Auteur Topic: De gereformeerde leer versus de gereformeerde cultuur  (gelezen 14400 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De gereformeerde leer versus de gereformeerde cultuur
« Gepost op: januari 11, 2005, 02:16:13 pm »
Naar aanleiding van deze discussie viel mij (alweer) iets op. Namelijk dat sommige opvattingen die gangbaar zijn onder leden van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) niet noodzakelijkerwijze ook hetzelfde zijn als wat de officiële leer is.

Blijkbaar is er verschil tussen de gereformeerde cultuur (bijvoorbeeld: volgens veel gereformeerden (vrijgemaakt) zeg je als je 'ja' zegt bij je belijdenis óók 'ja' tegen de Drie Formulieren. Volgens de officiële leer / opvatting is dat niet zo. Alleen ambtdragers binden zich aan de Drie Formulieren en mogen daarop aangesproken worden als ze dat niet doen. Dit geldt niet voor het 'gewone' kerklid.)

Een ander voorbeeld, hiervan afgeleid is dat sommige mensen menen dat de Belijdenisgeschriften (de Drie Formulieren) een autoriteit / gezag hebben 'an sich'. Het is zo, wánt het staat zo in de DL.).
Volgens de officiële leer is iets zo omdat het in de Bijbel staat, en vatten de DL het op een bepaalde manier samen. Je mag dus over de formulering discussiëren van de DL, maar niet over het samengevatte zelf.
Veel mensen menen echter dat je ook de formulering van de DL niet ter discussie mag stellen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik merk ook regelmatig dat iets mij uitgelegd wordt als zijnde 'de gereformeerde leer', terwijl navraag bij een dominee uitwijst dat de officiële leer toch echt iets anders (genuanceerder) zegt.

Kortom: er bestaat een ingewikkelde verstrengeling tussen gereformeerde cultuur en gereformeerde leer.

Mijn stelling is:
Met de uitspraak "dat is niet gereformeerd" wordt eerder verwezen naar de cultuur dan naar de leer.

Het is duidelijk niet de bedoeling om het gereformeerde 'af te fikken'. Opbouwende kritiek mag natuurlijk wel. Het doel van deze discussie is het in kaart brengen van het begrip 'gereformeerd' (wat valt daar wel onder en wat niet?) En om dan vervolgens te kijken wat nou fundamenteel leerstellig is en wat meer 'gewoonte' en 'traditie' is (cultuur dus).

Dit alles binnen het kader van de forumpolicy van dit subforum (Gereformeerd Leven). Wil je in een wat 'ruimere' setting discussiëren, dan kan er altijd een draadje geopend worden in Levensbeschouwing.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2005, 01:32:13 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2005, 02:25:25 pm »
Ik denk dat je ergens wel gelijk hebt, maar ergens ook niet. Dat er onduidelijkheid bestaat over wat precies de gereformeerde leer is, merk ik ook op en heb ik ook last van. Met een uitspraak als 'dat is gereformeerd' wordt mijns inziens verwezen naar het gereformeerd erfgoed. Wanneer het puur bijbels is (wat dus eigenlijk de officiële leer is), dan wordt vooral de term 'dat is bijbels' gebruikt.
Ik denk dat je geen gelijk hebt, wanneer je verwijst naar de gereformeerde cultuur. Wanneer je kijkt naar het gedachtengoed wat nu in de kerken aanwezig is, verwijst lang niet alles naar onze traditie. Cultuur heeft veel te maken met hoe iets nu is en slaat vaak ook meer op vormen dan op ideeën. Wanneer je de gereformeerde cultuur zou moeten omschrijven, kom je meer terecht in termen als twee keer per zondag naar de kerk, zingen bij orgelmuziek ed. En in de gereformeerde cultuur vind nu de nodige verandering plaats.
Volgens mij wordt met de uitdrukking 'dat is niet gereformeerd' vooral gewezen op leerstelling uit het verleden waar ons begrip van de gereformeerde leer op gestoeld is.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2005, 02:40:48 pm »
Het is misschien raadzaam om je te verdiepen in de cultuur ten tijde van het schrijven van de 3 formulieren, dan kun je misschien beter begrijpen hoe de gereformeerde cultuur onstaan is ten opzichte van de leer. Bij veel mensen rijkt de kerkgeschiedenis niet veel verder als wat men als droge stof toch zich heeft genomen en wat men feitenlijk heeft gezien in hun leven, wat vaak lijdt tot het uitvinden van het wiel.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2005, 02:49:17 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 januari 2005 om 14:16:

Een ander voorbeeld, hiervan afgeleid is dat sommige mensen menen dat de Belijdenisgeschriften (de Drie Formulieren) een autoriteit / gezag hebben 'an sich'. Het is zo, wánt het staat zo in de DL.).
Volgens de officiële leer is iets zo omdat het in de Bijbel staat, en vatten de DL het op een bepaalde manier samen. Je mag dus over de formulering discussiëren van de DL, maar niet over het samengevatte zelf.
Veel mensen menen echter dat je ook de formulering van de DL niet ter discussie mag stellen.

Het is natuurlijk belangrijk om helder te zien, dat de belijdenisgeschriften afgeleid zijn van de Bijbel. Wil je ze goed kunnen lezen, dan zul je ze moeten lezen binnen de context van de Bijbel. Wie dat niet doet, zal ze niet goed kunnen begrijpen.
Als iemand dus zegt dat iets zo is, omdat het zo in het belijdenisgeschrift staat, dan mag je dus vragen: en hoe zegt de Bijbel dat dan? Op welke manier verwoordt die dat?
Als die persoon dat niet kan beantwoorden, dan is er risico dat die persoon consequenties trekt die niet bijbels zijn.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2005, 02:52:25 pm »
Even voor de duidelijkheid: ik wil het hier dus niet hebben over de belijdenisgeschriften, maar over de neiging om veel meer van (mede) gelovigen te vragen (cq veel meer aan ze op te leggen) dan de officiële leer doet.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 11, 2005, 02:55:17 pm »
Ik denk dat de vraag "Wat is gereformeerd?" een erg lastig te beantwoorden vraag is. Indicatief hiervoor is bijvoorbeeld het aantal kerkgenootschappen dat zich gereformeerd noemt (van "synodaal" tot en met gereformeerde gemeente). Zonder de details te kennen van de verschillende kerkordes en belijdenisgeschiften van deze kerken, bestaan er volgens mij zowel op het gebied van de leer als op het gebied van de cultuur behoorlijke verschillen tussen al deze kerkgenootschappen die zich toch allemaal gereformeerd noemen.
Ook bij de laatste breuk in de GKV (ik noem ze maar even "vGKV")  werd van de kant van de "nieuwe vrijgemaakten" het verwijt richting de GKV gegeven dat deze "niet meer gereformeerd was". Opmerkelijk hierbij is dat de belijdenisgeschiften van de GKV en de vGKV hetzelfde zijn, maar dat de interpretatie hiervan (en daarmee van de bijbel waarop deze geschriften gebaseerd zijn) verschilt (denk aan bijvoorbeeld het 4e gebod: tegen hetzelfde gebod wordt door beide kerken toch iets anders aangekeken). Mijn gevoel is dat dit verschil in leer ook zo zijn gevolgen heeft voor de cultuur binnen de kerk. Kortom: beide aspecten zijn volgens mij niet los te zien.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 14, 2005, 12:40:53 pm »
Er zijn mensen (best veel merk ik) die zich in de eerste plaats 'gereformeerd' voelen, en trots zijn op 'het gereformeerd' zijn. Zijn er mensen die zich hierin ook herkennen? Zo ja, kan iemand dan uitleggen wat er precies verstaan wordt onder 'gereformeerd zijn', wat is het verschil tussen 'gereformeerd' zijn en (bijvoorbeeld) 'evangelisch' zijn? En wat is de rol van de 'gereformeerde leer' hierin. In hoeverre verschil deze van 'niet-gereformeerde leren'?

