Auteur Topic: Ervaar de "Zeven Hoofdzonden" , eet een Magnum  (gelezen 3765 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Ervaar de "Zeven Hoofdzonden" , eet een Magnum
« Gepost op: februari 22, 2003, 05:55:06 pm »
In het Nederlands Dagblad van vandaag stond een heel aardig artikel over de gebruikmaking van christelijke thematiek in de reclame. Dat artikel is te lezen via deze link.

Hieruit blijkt dat Unilever binnenkort start met een reclamecampagne voor de ijsjes van Magnum met als thematiek "De Zeven Hoofdzonden". De vraag van de redactie. Wat doe jij hiermee? Doet het je überhaupt iets? Tijd voor een maximale boycot van "Magnum" ijsjes? Of vind je het allemaal flauwekul en eet je lekker door? Misschien ben je ook wel van mening dat christenen iedere keer wel iets te zeuren hebben?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2003, 06:07:36 pm »
Ik ga er iig niet Magnu'm voor boycotten...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2003, 06:09:13 pm »
Wij hebben als gezin vorige week al besloten, dat wij peincipieel deze ijsjes niet zullen eten. Helemaal niet erg, er zijn zat andere ijsjes.
Maar al waren ze de enige, een principe uitleven zet altijd mensen aan het denken. Niet om iets te veranderen in de ijsjesverkoop, maar om jezelf toe te staan een aantal keuzes te maken,
Er komen tijden dat wij moeilijkere keuzes zullen moeten maken, en dan kan een beetje oefening geen kwaad.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2003, 06:23:05 pm »
Ik heb de campagne nog niet gezien. Maar het hangt er ook zeker vanaf op wat voor manier het er in verwerkt is..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2003, 06:50:51 pm »
ik zou zeggen een tegen campagne :

"De ijsjes van de Geest"

maar ja het kan een goed aanspreekpunt zijn.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2003, 08:57:23 pm »
Eventjes tussendoor: Worden de zeven hoofdzondes als zodanig beschreven in de bijbel? (Of zijn ze 'bedacht' door Dante?)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2003, 09:13:51 pm »
Voor zover ik weet is het een Rooms-Katholiek 'bedenksel', en worden er in de bjbel geen hoofdzonden genoemd (behalve de geldzucht, als wortel van alle kwaad, maar daar hebben ze geen ijsje voor gemaakt).
[Prediker 7:29]

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2003, 05:08:06 pm »
quote:
op 22 Feb 2003 18:09:13 schreef Wilhelmina:
Helemaal niet erg, er zijn zat andere ijsjes.

Het gaat er volgens mij niet om of we al dan niet deze ijsjes eten. Het niet eten is een druppel op de gloeiende plaat. (Overigens heeft Lidl net zulke lekkere Magnumachtige ijsjes...)
Als je boycot zou je alle Unileverproducten moeten negeren en dan heb je een probleem: er is geen wasmiddel of wat voor produkt dan ook waar deze firma niet aan hangt.
Misschien een idee om via de mail Unilever te confronteren met de moeite die je hebt met hun reclame?  

Paar teksten van Unilever zelf (staan op http://www.unilever.nl/samenleving.htm#gedragscode)

Unilever staat erom bekend dat zij zaken doet op een eerlijke en integere manier. Zij houdt daarbij rekening met de belangen van eenieder op wie haar activiteiten van invloed kunnen zijn. Een goede reputatie is van grote waarde, even waardevol als onze medewerkers en onze merken.

