Auteur Topic: Hoe denken christenen binnen de GKV??  (gelezen 1605 keer)

JPP

• Bekijk profiel
Hoe denken christenen binnen de GKV??
« Gepost op: december 30, 2004, 12:23:26 am »
Ik zou graag willen weten hoe men nu werkelijk denkt binnen de GKV. Denkt men werkelijk de ware en enig kerk te zijn of is dat slecht een kleine groep radicale vrijgemaakten?
Ik als baptist ben in ieder geval niet als welkom beschouwd en ik denk dat dat binnen een kerk, wat voor kerk ook, niet wenselijk is. Hoe kun je mede christenen, broeders en zusters nu veroordelen op hun geloof? Een gemeente zou daar toch open voor moeten staan? We zijn toch allemaal kinderen van God? Wordt er binnen de GKV werkelijk zo gedacht of toch wat genuanceerder? Graag jullie mening.

Jan Pieter
JPP

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 30, 2004, 12:26:32 am »
Alweer?

Zou het ook aan jezelf kunnen liggen? je komt  hier namelijk met nogal wat bombarie het forum binnen. Misschien zou het  verstandig zijn om eerst  wat te lezen voor je een paar keer dezelfde 'vraag' post.  

Maar natuurlijk ben je welkom.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2004, 12:28:18 am door Doarsie »

JPP

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 30, 2004, 12:39:28 am »
Sorry ik zit er mee in mn maag..... :?
JPP

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 30, 2004, 12:46:23 am »
Ik begrijp inmiddels dat je een persoonlijke ervaring hebt gehad die  nogal negatief was...Dat is idd vervelend en ik snap dat je daar mee in je maag zit, maar probeer er vanuit te gaan dat dat een incident was. (met vooroordelen begin je niet  gemakkelijk een dialoog)
Dat zal niet makkelijk zijn, dat begrijp ik.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 30, 2004, 01:06:33 am »
Elke stroming, ideologie, religie en kerkgemeenschap kent een groep mensen die denken dat alleen hun visie de enige ware visie is. Dat heb je bij vrijgemaakten en dat heb je bij baptisten, dat heb je bij sjieten en bij soenieten, dat heb je bij marxisten en bij liberalen. Zoals prediker al zei "er is niks nieuws onder de zon."

Verder geef jij in jouw openingspost ook weer een visie over hoe het zou moeten zijn, die visie daar ben ik het mee eens. Maar bedenk wel dat ook dat een visie is, als je die wil opleggen aan anderen begeef je je op hetzelfde vlak als diegenen tegen wie je je nu juist zo afzet.
Pinkeltjefan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2004, 10:54:29 am »

quote:

JPP schreef op 30 december 2004 om 00:23:
Ik zou graag willen weten hoe men nu werkelijk denkt binnen de GKV. Denkt men werkelijk de ware en enig kerk te zijn of is dat slecht een kleine groep radicale vrijgemaakten?
Ik als baptist ben in ieder geval niet als welkom beschouwd en ik denk dat dat binnen een kerk, wat voor kerk ook, niet wenselijk is. Hoe kun je mede christenen, broeders en zusters nu veroordelen op hun geloof? Een gemeente zou daar toch open voor moeten staan? We zijn toch allemaal kinderen van God? Wordt er binnen de GKV werkelijk zo gedacht of toch wat genuanceerder? Graag jullie mening.

Jan Pieter

Het gros van de GKV heeft allang niet de meer de pretentie van de enige ware kerk. Het is ook nooit de officiele leer van de GKV geweest sterker nog ds Hoorn is er om veroordeeld door de synode. En natuurlijk ben je van harte welkom in de GKV daar verandert dat "welkom" in die ene plaats niet zoveel aan. Aan de andere kant wordt in de GKV de kinderdoop beleden en dat staat uiteraard haaks op wat de baptisten leren over de doop dus dat zou een breekpunt kunnen zijn (zelfs dat niet altijd, lees het verhaal van Zwever maar eens). Er bestaan tegenwoordig idd meerdere stromingen in de GKV, waaronder een zeer conservatieve stroming waar je dus al kennis meegemaakt hebt, maar dat is wel een minderheid. Zeker nu een deel van hen zich inmiddels afgescheiden heeft en zichzelf als de rechtmatige opvolger van de GKV beschouwd. Misschien dat je je 's kan verdiepen in de ontstaansgeschiedenis van de GKV dan begrijp je misschien iets meer van de "vechtjas" mentaliteit die ze, al is het wat minder, nog steeds hebben.