Om het even duidelijk te maken: ik krijg soms heel sterk het idee dat de 'gereformeerde leer' eigenlijk niks anders is dan een orthodox-christelijke leer (orthodox = zuiver in de leer, teruggaand op de Bijbel. Dus de Bijbel als basis voor de leer). En dat het specifieke 'gereformeerde' teruggaat op een traditie, dus meer een cultuuruiting is.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2005, 12:52:04 pm door Roodkapje »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2005, 12:53:40 pm »
Ik denk dat heel veel gereformeerden best wel balen van al die regeltjes en tradities en ik denk dat ook heel veel mensen daar ook wel vanaf willen, maar het ten eerste niet hardop durfen te zeggen en ten tweede vaak worden tegengewerkt door oubollige mannen in zwarte pakken die de touwtjes in handen denken te hebben.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 14, 2005, 01:03:42 pm »
volgens mij is het zowiezo onmogelijk zoiets veelzijdigs als "gereformeerd" heel duidelijk vast te leggen.

Misschien zou je meer een lijst kunnen maken met bijv. 50 eigenschappen waarvan je er minstens 35 moet hebben om jezelf "gereformeerd" te mogen noemen. Het is typisch gereformeerd om bijv. tegen tongentaal te zijn, maar als een gereformeerde voor tongentaal is is hij daarmee niet direct geen gereformeerde meer. Slaat de meter wel erg ver de verkeerde kant uit, dan zou je iemand niet langer onder 'gereformeerd' kunnen plaatsen (zoals jij en ik bijvoorbeeld ;) ).

Aan de andere kant vinden charismatischen mij soms weer gereformeerd...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 14, 2005, 01:11:54 pm »
Nu ben ik dan wel geen gereformeerde christen, maar toch denk ik iets bij te kunnen dragen aan de vraag wat het verschil is tussen evangelischen en gereformeerden, qua cultuur.

Wat ik aan verschillen ervaar is niet zozeer de fijne kantjes, maar meer het globale. Globaal genomen zijn gereformeerden wat behoudener in levensstijl en laten ze zich minder snel meeslepen door christelijke hypes. Ze zijn vaak wat "nuchterder", calvinistischer. Dit bedoel ik niet negatief of wat dan ook, maar zo komt het bij mij wat over. En ook hun leer is op enkele fundemantelere punten anders. Denk aan de uitverkiezing, de kinderdoop, etc.

Eigenljik kun je veel van een gemeentecultuur zien aan de manier waarop de gemeente haar samenkomsten viert. Je kan niet zeggen dat gereformeerden traditioneler zijn, want dat zijn evangelischen net zo, alleen zijn hun tradities anders. Ook als je kijkt naar het protestante NCRV en het evangelische EO, zie je de typische verschillen tussen protestanten (waar gereformeerden onder horen) en evangelischen.

Je kunt inderdaad geen lijstje maken met punten waaraan een gereformeerde moet voldoen. Het blijft globaal, het gaat meer om de algemene uitstraling. En dat verschil is wel goed te zien. Ik zelf schaar me meer onder het protestante, denk ik. Misschien dat deze handreiking van mij iets oplevert?

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 14, 2005, 01:17:05 pm »

quote:

Oogje schreef op 14 januari 2005 om 13:11:
 Ook als je kijkt naar het protestante NCRV en het evangelische EO, zie je de typische verschillen tussen protestanten (waar gereformeerden onder horen) en evangelischen.
Wel grappig trouwens dat veel gereformeerden lid zijn van de EVANGELISCHE omroep. ;)
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2005, 01:17:20 pm door Macguinness »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 14, 2005, 01:19:06 pm »

quote:

Oogje schreef op 14 januari 2005 om 13:11:
Ook als je kijkt naar het protestante NCRV en het evangelische EO, zie je de typische verschillen tussen protestanten (waar gereformeerden onder horen) en evangelischen.
NCRV is zo vrijzinnig als ik-weet-niet-wat... heeft echt helemaal niks te maken met de GKV.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 14, 2005, 01:22:45 pm »
Oogje: Zou je dan kunnen definiëren wat je bedoelt met  "calvinistisch" en "behoudend" en met "nuchter"?

Verder geef je aan wat volgens jou valt onder 'fundamentele' punten van het christelijke geloof: doop, uitverkiezing. Dat vind ik wel interessant, want ikzelf zie dat helemaal niet als 'fundamenteel' aangezien je mening over die onderwerpen geen verschil voor je behoud maakt.

Ook grappig dat je de NCRV "protestants" vindt (en gereformeerden daaronder schaart), terwijl ik geen enkele grefo ken
die lid van de NRCV is. Ze zijn allemaal lid van de EO, zelfs de meest behoudende :)

Ik wilde ook geen lijstje maken met 'waaraan een gereformeerde moet voldoen', maar meer uitvinden wat een ieder nou gereformeerd vindt. Ik ben benieuwd of bepaalde punten nou vaker genoemd worden dan andere punten. En vervolgens of dat nou betekent dat in bijvoorbeeld evangelische kerken die punten niet (of veel minder) naar voren komen.
Tenslotte lijkt het me dan interessant om af te vragen hoe fundamenteel die punten zijn: gaat het daar om de kern van het geloof (het verlossingswerk van Christus) of wordt die kern breder gezien. En natuurlijk is het dan ook interessant om te weten waarom dat zo is.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2005, 01:35:38 pm door Roodkapje »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2005, 01:32:52 pm »
Sjaloom Roodkapje,

Ik bedoelde ook meer qua uitstraling en hoe ik het ervaar. Met behoudender bedoel ik dat ze, laten we zeggen, globaal gezien wat rustiger zijn. Ja, het is moeilijk uit te leggen, maar het zijn ook maar mijn ervaringen, mijn zich erop. Ik wil ook helemaal niet vooroordelen, vind ook niets verkeerd of zo en bedoel ook niets negatief. Dat dat even duidelijk is. :)

Ik zelf vind het altijd heel mooi om te zien hoe een ieder zijn geloof ervaart en uitstraalt. De ene spreekt voortdurend in tongen en zingt de hele dag door, de andere bidt weer heel veel en leest veel in de bijbel... zo heeft een ieder zijn eigen beleving en is wat ik zeg slechts heel globaal. Maar goed ook, dat we van elkaar verschillen.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2005, 01:21:43 pm »

quote:

Zwever schreef op 14 januari 2005 om 13:03:
Misschien zou je meer een lijst kunnen maken met bijv. 50 eigenschappen waarvan je er minstens 35 moet hebben om jezelf "gereformeerd" te mogen noemen. Het is typisch gereformeerd om bijv. tegen tongentaal te zijn, maar als een gereformeerde voor tongentaal is is hij daarmee niet direct geen gereformeerde meer. Slaat de meter wel erg ver de verkeerde kant uit, dan zou je iemand niet langer onder 'gereformeerd' kunnen plaatsen (zoals jij en ik bijvoorbeeld ;) ).