Zie ook: http://www.unilever.nl/Gedragscode_NL_def.pdf  

info.nl@unilever.com of  iglomora.consumercare@unilever.com

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2003, 05:21:47 pm »
En als je dan wilt reageren reageer dan individueel, dan laat je merken dat het je persoonlijk raakt. Met al die standaardteksten en actiegroepengedoe bereik je vaak het tegenovergestelde alleen maar irritatie. Door je persoonlijke boodschap laat je iets merken van je eigen betrokkenheid. Houd in de gaten dat het absoluut geen zin heeft om met een opgeheven vingertje te schrijven. Houd eerder in gedachten Christus gedrag aan het kruis, toen de soldaten zijn klederen verdobbelden, Hij had alle recht om met een opgeheven vinger te spreken. Maar Hij bad; "Vader vergeef het hun want zij weten niet wat zij doen". Laten we vanuit die 'vergevende' houding schrijven. Dan zijn we volgens mij een zoutend zout dat zorgt voor de juiste smaak.

By the way.

Nog wat info over de zeven hoofdzonden:
quote:
De Zeven Hoofdzonden
De zonde is een begrip dat omgeven is door geheimzinnigheid. De zonde is duister, slecht en laag. Oorspronkelijk is de term door de christelijke kerk in het leven geroepen om het kwaad te kunnen duiden en uit de wereld te helpen. Dat dit niet is gelukt, of misschien wel gedoemd is te mislukken, zien we dagelijks om ons heen. Iedereen weet wat een zonde is en begaat er soms vele op één dag. Blijkbaar is de zonde iets dat de mens onweerstaanbaar aantrekt: we nemen ons keer op keer voor om het niet meer te doen, maar doen het toch. Deze innerlijke strijd is vanaf de vroege middeleeuwen tot aan het heden veelvuldig in beeld gebracht, want wat is er leuker dan kijken naar iets wat je niet behoort te doen.
De ene zonde is erger dan de andere. Paus Gregorius de Grote stelde in de 6e eeuw vast dat er zeven 'hoofdzonden' zijn, die op hun beurt andere zonden teweegbrengen. Deze hoofdzonden zijn Ira (woede), Gula (onmatigheid, vraatzucht), Luxuria (onkuisheid, wellust), Invidia (nijd, jaloezie), Acedia (ledigheid, luiheid), Superbia (hovaardij) en Avaritia (gierigheid). Omdat algemene gemoedstoestanden moeilijk in beelden zijn te vangen, werden de hoofdzonden in vroeger tijden gepersonifieerd door figuren met vaste attributen, die voor iedereen herkenbaar waren.
Bron http://postzutphen.nl/veneman.html

Nu ben ik van mening dat het spelen met verleiding nog niet het ergste is. De magnum reclames vond ik tot nu toe vooral humor en ik vind magnums ook erg lekker. Maar ik heb de nieuwe reclames nog niet gezien dus ik kan me er nu nog geen oordeel over vormen.

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2003, 08:38:02 pm »
quote:
op 23 Feb 2003 17:21:47 schreef Jan W:
En als je dan wilt reageren reageer dan individueel, dan laat je merken dat het je persoonlijk raakt. Met al die standaardteksten en actiegroepengedoe bereik je vaak het tegenovergestelde alleen maar irritatie.

Het lijkt mij ook niet de bedoeling dat we allemaal hetzelfde mailtje gaan versturen.
Getuigen (want daar gaat het hier m.i. om) is een persoonlijke taak en kun je niet in een algemeen iets gieten.
Wat wel goed is om toch eerst even hun beleid te lezen, hun zogenaamde gedragscode. Daar staat voldoende in om je op te beroepen.
En mbt tot het "opgeheven vingertje": verwijten werkt in dit soort situaties niet.
Toch hoeft het niet altijd soft te zijn, er is vanuit christelijke kring kritiek op, hoe mooi het ook verpakt wordt die kritiek blijft negatief van inhoud.

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2003, 08:50:38 pm »
Nou, nou, nou zeg !

Je kan ook gaan overdrijven hoor met een boycot tegen unilever, mischien werken er zelfs wel christenen voor unilever (including me), moeten die mensen dan ook maar ontslag nemen  ?

