Auteur Topic: Trouwen en financiën  (gelezen 16183 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Gepost op: januari 03, 2005, 11:46:27 pm »
Modbreak:
afgesplitst van Verkering met een gereformeerd vrijgemaakt meisje

Ik denk wel eens dat het goed zou zijn als kerken de huwelijken gingen financieren. In deze tijd met lange studies hebben de jonge mensen geen gelegenheid om te sparen. Bovendien wonen ze al vroeg op kamers en hebben daarom al gauw de gelegenheid om bij elkaar te blijven. Aan de andere kant vind ik dat de jongelui ook niet zulke dure eisen aan hun trouwdag zouden moeten stellen. Ik vind dat wat Nora schrijft:  
 "Als ik de kans had om gewoon in de kerk een zegen van God te vragen over het samenzijn met mijn vriend en hem voor altijd trouw te beloven, dan had ik dat zo gedaan. Jammer dat dit niet zomaar kan... " ook een heel goede oplossing zou zijn.
En wat tda met zijn vriendin betreft: "ga samen op de knieën en vraag God wat Hij met jullie relatie wil." Buitenstaanders zullen je keuze moeten respecteren, ook al zijn ze het er niet mee eens. Maar zoek wel de wil van God!
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 03:10:27 pm door Wybo »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2005, 11:57:19 pm »

quote:

Als ik de kans had om gewoon in de kerk een zegen van God te vragen over het samenzijn met mijn vriend en hem voor altijd trouw te beloven, dan had ik dat zo gedaan. Jammer dat dit niet zomaar kan...
Als je dat genoeg vindt, waarom trouw je dan niet? Dat papiertje op 't stadhuis kost niets, en die zegen kun je dan gewoon vragen? Een bruiloft hoeft echt geen geld te kosten.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2005, 11:57:49 pm door Pooh »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #2 Gepost op: januari 04, 2005, 12:59:25 pm »
Pooh, jij hebt vast ook een feest gegeven toen je trouwde. Trouwen doe je maar een keer en daar hoort een feestje bij. Dat hoeft niet superdeluxe te zijn, maar het kost toch altijd wel wat geld om al je vrienden en familie uit te nodigen: ruimte huren, drankjes kopen... Je kunt het heel goedkoop houden, maar jij weet net zo goed als ik dat je als student geen rooie cent te makken hebt...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #3 Gepost op: januari 04, 2005, 01:41:48 pm »
Dit gaat wel heel erg offtopic, maargoed.

Zoals ik al zei: "als je dat genoeg vindt". Een huwelijk is allereerst een levenslange verbinding tussen man en vrouw, die openbaar hun trouw voor elkaar uitspreken (ten overstaan van familie, vrienden, en andere mensen die hun kunnen houden aan hun belofte, zoals misschien de overheid of de kerk ofzo). Dat zoiets gepaard gaat met een feest is logisch, maar dat kan zo groot of klein als je zelf wilt.
Als je dan zegt dat je "in de kerk een zegen wilt vragen over je relatie", denk ik dat je net zo goed kunt trouwen. Het gaat op je trouwdag toch niet primair om het feest, maar om de uitgesproken belofte? Die belofte is de reden van 't feest, niet andersom.

Of om 't anders te stellen: Stel dat je in de kerk een zegen zou vragen, en daarbij wellicht dingen zou beloven, wat houdt de (later te vieren) trouwdag dan nog in?

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2005, 02:03:43 pm »
"Er wordt minstens tweemaal 's weeks in de gemeenten boven de tien duizend zielen en minstens eenmaal 's weeks in alle andere gelegenheid gegeven tot kostelooze huwelijksvoltrekking,"

Das de wet, Artikel 4 uit de 'Wet rechten burgerlijke stand', een wet uit 1879. Trouwen moet, wettelijk, gratis kunnen. Zelfs de nederlandse overheid vindt dat geld geen reden mag zijn om niet te trouwen...

De kerk, in elk geval de vrijgemaakte kerk, zal ook geen rekening sturen voor een trouwdienst. Dus het trouwen hoeft geen geld te kosten. En wat een, eventueel, feest kost bepaal je zelf. En dat hoeft heus niet duurder te zijn dan het vieren van je verjaardag...
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 02:04:30 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2005, 02:06:18 pm »
En sowieso, ik snap studenten niet die beweren geen geld te hebben. En wel gaan ze naar feest dit, organiseren ze feest zus, gaan ze naar dat concert en ook regelmatig naar die bioscoop.

