Toch lijkt het erop dat veel mensen hier er een groter punt van maken dat er mensen zijn die een Opwekkingslied zouden willen zingen, dan dat ze eens goed zouden afrekenen met échte zonden in hun leven.
En dát snap ik nu écht niet.
Sommigen zijn bijna in staat om seks voor het huwelijk te verdedigen, om die zonde maar goed te praten, en velen blijken te roken. Sommigen voelen zich daar nog nét schuldig over ( maar ja dat vlees he?) maar bij een Opwekkingslied weten ineens een aantal mensen met stellige overtuiging te zeggen dat je alleen dátgene mag doen waarmee je God behaagt. Ben ik helemaal mee eens.
Als ik een lied zing met mijn geest én met mijn verstand , tot eer van God, dan behaag ik God meer dan wannneer ik, omdat mijn vlees daarom schreeuwt, een sigaret opsteek.
Snappen jullie mijn punt? De verzoenende houding naar jullie eigen mensen die doodgewoon verslaafd zijn, en nét als ieder ander tóch het avondmaal mogen gebruiken, komt bij mij hard aan als ik niet aan datzelfde avondmaal mag "omdat de tafel des Heeren zuiver moet blijven"
Ik ben er voor om "zonde" altijd "zonde" te blijven noemen, ook als het "slechts" voortkomt uit het begeren van het vlees.
Dat geldt wat mij betreft ook voor veel mensen die wél elke dag overdadig eten en drinken, in een prachtige auto rijden ( jaja), veel geld aan huis en computers uitgeven, maar met droge ogen kunnen zeggen dat ze echt niet genoeg hebben om 10% van hun inkomen aan de Heere te geven.
Deze zaken vind ik bij heel veel mensen erg onderbelicht in vergelijking met al hun gemierepiepel over liturgie en alles wat God daar nu wél en wat God daar nu niet in zou willen hebben. God zegt daar gewoon weinig tot niets over in zijn Woord, maar wél over de bovengenoemde zaken, en dat is zonde.
Staat er niet in Amos dat God geen welgevallen heeft aan samenkomsten waar blijkbaar nogal gesjoemeld werd zonde en gerechtigheid? Was er niet iets véél belangrijkers voor Hem? God zegt daar zelfs dat hij sommige samenkomsten niet kan luchten dat is nogal wat. Wat vond Hij wél belangrijk?
Amos 5 : 24 Maar laat het recht als water golven, en gerechtigheid als een immer vloeiende beek.
Ik denk dat we daar nog onze handen vól aan hebben voordat we elkaar gaan vliegen vangen over welke liederen God nu wel fijn zou vinden.
Wie liefheeft kent God, maar wie niet liefheeft kent God niet. Zolang je bewust zonde toelaat in je leven, daar prachtige excuses voor verzint, en niet gewoon radicaal afrekent met dátgene waar de HG je steeds weer van overtuigd, lijkt het erop dat dat liefhebben van God grenzen heeft.
Grenzen die alles met je vlees te maken hebben.
Spreuken 28:13 Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, die vindt ontferming.