Volgens mij zijn er wel andere dingen waar we ons druk over kunnen maken dacht ik zo.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2003, 09:05:17 pm »
quote:
op 23 Feb 2003 20:50:38 schreef de dromer:
Nou, nou, nou zeg !

Je kan ook gaan overdrijven hoor met een boycot tegen unilever, mischien werken er zelfs wel christenen voor unilever (including me), moeten die mensen dan ook maar ontslag nemen  ?

Volgens mij zijn er wel andere dingen waar we ons druk over kunnen maken dacht ik zo.

Troost Dromer,

Ik ben niet voor een boycot, ik gebruik het als voorbeeld van hun invloed.
Je zou als christen je werkgever met zijn gedrag kunnen confronteren?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2003, 10:31:54 pm »
quote:
op 23 Feb 2003 20:50:38 schreef de dromer:
Nou, nou, nou zeg !

Volgens mij heb ik ook niet gezegd boycot maar, ik wil alleen maar zeggen als je de behoefte voelt om te reageren doe dat dan vooral individueel. Mijn haren gaan altijd overeind staan bij al die actiegroeperingen en zeker christelijke die dan met een soort standaardsjabloonmatige actie komen en daarbij ook nog de media zoeken. Christus zegt volgens mij dat wij de goede naam van de ander moeten bevorderen, dat kan alleen als je bereid bent om een gesprek onder vier ogen aan te gaan, desnoods een brief. Maar het komt neer op je persoonlijke betrokkenheid.

En als werknemer kun je zeker enige invloed uitoefenen, als je dat wilt.

Maar nogmaals ik heb de reclame niet gezien en vel dus nu nog geen oordeel.

Jan Wietsma, Zwolle

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2003, 01:24:09 am »
Voor iedereen die wil weten wat er allemaal uit de "unileverstal" komt.
Ik zal zo zeggen: Begin alvast maar met opruimen, en niet alleen de ijsjes he ? Wel een beetje pricipieel blijven

Persoonlijke verzorging:

Andrélon
Axe
Dove
Impulse
Lux
Pond's
Rexona
Vaseline Intensive Care
Vinolia

Huishoudelijke verzorging:

Cif
Glorix
Lux
Omo
Robijn
Sun
Sunil

Voedingsmiddelen:

Alsa
Becel
Benco
Bertolli
Bifi
Blue Band
Bona
Boursin
Bressot
Bressot Romiger Dan Brie
Brio
Calvé
Conimex
Croma
Dextro
Duryea
Garde d'Or
Hellmann´s
Hertog
Iglo
Knorr
LÄTTA
Linera
Lipton Ice Tea
Mazola
Mora
Ola
Phase
Slim.fast
Swirls´s
Uno
Unox
Yofresh
Zeeuws Meisje

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2003, 01:28:22 am »
P.S. Mogen jullie ook nog even raden waar ik werk.

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 24, 2003, 01:58:39 am »
quote:
op 23 Feb 2003 22:31:54 schreef Jan W:
En als werknemer kun je zeker enige invloed uitoefenen, als je dat wilt.

Enig idee hoe groot unilever is ?
Mijn werkgever gaat niet over de reclamecampagne, wij maken niet eens die ijsjes, er staan weet ik hoeveel fabrieken in Nederland die in opdracht van Unilever produceren. Allemaal verschillende fabrieken die onderling niets met elkaar te maken hebben.

Ik zal niet weten hoe ik invloed zal moeten uitoefenen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 24, 2003, 07:30:11 am »
Allemaal heel mooi en aardig dat praten over of je wel of niet zou boycotten en of je er als werknemer wat aan kunt doen. Waar ik echter benieuwd naar ben is wat er nu eigenlijk fout is aan deze reclamecampage.
Het enige wat ik kan bedenken is dat zonde acceptabel gemaakt zou worden. En dat kan ik nu niet echt serieus nemen. Sowieso is het dan nog altijd zo dat er eerst iets een 'zonde' gemaakt is wat helemaal geen zonde is..... daarmee is wmb de toon gewoon humoristisch gemaakt.