Consequentie: je krijgt prototypische gereformeerden. Dan krijg je wel heel snel verdeeldheid onder christenen. Bovendien, zijn er geen dingen die 'meer gereformeerd zijn' en daardoor hoger zouden scoren? En wie bepaalt dat?

quote:

Aan de andere kant vinden charismatischen mij soms weer gereformeerd...
Ik ben wel benieuwd op welke zaken die charismatischen jou als gereformeerd bestempelen. Zou je dat uit willen leggen?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2005, 03:54:53 pm »
Ik zie dat ik nog niet had geantwoord, doe ik dat eens...

quote:

Consequentie: je krijgt prototypische gereformeerden. Dan krijg je wel heel snel verdeeldheid onder christenen. Bovendien, zijn er geen dingen die 'meer gereformeerd zijn' en daardoor hoger zouden scoren? En wie bepaalt dat?

Ik bedoelde het lijstje ook niet zo heel serieus, ik wilde er alleen mee aangeven hoe de praktijk eigenlijk werkt. Of iemand gereformeerd wordt bevonden hangt van een hoop factoren af, niet slechts 1. Het is gewoon iets 'vaags', waarin de één zal vinden dat iemand wél gereformeerd is, en een ander niet.  Een duidelijke definitie krijg je dus niet.

quote:

Ik ben wel benieuwd op welke zaken die charismatischen jou als gereformeerd bestempelen. Zou je dat uit willen leggen?

Echt het woord 'gereformeerd' hebben 'ze' nooit gebruikt, maar ik zeg bijvoorbeeld niet 100x achter elkaar halleluja als een ander aan het bidden is, spreek niet in tongen, en gebruik niet vaak woorden als "proclameren". Als ik bid doe ik dat meestal in lange zinnen zonder al te veel herhaling of een exessief gebruik van het woord "Heer".

Dit zijn allemaal stereotype charismatische dingen, waardoor iemand uit de charismatische kant mij weer als gereformeerd kan beschouwen als ik dat niet zo "uit".

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 23, 2005, 10:05:05 pm »

quote: http://www.gvgroningen.nl

Gereformeerd betekent vandaag  dat we leven vanuit de bijbel; Dat we in onze kerk een belijdenis gebruiken, waarin we ons geloof hebben omschreven in een aantal artikelen.En dat we in onze kerk een aantal afspraken hebben gemaakt, die we vastgelegd hebben in een kerkorde.

Dus het onderscheid tussen gereformeerd en niet-gereformeerd is de kerkorde waarin we afspraken gemaakt hebben over hoe het gaat en het hebben van belijdenisgeschriften náást de Bijbel?

Volgens die defenitie ben ik idd niet gereformeerd.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2005, 10:50:55 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 23 januari 2005 om 22:05:
[...]

Dus het onderscheid tussen gereformeerd en niet-gereformeerd is de kerkorde waarin we afspraken gemaakt hebben over hoe het gaat en het hebben van belijdenisgeschriften náást de Bijbel?

Ik denk dat dat een van de belangrijke punten is ja. Verder (maar daar is het vorige ook een voorbeeld van) zijn structuurtjes, commissies en eindeloos vergaderen volgens mij iets typisch gereformeerd. En natuurlijk het redeneren vanuit verbond en kinderdoop.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 24, 2005, 12:10:57 am »
Heeft ge-reformeerd niet gewoon met de Reformatie te maken?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 24, 2005, 03:24:06 pm »
@ P&A: Inderdaad. Maar 'hervormd' heeft dat ook. Toch vinden 'wij' hervormden niet 'gereformeerd'.
Ik denk dat 'gereformeerd-zijn' toch meer te maken heeft met de 'bril' waardoor je de bijbel leest, nl. vanuit de samenvattingen die we ook wel belijdenissen noemen. Op die manier zou je kunnen zeggen dat we naast de bijbel de belijdenisgeschriften hebben. Maar dat is alleen omdat wij er van overtuigd zijn dat het goede hulpmiddelen zijn in het begrijpen van Gods Woord, de bijbel.
computerfout: een vreemde een in de byte

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 24, 2005, 03:45:19 pm »
Citaat
Fotogravinnetje schreef op 24 januari 2005 om 15:20:
P&A hebben wel gelijk overigens. De gereformeerde kerken (vrijg.) vinden hun oorsprong in de Reformatie en staan in de traditie van mannen als Luther en Calvijn en vinden dat in de kerkgeschiedenis die Reformatie leidraad moet zijn en daarom is men bij elke splitsing ge-reformeerd.

Een deel van deze post is verwijderd. Zie voor uitleg de mod break.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2005, 07:12:51 pm door Zijnkind »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 24, 2005, 04:31:10 pm »
Citaat
Mezzamorpheus schreef op 24 januari 2005 om 15:45:

quote:

Fotogravinnetje schreef op 24 januari 2005 om 15:24:
@ P&A: Inderdaad. Maar 'hervormd' heeft dat ook. Toch vinden 'wij' hervormden niet 'gereformeerd'.
Geldt dat ook voor de Gereformeerde Bond tot verbreiding en verdediging van de Waarheid in de Nederlandse Hervormde (Gereformeerde) Kerk?

Een deel van deze post is verwijderd. Zie voor uitleg de mod break.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2005, 07:13:13 pm door Zijnkind »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 25, 2005, 12:01:31 am »

quote:

quote: http://www.gvgroningen.nl
Gereformeerd betekent vandaag dat we leven vanuit de bijbel; Dat we in onze kerk een belijdenis gebruiken, waarin we ons geloof hebben omschreven in een aantal artikelen.En dat we in onze kerk een aantal afspraken hebben gemaakt, die we vastgelegd hebben in een kerkorde.

Toch is dit wel een goede definitie, vind ik:

1. leven vanuit de bijbel
Het woord gereformeerd gaat terug op de Reformatie, waarbij men Bijbel (die in de RKK toentertijd was 'weggestopt' voor de leken) 'herontdekte' en beschikbaar en leesbaar maakte voor het volk. Overigens lezen Roomsen tegenwoordig de bijbel weer, dus eigenlijk zijn ze dan ook gereformeerd ...

2. een belijdenis gebruiken
Ja, dat was nodig om de kerk te verdedigen tegen dwalingen, en ook nu nog zijn de belijdenisgeschriften erg handig (maar meer ook niet), bv. om niet steeds het wiel opnieuw te hoeven uitvinden.

3. afspraken maken in een kerkorde
Tja, ook dat is een onderscheid met andere groeperingen. Teveel structuur is niet goed, maar te weinig ook niet.

Dus: in deze volgorde!

Alleen het eerste punt vind ik 'essentieel'. Het negeren van de Bijbel leidt tot afgoderij (RKK) of tot geloof in allerlei 'openbaringen' buiten de Bijbel om (sektes).
Nou, eigenlijk zijn 'de evangelischen' dan ook heel gereformeerd! :)

quote:

Roodkapje schreef op 23 januari 2005 om 22:05:
Jij draait de volgorde om!

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 januari 2005 om 22:50:
Ik denk dat dat een van de belangrijke punten is ja. Verder (maar daar is het vorige ook een voorbeeld van) zijn structuurtjes, commissies en eindeloos vergaderen volgens mij iets typisch gereformeerd.
Ik vergader op mijn werk 10x vaker en 20x zinlozer dan in de kerk ... Vergaderen is gewoon typisch Nederlands, heeft niks met gereformeerd te maken.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2005, 12:09:52 am door Peter »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 25, 2005, 07:33:31 am »
Roodkapje, je bent gereformeerd! :D

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 25, 2005, 12:14:41 pm »
Zwever: ik kijk wel uit :+

Maar zullen we nu weer ontopic verdergaan?

