tja, dat is aan de moddereters om de boel te splitsen, of jij of ik gaat alles lopen knippen/plakken naar een nieuw topic

Wat is vlgs. jou Gods voorzienigheid?
Als ik jou zo hoor lijk jij van buiten een marionetpopje zonder eigen wil (NOFI ofcourse

ik neem aan dat dat best anders is als ik jou beter zou kennen), een eigen wil die God jou notabene heeft gegeven.
Ik juich niet voor God en steek mn handen niet in de lucht voor God om dat dat nou eenmaal in de bijbel staat maar omdat ik me vrolijk en blij voel als ik met mijn mede-christenen lof zing aan God.
Als de sfeer in een gemeente mij niet toestaat me volledig te geven (zover ik wil en durf) tot eer van Hem en ik door mijn gevoel (voor zover dat veroorzaakt wordt door de sfeer van de gemeente) gehindert wordt in mijn dienst aan Hem, dan wordt het tijd dat ik verder ga kijken. Natuurlijk moet je het niet op een of twee negatieve ervaringen kijken, maar als er stelselmatig een sfeer van een gemeente uitgaat die jou dienst aan God negatief beinvloed (omdat je je bijvoorbeeld, om wat voor reden dan ook, blijvend niet 'thuis voelt' in die gemeente) dan denk ik dat het tijd is dat je om je heen gaat kijken.
Als jij zegt dat God jou in een gemeente heeft geplaatst en jij gaat daar koste wat kost niet meer weg omdat God jou daar heeft geplaatst dan vraag ik mij af hoe jij (om een willekeurig voorbeeld te noemen) met ziekte omgaat. Laat jij je inenten tegen bekende ziekten/virussen, of zeg je: "God heeft die ziekte op mijn weg geplaatst"?
God heeft jou een wil gegeven en ook gevoel, daar mag je iets mee doen! Ik zeg niet dat je je maar volledig moet overgeven aan je gevoel, absoluut niet, maar je hebt genoeg sturing meegekregen (denk behalve aan Gods Woord ook aan je opvoeding, voor zover toepasbaar) om een gezonde balans te creeeren en om te kunnen beslissen wanneer je je gevoel iets meer gewicht geeft boven je verstand, en uiteraard doel ik hier niet op uitsluiting van het verstand, maar dat je je verstand laat sturen door je gevoel, het gevoel speelt hier de rol van indicator. Het indiceert dat er het een en ander niet pluis is en dat daar wat aan gedaan moet worden, en soms moet daar iets rigoreus' gebeuren, zoals een gemeente-switch om het zo even te noemen

En ja, het is heel makkelijk om achter je gevoel aan te wandelen, daar ben ik mij volledig van bewust, ik propageer de persoonlijke beleving dan ook niet graag en niet al te hard, maar het moet ook zeker geen ondergeschoven kindje worden.
Gevoel en beleving is iets wat bij mensen hoort, iets wat je mens maakt en dat moeten we niet koste wat kost opzij schuiven, en dat is iets wat ik in veel vrijgemaakte en verwante gemeenten zie gebeuren (ondanks de aandacht die er binnen de GKV recent is voor de (persoonlijke) gaven van de Geest, wat ik een positieve ontwikkeling vind)