Het accepteren van een zonde die geen zonde is als zonde is net zo gekunsteld als deze zin En je daar druk over maken is zonde ( ) van je tijd.
Pinkeltjefan

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 03, 2003, 08:26:17 pm »
En ? Hebben jullie alle spullen van unilever al uit jullie kastjes verwijderd ?

Het is ineens zo stil hier.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 03, 2003, 08:37:19 pm »
quote:
op 03 Mar 2003 20:26:17 schreef de dromer:
En ? Hebben jullie alle spullen van unilever al uit jullie kastjes verwijderd ?

Het is ineens zo stil hier.

Je blijft toch met het idee zitten dat enkelen (waaronder ik) een boycot willen, ondanks dat we dat ontkennend uitgelegd hebben. (beroerde zin)

Nogmaals: een boycot van Unilever is onmogelijk  , zij zijn meen ik in meer merken vertegenwoordigt dan jij noemt (zgn.B-merken waar Unilever ook nog in zit?)

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 03, 2003, 11:48:58 pm »
En ik eet nog rustig een Magnum  

Jan Wietsma, Zwolle

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 04, 2003, 10:15:19 am »
quote:
Nogmaals: een boycot van Unilever is onmogelijk  , zij zijn meen ik in meer merken vertegenwoordigt dan jij noemt (zgn.B-merken waar Unilever ook nog in zit?)

Alles is mogelijk; er zijn nog genoeg andere fabrikanten.

Aliisia

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 17, 2003, 12:16:12 pm »
Ik denk niet dat dit bedoel is met 'spot op de bijbel' of het er nou wel instaat of niet. Het is een reclame die mensen moet trekken naar hun nieuwe product. Ze kunnen het ook de 7 dwergjes noemen maar ik denk niet dat dit beter verkoopt.
Ik vind het heel erg onzin (hoe gelovig je nou ook bent) om dan dit ijs niet te eten. Ik eet het niet omdat ik hte te duur vind (en omdat het beter is voor de lijn hihi), maar zoiets kan mij daar niet van weerhouden. Ik begrijp ook niet echt als mensen zich hierdoor beledigd voelen. Het is een reclame en ja ik denk dat sommigen het niet vinden kunnen, maar ik denk dat het voornamelijk opgevat wordt als een grap. Mensjes: Maak je niet zo dik, neem een raketje  

Als ze raketjes opeens ' paus' zouden noemen, en wij zouden het niet meer eten, waarom noemen ze de echte zonden dan niet naar figuranten uit de bijbel? Beetje onzin. Sorry
Maak muziek en lach
Zorgen voor een and're dag
Zingen doen we vlot
In de freggelgrot
        \m/

Aliisia

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 31, 2003, 09:43:50 am »
En trouwens, ze zijn heel erg lekker...
Maar dat doet er eigenlijk niet toe  
Maak muziek en lach
Zorgen voor een and're dag
Zingen doen we vlot
In de freggelgrot
        \m/

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 31, 2003, 06:18:33 pm »
De zeven hoofdzonden zoals die in deze reclame zijn afgebeeld zijn de letterlijke vertalingen ervan, al eerder genoemd in het topic.
Het is niet bijbel-gerelateerd, maar algemeen geaccepteerd als niet-wenselijk gedrag, deze hoofdzonden zul je, al dan niet openlijk, in bijna elke film of boek in mindere of meerdere mate tegenkomen.
Een goed voorbeeld in bijv. de film Seven, iemand die daar kritiek op had? ik heb toendertijd iig niks gehoord.

Het probleem wordt eigenlijk alleen veroorzaakt door de relatering van het woord 'zonde' aan 'het geloof' in de nederlandse taal.
In het engels is de term veel algemener in gebruik en staat niet direct in bijbelse context. Volgens mij meer een vertaalprobleempje, voor zover je er een probleem van maakt.