Auteur Topic: radicale media  (gelezen 2364 keer)

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Gepost op: december 11, 2004, 07:31:55 pm »
bestaat er nog wel radicale media.
ik heb altijd de hebbez gelezen, een blad over christelijke artiesten, maar ze beginnen nu ook met wereldse artiesten en cd's bespreken van bijvoorbeeld eminem.
waar is de radicaalheid.

de eo is al net zo erg, daar gaan ze ook steeds meer water bij de wijn doen.
is het dan zo belangrijk dat de wereld moet kijken of meelezen.
is het niet belangrijker om een standpunt in te nemen en Jezus te gaan volgen en van daaruit een programma of magazine te maken

het ergste vind ik nog dat je niet alleen de niet christenen probeert te laten kijken maar dat de christenen slecht beinvloed worden en ook het belangrijkste verliezen.

ze worden gevoed door wereldse dingen die staan in christelijke bladen en op christelijke tv en radio ziet en hoort.

ik vind dat de christelijke media weer radicaal moet worden zoals de hebbez in het begin en spoor 7 bij de eo.
wij zijn niet van een wereld, gedraag je dan ook niet zo
« Laatst bewerkt op: december 11, 2004, 07:55:06 pm door warrior »

Zacharov

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2004, 09:36:55 pm »
Hoe definieer je radicaal? Dat lijkt me allereerst een belangrijke vraag om mee te beginnen.

Voor mij is radicaal zijn dat ik Jezus in alles volg en Hem gehoorzaam.
Dat betekent dat ik daarbij vind dat christelijke media ook daarin een taak hebben.
Ik zie eigenlijk niet in waarom alles zo afgescheiden van de wereld moet zijn. Het is toch niet nodig dat we als christenen alleen nog maar met elkaar spreken en over christelijke dingen nadenken, opdat we ons tenminste een beetje veilig voelen?

In Ef. 4 staat het volgende:

quote:

Op gezag van de Heer zeg ik u dus met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden. In hun geest heerst duisternis en ze zijn vervreemd van het leven met God, omdat ze hem niet kennen en hun hart voor hem gesloten hebben. Afgestompt als ze zijn, geven ze zich over aan losbandigheid en storten ze zich in allerlei zedeloze praktijken. Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.

Waar draait het nu om als christen? Moeten we ons afkeren van alles wat niet christelijk is?
Het lijkt me juist niet!
Er wordt ons gezegd om niet de weg van de heidenen te gaan met hun denkbeelden. Dat wil zeggen dat we in ons denken en onze motivaties niet wereldgelijkvormig moeten zijn, maar juist in alles gericht op God.

Als ik me richt op God dan pas ben ik in staat om geheel anders te zijn. Omdat ik dan stevig geworteld ben in Christus is het niet nodig dat ik de wereld vermijd. Door Christus kan ik juist met beide benen in de wereld staan, al is het als vreemdeling.

Jezus geeft mij de opdracht om mijn naaste lief te hebben, maar niet om mijn naaste te laten bestaan uit mensen die ik al liefheb (vrij naar Matt. 5:46).

Radicaal zijn is het in alle openheid (en met beide benen in de wereld) volgen van Jezus. Radicaal zijn is niet het afweren van de wereld maar het liefhebben van je grootste vijand.

Als je dat bedoeld met radicaal zijn dan ben ik het helemaal met je eens, maar uit je post wordt het voor mij niet helemaal duidelijk.

Zijnkind

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2004, 09:41:37 pm »

quote:

warrior schreef op 11 december 2004 om 19:31:
wij zijn niet van een wereld, gedraag je dan ook niet zo

Hoezo behoren wij niet in deze wereld? Dat is niet wat Jezus ons leert als hij bijvoorbeeld ons laat belasting betalen of heidenen toespreekt. We mogen niet een met die wereld worden maar dat is iets heel anders dan haar mijden. Alleen je eigen geluid plaatsen in een blad geeft dat blad voor mij weinig toegevoegde waarde. Je moet juist onderwerpen uit het wereldse meenemen en behandelen in het licht van ons christelijk geloof. Anders sta je zonder zinnige kennis en tegenwerpingen als deze zaken op je pad komen.

edit: ik zie dat dit net ook grotendeels door Zach. gepost is.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2004, 09:42:35 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2004, 09:49:41 pm »

quote:

Zacharov schreef op 11 december 2004 om 21:36:
Hoe definieer je radicaal? Dat lijkt me allereerst een belangrijke vraag om mee te beginnen.

als je naar xnoizz luisterd op de radio dan kan je ineens prince of the peppers horen omdat ze iets spiritueels in hun programma hebben.

en hebbez recenseert bijvoorbeeld eminem

met radicaal bedoel ik dat je niet mee gaat met de wereld maar Jezus volgt.

