Dat zijn geen bijbelse geboden.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 22, 2003, 10:30:26 pm »
Ik kan ieder aanraden het boekje van prof. Selderhuis `Morgen doe ik het beter` te lezen. Daarin kan je lezen hoe ontspannen ( en niet gemakzuchtig ) we om mogen gaan met deze dingen.
citaat; "Heliging betekent dat ik langzamerhand vrij van zonde word. Het betekent dat in mijn woorden, daden en gedachten`ik`steeds minder voorkomt en Christus steeds meer".
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 22, 2003, 10:32:28 pm »
En : Gij zult geen Opwekkingsliederen zingen in de kerk?
Of gij zúlt  ook de tweede dienst bezoeken/?
Of: Gij zult niet het avondmaal vieren met anderen dan leden van de GKV?

Dit zal mij niet in dank worden afgenomen, maar er wordt nu toch duidelijk met twee maten gemeten, en dat voelt niet prettig.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 22, 2003, 10:41:34 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 22:32:28 schreef Wilhelmina:
En : Gij zult geen Opwekkingsliederen zingen in de kerk?
Of gij zúlt  ook de tweede dienst bezoeken/?
Of: Gij zult niet het avondmaal vieren met anderen dan leden van de GKV?

Dit zal mij niet in dank worden afgenomen, maar er wordt nu toch duidelijk met twee maten gemeten, en dat voelt niet prettig.

Dit is de vergelijking die ik al eerder probeerde te maken. Hoewel ik me op dit forum beijver om de standpunten van de 'behoudende', 'bezwaarde' kerkleden serieus te nemen en te verdedigen, zal ik deze stellingen nooit verdedigen zonder daarvoor argumenten te geven.

Toegepast op de discussie over roken en seks: "geen geslachtsgemeenschap zonder huwelijk" is duidelijk een bijbelse leefregel. Kan ik eventueel bijbels onderbouwen, hier niet nodig denk ik. "Geen dronkenschappen" - vraag Paulus maar. "Niet roken" - Wilhelmina, apart van het verslavingsaspect (dat ik afkeur), geef me een onderbouwing. Ik maak de denkstap "alle roken = zonde" (nog?) niet.

"Geen Opwekkingsliederen in de kerk" -- ook geen bijbelse norm. Het zingen van Opwekkingsliederen is geen zonde, zeker niet als ze gewoon bijbels zijn. De discussie over Opwekking gaat er vooral over, of de kwaliteit van de liederen het haalt bij die van andere gezangen of de psalmen. We willen in de dienst het beste van het beste. Dat is een heel ander soort discussie.
"Gij zult ook een tweede dienst bezoeken" -- Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen (Heb 10, 25).
"Gij zult niet het avondmaal vieren met anderen dan leden van de GKV?" -- heb ik al voldoende genuanceerd in de draad over het avondmaal.

Ik hoop dat je ziet dat ik niet met twee maten wil meten. Het gaat om verschillende soorten dingen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 22, 2003, 10:45:27 pm »
Applaus, Wilhelmina, je hebt die hypocriete vrijgemaakten even weer lekker op hun nummer gezet!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 22, 2003, 10:51:10 pm »
Peter,

Is de bijvoeglijke bepaling "hypocriet" uitbreidend of beperkend bedoeld?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 22, 2003, 10:54:37 pm »
Zeker niet beperkend. Maar neem het niet al te serieus.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 23, 2003, 08:48:29 am »
Er zijn in de praktijk helaas maar héél weinig mensen die niet verslaafd zijn aan een sigaret, maar juist alle mogelijke moeite doen om er vanaf te komen. Dat  kun je bagatelliseren door te zeggen dat af en toe een sigaretje wat anders is dan verslaafd zijn. Ik dacht dat hier intelligentere mensen zaten. Je weet toch wel beter? Ze zitten wel degelijk onder de macht van de zonde. Wát ze ook doen om te stoppen, het lukt ze niet.  Opmerkelijk is dat in die gezinnen ook de kinderen weer gaan roken, over voorbeeld zijn voor je kinderen. Dat beloof je toch aan het doopvont?
Zelfs jullie jeugdverenigingen staan blauw van de rook, en tot voor kort óók de kerkeraadskamers

Blijft , dat ik me niet aan de indruk heb kunnen onttrekken dat er nogal wat mensen zijn die hier grote moeite hebben met het belijden van hun zonden, en dan hebben we het nog niet eens over nalaten gehad.

Jullie zijn druk doende om de liturgie zó samen te stellen dat je zonder vlek of rimpel voor God komt te staan, heel goed, maar hoe denk je dat God naar je kijkt als je tien jaar te vroeg voor hem komt  omdat je longen zwart zijn van de kanker? Hoe leg je dat uit? Was dat rentmeesterschap? Zeg je dan nog, het was geen zonde?

Wát je ook beslist, laten we wél zonde zonde blijven noemen.

Spreuken 28:13  Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, die vindt ontferming.