Neemt allemaal niet weg dat je natuurlijk van harte welkom bent op dit forum.  :)

Pedro

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2004, 11:17:50 am »
Hoi JPP
Het lijkt me super pijnlijk en kwetsend om in jouw positie te verkeren; het gevoel niet als echte christen te worden geaccepteerd door gereformeerden. En zeker als je a.s.  vrouw er op wordt aangekeken met jou mee te gaan naar de baptisten gemeente.
Mijn ervaring in de plaatselijke kerk waar ik lid van ben is dat mensen van andere kerken zeer welkom zijn. Ik herken je probleem dus niet uit eigen ervaring.

Waar jullie tegenaan lopen is een stuk kerkelijke verdeeldheid. Kerkgenootschappen zijn een soort mammoettankers die soms behoorlijk botsen. En als je daar dan met je kleine bootje tussenkomt kun je behoorlijk in de problemen komen.
Dat is niet de wens van de gkv, net zo goed als baptisten dat niet willen. Maar het gebeurt. Het is gewoon een gevolg van de sterke eigen identiteit van beide kerken.
Alleen in een aantal vrijzinnige gemeenten binnen de PKN is alles en iedereen welkom, omdat daar veel minder met "de waarheid die geldt voor iedereen" wordt gedaan. Ieder mag z'n eigen visie hebben en dat is oké. Maar wat komt er terecht van kerken waar iedereen vrij wordt gelaten? Juist, die verwateren en lopen leeg. (Voor de vele bijbelgetrouwe gemeenten binnen de PKN geldt dit natuurlijk niet, laat dat duidelijk zijn).
Zo'n waterige kerk is de gkv niet en zijn de baptisten ook niet. Net zo goed als je bij baptisten geen lid kunt worden als je je niet eerst laat overdopen (oftwel: kinderdoop is ongeldig - hoe broederlijk is dit dan, JPP?), zul je binnen de gkv wel eens van de kansel horen dat de baptisten fout zitten. Such is life.
Persoonlijk vind ik dat ook niet zo erg. Wees blij dat er in deze tijden waarin iedereen er op los poldert, en iedereen o zo voorzichtig is om een ander iets op te dringen er nog christenen zijn die geloven in een waarheid. Ofwel staan voor kinderdoop of voor volwassendoop. Nogmaals veel sterkte JPP en wees ervan overtuigd dat velen in de gkv, ikzelf incluis, de baptisten een zeer warm hart toedragen en voluit als broeders en zusters accepteren.
Pedro

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2004, 12:01:52 pm »
Het is geen conflict van nu: vanaf 1600 is men hier al mee bezig: kinderdoop vs wederdoop. En niet alleen over dat punt natuurlijk. Protestanten vs rooms katholieken, ook dat conflict speelt sinds 1600, en nu nog in bijv. noord Ierland.
Er zijn altijd grenzen, bij de een worden ze eerder overschreden dan bij de ander. De meeste mensen hier doen niet moeilijk over het 'type' grefo dat je bent: alle grefo's zijn broers en zussen. De meeste mensen doen ook niet moeilijk over nog andere typen christenen, zoals pinkster-, baptisten- en evangelicale gemeenten. Mits een persoonlijk geloof in het heilswerk van Jezus Christus aanwezig is, zeg maar.
Maar er lopen hier ook mensen rond die het verschil tussen jehova's getuigen en grefo's niet zien. Of die vinden dat de islam, joden en christenen feitelijk meerdere kanten van dezelfde religie zijn, deels uitwisselbaar, elk op zijn manier juist. Waar de grens voor de een ophoudt, ligt die voor een ander nog een stuk verder.

