Auteur Topic: Wereldramp  (gelezen 1777 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Wereldramp
« Gepost op: januari 01, 2005, 01:07:26 am »
‘Toen de Here zag, dat de boosheid des mensen groot was geworden op de aarde, en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde boos was…… zei God tot Noach: Het einde van al wat leeft is door Mij besloten, want door hun schuld is de aarde vol geweldenarij, en zie, Ik ga hen met de aarde verdelgen’.
Een rampjaar is afgesloten. Heeft het gedrag van de mensheid invloed op de natuurkrachten? Ik wens alle discussiedeelnemers een voorspoedig 2005.
Piet Strootman

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #1 Gepost op: januari 01, 2005, 11:21:27 am »
En ik dacht dat de tijd vorbei was, dat de zonsverduisteringen in de schoenen van de goden geschoven werden.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #2 Gepost op: januari 01, 2005, 01:28:03 pm »
quote:
vrolijke schreef op 01 januari 2005 om 11:21:
En ik dacht dat de tijd vorbei was, dat de zonsverduisteringen in de schoenen van de goden geschoven werden.

Inderdaad, goed gesproken! Goden bestaan niet, en de schuld ligt bij de mens.
Alleen heeft Piet het over rampen, en niet over zondsverduisteringen, da's nou weer jammer...
edit:maar de tweede zin blijft wel van toepassing.
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2005, 03:13:36 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #3 Gepost op: januari 01, 2005, 02:40:43 pm »
Rampen worden ook mede mogelijk gemaakt door menselijk wangedrag, bijvoorbeeld het kappen van bossen kan aardverschuivingen en lawines makkelijker maken, het zorgt voor meer erosie.
Dus wanbeleid van de mens, wanneer er niet goed voor de natuur gezorgd wordt, komt altijd weer terug op 's mensen bord. In de vorm van rampen. Ik vind dan ook veel te makkelijk om dit God in de schoenen te schuiven. De mens zelf heeft hierin ook een verantwoordelijkheid.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #4 Gepost op: januari 01, 2005, 02:53:10 pm »
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

nanda

• Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2005, 02:46:42 pm »
Er loopt ook een inzamelingsaktie voor deze onnoemlijk grote ramp....

Kijk eens onder prikbord of mail me voor meer info!

fam.stuursma@home.nl
nanda

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2005, 04:06:22 pm »
Ik denk dat  (tenminste in Duitsland) een inzamelrecord word gebroken. Vind ik goed zo.

nanda

• Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2005, 04:12:11 pm »
Hoe meer hulp hoe beter denk ik, ik denk dat het ook een christelijke plicht is om elkaar te helpen en zeker in dit soort situaties ?

Groetjes,nanda
nanda

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2005, 08:45:10 pm »
quote:
vrolijke schreef op 01 januari 2005 om 11:21:

dom waren de mensen vroeger he? geloofden in een platte wereld, dachten dat de aarde het middelpunt van het heelal was...

ronald plasterk verklaarde in buitenhof ook al dat er niemand meer is die durft te verklaren dat God in verband kan worden gebracht met wat we rampen noemen. hij hield ons, kijkers, voor dat er 2 opties zijn; God is wreed dat Hij dit doet of Hij is machteloos; een theologisch probleem.
Nou heb ik ervaren dat er nog best mensen zijn die uit durven spreken dat God er wel mee in verband kan worden gebracht, dus zijn stelling klopt niet wat dit betreft.
hoe moeten we nou kijken naar zo'n mening? wordt die geuit door mensen die impulsief charismatisch brallen of zijn het eigentijdse profeten?
Er zijn mensen die al jaren roepen: "Als God bestaat, waarom doet Hij dan niks aan oorlogen, honger en onrecht? wat is dat voor een God waar je het over hebt?"
wordt vaak als argument aangehaald om niet te geloven - Nogal Dom, omdat je dan aangeeft dat je overtuiging een uiting is van voorkeur ipv een overtuigd zijn van (evt dan maar gruwelijke) waarheid...

in ieder geval, hoe zien zij interventie voor zich? is het een gebed dat God hun vrijheid moet wegnemen? hebben mensen de macht zich van God te onttrekken?
moet God als mens op aarde komen? (etc)
moet God een grote engel als een immer aanwezige Big Brother aan de hemel te zien zijn voor iedereen en direkt persoonlijke lijfstraffen toedienen?

of moet God ten uitvoer brengen wat Hij in de Bijbel op heeft laten schrijven?

