Auteur Topic: zonder bidden beter af  (gelezen 2823 keer)

britt

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Gepost op: januari 15, 2005, 04:42:31 pm »
het laatste halfjaar heb ik nogal moeite met bidden.
ik heb veel nare meegemaakt in mijn omgeving en iedere keer als ik voor die vrienden bad, dan werd hun situatie nóg erger.
het kan gewoon geen toeval meer zijn want t gebeurt me echt iedere keer.
als ik dan weer een keer bid dan gaat gebeurt er binnen een no-time weer iets ergs  :?  
zonder bidden gaat t me dus beter af...

ik weet niet wat ik er mee aan moet...
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Zijnkind

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2005, 04:53:54 pm »
Mijn ervaringen zijn toch wel anders. Natuurlijk zal het omgaan met God de aandacht van satan en de zijnen trekken. En ja, er is ook nog eens ons eigen zondige leventje dat het eigelijk liefst alles zelf wil oplossen. Toch kan het gebed de problemen doorbreken.

Wel ben ik benieuwd hoe jij eigelijk bidt. Is het gebed bij jou alleen een soort verbanddoos bij noodgevallen? Of is het werkelijk een praten met de Vader? Kortom, kom je met alles wat je bezighoudt bij Hem? Ook de positieve dingen waarvoor je Hem dankt?
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2005, 04:54:40 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

rietje

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2005, 04:55:06 pm »
dat is een hele vervelende situatie, ik ben van mening blijf bidden!!
vraag waarom dat gebeurt, waarom de situaties steeds erger worden.

hou vol!! ik bidt met je mee!!
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Iemand

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2005, 04:57:03 pm »

quote:

britt schreef op 15 januari 2005 om 16:42:
het laatste halfjaar heb ik nogal moeite met bidden.
ik heb veel nare meegemaakt in mijn omgeving en iedere keer als ik voor die vrienden bad, dan werd hun situatie nóg erger.
het kan gewoon geen toeval meer zijn want t gebeurt me echt iedere keer.
als ik dan weer een keer bid dan gaat gebeurt er binnen een no-time weer iets ergs  :?  
zonder bidden gaat t me dus beter af...

ik weet niet wat ik er mee aan moet...
Dat s vervelend zeg. Het s ook geen toeval, satan heeft veel macht (gelukkig God veel meer) en probeert jou zo van God weg te trekken. Ik hoop dat je ondanks je negatieve ervaringen toch volhoudt te bidden. Ik zal in ieder geval voor je bidden.

CZ

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2005, 08:26:21 pm »
Soms lijkt het alsof bidden het ver-ergert, maar soms moeten we eerst door een dal heen om iets te leren of te veranderen: kan best zijn dat juist door de verhevigde crises die vrienden iets kunnen leren in een geestelijke worsteling. Hoeft natuurlijk niet, maar bidden is deelnemen aan de geestelijke strijd , heeft impact. Daarom heeft satan er een hekel aan dat mensen bidden en probeert hij dat op allerlei slinks manieren te frustreren, onder andere door ons leugens in gedachten aan te brengen.
Wanneer je weer veel last van negatieve gevoelens over bidden hebt, zeg dan deze tekst maar hardop : Het gebed van een rechtvaardige vermag veel. En verbied de leugengeesten om je dingen wijs te maken, stuur ze weg in Jezus naam.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2005, 09:21:31 pm »
In de bijbel is er ook een geschiedenis van Daniel waarbij hij tot God in gebed gaat. Drie weken duurt het tot er een engel hem een boodschap komt brengen. Hier lees je heel mooi dat er actie werd ondernomen vanaf het moment dat Daniel begon te bidden.
Echter toen kwam er tegenstand van de duivel (de vorst van... daar wordt mee bedoeld een duivelse macht die blijkbaar achter bepaalde landen op aarde staan, en daar onzichtbaar de touwtjes in handen hebben)
Er kwam toen hulp van de aartsengel Michael en uiteindelijk duurde het 21 dagen voordat de hulp op Daniel gebed, daadwerkelijk arriveerde.
Daarom staat er in het NT ook dat we aanhoudend moeten bidden en smeken.