Als je dat nou eens een jaar niet doet (of heb je dat niet over voor je huwelijk?) kun je een prima feest geven.....
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2005, 02:15:16 pm »

quote:

AVee schreef op 04 januari 2005 om 14:03:
En wat een, eventueel, feest kost bepaal je zelf. En dat hoeft heus niet duurder te zijn dan het vieren van je verjaardag...

Dat is niet iedereen met je eens!  :D
Onderstaand stukje las ik op een trouwforum:

quote:

"Lola"
Wij hebben een budgetbruiloft, en proberen het met 5000 euro te redden. In principe moeten we dat kunnen redden, de kleding krijgen we van de (schoon)ouders, en er zijn nog een aantal besparingen.
5000 euro... en dat heet een budgetbruiloft! Zonder de kleren! Hahahaha! Enorm budget inderdaad, wij hebben minder uitgegeven en ik vond juist dat wij het vrij uitgebreid hebben gedaan allemaal...
Bombus terrestris Reginae

Liedje

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2005, 02:16:26 pm »
Alfredt, het kan dus wel voorkomen he? Zelfs als je al die dingen laat die jij opnoemt!!! Als je zelf de studie, je kamer, je studieboeken etc moet betalen........je houdt dan niet veel over. Je hebt eerder een hele hoge schuld!!!

Toch hebben we wel een hele mooie trouwdag gehad hoor! Het is ook maar net hoe je het geld uitgeeft en waaraan! ;)

Liedje

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #8 Gepost op: januari 04, 2005, 02:17:16 pm »
5000 euro, ja dat vind ik dus ook niet budget!
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 02:18:05 pm door Liedje »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #9 Gepost op: januari 04, 2005, 02:24:22 pm »
Kennissen van mij zijn op een boerderij in een grote party tent hun feest gaan geven. Dus gewoon zelfbediening en inkoop doen... dan kun je voor 1000 euro al een superfeest geven. het is maar wat je wil... ik geloof niet dat studenten in nederland minder kunnen dan mensen in arme landen die ook grote feesten geven als ze trouwen. (Daarvoor ben ik te lang student geweest ook....)
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 02:24:42 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Liedje

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #10 Gepost op: januari 04, 2005, 02:28:42 pm »
ja, als je het zo zegt......

....maar de redenering dat studenten maar zuiniger aan moeten doen, dat gaat niet altijd op. Dat wou ik ff kwijt. Niet iedereen heeft papa''s en mama's die studie, studieboeken, rijbewijs etc betalen.
Niet dat het erg is, word je ook wel groot van! ;)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2005, 02:31:16 pm »
Gelukkig hebben studenten een grote vriend in Groningen zitten :)
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Liedje

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2005, 02:33:05 pm »
nee dat vind ik echt te makkelijk!!!!!!!!!!!! je maakt mij niet wijs dat jij van 400 gulden in de maand alles kan betalen!!!!!

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #13 Gepost op: januari 04, 2005, 02:35:08 pm »
Gelukkig wel :-D anders zou ik echt niet rondkomen ;)
Als ik m'n verjaardag vier (als...), vraag ik iedereen wel om zelf wat eten mee te nemen. Dat kan je bij een bruiloft natuurlijk ook doen... Heb je een heerlijk buffet.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 03:08:14 pm door Lalage »
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

LaNaussee

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #14 Gepost op: januari 04, 2005, 02:35:18 pm »
dat kan ik ook niet, maar je kan tot 700 of zoiets lenen en als je daar maar vroeg genoeg mee begint, kun je een leuk feestje geven.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #15 Gepost op: januari 04, 2005, 02:35:50 pm »
Als je niet kan werken moet je maar gaan lenen. Persoonlijk vind ik dat als je wilt trouwen je daar dan ook wel wat voor over mag hebben. Je gaat echt niet failiet als je allebei even een poosje wat leent in groningen voor dat feest....

@lalage, ik vind dat we prima binnen het onderwerp blijven ;)
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 02:36:59 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Liedje

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #16 Gepost op: januari 04, 2005, 02:36:37 pm »
wij hebben ook een leuk feest gegeven hoor, daar niet om.
Ik heb mijn hele studie moeten lenen....en nu maar weer afbetalen.

