Auteur Topic: Lekker samen kerst vieren, voor iedereen?  (gelezen 6616 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Lekker samen kerst vieren, voor iedereen?
« Gepost op: december 13, 2004, 06:52:22 pm »
Toen ik vanmiddag door de stad liep, scheen het alsof iedereen al goed in de kerststemming was. Overal mooi versierde etalages, lampjes, mensen die kerstinkopen deden...

Kerst is van oudsher een familiefeest, iets dat je samen viert, of je nou christen bent of niet.

Er zijn ook mensen die geen 'samen' hebben. Die alleen zijn. Met kerst zijn zulke mensen nog eenzamer dan ze al zijn zonder dat het kerst is. Het wordt er namelijk lekker ingewreven, ook in kerstpreken.

Hoe moet je eigenlijk omgaan met deze combinatie: kerst vieren in de kerk, terwijl je weet dat er ook broers en zussen zijn die zich vreselijk alleen gaan voelen door al die warmte en gezelligheid?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 13, 2004, 07:47:32 pm »
Zeker binnen de kerk behoren broeders en zusters die geen familie of iets soortgelijks hebben gewoon uitgenodigd te worden door andere kerkleden. Ik weet dat er ook best wel kerken zijn waar dat best wel standaard gebeurd. We zijn als christenen namelijk natuurlijk net zo goed een familie....
Pinkeltjefan

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 13, 2004, 07:50:52 pm »
En wat vind je van zo'n initiatief?
http://www.outreach-utrecht.nl/

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 13, 2004, 07:52:45 pm »
Ja, maar ik merk vaak toch dat je met kerst toch meer bezig bent met je 'natuurlijke' familie enzo, en dat je heel makkelijk vergeet dat het helemaal niet vanzelfsprekend is om een familie te hebben die als een warme deken om je heen valt. Je gaat er heel makkelijk vanuit dat het in andere families wel net zo gezellig is als in andere families, of dat die mensen vast wel vrienden hebben enzo...

Dus dan 'vergeet' je zomaar je naaste... :o

(Ik ben zelf ook alleenstaand enzo, maar ik weet dat ik altijd ergens terecht kan, maar er zijn dus ook mensen die dat níet hebben)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 13, 2004, 08:07:08 pm »
Is het niet een beetje gek om zomaar te veronderstellen dat mensen die met kerst 'bezig zijn met hun natuurlijke familie' het gezellig hebben, denken dat alle anderen het net zo gezellig hebben, en dat iedereen wel een warm plekje heeft voor de kerst, en dat 'vanzelfsprekend' aannemen als de werkelijkheid?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 13, 2004, 08:15:48 pm »
Porcupine: toch merk ik dat vaak wel als ik zo om me heen kijk... We bidden er wel voor aan de kersttafel, maar verder?

Ik kan me als christen dan best wel voor mezelf schamen... voor zulke mensen bidden vind ik soms dan wel héél goedkoop van mezelf.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2004, 08:18:18 pm door Roodkapje »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 13, 2004, 08:36:48 pm »
Wat moet je dan? Nooit meer met het hele gezin bij elkaar komen, omdat er anderen zijn die dat ook niet hebben? Concrete dingen worden er werkelijk wel gedaan, maar niet door iedereen, dat kun je niet afdwingen.
Ik begrijp het probleem waar je op doelt, maar niet welke kant je op wilt met de discussie..

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 13, 2004, 08:41:09 pm »
Nou, ik zit me af te vragen hoe ik een goede naaste kan zijn in kersttijd voor mensen die alleen zijn, bijvoorbeeld doordat ze net een scheiding achter de rug hebben, hun partner hebben verloren, of geen familie (meer) hebben, of zo'n ruzie hebben met de familie dat kerst voor hen een last wordt, ipv een feest.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 13, 2004, 08:46:06 pm »
Ik vier geen kerst. Ik vier Chanoeka. Tis vandaag de 7e dag van Chanoeka :) Dus voor mij ook geen kerst... :P Sorry als ik hier erg offtopic mee zit...
« Laatst bewerkt op: december 13, 2004, 08:46:44 pm door Iemand »