Daniel 10
 12 En hij zeide tot mij: Vrees niet, Daniël, want van de eerste dag af, dat gij uw hart erop gezet hadt om inzicht te verkrijgen en om u voor uw God te verootmoedigen, zijn uw woorden gehoord, en ik ben gekomen op uw woorden. 13 Maar de vorst van het koninkrijk der Perzen stond eenentwintig dagen tegenover mij; doch zie, Michaël, een der voornaamste vorsten, kwam mij te hulp, zodat ik daar, bij de koningen der Perzen, de overhand behield; 14 en ik ben gekomen om u te verstaan te geven wat uw volk in het laatst der dagen overkomen zal; want wederom is het een gezicht aangaande de toekomst.

Ef 6,18
En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen;

1 Tess 5,17
bidt zonder ophouden,

Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om het zo te doen. Maar bidden is ook 'vertrouwen op God' en op zijn woord, waar Hij toch heel duidelijk dit aangeeft. Het wil dus ook zeggen dat er niet altijd direct antwoord komt. Vooral als je in een bepaalde situatie zit, kun je dan ontmoedigd raken, omdat er voor je gevoel niets gebeurd.
Maar wie weet wat er achter de schermen al wel bezig is.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2005, 09:29:33 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

britt

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2005, 07:31:11 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 15 januari 2005 om 16:53:
Wel ben ik benieuwd hoe jij eigelijk bidt. Is het gebed bij jou alleen een soort verbanddoos bij noodgevallen? Of is het werkelijk een praten met de Vader? Kortom, kom je met alles wat je bezighoudt bij Hem? Ook de positieve dingen waarvoor je Hem dankt?

als ik bid/dank is t nu alleen nog danken voor de goede dingen. ik dúrf gewoon niet meer te bidden voor mijn vrienden, etc. t wordt er toch steeds maar erger van. dat wil ik hun niet aan doen.
als ik niet voor hen bid gaat alles weer beter. das echt geen geintje. iedereen wil toch t beste voor zijn vrienden? daarom heb ik zoiets van: als t zonder mijn gebed beter met hen gaat waarom zou ik dan nog bidden?!
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2005, 07:40:51 pm »
Het valt me op dat je vanuit jezelf redeneert. Soms wil je het beste voor je vrienden en bid je ervoor, en dan heb je ook wel een idee hoe God dat dan wel niet zou moeten doen. God verhoort alle gebeden, maar wel op ZIJN manier... En, geloof me, Hij weet het heus het beste!
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2005, 08:00:06 pm »
Ik heb in mij leven ook veel mee gemaakt,mijn vader had nierproblemen en veel andere dingen en dat monde uit in overlijden.Misschien dat de Heer wou dat ik het zag,misschien had het nut(persoonlijk vindt ik dat je beter gezond kunt  blijven,maar dat hebben we niet in de hand,wel kunnen we ons zlf helpen en zo)

Ik vraag mij wel af waarom mij dat moest overkomen,maar zoals ik al schreef ,misschien was er reden voor om mij iets te laten inzien.
Goed Opgevoed Iemand

Zijnkind

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2005, 08:04:52 pm »
Hoi Britt,

Ik wilde je mailen maar helaas is je adres niet in je profiel opgegeven. dan maar hier:

Bedankt dat je open bent over je bidden.

quote:

Mar 11,24  Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen

Roodkapje geeft al aan dat het niet altijd zo gaat met verhoren zoals wij het graag zien. Toch is God goed voor ons bezig. Kost meestal tijd omdat in te zien. Achteraf vallen vervelende gebeurtenissen vaak in een bepaald perspectief. Vertrouw op God en zijn almacht.

Wat ik je wil vragen is of je het hier met die vrienden over gehad hebt? Het zou heel goed kunnen dat zij het anders ervaren. Dat wat jij als ellende ziet... voor hen geen probleem is. Of dat ze het kunnen plaatsen. Praten we hier eigelijk over gelovige vrienden? satan en zijn knechten proberen natuurlijk ook twijfel te zaaien. Bij jou en ook bij hen. Wees daar maar niet bang voor. satan maakt geen kans. Zeker niet als je bidt in je relatie met God. Maar dan moet je wel bidden zoals God ons via Jezus heeft gevraagd. Kijk maar eens naar de gebeden van Jezus in de bijbel zelf. Als Hij bijvoorbeeld bidt voor zijn volgelingen dan weet Hij dat hen verschrikkelijke dingen te wachten staat. Toch bidt hij ronduit voor hen.  En moet je eens lezen wat Hij vlak voor zijn eigen gruwelijk lijden en dood doet:

quote:

Luc 22,44  Hij werd overvallen door doodsangst, maar bleef bidden; zijn zweet viel in grote druppels als bloed op de grond.