Ander vraagje die mij namelijk te binnenschiet: gaan formulieren (zoals die voor doop en Avondmaal) soms niet een eigen leven leiden. Aanleiding van deze vraag zijn opmerkingen over 1 Kor 10:28 over de zelfbeproeving. Veel mensen schermen ermee, maar als je de Bijbeltekst ernaast legt, heeft de zelfbeproeving veel minder om handen dan veel mensen suggereren. Een goed gereformeerd iemand met wie ik daar gisteravnd over chatte, zei tegen mij dat die weer zo'n leer versus cultuurdingetje was...
Anyone?
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2005, 12:15:23 pm door Roodkapje »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 25, 2005, 12:25:53 pm »
Waar wil je nou eigenlijk naar toe met deze discussie?
Tot nu toe lees ik meer vragen dan antwoorden.

En het was toch echt de bedoeling om met 'opbouwende kritiek' te komen. Toch?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 25, 2005, 12:32:24 pm »
Lijkt me dat ze zoekt naar wat gereformeerd is, en wat alleen gereformeerd gevonden wordt.

Roodkapje, daar staan soms wel artikelen over in het ND, maar die blijven blijkbaar niet goed hangen bij de meeste mensen. Mensen gaan meer af op wat hun omgeving denkt/doet dan op wat 'deskundigen' (cq het ND) beweren.

quote:

De instelling van het avondmaal staat helemaal op één lijn met alle andere opdrachten van onze Heer. Juist op de manier waarop wij dat gewend zijn is voorbereiding op en zelfonderzoek bij het avondmaal m.i. dan ook volkomen misplaatst. De zelfbeproeving uit het formulier is niet de zelfbeproeving die zou passen bij een avondmaalsviering, maar is de zelfbeproeving die ieder christen regelmatig heeft te doen, al dan niet volgens het vertrouwde stramien van ellende, verlossing en dankbaarheid. Wil je de inhoud van de woorden echt recht doen, dan moet je ze iedere dag lezen en op jezelf toepassen, niet alleen maar bij een avondmaalsviering.

Bij het avondmaal past hoogstens een zelfbeproeving die direct bij het avondmaalvieren in een bepaalde situatie aansluit. Zo vinden we die in 1 Korintiërs precies terug. Juist gegeven de onenigheid in de gemeente moeten de Korintiërs nagaan hoe ze tegen hun gemeenschap aankijken, of ze die wel werkelijk als lichaam van Christus behandelen. Anders krijg je volstrekt tegenstrijdige dingen: eerst een gezamenlijke maaltijd houden waarbij niemand om een ander geeft, en dan Christus gedenken en verklaren dat je elkaars broeder en zuster bent in Hem. Dat is jezelf veroordelen. Dat is met de ene hand geven en met de andere nemen. Paulus' woorden zijn gesproken in situatie. Daaruit de algemene conclusie trekken dat iedereen zich altijd moet beproeven vóór het avondmaal mist iedere grond in de tekst van het Nieuwe Testament.
Bron
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2005, 12:34:04 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 25, 2005, 01:44:09 pm »
Laat ik voorop stellen: ik ben gereformeerd en op een bepaalde manier ben ik daar ook blij mee. Allereerst omdat gereformeerd mij doet denken aan de reformatie: ik denk dat wat mensen als Luther en Calvijn ontdekten, nog steeds erg waardevol is. En de catechismus: daar staat echt veel goeds in, denk ik. Ook dingen die uit de gereformeerde spiritualiteit verdwenen zijn en die gereformeerden leren van evangelischen, blijken soms best duidelijk in de HC te staan.

Ook merk ik dat ik gereformeerd ben als ik met 'evangelische' christenen praat. Ik merk een verschil in benadering: ik ben vaak nuchterder, ik wil graag midden in de wereld staan. Ik ben ontzettend dankbaar voor alles wat ik van evangelischen geleerd heb, maar tegelijk krijg ik steeds meer het besef dat ik gepokt en gemazeld ben in de gereformeerde leer, en dat ik daar nog blij mee ben ook.

Dus als ik met andere christenen praat voel ik mij gereformeerd. Maar tegelijk voel ik mij vaak ongereformeerd als ik met gereformeerden praat. Ik voel bijvoorbeeld vaak een drempel om tegen mijn mede-gemeenteleden te vertellen dat ik geen ND lees. En nadenken over schoolkeuze voor mijn zoon. Nog zo iets: ik vind het eng om daar open over te zijn, ben bang dat ik erop aangeken wordt als ik hem niet naar een gereformeerde school stuur. Ik weet dat sommige mensen dat gewoon niet mee kunnen maken.

Dus als ik naar mijn diepste drijfveren kijk, als ik mijzelf een naam geef: dan wil ik mij best 'gereformeerd' noemen. Maar tegelijk besef ik dat ik niet in alle dingen gelijkvormig ben aan de gereformeerde cultuur. En dat zelfs in mijn toch vrij progressieve gemeente ik vaak niet de vrijheid heb om open te zijn over de keuzes die ik als christen maak...

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 25, 2005, 01:51:39 pm »
Dus, als je het hebt over gereformeerde cultuur en gereformeerde leer:
er is volgens mij een gereformeerde cultuur die veel verder gaat dan de gereformeerde leer en die, niet alleen door mij, maar door heel veel gereformeerden (en ex-gereformeerden) als benauwend wordt ervaren.
Ik ben het eens met de stelling van roodkapje.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 25, 2005, 07:29:33 pm »
De discussie over de discussies zijn mischien ook wel typische geseculeerde gereformeerde projecten.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 26, 2005, 07:09:44 pm »
Mod break. Op verzoek zijn de orgeldiscussie en een enkele off-topic post verwijderd. Bij 2 berichten heb ik een deel laten staan dat niet onder deze 2 noemers valt.

En nu weer verder over leer vs cultuur.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2005, 07:17:13 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 08, 2005, 12:19:53 am »

quote:

Macguinness schreef op 14 januari 2005 om 12:53:
Ik denk dat heel veel gereformeerden best wel balen van al die regeltjes en tradities en ik denk dat ook heel veel mensen daar ook wel vanaf willen, maar het ten eerste niet hardop durfen te zeggen en ten tweede vaak worden tegengewerkt door oubollige mannen in zwarte pakken die de touwtjes in handen denken te hebben.
kijk, dat onderschrijf ik volledig
RR

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 08, 2005, 11:20:49 am »

quote:

Ik herken dit dus absoluut niet. Mogelijk is het plaatselijk verschillend of meer leeftijdsgebonden. Als jeugdige voelde ik me idd minder serieus genomen dan nu. Wat me ook vaak opvalt is dat mensen die nog nooit een kerkenraadsambt hebben bekleed, er het hardst over oordelen. Misschien is dat wel iets typisch gereformeerd?
Zelf ben ik na een periode ouderling geweest te zijn er wel wel anders over gaan denken. Er speelt zo ontzettend veel in een gemeente. Er is bij elk besluit dat je neemt wel iemand die zich tekort gedaan of tegengewerkt voelt. En dat "ze" de touwtjes in handen hebben? Er is ook veel mogelijk zonder op een kerkenraad te wachten. Mijn ervaring is dat inniatieven die vanuit de gemeente aan de kerkenraad worden voorgelegd gewoon goedgekeurd worden. Mits niet tegen de grondslag van de kerk ingaande uiteraard maar dat gebeurd zelden. Het wij-zij denken in een gemeente tov de kerkenraad is iets waar we mee op de verkeerde weg gaan. Heb je moeite, spreek dan je ouderling aan. Blijft de moeite...dan de volgende enzovoorts. Zeg het vooral hardop en accepteer dat je ook ongelijk kun hebben.