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2004, 09:50:47 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 11 december 2004 om 21:41:
[...]

Hoezo behoren wij niet in deze wereld? [/edit]
wij staan in de wereld maar zijn niet van de wereld dat is wat ik bedoel en dat staat ook in de bijbel

porcupine

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2004, 10:05:12 pm »
Dus je neemt het christelijke media kwalijk dat zij zich niet beperken tot expliciet christelijke muziek?
Ik kan me wel voorstellen waarom je dat vindt, je wilt niet beinvloed worden. Maar in deze tijd is het beter te weten hoe je moet reageren op de vele boodschappen die in de media op je af komen, dan dat je ramen en deuren gesloten houdt, en zo nooit kunt genieten van het daglicht.
Als je goed luistert en leest wat xnoizz en hebbez te zeggen hebben over seculiere bandjes, dan zul je misschien zien dat ze juist wijzen op de argumenten die er tegen in kunt brengen.
Er zijn namelijk geen jongeren meer die nooit in contact komen met ongelovige jongeren, en zo leer je hoe je met hun over deze dingen kunt praten.

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #6 Gepost op: december 11, 2004, 10:09:19 pm »
ze hebben ongeveer 2 jaar geleden een serie gehad waar ze populaire artiesten onder de loep nemen.
dat vond ik mooi maar om dan van sommige artiesten waar je toen je vraag tekens bijzette en dan nu wel ineens een recensie, dat vind ik niet kloppen

porcupine

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #7 Gepost op: december 11, 2004, 10:19:20 pm »
Wat staat er precies in die recensie dan?

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #8 Gepost op: december 11, 2004, 10:30:01 pm »
zoals elke recensie een bespreking van de cd

Zacharov

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #9 Gepost op: december 11, 2004, 10:37:16 pm »
In de bespreking van een Cd of boek of wat dan ook, geef je vaak ook een waarde-oordeel. Vanuit jouw opinie is dat toch juist goed?
Ik snap het niet helemaal meer.

porcupine

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #10 Gepost op: december 11, 2004, 10:37:49 pm »
Dat kan ik ook wel bedenken.
Maar het gaat me om de inhoud niet om de vorm ;)
Was het positief: "Ga die cd kopen!"
Of negatief: "Nee, die cd is niks."
Het is trouwens best goed te weten wat er in de wereld speelt.
Dan kun je meer betekenen voor mensen die op zoek zijn naar God.

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #11 Gepost op: december 11, 2004, 10:42:38 pm »
ze hadden er wel over dat het een goede cd is net zoals de anderen

maar de hebbez is voor tieners en die zijn invloedbaar
als zo blad dit soort recensies doet dan zijn er veel tieners die denken dat het goed gekeurd wordt

porcupine

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #12 Gepost op: december 11, 2004, 10:47:12 pm »
Misschien zou je es een brief kunnen sturen naar de redactie van het blad 'Hebbez', waarschijnlijk zullen ze wel begrip hebben voor jouw mening. En als dat niet zo is zullen ze wel uitleggen waarom ze zo veranderd zijn.

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #13 Gepost op: december 11, 2004, 10:53:42 pm »
heb ik al gedaan, en via mail een discussie gehad
1 van de redenen is dat ze een ingang willen bij een grotere publiek

Zacharov

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #14 Gepost op: december 11, 2004, 11:25:31 pm »

quote:

warrior schreef op 11 december 2004 om 22:53:
heb ik al gedaan, en via mail een discussie gehad
1 van de redenen is dat ze een ingang willen bij een grotere publiek

Kijk , zo begrijp ik je standpunt ook wat beter.
Vanuit je startpost is het niet duidelijk op maken dat ze een positieve recensie plaatsen met die reden. Als je dat duidelijk in je startpost had gezegd en vervolgens een stelling had neergezet, waarover je dan zelf ook weer je mening had gegeven dan was het een stuk duidelijker geweest.