Vind het soms wel jammer dat er soms zo gemakkelijk over gepraat wordt. Uit eigen ervaring weet ik gewoon dat het echter niet zo makkelijk gaat en dat ik heel veel heb moeten lenen omdat mijn ouders niet konden/wilden betalen. Als je dan geen aavullende beurs krijgt, is het wel heel wrang.

Nu zijn mijn man en ik best gemakkelijk. Alleen de omgeving heeft dan wel eens commentaar over hoe je het doet....nou ja...dat is dan zo.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 02:40:10 pm door Liedje »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #17 Gepost op: januari 04, 2005, 03:01:47 pm »
Ondertussen is het niet meer off-topic. :)

porcupine

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #18 Gepost op: januari 04, 2005, 03:04:07 pm »
Als je ouders niet kunnen of willen betalen heb je per definitie recht op aanvullende studiebeurs.

ik hoor net dat dit niet waar is, tja, mijn ouders hebben geen salaris....
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 03:19:06 pm door porcupine »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #19 Gepost op: januari 04, 2005, 03:06:52 pm »
5000 euro betekent alles zelf organiseren... pas met een budget van 10.000 euro kun je een bruiloft "laten" doen.

Een leuke bruidsjurk is bijvoorbeeld peperduur, en eentje lenen gaat ook niet altijd zomaar. Dus toch maar nieuw en huppakee ben je al weer 1000 euro verder, om maar eens iets te noemen. Fotograaf? Minimaal 500 euro voor een klein fotoboek. Als je het zelf doet moet je ook nog steeds dingen huren, eten + drinken kopen, etc.

Dus zeggen dat het bijna niets hoeft te kosten is een beetje overdreven; of je moet wel met zeer weinig tevreden zijn...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #20 Gepost op: januari 04, 2005, 03:07:49 pm »

quote:

Liedje schreef op 04 januari 2005 om 14:36:
wij hebben ook een leuk feest gegeven hoor, daar niet om.
Ik heb mijn hele studie moeten lenen....en nu maar weer afbetalen.

Vind het soms wel jammer dat er soms zo gemakkelijk over gepraat wordt. Uit eigen ervaring weet ik gewoon dat het echter niet zo makkelijk gaat en dat ik heel veel heb moeten lenen omdat mijn ouders niet konden/wilden betalen. Als je dan geen aavullende beurs krijgt, is het wel heel wrang.

Ik zit in precies dezelfde situatie anders hoor.... ok ik hoef niet terug te betalen, maar de reden daarvoor is niet echt plezierig...
Ik vind echter dat je gewoon prioriteiten moet stellen. Als je wilt trouwen en er perse een feest bij wil geven dan is dat best mogelijk. Desnoods kun je kijken of de kerkenraad misschien wil helpen met een renteloze lening of zo.

Maar het stuit me gewoon tegen de borst dat ik zoveel geklaag hoor van mensen die geld uitgeven als water zolang het maar voor hun zelf is, maar zodra het om VVB gaat, of om trouwen dat ze opeens beweren er geen geld voor te hebben. (Ik spreek dus niet over jouw situatie, maar in het algemeen) En ja dus gaan ze maar samenwonen. (Dan kunnen ze opeens wel de huur van een flat betalen die daarvoor met 3 personen gedeeld werd. dat soort dingetjes...

@Zwever, ik ken zat huwelijken die veel en veel minder gekost hebben en die totaal niet armetierig waren of met 'weinig tevreden'.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 03:09:00 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Marloes

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #21 Gepost op: januari 04, 2005, 03:17:59 pm »
Er zijn wel meer manieren om te besparen, een trouwjurk hoeft geen 1000 euro te kosten. Je kunt m huren, in de opruiming kopen, 2ehands kopen.. Met 300 euro red je dat ook echt wel. Zelfde geldt voor het pak, en als je een pak koopt kun je een versie kopen die ook later nog gedragen kan worden.
[Prediker 7:29]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #22 Gepost op: januari 04, 2005, 03:20:23 pm »

quote:

Zwever schreef op 04 januari 2005 om 15:06:
5000 euro betekent alles zelf organiseren... pas met een budget van 10.000 euro kun je een bruiloft "laten" doen.