PIKO

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 08, 2005, 11:24:45 am »

quote:

Deze bewering vind ik te gemakkelijk. Binnen veel kerkenraden is er begrip voor gevoelens van onvrede over regeltjes en traditie
Gereformeerd Vrijgemaakt Nederland is nogal divers geworden, dat vraagt ook geduld en wijsheid. In de plaats intern naar de eigen gemeente toe. Moet de kerkenraad erop uit zijn om schoppend en kwetsend te werk te gaan? Om mensen als het ware weg te drijven naar bijv. Reformanda of een andere kant op?

Het is gemakkelijk (en lekker anoniem) om op een forum van alles te poneren (ik ben trouwens blij dat het kan!) maar om als kerkenraad een diverse gemeente op een goede manier te leiden is toch effe wat anders.
Daarom is het belangrijk om je in de eerste plaats te concentreren op wat ons bindt en op wat ons draagt. Het persoonlijke geloof in een levende God, die Zijn Zoon als zaligmaker gaf.
Als je elkaar daarin vindt dan blijven verschillen bespreekbaar, dan hou je elkaar vast en probeer je karikaturen van elkaar te vermijden. En ja dan zijn ook regeltjes en traditie bespreekbaar en opgeefbaar.
Met broedergroet,

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 08, 2005, 05:42:13 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 08 februari 2005 om 11:20:

[...]
 Ik herken dit dus absoluut niet. Mogelijk is het plaatselijk verschillend of meer leeftijdsgebonden. Als jeugdige voelde ik me idd minder serieus genomen dan nu. Wat me ook vaak opvalt is dat mensen die nog nooit een kerkenraadsambt hebben bekleed, er het hardst over oordelen. Misschien is dat wel iets typisch gereformeerd?
Zelf ben ik na een periode ouderling geweest te zijn er wel wel anders over gaan denken. Er speelt zo ontzettend veel in een gemeente. Er is bij elk besluit dat je neemt wel iemand die zich tekort gedaan of tegengewerkt voelt. En dat "ze" de touwtjes in handen hebben? Er is ook veel mogelijk zonder op een kerkenraad te wachten. Mijn ervaring is dat inniatieven die vanuit de gemeente aan de kerkenraad worden voorgelegd gewoon goedgekeurd worden. Mits niet tegen de grondslag van de kerk ingaande uiteraard maar dat gebeurd zelden. Het wij-zij denken in een gemeente tov de kerkenraad is iets waar we mee op de verkeerde weg gaan. Heb je moeite, spreek dan je ouderling aan. Blijft de moeite...dan de volgende enzovoorts. Zeg het vooral hardop en accepteer dat je ook ongelijk kun hebben.

Mijn ervaring is juist dat er erg weinig mogelijk is zonder een kerkeraad.
Het zal per kerk wel verschillen maar vaak moet de kerkeraad eerst toestemming geven en ook dat kost erg veel tijd.
Geef mensen hun verantwoordelijkheid en ga niet vooraf al beslissen over een aktie uit de gemeente.
Dat is ook waarop je reageert, de mannen in zwart beslissen wel of iets kan of niet.
Een vriend van mij is ouderling in de gkv en hij heeft het erg druk.
Maar vnm om problemen op te lossen, is dat bij jou ook het geval?
En ook de moeite met een ouderling bespreken, nee dank je , ik heb betere ervaringen met gemeenteleden.
RR

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 08, 2005, 06:51:45 pm »
Kun je je mening ook onderbouwen met feiten, of met achterliggende Bijbelwoorden? Vooral de laatste zin.
Just B te W te Ee

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 08, 2005, 07:26:33 pm »

quote:

Rene schreef op 08 februari 2005 om 17:42:
[...]
Het zal per kerk wel verschillen maar vaak moet de kerkeraad eerst toestemming geven en ook dat kost erg veel tijd.
Geef mensen hun verantwoordelijkheid en ga niet vooraf al beslissen over een aktie uit de gemeente.
Dat is ook waarop je reageert, de mannen in zwart beslissen wel of iets kan of niet.
En ook de moeite met een ouderling bespreken, nee dank je , ik heb betere ervaringen met gemeenteleden.
Niet om het een of ander maar ik krijg toch de indruk dat je nog met behoorlijke hoeveelheid frustaties rondloopt. Zoals Zijnkind al aangeeft heeft het merendeel van de kerkenraden zoveel taken op zijn bord liggen dat ze alle eigen initiatief toejuichen. Dat jij een gemeente getroffen hebt waar dat anders ging/gaat is natuurlijk erg vervelend voor je, maar wil nog niet zeggen dat dat representatief is voor de gkv. Je houding t.o.v. een ouderling zegt overigens ook wel iets natuurlijk want als jij de ouderling zo benaderd waarom zou hij jou dan anders benaderen?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 08, 2005, 07:32:19 pm »

quote:

Rene schreef op 08 februari 2005 om 17:42:

Lees nu eens goed wat ik net poste over het wij-zij denken dat ik absoluut afkeur en lees dan nog eens bovenstaande van jezelf.

M.I. kun je niet zeggen dat gemeenteleden en ouderlingen verschillend zijn. Waarom is iemand in de kerkenraad opeens niet meer je broeder maar iemand die je moet wantrouwen (behalve als het een vriend is)? Mannen in zwart klinkt ook erg negatief en afstandelijk.
Je zult die broeders eerst weer als zodanig moeten gaan zien. Anders heeft hierover verder discuseren geen enkele zin. Elke term die ook maar iets leidt naar de kerkenraad zal dan immers automatisch verdacht zijn? En wantrouwen is het eind van elke relatie. Ook die van broeders onderling.
Jij hebt ze zelf gekozen met de rest van de gemeente. Sterker nog...God zelf heeft hen geroepen via jullie tot een speciale taak. In het formulier doet ook de gemeente (dus ook jij) een belofte hen in die speciale taak te steunen. De laatste keer dat er hier ambtsdragers bevestigd werden moest ook de gemeente JA zeggen op haar deel van het formulier. En terecht.

Voor alle duidelijkheid. Een kerkenraad kan ook fout zitten. Natuurlijk. Maar daar ben ik ook al op ingegaan. Spreek dan een ander (ouderling of eventueel als toevoeging een gemeentelid) dan zal vanzelf wel blijken waar de moeite zit. Eventueel kun je dan verder gaan op de kerkelijke weg via hogere instellingen.  