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 13, 2004, 09:05:43 pm »
je kunt natuurlijk anderen uit gaan nodigen bij je thuis....maar je kunt ook met een groep in een zaaltje of in de kerk dr een gezellige middag van maken oid. dan ben je dr met een hele groep en hoeft niemand zich eenzaam te voelen :w
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2004, 10:34:50 pm »
Je kunt ook soep gaan uitdelen aan zwervers ofzo... lijkt me veel interessanter dan vreetfeest vieren met familie... maar ja, ouders verwachten soms ook iets he.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2004, 10:35:05 pm door Lalage »
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 13, 2004, 10:35:38 pm »
Wordt in Utrecht al jaren gedaan... kerstmaaltijd georganiseerd voor zwervers :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2004, 10:52:03 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 13 december 2004 om 20:41:
Nou, ik zit me af te vragen hoe ik een goede naaste kan zijn in kersttijd voor mensen die alleen zijn, bijvoorbeeld doordat ze net een scheiding achter de rug hebben, hun partner hebben verloren, of geen familie (meer) hebben, of zo'n ruzie hebben met de familie dat kerst voor hen een last wordt, ipv een feest.

Wat dacht je van een scheiding tijdens kerst? Ik geloof niet dat ik ooit nog een kerst onbevangen zal kunnen vieren ook al is het 2 jaar geleden. Gelukkig heb ik diverse mensen waar ik terecht kan, anders had ik graag de reis naar Groningen gemaakt hoor  ;)  .

Wat betreft opvang van alleenstaanden hoor ik regelmatig van activiteiten in die richting. Het zou echter niet zo goed zijn als we juist met kerst dat soort activiteiten ondernemen en verder niet. Beter is het om te helpen zorgen dat deze mensen genoeg contacten krijgen in een gemeente en ze ook zelf aansporen daarin actief te zijn. Ik zie hier dat ze dan ook wel eens gevraagd worden tijdens feestdagen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 13, 2004, 11:20:24 pm »

quote:

rietje schreef op 13 december 2004 om 21:05:
je kunt natuurlijk anderen uit gaan nodigen bij je thuis....maar je kunt ook met een groep in een zaaltje of in de kerk dr een gezellige middag van maken oid. dan ben je dr met een hele groep en hoeft niemand zich eenzaam te voelen :w

Ik kan het verkeerd zien. maar ik zou me misschien juist eenzamer voelen als mensen mij speciaal zouden uitnodigen (omdat ik eenzaam ben).
Je moet juist niet pretenderen dat je door gezellig te doen eenzaamheid kunt wegnemen. Dan hou je elkaar voor de gek en dat is juist met kerst extra hard.

BTW de aanname dat mensen die alleen zijn ook eenzaam zijn is niet juist. Veel mensen zijn in hun relatie/ huwelijk of wat dan ook, ook heel erg eenzaam. Richt je dan daar ook eens op.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 14, 2004, 12:17:51 am »

quote:

Zijnkind schreef op 13 december 2004 om 22:52:
[...]

Wat dacht je van een scheiding tijdens kerst? Ik geloof niet dat ik ooit nog een kerst onbevangen zal kunnen vieren ook al is het 2 jaar geleden. Gelukkig heb ik diverse mensen waar ik terecht kan, anders had ik graag de reis naar Groningen gemaakt hoor  ;)  .

Wat betreft opvang van alleenstaanden hoor ik regelmatig van activiteiten in die richting. Het zou echter niet zo goed zijn als we juist met kerst dat soort activiteiten ondernemen en verder niet. Beter is het om te helpen zorgen dat deze mensen genoeg contacten krijgen in een gemeente en ze ook zelf aansporen daarin actief te zijn. Ik zie hier dat ze dan ook wel eens gevraagd worden tijdens feestdagen.
Je mag wel bij mij kerst komen vieren.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 14, 2004, 10:56:26 am »
Begrijpend lezen is niet je sterkste punt.  B)
« Laatst bewerkt op: december 14, 2004, 10:57:14 am door porcupine »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 14, 2004, 01:35:56 pm »

quote:

porcupine schreef op 14 december 2004 om 10:56:
Begrijpend lezen is niet je sterkste punt.  B)
Nee, ik ben niet zo perfect als jou (:-)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 14, 2004, 04:24:41 pm »
Dames, Dames ;) !