Een leuke bruidsjurk is bijvoorbeeld peperduur, en eentje lenen gaat ook niet altijd zomaar. Dus toch maar nieuw en huppakee ben je al weer 1000 euro verder, om maar eens iets te noemen. Fotograaf? Minimaal 500 euro voor een klein fotoboek. Als je het zelf doet moet je ook nog steeds dingen huren, eten + drinken kopen, etc.

Dus zeggen dat het bijna niets hoeft te kosten is een beetje overdreven; of je moet wel met zeer weinig tevreden zijn...

Die lui met hun 5000 euro betaalden de kleding dus niet zelf, dus dat scheelde al weer 1000 euro.   ;)

Maar wat is er in vredesnaam mis met een bruiloft zelf organiseren???  :?  
Dat is toch juist één van de leukste dingen van het hele trouwfeest? De voorpret? Ik moet er niet aan denken dat een "wedding planner" of zoiets dat voor me ging doen, alleen mijn broer heeft veel gedaan (gratis uiteraard) omdat hij ceremoniemeester was.

En natuurlijk kost een bruiloft niet "bijna niks" (die van ons niet, in ieder geval!) maar ik vind dan ook dat wij best een uitgebreide dag hebben gehad. Als we echt hadden gewild hadden we best nog op dingen kunnen bezuinigen. In elk geval denk ik dat je met 5000 euro een HEEEEEEEL eind komt... wij hebben minder uitgegeven en ik ben dik tevreden.  :)

Pedro

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #23 Gepost op: januari 04, 2005, 03:31:21 pm »
Grappig, dit topic.
Maar wel errug afstandelijk hoor, om steeds over anderen te praten of situaties te veronderstellen. Zo leidt het nergens toe!
Kunnen we het niet persoonlijker maken?
Wie van de forumleden overweegt op dit moment om maar niet te trouwen vanwege finaciele redenen?
Pedro

Liedje

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #24 Gepost op: januari 04, 2005, 03:31:31 pm »

quote:

porcupine schreef op 04 januari 2005 om 15:04:
Als je ouders niet kunnen of willen betalen heb je per definitie recht op aanvullende studiebeurs.

ik hoor net dat dit niet waar is, tja, mijn ouders hebben geen salaris....

Dat is dus niet zo. er wordt gekeken naar het salaris van twee jaar geleden. Toen verdiende mijn vader voldoende. Toen die twee jaar voorbij waren, keek men opeens naar drie jaar geleden! |:(
Nou mijn vader weigerde gewoon om ook maar iets te geven....dan kun je dus nog wel een rechtzaak beginnen, de zgn harheidsclausule. Uiteindelijk heb ik dus wel een aanvullende beurs gekregen, maar toen zat ik al bijna aan het eind van mijn studie.
Je gaat ook niet zomaar een hardheidsclausule beginnen.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 03:33:50 pm door Liedje »

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #25 Gepost op: januari 04, 2005, 04:59:22 pm »

quote:

Marloes schreef op 04 januari 2005 om 15:17:
Er zijn wel meer manieren om te besparen, een trouwjurk hoeft geen 1000 euro te kosten. Je kunt m huren, in de opruiming kopen, 2ehands kopen.. Met 300 euro red je dat ook echt wel. Zelfde geldt voor het pak, en als je een pak koopt kun je een versie kopen die ook later nog gedragen kan worden.

Of je maakt hem zelf... die van mijn vrouw was 4x zo goedkoop als mijn pak (incl. schoenen) 8)
(En ze zag er toch veeeeeeeeeeeeeeel mooier uit dan ik  :>)
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 04:59:39 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #26 Gepost op: januari 04, 2005, 05:41:21 pm »

quote:

Pedro schreef op 04 januari 2005 om 15:31:
Grappig, dit topic.
Maar wel errug afstandelijk hoor, om steeds over anderen te praten of situaties te veronderstellen. Zo leidt het nergens toe!
Kunnen we het niet persoonlijker maken?
Wie van de forumleden overweegt op dit moment om maar niet te trouwen vanwege finaciele redenen?

Het totale kostenplaatje is voor mij idd één van de redenen waarom ik voorlopig nog niet wil trouwen.. Ik denk dan ook aan wat de periode (zeg maar de rest van m'n leven) na het trouwen gaat kosten.. Samen een huisje, inrichten, leven..

Ik ben wel is benieuwd naar wat kostenoverzichtjes van jullie..