Wat betreft problemen...Gelukkig was dat bepaald niet het enige waarmee ik me bezig hield in mijn kerkenraadsperiode. Het is geen bedrijfshulpverlening ofzo  ;) . Er zijn veel activiteiten hier en mensen leggen die doorgaans graag voor aan de kerkenraad. Al was het maar omdat er vaak geld nodig is. Maar ook omdat dan makkelijker via kerkblad of afkondigingen voor de dienst gecommuniceerd kan worden. Mensen nemen hun verantwoording door dingen op te starten. En dat de kerkenraad regelmatig dingen zou tegenhouden is niet mijn ervaring. Kan natuurlijk per plaats verschillen. Persoonlijk ben ik wel eens verrast door wat er allemaal eigenlijk mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2005, 07:34:08 pm door Zijnkind »

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 08, 2005, 07:36:19 pm »
ehm ja. ik heb juist positieve ervaringen met kerkenrade. Tuurlijk doet het soms wat lang, maar veel van die 'initiatieven' kun je dan ook beter uit besteden aan een soort commissie voor bestuurlijke zaken (zoals in Ede-Z. red.) dan kan de kerkenraad zich richten op geestelijk leiding geven.

En verder sluit ik me geheel aan bij Zijnkind wat betreft het kiezen van ouderlingen
Just B te W te Ee

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 08, 2005, 08:13:30 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 januari 2005 om 14:16:
Naar aanleiding van deze discussie viel mij (alweer) iets op. Namelijk dat sommige opvattingen die gangbaar zijn onder leden van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) niet noodzakelijkerwijze ook hetzelfde zijn als wat de officiële leer is.
(...)

Kortom: er bestaat een ingewikkelde verstrengeling tussen gereformeerde cultuur en gereformeerde leer.

Het is duidelijk niet de bedoeling om het gereformeerde 'af te fikken'. Opbouwende kritiek mag natuurlijk wel. Het doel van deze discussie is het in kaart brengen van het begrip 'gereformeerd' (wat valt daar wel onder en wat niet?) En om dan vervolgens te kijken wat nou fundamenteel leerstellig is en wat meer 'gewoonte' en 'traditie' is (cultuur dus).

Dit alles binnen het kader van de forumpolicy van dit subforum (Gereformeerd Leven). Wil je in een wat 'ruimere' setting discussiëren, dan kan er altijd een draadje geopend worden in Levensbeschouwing.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2005, 08:13:51 pm door Roodkapje »

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2005, 01:09:40 am »

quote:

dingo schreef op 08 februari 2005 om 19:26:
[...]

Niet om het een of ander maar ik krijg toch de indruk dat je nog met behoorlijke hoeveelheid frustaties rondloopt. Zoals Zijnkind al aangeeft heeft het merendeel van de kerkenraden zoveel taken op zijn bord liggen dat ze alle eigen initiatief toejuichen. Dat jij een gemeente getroffen hebt waar dat anders ging/gaat is natuurlijk erg vervelend voor je, maar wil nog niet zeggen dat dat representatief is voor de gkv. Je houding t.o.v. een ouderling zegt overigens ook wel iets natuurlijk want als jij de ouderling zo benaderd waarom zou hij jou dan anders benaderen?

En ik vraag dan waar ze het zo druk mee hebben.
Is dat met problemen oplossen of andere zaken, da s nm mijn ervaring en heeft niks met frustratie te maken.
Ik ben nu uit de gkv, en vnm uit een negatieve gemeente gestapt en da s een zegen.
Ik hoop dat er veel gkv kerken goed functioneren maar ik ken er teveel die dat niet doen.
En dat zou je een frustratie kunnen noemen omdat ik die mensen en gemeenten wat anders gun.
En hoe mijn houding tegenover een ouderling is weet jij niet, maar als die al negatief is , is het dan normaal om op dezelfde manier terug te reageren?
Dan doe je toch precies hetzelfde?
RR

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 09, 2005, 01:20:39 am »

quote:

Zijnkind schreef op 08 februari 2005 om 19:32:

[...]

Lees nu eens goed wat ik net poste over het wij-zij denken dat ik absoluut afkeur en lees dan nog eens bovenstaande van jezelf.

M.I. kun je niet zeggen dat gemeenteleden en ouderlingen verschillend zijn. Waarom is iemand in de kerkenraad opeens niet meer je broeder maar iemand die je moet wantrouwen (behalve als het een vriend is)? Mannen in zwart klinkt ook erg negatief en afstandelijk.

Dat heeft ook te maken met de opvoeding.
Mijn ouders waren erg streng en vaak als ik weer eens iets deed wat volgens hun niet kon dreigden ze de ouderlingen te roepen.
Op dat moment zie je hun als boemannen en ga je je afzetten tegen alles wat met kerk ed te maken heeft.
Gelukkig was er een ouderling die mij op het rechte pad heeft gehouden- God wilde me dus niet kwijt- en ben ik bij de kerk gebleven.
Ik weet heus wel dat ouderlingen het niet makkel;ijk hebben en het druk hebben, mijn vader is het jaren geweest.
Maar helaas kosten problemen oplossen teveel tijd waardoor andere zaken te weinig aandacht kregen.
Ook nu, in mijn oude gemeente is dat het het geval.
Overspel en leugen regeert er , een ouderling sprak de woorden : het is hier Sodom en Gomorra.
En ik weet ook wel dat dit niet overal in de gkv aan de hand is maar dat het gebeurd is naar mijn mening te wijten aan teveel moeten, dogma s en traditie.
Daar probeer ik wel eens tegen te ageren om mensen een andere kijk op bepaalde zaken te geven, maar dat valt niet mee.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2005, 12:58:39 pm door Priscilla en Aquila »
RR

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 19, 2005, 11:04:36 pm »
Op de site van Jos Douma kwam ik een artikel tegen wat volgens mij een aardige toevoeging aan deze discussie is.

Wat is Gereformeerd?:

quote:

Wat is gereformeerd?
Op zoek naar de kern van de gereformeerde identiteit

Jos Douma

Het denken over de gereformeerde identiteit binnen de gereformeerd-vrijgemaakte kerken en organisaties stond in de afgelopen decennia in het teken van begrippen als doop, verbond en kerk. In veel discussie en notities valt op dat het zoeken naar een antwoord op de vraag wat gereformeerd is, gebeurt door verwijzing naar thema’s als: antithese, verbondsdenken, rechtvaardiging, heiliging, zondaar zijn, het Woord, genade, verlossing door Christus, Gods soevereiniteit enzovoort.

Vandaag de dag, in de context van een snel veranderend kerkelijk klimaat, blijkt het moeilijk te zijn om te midden van deze veelheid aan thema’s een duidelijk bijbels-theologisch centrum aan te wijzen dat ook als zodanig functioneert en beleefd wordt. Daarnaast kan worden geconstateerd dat het spreken vanuit genoemde begrippen en thema’s door vele gereformeerde christenen niet meer inspirerend wordt ervaren.

In dit artikel doe ik een poging om te komen tot een hernieuwde formulering van de gereformeerde identiteit. Zonder het waardevolle van wat er was te vergeten, is het toch nodig om de moed te hebben om een nieuwe inzet te maken. Ik doe dat door allereerst twee stappen te zetten. De eerste stap bestaat in deze vraag: als ‘gereformeerd’ in essentie niets anders betekent dan ‘christelijk’, wat is dat christelijke dan? De tweede stap bestaat in deze vraag: waardoor wordt dat christelijke zo gekleurd dat we, in onderscheid van bijvoorbeeld het reformatorische of het evangelische, kunnen spreken over ‘gereformeerd’? Oftewel: welke specifieke eigen accenten leggen christenen die staande in de gereformeerde traditie hun geloof beleven en vormgeven?

Christelijke identiteit: Christus alleen!

