Auteur Topic: Stijl van schrijven in de bijbel  (gelezen 1431 keer)

Macguinness

• Bekijk profiel
Stijl van schrijven in de bijbel
« Gepost op: december 06, 2004, 01:33:51 pm »
Het valt mij op dat een heleboel bijbelboeken niet in de "Ik-vorm" geschreven zijn, terwijl men aanneemt dat bijvoorbeeld Mozes Exodus heeft geschreven, maar hij spreekt nooit in de "Ik-vorm"
Bijvoorbeeld:

Exodus 2:11
Toen Mozes volwassen geworden was...

Exodus 2:21
Mozes liet zich overhalen om bij die man te blijven, en deze gaf hem zijn dochter Sippora tot vrouw.

Dit zijn maar twee voorbeelden, maar zo gaat het heel exodus door.

Maar ook bijvoorbeeld Mattheüs is niet in deze vorm geschreven, terwijl hij er zelf wel in voor komt:

Mattheüs 9:9
Toen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem.

Waarom schrijft Mattheüs niet : "Toen Jezus vandaar verderging, zag hij mij bij het tolhuis zitten, en toen zei Jezus tegen mij: "volg mij", en ik stond op en volgde hem ?

Ik voeg me gewoon even af waarom ze dit op deze manier geschreven hebben, Je zou bijna gaan denken dat die boeken door iemand anders geschreven zijn.

Weet iemand hier iets meer over misschien ?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2004, 01:47:47 pm »
Ik schrijf in mijn weblog ook over mezelf... maar ik gebruik ook weinig de "ik"vorm.... toch heb ik die dingen zelf geschreven... ik denk dat het met Mozes net zo iets is.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 06, 2004, 01:59:11 pm »
Haha ! Leuke vergelijking. :)

Dus Mozes was eigenlijk een soort blogger ?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2004, 02:34:59 pm »
Je zou het ook nog zo kunnen bekijken: God spreekt tot ons zegt dan gewoon: Mozes deed dit of dat, Mattheus kwam Jezus tegen etc. Alleen mogen die mensen die af en toe genoemd worden, ook zelf die woorden opschrijven.

Johannes noemt zichzelf niet bij de naam, maar zegt over zichzelf altijd: De discipel die Jezus liefhad.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2004, 02:42:48 pm »
Maar er zijn ook bijbelboeken die wél in de ''Ik-vorm" geschreven zijn.
Waar zit hier verschil in dan ?
« Laatst bewerkt op: december 06, 2004, 02:43:29 pm door Macguinness »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2004, 04:00:44 pm »
Ik denk niet dat het erg van belang is eerlijk gezegd.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 06, 2004, 04:20:30 pm »
"Ik, prediker, was koning over Israël in Jeruzalem"

Salomo blogde zelfs na z'n dood :?

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2005, 01:37:21 pm »
De reden dat bijbelboeken soms andere schrijvers lijken te hebben dan wordt geschreven kunnen verschillend zijn. Teneerste was het in die tijd vrij normaal om als schrijver onder het pseudoniem van een beroemde man te schrijven. Dus als je wilde dat je geschrift wat meer gezag had, dan gebruikte je als pseudoniem bijvoorbeeld koning Salomo. Mogelijk dat Prediker dat ook gedaan heeft.

Het kan ook zijn dat de schrijver niet de aandacht op zichzelf wilde richten, maar op het verhaal. Misschien dat daarom Mattheüs niet in de ik-vorm schreef en Johannes uit bescheidenheid alleen sprak over "de leerling die Jezus liefhad". Het draait in beide evangelieën immers niet om respectievelijk Mattheüs en Johannes, maar om Jezus Christus en Zijn werk in de wereld.

De reden dat de Tora, dus de eerste vijf boeken, ook niet in de ik-vorm zijn geschreven kunnen verschillend zijn. De joodse traditie vermeldt dat Mozes ze in die vorm letterlijk van God gedicteerd kreeg. Daarom moet in de Joodse overschrijftraditie de Tora letter voor letter 100% nauwkeurig zijn overgeschreven. Tegenwoordig wordt er echter meer vanuit gegaan dat deze geschriften door verschillende schrijvers overgeleverd en geredigeerd zijn en alleen de wet (dus Leviticus, Deuteronomium en gedeelten uit Exodus en Numeri) aan Mozes gedicteerd is op de berg Sinaï. Deze aanname lijkt mij ook het meest waarschijnlijk en doet beslist niets af aan het gezag van de bijbel als Gods woord.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2005, 01:58:10 pm »
Mozes heeft de boeken niet helemaal zelf geschreven, er staan bv ook zaken in dat Mozes dood ging of iets over zichzelf zei, wat hij echt niet zou zeggen, maar dan kom je helemaal op de bronnen theorie dat er dus verschillende schrijvers zijn en dingen zijn veranderd en toegevoegd etc. Dit kost iets teveel tijd om uit te leggen ik zou zeggen lees eens een boek over de bronnentheorie, ik raad je dan wel een boek aan van een christelijke schrijver anders zou je het weleens van de verkeerde kant bekijken (de gene die de bijbel onder uit wil halen.)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.