Wat we niet moeten vergeten is dat je niet met iemand kan praten over dit soort dingen.
als iemand niet gelooft in een intervenierend God kan je niet praten over geestelijke principes alsof ze werkelijkheid zijn...

zo'n principe is deze: als je de wereld wegtrekt van de zon wordt het kouder, als je de wereld wegtrekt van God wordt het Naar.
Of zullen we de mens de macht ontzeggen zich te verwijderen van God?
of verschuiven we dat naar het verleden waarvan we hebben besloten dat ons bewustzijn superieur is aan de domme mensen van vroeger?

als je vast zou stellen dat we door gruwelijke gebeurtenissen conclusies zouden kunnen trekken over onze positie tot God staat het natuurlijk niet vast dat zo'n natuurlijke gebeurtenis als de recente tsunami hier een voorbeeld van is.
maar waarom zouden we die mogelijkheid uitvlakken?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2005, 10:49:37 pm »
Als je de mensheid voor "het middelpunt van't heelal" houd, zou je zo kunnen denken. Voor mij (die het hele heelal voor zo een aard "God" houd) staat het vast, dat "het hele systeem" zichzelf aan't draaien houd zonder bisondere meedogenloosheid (Rücksicht) tegenover "ons".

dr bowman

• Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #10 Gepost op: januari 03, 2005, 11:31:27 pm »
nou ja, meedogenloosheid is dan maar een interpretatie van zo'n (mogelijk) oordeel
ik neem aan dat je dan ook alle vervelende dingen uit de bijbel voor dom geinterpreteerd houdt als dat aan God wordt toegeschreven?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2005, 08:30:37 am »
Niet alleen de vervelende dingen.

dr bowman

• Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2005, 09:38:14 am »
quote:
dr bowman schreef op 03 januari 2005 om 20:45:
[...]Wat we niet moeten vergeten is dat je niet met iemand kan praten over dit soort dingen.
als iemand niet gelooft in een intervenierend God kan je niet praten over geestelijke principes alsof ze werkelijkheid zijn...

tja
wel leuk hoor, Vrolijke, zo'n retoriek aanouden met af en toe het woord "God" er in, maar zou je je daar niet beter van bevrijden als je er toch niet in gelooft?
(de mens hoeft trouwens niet het middelpunt van het heelal te zijn voordat God zich met ons gaat bemoeien?!?)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #13 Gepost op: januari 04, 2005, 01:02:25 pm »
Tot "mijn" geloof ben ik in de loop van vele jaren gekomen. Voor mij staat het zo vast als een huis: na mijn dood ben ik net zo daar als voor mijn geboorte. Wat niet wil zeggen, dat er niet zoiets is als "God".
"God" is voor mij alles wat er geweest is, wat er nu is en wat er nog zal komen.
Alles hangt van elkaar af.
Religies zijn instellingen, die van de  onzekerheid van ons bestaan, in een zekerheid willen draaien. ze suggereren zekerheid. Meestal gesticht met goede doeleinden, die dan in de loop der jaren meer dan eens door andere mensen misbruikt werden (en nog worden).

Om nu weer tot de diskutie te komen. "het ganse" is altijd erop gericht, zichzelf te behouden. Niet voor of tegen mensen. (Die beelden zich alleen maar in, dat alles om hun draait.)

dr bowman

• Bekijk profiel
Wereldramp
« Reactie #14 Gepost op: januari 04, 2005, 04:29:32 pm »
kijk eens aan, het Iets-Isme waar Plasterk het over heeft. er is wel iets, maar dat kunnen wij als dusdanig niet bevatten. prachtige manier om God in een hoekje te zetten.
waarom zou je je met God bezig houden als je je een Begrip als Het Ganse voorstelt die alleen op zichzelf gericht is? krijgen we weer termen als het Universum etc. ik begrijp niet waarom je je dan tot zo'n forum als deze aangetrokken voelt.
maar fijn, we hebben het nu niet meer over het onderwerp maar over woorden en begrippen.
sorry voor mijn wat hautaine formulering, ik weet wel dat het niet netjes is, maar zo reageer ik toch het meest duidelijk.

is er verder nog iemand die hier over iets te zeggen heeft?
zijn er mensen op dit forum die geloven in een God die zich met mensen (en dieren en sterren en nevels en water en lucht voor Vrolijke) bezighoudt en in staat is mensen met gruwelen te tuchtigen?