Bedankt voor het aanbod Lonneke maar mijn schema met kerst is al gevuld. Kids zijn er en ik ben zowel in het westen als het oosten des lands. Mischien een keer in 2005?

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 14, 2004, 05:01:19 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 14 december 2004 om 16:24:
Dames, Dames ;) !

Bedankt voor het aanbod Lonneke maar mijn schema met kerst is al gevuld. Kids zijn er en ik ben zowel in het westen als het oosten des lands. Mischien een keer in 2005?
Als je in het oosten van het land bent en ik zie je, dan zal ik zeker ff naar je zwaaien :w
« Laatst bewerkt op: december 14, 2004, 05:01:41 pm door Liedje »

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 14, 2004, 05:37:41 pm »
Leuk, mijn opmerking wordt genegeerd...

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 14, 2004, 05:39:21 pm »

quote:

Iemand schreef op 13 december 2004 om 20:46:
Ik vier geen kerst. Ik vier Chanoeka. Tis vandaag de 7e dag van Chanoeka :) Dus voor mij ook geen kerst... :P Sorry als ik hier erg offtopic mee zit...
sorry was niet zo bedoeld hoor. heb jij dan moeite met de kerstdagen? daar ben ik dan eigenlijk wel beneiuwd naar.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 14, 2004, 05:59:51 pm »
Nee ik heb geen moeite met de kerstdagen... niet dat ik me herrinner in ieder geval :P Het hoeft geen kerst te zijn om gezellig te zijn. Vroeger vond ik het met sinterklaas niet erg leuk dat al mn vriendjes en vriendinnetjes kadootjes kregen en ik niet. Oud en nieuw vieren we thuis ook niet maar dan zit ik eigenlijk altijd bij anderen. :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 14, 2004, 07:52:45 pm »
* Zijnkind zwaait terug naar Liedje.

Iemand is Joods? Wist ik niet. Alleen uit interesse of ook van geboorte en opvoeding?

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 14, 2004, 08:50:17 pm »

quote:

Zacharov schreef op 13 december 2004 om 23:20:
[...]

Ik kan het verkeerd zien. maar ik zou me misschien juist eenzamer voelen als mensen mij speciaal zouden uitnodigen (omdat ik eenzaam ben).
Je moet juist niet pretenderen dat je door gezellig te doen eenzaamheid kunt wegnemen. Dan hou je elkaar voor de gek en dat is juist met kerst extra hard.
ik bedoel niet dat je alleen de eenzamen uitnodigt voor zo'n middag maar dat je iedereen uitnodigt voor een gezellige middag. zet het bijv. in het kerkblad of op een mededelingenbord met opgavelijst. zo kan iedereen komen en geef je eenzamen de kans een gezellige middag te hebben. je vormt zo een club die een leuke middag wil hebben en plezier willen maken.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 14, 2004, 11:42:00 pm »
Ik weet nog wel toen ik ging scheiden en alleen wonen met m'n twee kinderen, kreeg ik dat jaar, na veel kennissen, buren, vrienden en schoonfamilie te hebben verloren maar 7 kerstkaartjes. De jaren daarvoor, toen was ik nog getrouwd kreeg ik er altijd wel een stuk of 60. En toen opeens maar 7. Nou, ik was daar behoorlijk van ontdaan.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 15, 2004, 12:56:40 am »
Triest dat mensen zo moeilijk daar mee om kunnen gaan en waarschijnlijk niet beseffen hoe waardevol een kerstkaart juist dan kan zijn.

Soms hoor je mensen zeggen dat ze kerkstkaarten sturen onzin vinden, maar dat vind ik niet helemaal waar. Natuurlijk moet je het hele jaar aandacht voor elkaar hebben, maar ik vind het juist met kerst mooi om een kaart te sturen. Het liefst niet alleen met je naam eronder, maar ook iets persoonlijks erop.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 15, 2004, 12:23:39 pm »
De jongeren in onze gemeente gaan elk jaar met Kerst naar alle ouderen toe, we brengen ze een bezoekje en nemen een mooie kerstkaart mee. We zorgen dat alle ouderen worden bezocht. Veel jongeren doen enthousiast mee. In de rest van het jaar blijven de contacten vaak ook nog levend. Door middel van een ouderendiner of een spelletjesavond blijven we contact houden. dit wordt echt gewaardeerd door de ouderen.