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #27 Gepost op: januari 04, 2005, 06:12:12 pm »
Kijk: da's een deel van het probleem. Niet alleen zou trouwen veel geld kosten, ook het samen inrichten van een woning enz. Alsof dat allemaal verplicht is!?

Nu is dat voor een deel waar, en helemaal voor mensen die echt 'uit huis' trouwen en dus geen spullen van hun oude kamer meenemen. Aan de andere kant: wat is er mis met 2e hands?
Wij hadden al spullen: we woonden al jaren op kamers en hadden dus inmiddels genoeg borden, bestek, pannen, meubels, boeken enz. verzameld om een huisje mee in te richten. Het is dan natuurlijk wel een ontzettend allegaartje, maar waarom zou je meteen blits moeten wonen als je jong en pas getrouwd bent?
Een 2-persoons bed hebben we een maand later gekocht, tot die tijd hebben we ons met 2 matrassen beholpen.
Nu was onze bruiloft niet bepaald de goedkoopste, gezien bovenstaande teksten, maar we hebben voor ons doen dan ook ruim uitgepakt. Gedeeltelijk gespaard van mijn mans inkomen, gedeeltelijk bij de bank geleend. Op een gegeven moment wilden we niet langer apart wonen, en samenwonen was voor ons niet echt een optie. Dus getrouwd, want we waren toch niet van plan weer uit elkaar te gaan (en trouwen is dan wel een financieel gunstig iets :P).

Vrienden van mij hebben wel een 'budget'bruiloft gehad: zij een soort 2e hands jurk, hij gewoon in pak, kerkdienst in het eigen kerkgebouw (kost dus niets), feest in een gratis locatie met een max van 100 gasten (te weinig voor hen dus), vriend-met-vette-auto geleend, eten geregeld door een bevriende kok, vriendin als fotografe. Het geld voor hun bruiloft hebben ze geleend van de bank. Ze hebben een uitstekende dag gehad.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #28 Gepost op: januari 04, 2005, 06:26:29 pm »
Bovendien krijg je soms ook wel dure aankopen cadeau als huwelijksgeschenk (bijdragen voor wasmachine, bankstel, bed e.d. bijvoorbeeld). Ons huis is ook een allegaartje van nieuwe dingen en studententijdspullen. Verf en behang zijn niet zo duur, en op de vloer hoeft ook geen parket.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #29 Gepost op: januari 04, 2005, 06:27:33 pm »
* Roodkapje heeft al een wasmachine, een bed en een bank...

nu nog een vent :+
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 06:29:26 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #30 Gepost op: januari 04, 2005, 06:44:20 pm »
Oja: onze huwelijksreis (hoort er uiteraard ook bij) was natuurlijk belachelijk goedkoop. Het was een liftvakantie :+. Geen vliegvakantie naar ibiza of de costa del sol ofzo :).

Marloes

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #31 Gepost op: januari 04, 2005, 07:23:57 pm »
Die van ons was ook niet extreem duur.. Met eigen autootje naar Frankrijk gegaan, en daar een week lang van hotel tot hotel gereden, en aansluitend een week in een huisje. Was erg leuk. :) We hebben heel Frankrijk doorkruist.
Ik ken ook mensen die een weekend in Limburg gekampeerd hebben. En als je sportief genoeg bent kun je ook nog het Pieterspad gaan lopen oid.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 07:27:17 pm door Marloes »

Liedje

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #32 Gepost op: januari 04, 2005, 07:40:39 pm »
Ik snap wel dat je je druk kunt maken over de kosten na je huwelijk, maar ja dat heb je toch niet allemaal in de hand. Je kunt zo werkloos zijn,er kunnen zoveel dingen gebeuren.

Ik ben thuis de persoon die het meest bezorgd is of we nog loon over hebben aan het eind van de maand. Mijn man is wat kalmer daarin en die zegt altijd, er zijn belangrijker dingen. Het is goed dat we elkaar hebben en dan kun je zelfs gelukkig zijn in een hutje op de hei :*)

Wij hebben ook ons huisje eerst ingericht met allerlei spullen, van hem van mij. Een oude bank die heerlijk zat, er zat alleen op een gegevn moment een groot gat in. Nou ja...in de loop van de tijd hebben we wel het een en ander nieuw gehaald en dat is ook wel heel erg leuk.
Achteraf denk ik dat dat ook leuker is dan dat je alles tip top in orde hebt. Voor mij persoonlijk geld dat ik het zo ook meer heb kunnen waarderen.

