Auteur Topic: Schoolkeuze: wit of zwart  (gelezen 1987 keer)

josef

• Bekijk profiel
Schoolkeuze: wit of zwart
« Gepost op: januari 01, 2005, 03:17:32 pm »
hoi,

ik ben begonnen met nadenken over schoolkeuze. misschien kunnen jullie me helpen.

De keuze tussen een witte of een zwarte school vind ik lastig.

Aan de ene kant wil ik graag mijn steentje bijdragen aan de samenleving en mijn kind gewoon naar de (zwarte) school in de buurt sturen. De enige manier om zwarte scholen te doorbreken is dat je als witte ouder (ik ben wit) je kind toch naar zo'n school stuurt. Juist als christen wil ik de kloof tussen wit en zwart graag helpen dichten en daar niet in mee gaan door mijn kind naar een witte school te sturen.

Aan de andere kant: een school is er juist voor om ontwikkeld te worden, om uitgedaagd te worden in de dingen die je als kind leert. Als ik mijn kind naar een zwarte school stuur, betekent dat waarschijnlijk juist een achteruitgiang in taal en bovendien denk ik dat hij wel een hoog iq heeft, en vraag ik me af of ze daar op de zwarte school wel op in kunnen spelen.

Dus, wat te doen?

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 01, 2005, 03:37:39 pm »
Ik zou doen wat het beste voor je kind is, dat ben je naar mijn mening als ouder verplicht.
Je moet de groenten van Joost hebben!

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2005, 10:41:02 am »
Voor mij is in de keuzebepaling voor mijn dochter in eerste instantie niet bepalend welke basisschool direct in de buurt is. Ik ben meer op zoek naar een school met aansluiting op levensvisie en karakter die het kind meekrijgt. Dan kan het best zo zijn dat er een school uitrolt die iets verder weg ligt dan direct de eigen buurt. Wel geef ik toe dat ivm het opbouwen van vriendschappen, een sociale opdracht van God, de andere kant van de stad ook niet direct een optie zal zijn voor de basisschool. De keuze blijft dus wel beperkt tot wijken rond de woonomgeving.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2005, 01:28:05 pm »
Ik zou kiezen voor een school die ook aansluit bij de belevingswereld van het kind thuis.
Dus het zou belangrijk zijn of de school aansluit bij hoe wij thuis leven en hoe wij in de kerk leven.
Omdat je de school als een verlengstuk van thuis kunt zien.
Is het ook belangrijk dat ze daarin op dezelfde voet staan als wij thuis doen, en zoals we in de kerk leven.

Moeder de Gans

• Sprookjesvertelster
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2005, 04:57:58 pm »
Een zwarte school heeft vaak meer geld voor kleinere klassen. Het kan dus zijn dat dat alleen maar goed is voor je kind. Je kunt de resultaten van een school ook opzoeken op internet op www.onderwijsinspectie.nl.
Moeder de Gans voelt haar eerste kuiken tegen haar zachte veren wrijven

Ryan

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2005, 08:06:21 pm »
Ik begrijp je gedachte over de schoolkeuze en vind het goed dat je positief meedenkt. Toevallig las ik vandaag in een krant over, ik meen een basisschool in utrecht, waar een kleuter als enige autochtoon in de klas zat. De moeder van dit meisje heeft gezegd dat ze hoopt dat meerdere mensen haar voorbeeld volgen, om zo er voor te zorgen dat de school een afspiegeling wordt van de wijk: allochtoon en autochtoon.

Ik vraag me wel af in hoeverre je het kind helpt als je het naar een zwarte school stuurt. In feite gebruik je je kind om een steentje bij te dragen. Is dat wel goed? Zelf vind ik het heel belangrijk dat mijn kind christelijk onderwijs volgt.

janneke1

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2005, 05:13:16 pm »
Beste,

Waarom zou je kind op een zwarte school niet uitgedaagd of ontwikkeld worden?
Waarom zou het personeel op zo'n school niet op een intelligent kind kunnen inspelen? Zijn die juffen dom? Of zijn er geen andere intelligente kinderen in de klas? (zwart =dom?)
Waarom zou zijn of haar taalbeheersing erdoor achteruitgaan?
Ik schrik een beetje van deze argumenten.

Mijn kind zit op een zwarte school. Hij is jaloers ja, dat veel kinderen twee talen spreken en hij maar 1.  Voor de rest: kinderen zijn kinderen en voetbal is voetbal. Niet zo moeilijk doen.

Als je kind toch al intelligent is, dan lijkt me dat alleen maar een zorg minder wat scholprestaties betreft.
jann1