Eigenlijk zeg je dus dat je het niet erg vindt dat ze verschillende soorten muziek waaronder 'wereldse' muziek bespreken, maar je vindt dat ze niet kritisch genoeg zijn en vanuit verkeerde motieven dergelijke recensies schrijven.

Vat ik het zo goed samen?

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #15 Gepost op: december 11, 2004, 11:52:01 pm »
ik vind dat je wel een stuk mag schrijven over seculiere muziek zoals je er tegen aankijkt als christen, maar niet via recensies, want dan prijs je de cd's aan of het wel of niet positief is, maar het gaat me om de hele media ook de eo bijvoorbeeld

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #16 Gepost op: december 12, 2004, 11:21:57 pm »
Beste Warrior,

als redactielid van de HebbeZ! kan ik het natuurlijk niet laten om in te gaan op je opmerkingen. Je hebt inderdaad gelijk als je stelt dat de HebbeZ! niet alleen meer over gospelartiesten schrijft. We hebben nl gemerkt dat heel veel christenjongeren niet alleen naar gospel luisteren, maar ook steeds blijven worstelen met de vraag hoe ze tegenover andere muziek (die van hun klasgenoten) moeten staan. Bovendien blijkt 90 procent van de christenjongeren overdag toch gewoon naar de radio luistert. Wij willen hen helpen om serieus om te gaan met artiesten en zich af en toe eens te verdiepen in de vraag waar deze artiesten het over hebben.

Het is bovendien onze bedoeling om niet alleen jou, maar ook jouw vrienden aan te spreken, die wellicht de gospelartiesten niet kennen. Via deze artikelen proberen we ongelovigen aan het denken te zetten over God. Want hoe hard je ook in BreakOut Of Hitkrant zoekt... zij zullen Sita niet vragen naar haar geloof in God. Juist omdat wij dat wel vragen, gaan mensen nadenken over dat soort onderwerpen.

Daarnaast beoordelen we artiesten niet alleen meer op hun 'christen-zijn', maar ook op hun muzikale kwaliteiten. Zijn ze zo goed dat ook jouw klasgenoten er naar kunnen luisteren zonder het idee te hebben dat ze naar een 'B-artiest' zitten luisteren? Misschien zal het in totaliteit betekenen dat het aantal gospelartiesten dat in HebbeZ! belandt, wat minder is, maar daar staat tegenover dat degenen die het wel redden, veel breder 'in de markt' gezet worden.

Om te voorkomen dat we heel veel plek bij de 'gospel' weg moesten halen, zijn we bewust 8 pagina's dikker geworden, zodat het in z'n geheel toch ongeveer hetzelfde is. Ook brengen we vanaf nu 4 x per jaar een HebbeZ! Music Special uit van 16 pagina's speciaal voor de abonnees, die grotendeels aan gospelmuziek gewijd zal zijn.

Maar over het geheel heb je inderdaad goed geconstateerd dat we de jongerencultuur wat breder in HebbeZ! een plaats hebben gegeven. Een bewuste keus, waar we elke maand zo zorgvuldig mogelijk mee om proberen te gaan om die balans te blijven vinden.

Verder hebben we de afgelopen maanden tientallen reacties (brieven, mails) gehad van fans van Sita, Beyonce, Michelle Williams etc. etc. die HebbeZ! speciaal kochten voor dat ene artikel, vreselijk enthousiast over het blad waren en ondertussen in aanraking zijn gebracht met 1. de vraag hoe hun favoriete artiest over God denkt en 2. wat veel andere artiesten (waaronder gospelartiesten) over God zeggen en 3. allerlei andere christelijke principes (o.a. in de LifeGuide). Kortom: veel artiesten die in de Hitkrant en BreakOut! staan, staan nu ook in de HebbeZ! maar de manier waarop we over ze schrijven verschilt wel degelijk van die andere bladen.

Naast alle hiervoor genoemde dingen speelt in de verandering mee dat steeds meer gospelartiesten 'seculier' gaan met behoud van hun opvattingen en meningen over God. Zijn zij nu gospel of zijn zij nu seculier? HebbeZ! kiest ervoor artiesten niet dit soort stempeltjes op te plakken, maar ze op hun eigen merites te beoordelen.