Zoals je wellicht weet is er vorig jaar in de GKv een kerkscheuring geweest. Ik ben enkele malen in een dienst van die afgescheidenen in Zwolle geweest. Daar heb ik 1x een preek gehoord waarin God werd gedankt dat Hij zijn kerk voor dwalen behoed heeft, en werd gebeden of maar veel GKv-ers de dwaalleraren mochten verlaten en zich opnieuw bij Gods gemeente mochten voegen (dit is uiteraard een parafrasering, doch niet inhoudelijk onjuist).
Ik als GKv-er zat daar met kromme tenen. Ik bad ook, maar een ander gebed: dat om verlichting van mijn broeders en zusters daar.
Het verschil tussen baptisten en grefo's is een duidelijk verschil, maar ik weet niet wie er echt gelijk heeft. De bijbel geeft mij daar geen 1-duidig antwoord op. Dat hoor ik dus later wel, en ondertussen blijf ik grefo. Maar dan wel een die weet dat er onder baptisten ook veel broers en zussen zijn (wat mijn predikant of ouderling verder ook mag beweren).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2004, 12:23:55 pm »

quote:

dingo schreef op 30 december 2004 om 10:54:
[...]

Het gros van de GKV heeft allang niet de meer de pretentie van de enige ware kerk. Het is ook nooit de officiele leer van de GKV geweest sterker nog ds Hoorn is er om veroordeeld door de synode. En natuurlijk ben je van harte welkom in de GKV daar verandert dat "welkom" in die ene plaats niet zoveel aan. Aan de andere kant wordt in de GKV de kinderdoop beleden en dat staat uiteraard haaks op wat de baptisten leren over de doop dus dat zou een breekpunt kunnen zijn (zelfs dat niet altijd, lees het verhaal van Zwever maar eens). Er bestaan tegenwoordig idd meerdere stromingen in de GKV, waaronder een zeer conservatieve stroming waar je dus al kennis meegemaakt hebt, maar dat is wel een minderheid. Zeker nu een deel van hen zich inmiddels afgescheiden heeft en zichzelf als de rechtmatige opvolger van de GKV beschouwd. Misschien dat je je 's kan verdiepen in de ontstaansgeschiedenis van de GKV dan begrijp je misschien iets meer van de "vechtjas" mentaliteit die ze, al is het wat minder, nog steeds hebben.

Neemt allemaal niet weg dat je natuurlijk van harte welkom bent op dit forum.  :)

Dingo, ik denk dat je jezelf eerst eens beter moet verdiepen in de geschiedenis van de GKV. Ds. Hoorn is niet veroordeeld om een 'enige ware kerk-leer', maar om het feit dat hij beweerde dat er buiten die ene ware kerk geen ware gelovigen zouden kunnen zijn en dat dus niemand buiten die ene ware kerk zalig zou kunnen worden.
Er is in het verleden van de GKV altijd geleerd (gepreekt en onderwezen) dat er wel degelijk één ware kerk is waar Christus zich aan verbindt, en die leer is nooit door een synode ontkracht.
Wat jij nu een 'zeer conservatieve stroming' noemt, is in feite een kleine rest, een overblijfsel van de grote massa die tot in de jaren '80 één was in het geloof en belijden (ook omtrent de leer over de kerk). Dat nú een overgrote meerderheid binnen de GKV er een ándere leer/visie op na houdt, geeft je nog niet het recht de geschiedenis van die kerk te vervalsen.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2004, 12:25:23 pm door Fidelius »
Het is niet erg om een bord voor je kop te hebben, als er maar 'sorry' op staat.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2004, 01:54:22 pm »
Fidelius, ik hoef je niet te vragen tot welke stroming je behoort want dat etaleer je hier duidelijk. In welk leerstuk of belijdenisgeschrift staat dat de GKV die ene ware kerk is? En is het je ontgaan dat we al sinds 1945 met de CGK in gesprek zijn? Voor wat betreft de geschiedenis die ik zou vervalsen; ik heb net zoveel recht op mijn visie van de geschiedenis als jij op de jouwe en ik kan mijn visie met bewijzen staven, jij ook?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 30, 2004, 02:43:00 pm »
Van een nicht van ds Hoorn heb ik begrepen dat hij zich altijd miskend en onbegrepen heeft gevoeld, zeker door de synode. Naar ik heb begrepen is het als volgt: ds Hoorn vond de GKv de ware kerk van God. Elke ware gelovige buiten de GKv zou vanzelf lid worden van de GKv, zodra hij/zij daar de kans toe had. Iemand buiten de GKv die wel de kans had en toch geen lid der GKv werd, was dus geen echt christen.
Maar ook die nicht volgde ds Hoorn niet helemaal...

