Auteur Topic: Balkenende wil nog een termijn als premier  (gelezen 1650 keer)

Does

• Bekijk profiel
Balkenende wil nog een termijn als premier
« Gepost op: december 22, 2004, 09:37:06 am »

quote:

DEN HAAG - Premier Balkenende wil ook in een volgende kabinetsperiode weer premier zijn. "Als je onze hervormingsagenda goed wilt aanpakken, heb je een tweede periode nodig", zei de minister-president dinsdag in RTL Nieuws.

Als het huidige kabinet-Balkende II de eindstreep haalt, zijn er in 2007 verkiezingen voor de Tweede Kamer, waarna Balkenende III zou kunnen aantreden. "Inhoudelijk wil ik mijn karwei afmaken", zei Balkenende, die verwees naar de leus waarmee Lubbers in de jaren tachtig voortzetting van zijn kabinet wist veilig te stellen.

Om in een volgend kabinet premier te worden moet het CDA wel de grootste blijven. Op dit moment ziet het er daar niet naar uit. In de peilingen boekt de partij van de minister-president al maanden fors verlies. De PvdA staat al tijden op grote winst.

www.nu.nl

Gelukkig beslissen wij (het volk) of jij nog een termijntje aanblijft.. :P
Ik vind dit dus geen goede idee. Ik wil meer dan een man van kennis, ik wil er ook 1 met een sterke persoonlijkheid en charisma en niet eentje waarvoor je je schaamt.
Live vanuit de luie stoel

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2004, 09:50:25 am »
<font color=blue>Voor de goede orde, niet op de man (Balkenende) spelen hier.</font>

Kiezen wij de premier? Ik dacht dat wij op partijen (volgens de kieswet op personen maar die nuance laat ik even voor wat het is) stemden en dat het CDA dus altijd een van de grote kanshebbers is om de premier te leveren. Stel dat er verkiezingen komen waarbij het CDA, de VVD en de groep Wilders boven de 75 zetels uitkomen en het CDA de grootste partij is heb je een grote kans dat Balkenende weer premier wordt.
De enige manier om een CDA premier te voorkomen lijkt mij om en masse op de PvdA te stemmen.

Maar om het over Balkenende te hebben, persoonlijk vind ik het geen sterk leidersfiguur. Maar ik wil liever van dit rechtse beleid af dan van Balkenende persoonlijk. (Al ben ik zeker geen voorstander van een nieuwe periode voor hem, Maar ik zie noch binnen de VVD noch binnen het CDA  betere personen om hem op te volgen.)
« Laatst bewerkt op: december 22, 2004, 09:51:12 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2004, 11:07:14 am »

quote:

Alfredt schreef op 22 december 2004 om 09:50:
Voor de goede orde, niet op de man (Balkenende) spelen hier.
Het lijkt me tekenend dat bij voorbaat al vermeld wordt, dat we het bij Balkenende niet op de man moeten gaan spelen. Misschien zegt dit al genoeg over de huidige premier.

quote:

...Maar ik wil liever van dit rechtse beleid af...

In beginsel mag de grootste partij de premier leveren en de coalitie smeden.
Zolang figuren als Wilders de rechterflank versplinteren, zal het aantal rechtse stemmen verdeeld worden over meerdere partijen, waardoor de individuele partijen op de linkerflank relatief stemmen winnen, zonder deze er in absolute zin bij te hoeven krijgen. De rechts georiënteerde Wilders komt voor links dus uiteindelijk als geroepen.
 ;)
« Laatst bewerkt op: december 22, 2004, 11:23:55 am door Suighnap »

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2004, 11:10:01 am »
ach balkenende vind ik best oke hoor... sterke persoonlijkheid en charisma vind ik niet perse van levensbelang voor een premier.. zo verschrikkelijk slecht heeft hij het niet gedaan imo... maatregelen die door zijn kabinet genomen zijn waren voor grootste gedeelte allemaal broodnodig, dat had een ander kabinet niet kunnen voorkomen.
en in europa heeft balkenende het goed gedaan, en de toekomst van nederland ligt nu eenmaal in europa

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2004, 11:11:29 am »

quote:

Suighnap schreef op 22 december 2004 om 11:07:
[...]

Het lijkt me tekenend dat bij voorbaat al vermeld wordt, dat we het bij Balkenende niet op de man moeten gaan spelen. Misschien zegt dit al genoeg over de huidige premier.
Nope, dit komt omdat het eerder gebeurd is....