Daarnaast bezoeken we met Kerst en Pasen Leger des Heils huizen, waar we een gezellige avond hebben met de bewoners met muziek, zingen, kletsen, cadeautjes voor de bewoners en mime of toneel. Dat blijven we elk jaar doen, zodat we contact blijven houden. Zeker in eenzame kerstdagen is het mooi dat we iets voor hen kunnen doen.

Verder nodigen we dit jaar voor het eerst alle bewoners van het Leger des Heils huis in Ede uit om in ons kerkgebouw samen met ons te eten. Gemeenteleden maken een maaltijd klaar en we ontvangen de bewoners gastvrij.

Enkele initiatieven om heel concreet samen Kerst te vieren.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 15, 2004, 01:25:00 pm »
Wij hebben ooit een kerst met z'n tweeen gevierd, van alles ingekocht om de kerst toch gezellig te maken. Maar op de dag zelf bedachten we dat er nog een pan boerenkool in de koelkast stond en een restje hachee, nou die combinatie smaakte heerlijk en het is ons altijd bijgebleven als een hele bijzondere kerst, omdat we toen juist hebben ervaren dat kerst niet draait om de mooie lichtjes, de kerstboom en het kerstdiner.
Kerst is de rijke boodschap dat Christus voor ons en dus ook voor mij en jou op deze aarde is gekomen. Dat maakt kerst bijzonder. Dat is eigenlijk ook iets dat je met iedereen wel wilt delen.

Dit ff naar aanleiding van ons 'kerstfeest boerenkool'.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 15, 2004, 06:36:36 pm »
wij eten thuis altijd boerenkool op 1e Kerstdag
« Laatst bewerkt op: december 15, 2004, 06:37:35 pm door Hiedeen »

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 15, 2004, 06:43:20 pm »
grappig!!!!
Hoezoe? traditie?

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 15, 2004, 06:49:29 pm »

quote:

Liedje schreef op 15 december 2004 om 13:25:
Kerst is de rijke boodschap dat Christus voor ons en dus ook voor mij en jou op deze aarde is gekomen. Dat maakt kerst bijzonder. Dat is eigenlijk ook iets dat je met iedereen wel wilt delen.
dat vind ik nou het belangrijkste van kerst. of je nou alleen bent of met een hele groep, als de boodschap maar duidelijk is. tuurlijk is het veel gezelliger om het met meer te vieren...hoewel ik ook wel van mensen heb gehoord: nou moeten we naar die en naar die..helemaal geen tijd voor mezelf.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 15, 2004, 07:30:48 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 14 december 2004 om 19:52: Iemand is Joods? Wist ik niet. Alleen uit interesse of ook van geboorte en opvoeding?
Ik ben gewend dat zowat elke christen die ik tegenkom dit gelijk denkt.
Maar nee, ik ben niet joods, noch van geboorte, noch van opvoeding. Ik ben n volgeling van Jezus en ik vier Gods feesten. Waarom zou ik de door God ingestelde feesten niet vieren? En n feest dat door mensen is ingesteld en is ontstaan uit n heidens gebruik wel vieren?
Ik zeg niet dat er iets slechts aan is om de geboorte van de Heere Jezus te vieren. Maar als Hij had gewild dat wij dat vierden had Hij dat ons dat wel in Zijn woord verteld. Waar ik wel op tegen ben is dat er heeeeel veel ongelovige mensen kerst vieren en dat t dan alleen gaat om kadootjes, n kerstboom, gzelligheid.
Nou moet ik wel zeggen dat Canoeka geen feest is dat door God zelf is ingesteld. De instelling voor het vieren van Chanoeka is te lezen in het apocriefe boek Makkabeeën 10:8. Dit boek is niet aan de bijbel toegevoegd maar kan wel gezien worden als n belangrijk geschiedenisboek van Israël. Jezus heeft dit boek waarschijnlijk wel erkend omdat Hij ook op het feest van Chanoeka in Jeruzalem aanwezig was.
Chanoeka (en Poerim) zijn instellingen die door mensen aan het volk van God zijn gegeven. Ze hebben ook n ander geestelijk gewicht dan de bijbelse feesten uit Leviticus 23. Ze zijn niet verplicht.
Alle bijbelse feesten zijn zomaar overboord gegooid terwijl de Here God die zelf heeft ingesteld als n eeuwigdurende instelling. Er zijn heidense feesten de kerk binnengehaald en overgoten met n christelijk sausje. Chanoeka s dus niet n Joodse variant van het kerstfeest mocht iemand dat denken.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 15, 2004, 09:39:45 pm »