porcupine

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #33 Gepost op: januari 04, 2005, 08:26:51 pm »
Weet je wel hoeveel een hutje op de hei tegenwoordig kost?  :X
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 08:27:28 pm door porcupine »

dingo

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #34 Gepost op: januari 04, 2005, 08:56:47 pm »

quote:

porcupine schreef op 04 januari 2005 om 20:26:
Weet je wel hoeveel een hutje op de hei tegenwoordig kost?  :X
Dat hutje valt wel mee, maar dat stukje grond en het bijbehorende huis. :X

marijma

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #35 Gepost op: januari 04, 2005, 10:09:33 pm »
hihi, wat een leuk topic!
Ik ben inmiddels bijna 7 jaar getrouwd en ons trouwen heeft bijna niks gekost. Nu wisten we ook dat mijn man voorlopig geen vast werk zou krijgen (hij was uitzendkracht) en we wilden gewoon niet samenwonen. Ik was overigens ook al moeder voor hij me kende dus dat speelde wel een rol, voorbeeldfunctie en zo...We zijn gratis getrouwd op het stadhuis, ik heb mijn kleren in de uitverkoop gekocht en mijn man trouwens niet (ja man hé...moeilijk doen;)). Heb zelf ook mijn make-up verzorgd maar ben wel naar de kapper geweest voor een mooi bruiloftskapsel. Nadat we getrouwd waren zijn we naar huis gegaan, met onze huis vol met 2e hands spulletjes wat overigens niet armoedig hoeft te zijn hé! We zijn naar de Sanders gegaan...haalden een fles wijn, patat en hete hapjes in onze bruiloftskleren haha, dat was echt leuk. 's Avonds zijn we met z'n tweetjes uit eten geweest in een leuk iers restaurantje (oma was oppas). Een paar dagen later hielden we de hele dag open huis voor vrienden en familie en was heel gezellig!
Ergens had ik wel zoiets van....jammer dat ik niet een superfeest heb gehad, prachtige trouwjurk had etc etc....maar aan de andere kant....we waren getrouwd en eerlijk gezegd heb ik er net zo goed van genoten, we hebben enorm veel lol gehad! O ja.....mijn schoonzus heeft met de professionele camera van mijn broer bij UT Twente nog een hele hoop prachtige foto's gemaakt en een prachtig album voor ons in elkaar gemaakt!  En de trouwauto....was inderdaad van een vriend met een vette auto, hij was de chauffeur:).
Zo...volgens mij heb ik alles nu wel gehad;)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #36 Gepost op: januari 04, 2005, 10:28:16 pm »
Zo kan wel degelijk een leuk feest zonder veel uit geven hebben.
Goed Opgevoed Iemand

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #37 Gepost op: januari 05, 2005, 09:15:37 am »
Wij zijn ruim vier jaar geleden getrouwd voor zo'n 5000 piek.
- trouwjurk was een zomerjurk, maar met een hoed uit een bruidszaak
- make up: voor weinig geld bij de body shop
- trouwpak gekregen van mn ouders
- trouwkaarten zelf ontworpen, laten drukken bij een copyshop
- overdag in een youth for christ-cafe, vrienden die bedienden, eten van een mexicaan die het langs kwam brengen
- stadhuis gratis
- mn broer fotografeerde
- receptie: in de kerk, direct na de dienst, met soesjes
- feest in een hervormd wijkcentrum
- bed: tweedehands bed, zelf geverfd, zelf lattenbodem erin gemaakt, nieuw matras gekocht
- auto: VW golf gehuurd met een vriend als chauffeur
- meubels: gewoon de meubels van onze beide studentenkamers
- huwelijksreis: aantal dagen in een huisje van vrienden

We hebben een perfecte dag gehad.