Verder denken we dat er niks mis is met mensen naar hun mening vragen. Jezus sprak ook met hoeren en tollenaars, zeg maar. We hebben er als christenen teveel een handje van om iedereen die geen christen is, te 'veroordelen' zonder dat die mensen ooit de kans gekregen hebben om iets te vertellen of zonder dat er ooit een gesprek is geweest.

HebbeZ! is niet het blad wat jou gaat voorkauwen waar je wel en niet naar moet luisteren. HebbeZ! wil je wel inzicht geven in hoe artiesten over bepaalde dingen denken (o.a. over God) en zal altijd kritisch zijn op dingen die tegen God ingaan. Op deze manier willen we je helpen zélf een keuze te maken waar je wel en niet naar luistert.

Het is namelijk heel goed van je dat je er bewust voor kiest om een bepaalde soort muziek wel of niet te luisteren. Er is moed voor nodig om zo radicaal te zijn en dat moedig ik zeker aan. En HebbeZ! wil daarbij helpen, zonder je een gevoel van wereldvreemdheid te geven. Iedereen kent JoJo, het meisje staat in de Top 10, maar het is te kort door de bocht om te zeggen: ''Ik kan haar niet in de christelijke boekwinkel kopen, dus ze gelooft niet, dus ik wil niet naar haar luisteren.'' Zo ga je niet met je ongelovige klasgenoten om en door te lezen wat een JoJo te zeggen heeft, weet je in elk geval iets waarop je je oordeel kunt vormen.

Door dingen voor je uit te zoeken, willen we je wegwijs maken in de wereld van muziek. Kijk maar naar de cd-recensies, waarop we ook de teksten bekijken: is Katy Rose inderdaad een lief meisje dat op haar fietsje de berg afrijdt of is er meer aan de hand? Is Mase alleen een bling-bling-rapper of heeft hij echt wat te vertellen, etc...

Bovendien zul je merken dat HebbeZ! aandacht probeert te geven aan artiesten die door menigeen als 'seculier' aangeduidt worden, ook door christelijke media, maar waar misschien wel wat meer achter steekt. Kijk alleen maar naar het laatste nummer en zie hoeveel artiesten daarin staan die op de een of andere manier vorm geven aan hun geloof in God, zonder dat je hun cd's in de evang. boekwinkel kunt kopen: Lifehouse, Mase, Blindside, Natasha Bedingfield, Alter Bridge, Megadeth, U2...

De wereld is groter dan ons eigen christelijke wereldje en de afgelopen periode met de moord op Theo van Gogh hebben laten zien hoe belangrijk het is om niet onwetend te zijn... Zorg dat je weet wat er in je medemensen omgaat... ook al geloven ze misschien niet hetzelfde als jij.

Kortom: Onderzoekt alles, en behoudt het goede... (en HebbeZ! wil je bij dat onderzoeken graag een handje helpen.)

Bronvermelding: met dank en instemming heb ik -vrij rijkelijk- geciteerd uit berichten van mijn eindredacteur Hans van Vuuren op het HebbeZ!-forum (in de topics 'opzeggen abonnement HebbeZ!' en 'Christelijk!?').
« Laatst bewerkt op: december 12, 2004, 11:25:49 pm door Mezzamorpheus »

warrior

• Bekijk profiel
radicale media
« Reactie #17 Gepost op: december 14, 2004, 10:24:57 pm »
ik heb net even de hebbez forum bekeken en daar zijn dus meer mensen die de hebbez lezen om de gospelartiesten.
ik kon er altijd van uit gaan dat de artiesten die erin staan christenen zijn en dat kan ik nu niet meer met het gevaar dat ik dus de verkeerde cd's gaat luisteren.
ik ben niet meer zo bezig met seculiere muziek en weet dus vaak niet wat wel of geen gospel artiesten zijn.
ik dacht altijd dat ik lid zou blijven zodat mijn kinderen het ook kunnen gaan lezen.

toevallig is hier wat meer over de hebbez, maar ik bedoelde alle christelijke media, dus ook de ronduit, eo in het algemeen en bladen zoals joy.