quote:

Liedje schreef op 15 december 2004 om 18:43:
grappig!!!!
Hoezoe? traditie?
offtopic:Stilzwijgend symbool tegen decadent schransgedrag.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 15, 2004, 09:41:39 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 15 december 2004 om 21:39:
[...]

offtopic:Stilzwijgend symbool tegen decadent schransgedrag.
vind ik wel een goed idee, het smaakt ook nog eens lekker.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 15, 2004, 10:18:07 pm »
Er zijn landen waar in de hele periode tussen kerst en oud en nieuw iedereen zowat bij iedereen langskomt. Iedereen uit je dorp die je maar enigszins kent, al is het heel vaag, kan dan zo binnen komen lopen. Ik ben een keer tijdens die periode in zo'n land geweest en vlak voor de kerst wordt dan behalve dat het huis een goede beurt krijgt (hier niet helemaal onbekend, van wat oudere mensen weet ik tenminste dat ze graag voor de kerst hun vitrage gewassen hebben) maar behalve dat dus werden er ook bergen koekjes gebakken. Want ja, je moet wel wat klaar hebben staan als er bezoek komt. (Koekjes waren in dat land een luxe en dus zeer feestelijk)

Een beetje het idee wat wij bij de jaarwisseling doen, even een paar huizen langslopen en de beste wensen doen. En dan even binnen zitten. En weer naar het volgende adres.

Als familie bij elkaar zitten, is er dus niet bij. Kleinkinderen worden wel gemaand bij hun grootouders in ieder geval langs te gaan.

Ach ja, wij zijn wij, en zij zijn zij. Maar af en toe vind ik het best jammer dat ik niet bij machte ben om een cultuur te veranderen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 15, 2004, 10:22:05 pm »
je kunt misschien niet een cultuur veranderen maar misschien een idee om altijd wat extra's in huis te hebben? Of zoals ze volgens mij bij de joden zeggen...een stoel leeg laten...voor de onverwachtte gast.

waarmee ik dus wel zeggen dat je deur open staat!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 15, 2004, 11:52:48 pm »
Iemand, dat is een topic op zich waart. Alvast een off topic vraag: Waarom vier je geen feesten die verband houden met de daden van je Heer Jezus. Vier je wel de door Hem ingestelde herdenkingsmaaltijd (avondmaal)?

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 16, 2004, 03:08:44 pm »

quote:

mirt schreef op 15 december 2004 om 22:18:
Er zijn landen waar in de hele periode tussen kerst en oud en nieuw iedereen zowat bij iedereen langskomt. Iedereen uit je dorp die je maar enigszins kent, al is het heel vaag, kan dan zo binnen komen lopen.
is een heel gezellig idee, maar dan heb ik geen rust in die tijd, en ben ik wel een tijd bezig: de ene familie woont in rotterdam, de andere in amersfoort, nog meer in groningen, zwolle, ga zo nog maar ff door. dat word me weer een beetje te.  ;)

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 16, 2004, 10:12:25 pm »
Start nog wel nieuw topic, maar nu even niet. Geen tijd.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 17, 2004, 10:07:42 am »
rietje: mirt bedoelt juist dat je bij mensen langsgaat in de buurt, afgezien van het feit dat je met je hele familie bij elkaar kunt gaan zitten.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 18, 2004, 02:07:20 pm »
ja, dat idee had ik wel :P maar ik kon het ff niet laten....