Tijdje geleden trouwde mijn broer, echt low budget
- trouwkleding: waterlooplein (geen grap)
- taart eten na het stadhuis: buiten, aan de rivier, op kleden zitten
- eten en feestje in hun eigen huis
- vrienden fotografeerden
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2005, 09:19:04 am door Hans B »
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #38 Gepost op: januari 05, 2005, 10:35:34 am »
Onze "huwelijksreis" was een lang weekend op Terschelling en het was heerlijk!

maar wij hadden vlak voor ons trouwen dan ook net een geweldige reis door Australië gemaakt... geen wonder dus dat al onze spaarcentjes OP waren...  :+

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #39 Gepost op: januari 05, 2005, 11:52:05 am »
Wij zijn helemaal niet op huwelijksreis geweest. :)
Ik kan snappen dat je een feest wil geven omdat dat leuk is en erbij hoort voor je gevoel. Maar moet je daarom trouwen uitstellen? En wat doe je dan?
- Ga je dan samenwonen totdat je geld genoeg hebt...... In feite ben je dan ook op een bepaalde manier getrouwd. Waarom grijp je dan wel vooruit naar het lichamelijke wat bij het huwelijk hoort, maar het legale aspect van naar het stadhuis gaan zou niet kunnen? Omdat je daar een groots festijn van wil maken? Dan zou ik persoonlijk het gevoel hebben dat ik mijn eigen wensen - een groot feest, stel boven Gods wens dat het huwelijk in ere is bij allen, dus ook bij mensen die door financiele 'problemen' dan maar gaan samenwonen.
Ik vind dat je dan ook wel naar het stadhuis kunt gaan alvast...... En geef daarna dan een feest als je zover bent dat je dat kunt betalen.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2005, 11:52:59 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #40 Gepost op: januari 05, 2005, 12:28:21 pm »
Mijn broer is ook echt low-budget getrouwd. Ontvangst bij hem thuis. Hij woonde in een vrij groot huis, maar wel heel goedkoop. De catering daar volledig zelf gedaan. Ik heb daar de avond van tevoren nog de taarten staan bakken. Stadhuis, ook goedkoop. Daarna na een locatie ergens achteraf. Maar wel een toffe locatie en heerlijke pannenkoeken gegeten. Het weer was ook super, dat scheelt ook wel een hoop. Daarna trouwdienst in eigen kerk en feest in een of andere schuur van iemand die ze kenden. Ook heel goedkoop en de catering weer zelf gedaan. Niet dat ze zelf bedienden hoor :+. Het was echt een superdag!

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #41 Gepost op: januari 05, 2005, 12:33:14 pm »
Risico met een low-budget bruiloft is wel dat je te veel van je vrienden vraagt.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #42 Gepost op: januari 05, 2005, 07:12:57 pm »

quote:

Hans B schreef op 05 januari 2005 om 12:33:
Risico met een low-budget bruiloft is wel dat je te veel van je vrienden vraagt.

Hoe kan je nou teveel van je vrienden vragen op je bruiloft??

Net zo als ik mijn vrienden met alles wat ik kan zal helpen zullen ze dat bij mij ook doen..

Zijnkind

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #43 Gepost op: januari 05, 2005, 07:44:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 januari 2005 om 18:27:
* Roodkapje heeft al een wasmachine, een bed en een bank...

nu nog een vent :+

Die vent is wel de grootste financiele investering  :+

Wat dit topic betreft...trouwen en hoe je dat doet is zo persoonlijk dat ik het erg moeilijk vind om er op in te gaan. Als je moeite hebt met samenwonen maar geen geld...dan zijn er mogelijkheden om met (vrijwel) geen kosten te trouwen. Dat is een principiele keuze die je met zijn 2-en met God samen moet maken. Zelf had ik nog wel het nodige geld van mijn militaire dienstijd over en bovendien werkten we beiden. Na wat sparen hebben we iets minder dan 6000 euro besteed aan alles bij elkaar. Huwelijksreis was naar Parijs.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2005, 07:45:56 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #44 Gepost op: januari 05, 2005, 07:57:48 pm »
Ik snap niet dat financiën ooit het trouwen in de weg kunnen staan, de waarde van het huwelijk is groter dan iets wat ook maar in geld is uit te drukken.
Je kunt altijd nog op huwelijksreis of een feestzaal afhuren, daar hoef je niet perse voor te trouwen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

nanda

• Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #45 Gepost op: januari 05, 2005, 09:41:58 pm »
jongens jongens , waar hebben we het over...alsof een trouwdag alleen maar geslaagd is als je een groot feest geeft, alles nieuw hebt etc etc.

ALs je ECHT graag wilt trouwen dan maakt het niet uit of je een groot feest geeft.
Een trouwjurk bijvoorbeeld hoeft echt niet veel te kosten : 2ehands ?? ze zijn toch maar 1 keer gedragen....