Maar da's allemaal wat off-topic.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pedro

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2004, 02:49:32 pm »
Hoi Fidel en dingo,
Volgens mij helpen jullie de discussie niet verder.
Het punt van de ware kerk gaat om de kénmerken van de ware kerk: verkondiging, sacramenten en tucht. Geheel volgens de Nederlandse Geloofsbelijdenis, die spreekt over 1 ware kerk en 1 valse kerk is dan ook in de gkv steeds aandacht gevraagd voor de kenmerken van de kerk. Voldoen wij daaraan? Tenslotte is dat de reden dat we in '44 niet in de Geref kerk (syn) konden blijven: mensen die Christus wilden dienen werden uit de kerk gezet.
Het is in de gkv er nooit om gegaan om andere kerken in een kwaad daglicht te stellen maar om andere kerken op te roepen zich (net als wij) te spiegelen aan de gereformeerde belijdenis. Het is net zo goed kritisch richting de gkv.
Die kenmerken van de kerk hebben nog niets aan waarde verloren. Dat ontneemt me echter allerminst de ruimte om ook JJP een broeder te noemen.
Pedro

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2004, 03:04:05 pm »
Hoe denken de christenen binnen de gkv?

Tamelijk divers zoals je hierboven kunt lezen. Ook voor 1980 trouwens al. Alleen beheerste een bepaalde stroming toen de anderen. Daar is nu een wat gezonder evenwicht in ontstaan en de gkv-ers beginnen er langzaam aan te wennen dat er meerdere stromingen zijn en ook verschillen tussen gemeenten onderling.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pedro

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 30, 2004, 03:20:23 pm »
Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat. De afnemende dominantie van die éne stroming over de anderen verklaart ook dat er zoveel in relatief korte tijd is veranderd.
Dat heeft trouwens ook alles te maken met de het feit dat de ontkerkelijking in Nederland zo is toegenomen. Daardoor heeft de gkv de vensters opengezet en is druk bezig opnieuw relevant te worden in deze tijd.
Pedro

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 30, 2004, 03:54:45 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 30 december 2004 om 15:04:
Hoe denken de christenen binnen de gkv?

Tamelijk divers zoals je hierboven kunt lezen. Ook voor 1980 trouwens al. Alleen beheerste een bepaalde stroming toen de anderen.

Waren er toen echt al zoveel mensen met een 'afwijkende' mening, dat je van een stroming kunt spreken?
Feit is in ieder geval dat de GKv 'vroeger' in ieder geval uiterlijk vrij homogeen was en nu steeds diverser begint te worden.

Pedro

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 30, 2004, 04:01:13 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 30 december 2004 om 15:54:

[...]

Waren er toen echt al zoveel mensen met een 'afwijkende' mening, dat je van een stroming kunt spreken?

Jazeker. Heb jij de 3 boeken van "In vuur en vlam" dan niet gelezen? (sorry, natuurlijk heb je die niet gelezen)

Wat ik bedoel is dat het - zonder kennis van zaken - moeilijk is om hier een uitspraak over te doen. Maar is het wel zo zinvol om te vragen hoe het vóór 1980 was? Het gaat er om dat we nu kerk van Christus zijn toch? Mensen hebben in hun tijd keuzes gemaakt die hun verantwoord leken. Wij staan nu voor die verantwoordelijkheid in onze eigen tijd. We hebben volgens mij genoeg bagage aan de bijbel en aan de belijdenisgeschriften... en bovenal de Geest!
Pedro