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 27, 2004, 12:23:17 am »
Ik heb gegeten bij mijn moeder,en voor de rest vier ik kerstfeest alleen,niet omdat ik alleen wil zijn,maar de situatie(wel bekend) waar ik in zit.

Ik weet dat jullie kesrtfeest over het algemeen bij familie,vrienden,vriendinnen en de Kerk vieren.

Soms vraag ik mij echt af,waarom ik ben geboren,want alles lijkt te mislukken in heel miin leven,soms wens ik dat ik niet geboren was.

Deze tekst komt uit een nummer van Stef Ekkel en zegt veel,denk ik.

,,Ik heb het gevoel alsof niets wil lukken,maar wat ik ook doe kan het niet onderdrukken,want het spookt in mijn hoofd,heel mijn leven staat stil,hoe leg ik nou uit wat ik wil.''
Refrein:
,,Ik dwaal en ik weet niet waarheen,mijn hart klopt zo anders dan voorheen,ik ben er met mijn hoofd niet meer bij,en denk maar aan 1 ding,dat ben jij''

Titel nummer:
Ik dwaal
Artiest:
Stef Ekkel.
Goed Opgevoed Iemand

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 27, 2004, 12:31:34 am »
Ik ben wel christen, maar ik vier geen kerst. Ik zit hier wel alleen, maar dat bevalt me prima. De afgelopen twee dagen heb ik heerlijk rustig op de bank gehangen met een goed boek d:)b

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 27, 2004, 12:41:51 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 00:31:
Ik ben wel christen, maar ik vier geen kerst. Ik zit hier wel alleen, maar dat bevalt me prima. De afgelopen twee dagen heb ik heerlijk rustig op de bank gehangen met een goed boek d:)b
Sta je niet stil bij de geboorte van Christus? Of vier je het niet omdat je vindt dat je hier altijd van bewust moet zijn?
Je moet de groenten van Joost hebben!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 27, 2004, 12:44:15 am »
Ik sta elke dag stil bij de geboorte, het lijden, het sterven en de wederopstanding van Christus. Ik zou niet weten wat ik daar extra bij moet doen op de specifieke feestdagen.

Voor mij is het dus elke dag Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart... :)
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 12:47:18 am door Roodkapje »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 27, 2004, 12:53:25 am »
Good for you! d:)b
Vind ik ook, wat heeft veel eten, een boom met lichtjes, een rode vetzak met rendieren en elfjes, dure kado's, schijnheilige mensen, dumb-ass-liedjes en ga zo maar door, nou met de geboorte van Christus te maken?
Je moet de groenten van Joost hebben!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 27, 2004, 02:37:05 am »
Ik vind Kerst en Pasen heidense feesten met een christelijk sausje. Daarom vier ik ze niet. Als ik toch feesten wil vieren ter ere van God, dan vier ik wel Pascha, Poerim, Chanoeka e.d.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 27, 2004, 09:31:03 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 02:37:
Ik vind Kerst en Pasen heidense feesten met een christelijk sausje. Daarom vier ik ze niet. Als ik toch feesten wil vieren ter ere van God, dan vier ik wel Pascha, Poerim, Chanoeka e.d.
Kijk, daarin zijn we het dus helemaal eens! d:)b  d:)b  d:)b
(Ik ben iedere dag dankbaar voor de komst van Jezus, maar vier de Joodse dagen).
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 09:34:12 am door Suighnap »

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 27, 2004, 10:08:37 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 02:37:
Hey zit je mij soms te quoten? Ik heb namelijk zowat precies t zelfde gezegd. Je staat hier niet alleen in hoor.  :*)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 27, 2004, 10:47:04 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 00:44:
Ik sta elke dag stil bij de geboorte, het lijden, het sterven en de wederopstanding van Christus. Ik zou niet weten wat ik daar extra bij moet doen op de specifieke feestdagen.

Voor mij is het dus elke dag Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart... :)

Vier je je eigen verjaardag ook niet? Of die van geliefden uit je omgeving? En vind je het ook raar dat mensen de sterfdag van een geliefde uit hun omgeving als een bijzondere dag ervaren? Als je op deze vragen bevestigend antwoordt, vind ik het raar dat je Kerst, Pasen, Pinksteren en Hemelvaart gewoon overslaat als feestdagen.