Huwelijksreis, moet dat perse....samen in je eigen huisje is al heeel gezellig hoor ;)
En een reis kan altijd later nog, wat dacht je bijvoorbeeld wanneer je een jaar getrouwd bent.

Met cadeautips geld ipv cadeaus verdien je weer een stukje terug.

Trouwen op het stadhuis op speciale dagen kan gratis.

Bijdrage voor de kerkelijke inzegening is vrijwillig, dus je kunt geven wat je kwijt kunt..

En een feest, als je toch een feestje wilt doen dan kun je dat ook wel op een andere manier regelen...
Zelf dingen maken bijvoorbeeld qua hapjes, of misschien is er wel iemand die je daar bij wilt helpen in de kerk...
Bloemen, kun je grootendeels zelf, een corsage maken, en dan hoef je alleen nog een boeket.

Het is maar waar je prioriteiten liggen...

Ga nou niet  net doen of een trouwdag per se uit bepaalde elementen moet bestaan omdat veel mensen het zo vieren.

Een trouwdag draait om jullie 2 die samen verder willen, sinds wanneer heb je daar van alles bij nodig.

Geef je later toch een keer een feest bij een zoveel jarig huwelijk van jullie?

Wij hebben ook geen groot feest gehad hoor, en zijn heeeel gelukkig met elkaar....  ;)
nanda

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #46 Gepost op: januari 05, 2005, 09:44:38 pm »
Eh is dat niet wat 90% hier zegt?
Pinkeltjefan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #47 Gepost op: januari 05, 2005, 10:09:00 pm »

quote:

Als ik de kans had om gewoon in de kerk een zegen van God te vragen over het samenzijn met mijn vriend en hem voor altijd trouw te beloven, dan had ik dat zo gedaan. Jammer dat dit niet zomaar kan...

Had je het dan ook leuk gevonden als je na afloop van de dienst gefeliciteerd werd?
En zou je gezorgd hebben dat je thuis wat gebak had klaarstaan?
Zou je foto's hebben gewild?

Ik heb ooit eens in Egypte een trouwdienst meegemaakt van een Soedanees bruidspaar. Wat ik zo bijzonder vond was dat er na afloop van de kerkdienst in een zaaltje dicht bij de kerk wel aan tafeltjes gezeten werd zoals bij ons, dat er ook een soort stukjes werden opgevoerd en er muziek was. Maar dat de tafeltjes echt compleet leeg bleven. Er kwam zelfs geen koffie op te staan. De Soedanesen in Egypte hebben het financieel gewoon heel moeilijk. Maar ik vond het zo bijzonder dat 'de rest' gewoon door kon gaan. De mensen waren echt blij. En volgens mij geneerden ze zich er ook niet voor dat er geen gebak ofzo was. Ze zaten toch allemaal in hetzelfde schuitje.

Ik weet wel dat er ook juist samenlevingen zijn in bepaalde landen in die streek waar men juist heel lang moet sparen voor een bruidschat en een groot feest. Maar ik vond dit wel leuk passen bij de problematiek van deze topic.

Tjonge wat zou ik het stoer vinden als al die (christelijke) studenten stellen die maar vast gaan samenwonen omdat er toch nog geen geld is en omdat ze het voor zichzelf verantwoord vinden omdat ze elkaar toch al eeuwige trouw hebben beloofd, als die allemaal ook lowbudget of zelfs no-budget huwelijken gingen vieren op ongeveer deze manier.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #48 Gepost op: januari 05, 2005, 10:33:00 pm »
Ik ga niet samenwonen hoor, we moeten sowieso wachten tot we afgestudeerd zijn. En dan hoop ik dat we werk krijgen waardoor we wat kunnen lenen. Ik vertrouw er maar op dat God ons wel helpt met waar we moeten wonen en werken en dat Hij dan wel voorziet in wat nodig is... Maar die bedragen van 5000 euro, dat vind ik veel geld hoor! Van dat geld euro kan ik 8 maanden ofzo leven en studeren enzo.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Trouwen en financiën
« Reactie #49 Gepost op: januari 05, 2005, 10:42:52 pm »
Lalage,
jullie kunnen nu al 2x6000 euro lenen hoor (tegen ca 10% rente, dat wel). Daar kun je een behoorlijk feetsje van geven (daar kwamen wij ook niet aan :+).