Stof
Vele dagen zijn verlopen, weinig geschreven. Vele dingen geschieden, slechts weinig wordt verhaald. Valt er dan niets te vertellen? Des te meer valt er te vertellen, doch tijdens het verhalen gebeurt er niets wat het vermelden waard is. Niet verhalen, maar bezig zijn, levert stof op. Doch zonder te verhalen zal het ook tot stof wederkeren. Stof verwordt tot iets stoffelijks en men kan het vergaren tot het eindigt zoals het begonnen is.
Gisterenavond ben ik bij een Niet Nader Bij Name Te Noemen Persoon geweest. Naast gezellig gegeten te hebben begon mijn hart sneller te kloppen. Het was alsof ik op reis ging en verzon hoe het leven van velen op de rails had kunnen komen als slechts de helft van mijn gedachtespinsels tot werkelijkheid zou verworden.
Wat verder te vertellen over wat er reeds eerder geschied is, stof tot nadenken, stof ter vermaak of slechts afstoffen van wat door de tanden des tijds reeds aangetast wordt? Afgelopen zondag weer bas gespeeld in mijn eigen kerk. Het ging niet fout, maar om over naar huis te schrijven..., vrijdagavond een kleinkunstavond van Plancius. Vele mensen die slechts een deel van hun kunnen ten toon spreiden, leuk of serieus, klassiek of modern, maar ja, ik keek alleen toe, dus wat valt er over te zeggen? Of Psalmen voor Nu? Tsja daar had ik heen kunnen gaan, maar ik moest naar de kleinkunstavond om gereedschap op te halen voor een fietsreparatie. Ik hoop dat je je toch nog vermaakt hebt, JsSmt!
Of het klaverjassen. Maar ja, elke keer een overwinning verhalen wordt ook zo eentonig. De Amstel Gold Race dan? Ja, nu ik het zo schrijf, daar valt wel wat over te melden. Ik heb mij erover verbaasd en me erover verheugd dat we nu anno 2005 technisch de meest wonderbaarlijke dingen kunnen doen en laten zien. Beelden van heinde en ver, tot de uithoeken van de wereld worden dagelijks de kamer ingezonden. Doch wanneer Moedertje Natuur er even geen zin in heeft, dan loopt alles in het honderd. Eén laaghangend wolkje en geen beeld kan gemaakt worden. Lucht, water en een grootse tv-uitzending loopt spaak.
Sinds ik consumentenpsychologie volg, kijk ik wat meer en nauwkeuriger naar reclames. En werkelijk waar: 'Mensen, we worden opgelicht'. Met de meest louzy-praatjes en grootst mogelijke onzin worden we overgehaald om producten aan te schaffen en een wereldbeeld te omarmen wat moreel verwerpelijk is. Hoedt u!!!