Rachael LampaAlvorens ik over het concert van Rachael Lampa ga vertellen moet ik even kort de vrijdag doornemen. Die was wederom (dat woord gebruik ik wel erg vaak) niet zo druk, het kan vriezen, het kan dooien, zowel binnen als buiten het Loket. Twee collega's zijn de hele week ziek thuisgebleven, eentje heeft zelfs longontsteking. Erg soepel verloopt het organisatorisch allemaal niet daar, maar ik bemoei me er niet echt mee omdat ik er misschien over een paar weken toch niet meer ben. Nee, ik ga niet voor de trein liggen, maar ik heb nog steeds niks gehoord van m'n sollicitatie. Om nou te zeggen dat dit de motivatie stimuleert... nou nee.
Een opmerkelijk verhaal dat ik me van gisteren herinner is van een student, die van de NS € 900 moet terugbetalen. Er is bij de NS een regeling om reizigers, in bepaalde gevallen, bij vertragingen het geld van hun kaartje terug te geven. Bij onderzoek was gebleken dat de bewuste student daar vorig jaar verdacht vaak een beroep op had gedaan... De NS stelde hem nu voor de keus: of € 900 dokken, of ze zouden aangifte doen van valsheid in geschrifte. "Ben je het eens met de vordering?" vroeg ik, "want anders moet je natuurlijk niet betalen." "Ehm, er zit wel een kern van waarheid in", moest de student bekennen. Het boefje. Hij wilde weten of, als hij zou betalen, de NS aangifte achterwege zou laten. Wel, die zekerheid kon ik hem, gelet op de bewoordingen van de brief, niet geven. Een strafrechtelijke weg en een civiele weg kunnen samengaan.
Om vijf uur begroette ik het weekend met open armen. Dat doe ik altijd, maar de reden is dan dat ik eindelijk lekker uit kan rusten. Dat uitrusten moest nu even wachten, want Mezza had me uitgenodigd om een concert van
Rachael Lampa bij te wonen in Kom en Zie, een pinkstergemeente in Rotterdam waarvan de diensten soms worden uitgezonden op TV Rijnmond.
In de trein naar Rotterdam belde mijn collega-blogger dat het allemaal wat later zou worden. Hij moest Rachael nog interviewen voor het jongerenblad HebbeZ en daarna ging hij een hapje eten met de crew. En terwijl Mezza zich dus vermaakte met de leuke zangeres en zich tegoed deed aan een overvloedige Chinese maaltijd, moest ik me maar zien te redden...

Dat ging overigens prima, ik bracht een bezoekje aan mijn collega's bij het Loket in Rotterdam. Ze waren zeer te spreken over mijn onverwachte komst. De receptioniste liet me foto's zien van haar nieuwe hondje en haar dochters. Gezellig hoor.
Eindelijk belde Mezza dat ik kon komen. Ik pakte de tram die, bij mijn weten, voor de deur van Kom en Zie stopte. Helaas bleek de route te zijn veranderd, waardoor ik pas vlak voor aanvang van het voorprogramma arriveerde. Ik had tot een paar dagen terug nog nooit van Rachael Lampa gehoord, maar kennelijk heeft ze al een aardige schare fans in Nederland. En dan vooral in de categorie 12-14-jarigen, waarmee de zaal bomvol zat. Met Mezza zocht ik een mooi plaatsje uit vooraan, waar we een perfect uitzicht hadden op het podium.
Het voorprogramma werd verzorgd door de Nederlandse band Stonewashed, die in christelijke kring ook redelijk populair schijnt te zijn. Klonk wel aardig, ofschoon het een typische gospelband is met de geijkte positieve boodschap. De zaal was onder de indruk toen de zangeres (tevens de vrouw van de zanger) vertelde dat ze juist vanmorgen had gehoord dat haar nichtje zelfmoord had gepleegd. Met moeite kon ze haar tranen inhouden en ook in het publiek werd wat vaker geslikt dan gebruikelijk (vermoed ik).

Toen was het tijd voor Rachael, van wie Mezza een grote fan is. Heel begrijpelijk, want het is een heel leuk grietje. Opmerkelijk dat uit zo'n klein popje zo'n groot volume kan komen... Qua uiterlijk zou ze familie kunnen zijn van Jennifer Lopez en qua stem van Christina Aguilera. Maar dan houdt de vergelijking wel op, want Rachael is een sympathiek meisje met een geweldige uitstraling. En zingen dat ze kan... poe poe. Kunstmatige artiesten als die van Idols vallen bij een natuurtalent als Rachael volledig in het niet.
Hoogtepunt van de avond was gek genoeg pas na het optreden, toen Rachael cd's signeerde en op de foto ging met haar fans. Met de camera van Mezza nam ik een paar geslaagde kiekjes van haar, waarbij ze gewillig voor me poseerde. Echt een schatje hoor, totaal geen sterallures.
Rond het christelijke tijdstip van 22.00 zat het er op en namen we afscheid van elkander. Nee, niet van Rachael maar van mijn collega-blogger. Het was een leuk uitje. Thanx Mezza.