Voor de kern van christelijk geloven moeten we terug naar de bijbel. Gods Woord is de enige gezaghebbende bron voor ons geloof. Daarom neem ik mijn uitgangspunt in een belangrijke uitspraak van de apostel Paulus: ‘Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde’ (1 Korintiërs 2:2). Christus, de Zoon van God, is ons door onze hemelse Vader gegeven als onze enige Verlosser - door het kruis. Daarvan getuigt ook Petrus, vervuld van de heilige Geest: ‘Jezus is de steen die door u, de bouwlieden, vol verachting is weggeworpen, maar die nu de hoeksteen geworden is. Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt’ (Handelingen 4:11-12). In het christelijke geloof gaat het erom dat we alles wat we nodig hebben, zoeken in Hem die ons heil is: Jezus. Hij is de enige weg tot de Vader (Johannes 14:6), elke tong moet Hem belijden als Heer, tot eer van de Vader (Filippenzen 2:11) en alleen door geloof in Hem worden we uit genade behouden (Romeinen 3:24).

In de zestiende eeuw, de tijd van de Reformatie, zijn deze kostbare bijbelse werkelijkheden herontdekt door mannen als Calvijn en Luther. Toen zijn ook de zogenaamde vijf sola’s geformuleerd: Solus Christus (Christus alleen), Sola Scriptura (de Schrift alleen), Sola Gratia (door genade alleen), Sola Fide (door geloof alleen) en Soli Deo Gloria (alleen tot eer van God). Ik geloof dat we in de samenhang van deze vijf sola’s de kern van de identiteit van christelijk (en dus ook gereformeerd) geloven vinden.

soli Deo gloria

á

sola gratia sola scriptura
 sola fide

á

solus Christus

Solus Christus : in de Persoon en het werk van Jezus Christus, die in de Schrift naar ons toekomt, vinden we alles wat voor ons heil nodig is: vergeving, vernieuwing en eeuwig leven; vrede, vrijspraak, vreugde; rust, zekerheid en kracht.

Sola Scriptura: de bijbel is het geopenbaarde Woord van God. Daarin openbaart God ons alles wat we nodig hebben om behouden te worden. Voor heel ons leven zijn we aangewezen op de Heilige Schrift als norm voor ons geloven en handelen.

Sola Gratia: onze redding uit de zonde is voor de volle honderd procent het werk van God in Christus. We worden alleen uit genade behouden. En ook alleen door genade kunnen we groeien in een heilig leven tot eer van God.

Sola Fide: het geloof is de band die ons met Christus verbindt. Alleen door waar geloof in Hem worden we gered van de zonde. Dit geloof is niet onze verdienste, maar een gave van de Geest, waardoor we Christus met al zijn weldaden omhelzen en ons Hem toe-eigenen.

Soli Deo Gloria: heel ons leven mag gericht zijn op het eren en verheerlijken van de heilige en heerlijke God die we kennen als de Drie-enige: Vader, Zoon en heilige Geest.

In deze vijf sola’s wordt dus de kern van het christelijke geloof samengevat. Ook voor de gereforméérde identiteit is dit dus het eerste wat gezegd moet worden. Dat kan zo worden samengevat: in het doordenken, beleven en vormgeven van de gereformeerde identiteit gaat het er ten diepste om dat Jezus Christus centraal wordt gesteld, in de kracht van de Geest, tot eer van de Vader.

Gereformeerde identiteit: Christus alleen én Christus helemaal!

In de gereformeerde traditie worden vervolgens eigen geloofsaccenten gezet die de specifieke kleur bepalen van de gereformeerde manier van christelijk geloven. Ik wil daarvan hier een beeld oproepen, zonder overigens naar volledigheid te streven. Daarom noem ik een zestal kenmerken die ik als typerend zie voor christelijk geloven in de gereformeerde traditie. Het verborgen middelpunt van onderstaande overwegingen is te vinden in het reformatorische Totus Christus (Christus Helemaal) als een verdieping van het Solus Christus (Christus Alleen): het gaat in het kennen van Christus om de Christus die zich in de Schriften in zijn volheid openbaart.

1.        Het is typisch gereformeerd om God te eren vanwege zijn eeuwigdurende initiatief. Hij is altijd opnieuw de Eerste! Hiermee duiden we de werkelijkheid aan van Gods eeuwige verbond met de gelovigen en hun kinderen. Dit verbond spreekt van Gods eindeloze liefde en trouw, en is vol van zijn beloften. Al deze beloften (van vergeving, vernieuwing en eeuwig leven) zijn in Jezus Christus Ja en Amen. Hij is de Middelaar van het nieuwe verbond, waarvan de Geest de grootste Gave is.

2.        Het is typisch gereformeerd om God te kennen als de sprekende God. Hij heeft ons zijn Woord gegeven in de Heilige Schriften. Van dat Woord geloven wij dat het door de Geest van God is ingegeven. Het is dezelfde Geest die ons leert om dat Woord in onze levens te horen, te begrijpen en toe te passen en om zo ons leven vorm te geven als antwoord op het levende Woord van de Drie-enige God. Zo verheerlijkt de Geest Jezus Christus, die het diepste Woord van God is.

3.        Het is typisch gereformeerd om God te kennen als de God die zich een volk vergadert. In termen van het Nieuwe Testament gaat het dan over de gemeente die het lichaam van Christus is en een woning van God in de Geest. Geloven is een persoonlijke verbondenheid met God in Christus en door de Geest, een verbondenheid die voor alles beleden, beleefd en gevoed wil worden in de gemeenschap van de kerk van Jezus Christus.

4.        Het is typisch gereformeerd om de aardse werkelijkheid waarin we leven te zien als Gods werkelijkheid. Midden in het alledaagse, in zoveel opzichten gebroken bestaan, en staande in de samenleving, willen gereformeerde christenen vanuit een soldaire grondhouding gehoorzaam gehoor geven aan hun van God gegeven roeping in deze wereld. Want Jezus Christus is de Heer ook van deze wereld, de Koning van alle koningen.

5.        Het is typisch gereformeerd om de spanningen die er in de openbaring van God in de bijbel zijn uit te houden en ze niet op te lossen. Zo is er de spanning tussen enerzijds het kruis van Christus en anderzijds zijn opstanding. Het kruis staat voor de werkelijkheid van zonde en lijden, van zwakheid en geduld, terwijl de opstanding staat voor de werkelijkheid van nieuw leven en heelheid, van kracht en groei. Het gevaar bestaat om het een te benadrukken ten koste van het ander. Maar de weg die God ons in Christus wijst, is de weg van het in Hem laten staan van die spanningen. Het leven van een gereformeerd christen in het hier en nu wordt gekenmerkt door aanvechting én vreugde, door strijd én overwinning, door zwakheid én kracht, door gebrokenheid én verwachtingsvolle hoop.

6.        Het is typisch gereformeerd om het leven te beleven vanuit het besef dat Jezus Christus terugkomt op de wolken. We leven in de tijd tussen de uitstorting van de Geest van Christus en de Jongste Dag. Christus is in de hemel en werkt in alles toe naar het moment waarop Hij alles gaat herstellen en een nieuwe hemel en aarde schept.

Centrale vraag

Bij alle ontwikkelingen in de volle breedte van het gereformeerd-vrijgemaakte leven, is de centrale vraag die we ons moeten stellen: zijn we bereid en in staat om opnieuw te leren denken en handelen vanuit de kern van christelijk geloven, namelijk vanuit de verbondenheid met Jezus Christus alleen?