Degene die op de man speelt zit per definitie altijd fout, never nooit de op de man bespeelde. Want als die zo slecht is dan kan men dat prima beargumenteerd doen zonder op de man te spelen.

quote:

De grootste partij mag de premier leveren en de coalitie smeden.
Dat is niet per definitie zo. Alle partijen gaan eerst naar de koningin. Als daar al blijkt dat de grootste partij geen werkbare meerderheid kan vormen zal de grootste partij dus ook niet de formatie gaan leiden.
« Laatst bewerkt op: december 22, 2004, 11:14:06 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2004, 11:26:06 am »

quote:

Alfredt schreef op 22 december 2004 om 11:11:
Dat is niet per definitie zo. Alle partijen gaan eerst naar de koningin. Als daar al blijkt dat de grootste partij geen werkbare meerderheid kan vormen zal de grootste partij dus ook niet de formatie gaan leiden.
Detail aangepast in voorgaande post. Bedankt.  :)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2004, 11:59:06 am »
Ach, laat Balkenende over twee jaar maar gewoon voorzitter van de EU worden. De rest van Europa ziet hem wel zitten.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2004, 12:03:58 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 22 december 2004 om 11:59:
Ach, laat Balkenende over twee jaar maar gewoon voorzitter van de EU worden. De rest van Europa ziet hem wel zitten.

Dat is ook veel minder een pr functie dan wat een premier is. Ik denk dat hij als Europese Commissievoorzitter geen gek figuur zou slaan inderdaad. Het is namelijk geen slecht politicus inhoudelijk. (Ik ben het volslagen met hem oneens vaak, maar dat is iets anders ;) ) Alleen het is geen echte volksvertegenwoordiger IMHO.
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2004, 12:13:40 pm »
Wat is het alternatief?
Wouter 2de beste politicus van 2004 volgens de palementaire pers en 1ste zonder die pers. Of van Aartsen die vorig jaar beste politicus was en nu de slechste?
Misschien wel Verdonk.
Volgens mij is het verstandig om een Balkenende III te hebben, met het volgende kabinet gaat het zo wie zo beter omdat men dan pas oogst wat men de jaren ervoor geoogst heeft. Dit kabinet is nog steeds aan het oogsten van de formidabele plannen van Paars II.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2004, 12:58:52 pm »
Zo kan PvdA elke keer de broekriem loslaten totdat de zaak barst, dan mag CDA de broekriem weer aantrekken, wat niemand leuk vindt en men weer PvdA gaat stemmen, totdat de boel weer barst en...

zie hier het politieke klimaat tot 2094... :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 22, 2004, 01:03:27 pm »
Hoezo PvdA? Ik meen me te herinneren dat de VVD daar ook gewoon bij zat... in Paars was financieën niet in handen van de PvdA maar in handen van de VVD.
En in de tijd van Kok als minister van financiën waren de VVD en het CDA net zo gelduitgeverig als de PvdA anders. En in die tijd was er ook geld zat, de ene meevaller na de andere en niemand die opstond en er wat van zei.

Ik vind het nogal dubieus om de PvdA hier na afloop de schuld van te geven als de andere partijen niks anders deden. Maar het schijnt een nationale sport te zijn om het 'falen' uit het verleden af te schuiven op die partij.... (En nee ik ben geen PvdA aanhanger.... Ik heb altijd het oude GPV beleid gesteund, Staatsschuld aflossen en verder zorgzaam voor de onderkant van de samenleving.)

/edit: sowieso kan ik het mij niet heugen dat de PvdA meer dan de helft van de kamer in handen had en dus op eigen houtje dingen kon beslissen.
« Laatst bewerkt op: december 22, 2004, 01:06:33 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 22, 2004, 01:29:51 pm »
offtopic:Sorry, ik speelde toch ook niet op de man Alfredt?
Live vanuit de luie stoel

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 22, 2004, 01:40:01 pm »
offtopic:Ik had het persoonlijk iets anders omschreven maar vind dit nog wel kunnen  :)
Pinkeltjefan

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 22, 2004, 02:53:42 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 22 december 2004 om 11:59:

Daar ben ik niet geheel zeker van. Ik hoorde dat er in 'Ter Zake' (op de VRT) een reportage over was uitgezonden. Toen de onderhandelingen met- ondermeer Balkenende- in een impasse geraakten, is men achter de rug van de Nederlandse delegatie om een 2de onderhandelingsteam gestart.  Daarin zaten Blair, Schroeder , Chirac, de Turkse premier Erdokan , en op verzoek van Erdokan en Chirac eveneens de Belgische minister Karel De Gucht. Uit die onderhandelingen is uiteindelijk het bekende "compromis" gekomen.
 ;)

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 22, 2004, 07:29:33 pm »
André Rouvoet premier!

Het is tijd voor een links-sociaal-christelijk kabinet. CDA - PvdA - ChristenUnie

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 22, 2004, 07:48:43 pm »
Als Balkenende het niet moet zijn, wie dan wel?? Wouter Bos?? :r

Laat hem nog maar een periode zitten.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!