We hebben een aantal decennia achter de rug waarin we heel sterk hebben gedacht en gesproken vanuit de verbondenheid met de kerk, specifiek: de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Dat kon in de voorbije periode en het heeft door Gods genade in die periode ook zegenrijk gewerkt. Maar nu wordt steeds duidelijker dat in dat denken bepaalde accenten (in het bijzonder de nadruk op: kerk, verbond, doop) zozeer verzelfstandigd zijn dat ze - onbedoeld wellicht - een nieuw centrum zijn gaan vormen met een eigen stijl van denken en daaruit voortvloeiend handelen.

De belangrijkste geestelijke oefening waar we als kerken voor staan in de komende jaren is daarom: hoe leren we weer om in onze spiritualiteit en theologie, in onze praktische geloofsbeleving en in onze omgang met de bijbel altijd te beginnen (in ons denken en in ons beleven) vanuit Jezus Christus en de verbondenheid met Hem?
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2005, 11:06:11 pm door Mezzamorpheus »

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 20, 2005, 02:46:41 am »
Ik denk dat gereformeerden zich niet goed kunnen voorstellen dat Jezus niet gereformeerd was.
vriendelijke groet, klaas.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 20, 2005, 09:58:15 am »
:o  Wat zeg je me nou??
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 20, 2005, 10:19:36 am »
Dat zelfde geldt voor Evangelischen, Katholieken en Oosters-orthodoxen. ;)
...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 20, 2005, 11:01:24 am »

quote:

klaas f schreef op 20 juni 2005 om 02:46:
Ik denk dat gereformeerden zich niet goed kunnen voorstellen dat Jezus niet gereformeerd was.
Klopt, Jezus is de bruidegom. De gereformeerden (tenminste, hen die Hem waarlijk dienen...geldt trouwens ook voor andere Christenen) zijn de bruid.

overigens;
Modbreak:
1-liners helpen niet echt in de discussie. Graag onderbouwd reageren.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2005, 11:01:57 am door Zijnkind »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 20, 2005, 12:01:33 pm »
Wat mij wel een beetje opvalt zijn die zes punten.

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 juni 2005 om 23:04:

Wat is Gereformeerd?:
1. Het is typisch gereformeerd om God te eren vanwege zijn eeuwigdurende initiatief. Hij is altijd opnieuw de Eerste! Hiermee duiden we de werkelijkheid aan van Gods eeuwige verbond met de gelovigen en hun kinderen. Dit verbond spreekt van Gods eindeloze liefde en trouw, en is vol van zijn beloften. Al deze beloften (van vergeving, vernieuwing en eeuwig leven) zijn in Jezus Christus Ja en Amen. Hij is de Middelaar van het nieuwe verbond, waarvan de Geest de grootste Gave is.

Niet-gereformeerden eren God niet? En niet-gereformeerden geloven ook niet dat God met hun en hun kinderen is?

quote:

2. Het is typisch gereformeerd om God te kennen als de sprekende God. Hij heeft ons zijn Woord gegeven in de Heilige Schriften. Van dat Woord geloven wij dat het door de Geest van God is ingegeven. Het is dezelfde Geest die ons leert om dat Woord in onze levens te horen, te begrijpen en toe te passen en om zo ons leven vorm te geven als antwoord op het levende Woord van de Drie-enige God. Zo verheerlijkt de Geest Jezus Christus, die het diepste Woord van God is.

En bij niet-gereformeerden is God stil? Niet-gereformeerden hebben ook de Bijbel niet en kennen ook de Geest niet?

quote:

3. Het is typisch gereformeerd om God te kennen als de God die zich een volk vergadert. In termen van het Nieuwe Testament gaat het dan over de gemeente die het lichaam van Christus is en een woning van God in de Geest. Geloven is een persoonlijke verbondenheid met God in Christus en door de Geest, een verbondenheid die voor alles beleden, beleefd en gevoed wil worden in de gemeenschap van de kerk van Jezus Christus.

Waar onderscheiden gereformeerden zich hierin van niet-gereformeerden?

quote:

4. Het is typisch gereformeerd om de aardse werkelijkheid waarin we leven te zien als Gods werkelijkheid. Midden in het alledaagse, in zoveel opzichten gebroken bestaan, en staande in de samenleving, willen gereformeerde christenen vanuit een soldaire grondhouding gehoorzaam gehoor geven aan hun van God gegeven roeping in deze wereld. Want Jezus Christus is de Heer ook van deze wereld, de Koning van alle koningen.

quote:

5. Het is typisch gereformeerd om de spanningen die er in de openbaring van God in de bijbel zijn uit te houden en ze niet op te lossen. Zo is er de spanning tussen enerzijds het kruis van Christus en anderzijds zijn opstanding. Het kruis staat voor de werkelijkheid van zonde en lijden, van zwakheid en geduld, terwijl de opstanding staat voor de werkelijkheid van nieuw leven en heelheid, van kracht en groei. Het gevaar bestaat om het een te benadrukken ten koste van het ander. Maar de weg die God ons in Christus wijst, is de weg van het in Hem laten staan van die spanningen. Het leven van een gereformeerd christen in het hier en nu wordt gekenmerkt door aanvechting én vreugde, door strijd én overwinning, door zwakheid én kracht, door gebrokenheid én verwachtingsvolle hoop.

quote:

6. Het is typisch gereformeerd om het leven te beleven vanuit het besef dat Jezus Christus terugkomt op de wolken. We leven in de tijd tussen de uitstorting van de Geest van Christus en de Jongste Dag. Christus is in de hemel en werkt in alles toe naar het moment waarop Hij alles gaat herstellen en een nieuwe hemel en aarde schept.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje aanmatigend om dit soort punten 'typisch gereformeerd' te noemen. Alle andere kerkgenootschappen / richtingen zouden deze punten ook kunnen onderschrijven. Raar hoor :?

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 20, 2005, 12:16:54 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 juni 2005 om 12:01:
Niet-gereformeerden eren God niet? En niet-gereformeerden geloven ook niet dat God met hun en hun kinderen is?

quote:

En bij niet-gereformeerden is God stil? Niet-gereformeerden hebben ook de Bijbel niet en kennen ook de Geest niet?

Nu maak je volgens mij een redeneerfout. Je draait hier dingen om die Douma helemaal niet zo bedoelt. Hij schrijft alleen bepaalde kenmerken toe aan gereformeerden. Dat betekent niet dat niet-gereformeerden dat niet doen, maar hij plakt gewoon een etiketje erop.

quote:

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje aanmatigend om dit soort punten 'typisch gereformeerd' te noemen. Alle andere kerkgenootschappen / richtingen zouden deze punten ook kunnen onderschrijven. Raar hoor :?
Misschien een terechte conclusie, maar de nadruk die op die punten gelegd wordt, zijn typisch gereformeerde trekjes. Dat zegt dus inderdaad niets over andere kerkgenootschappen. Douma karakteriseert 'het gereformeerde' alleen door die dingen op te schrijven die daarvoor typerend zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2005, 12:17:17 pm door HaJee »
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 20, 2005, 12:35:47 pm »
Ja, maar waarom zijn die punten dan typisch gereformeerd? Wat is er zo gereformeerd aan als andere kerkgenootschappen dat ook vinden?

Als kenmerken typerend zijn voor gereformeerden, maar ook voor niet-gereformeerden, wat is het unieke 'gereformeerde' er dan aan?
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2005, 12:36:49 pm door Roodkapje »