Of als Mozes voor het volk bidt (keer op keer) stopt hij daar niet mee als het volk weer eens gestraft wordt of op de proef gesteld. Nee, hij brengt moeiten en dank bij God. Alles. Precies zoals je ook doet bij intieme mensencontacten.

En het niet melden bij God kan eigelijk niet eens. Hij weet al wat je wil zeggen nog voor de woorden zich in je gedachten kunnen vormen. Alleen wil hij wel dat je het naar hem toe brengt in gebed. Ik zou zeggen...laat je niet van de wijs brengen en doe het ook gewoon of vraag of anderen voor je willen bidden. Ik zal voor je bidden met vrienden incluis.

britt

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2005, 08:21:46 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 16 januari 2005 om 20:04:
Ik wilde je mailen maar helaas is je adres niet in je profiel opgegeven. dan maar hier:

oh sorry, maar je mag t gerust hier plaatsen hoor. misschien hebben anderen hier ook nog wel wat aan.

quote:

Zijnkind schreef op 16 januari 2005 om 20:04:
Wat ik je wil vragen is of je het hier met die vrienden over gehad hebt? Het zou heel goed kunnen dat zij het anders ervaren. Dat wat jij als ellende ziet... voor hen geen probleem is. Of dat ze het kunnen plaatsen. Praten we hier eigelijk over gelovige vrienden?

ik kan je verzekeren dat t hier om 'echte' problemen gaat! scheidingen, een verslaving, ouders die hun kind verwaarlozen, uitschelden, etc. nog meer relatieproblemen met ouders, werkloosheid.

ik vind t meer dan genoeg. voor hen vormen deze dingen ook echt problemen. ze proberen wel verder te gaan met hun leven maar ik hoor de verhalen en die zijn alles behalve vrolijk. ze hebben t er echt heel moeilijk mee. ze zijn ook allemaal gelovig.

over dit gedoe met bidden heb ik niet met mn vrienden gesproken. ik vind t moeilijk om over mijn bidden met vrienden/bekenden/familie te praten. ik schrijf t liever van me af op o.a. dit forum.

iedereen zegt wel heel makkelijk 'bid zonder ophouden' maar het is niet motiverend om te gaan bidden als je ziet wat voor uitwerking het heeft!

Zijnkind

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2005, 08:29:03 pm »
Tja, ik ben gescheiden. En ik ervaar het nog iedere keer als geweldige steun als ik hoor dat iemand voor mij bidt. Vertel ze het gerust. Laat eventueel je moeiten weg daarbij. Alleen al de aandacht doet meer positiefs dan jij waarschijnlijk denkt. Ik zie ook vaak dat mensen die naar mij toe komen om te helpen daar vreselijk veel drempels voor moeten overstappen terwijl ik iets heb van...zeg het maar gewoon. Als ik het niet wil dan hoor je het wel van me op vriendelijke toon. Ik geef toe dat je zoiets wel moet leren doen. Maar doe het gewoon. Net als bidden. Geloof me...het werkt.

britt

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2005, 08:55:50 pm »
tis voor mij ook een steun als mensen zeggen ik zal voor je bidden. ik ben er oprecht door ontroerd.

ik ben op dit moment heel erg in de war qua geloof, bijbel, God. ik snap niet waarom sommige dingen gebeuren of juist niet (de eeuwen oude clichés), ik kan sommige dingen uit de bijbel niet geloven en ja bidden is dan moeilijk. ik ben bijna 18, een leeftijd waar veel jongeren met vragen zitten, maar t gaat bij mij nu wel van kwaad tot erger merk ik.

eerst was t soms niet bidden. nu is vrijwel nooit meer bidden. eerst geloofde ik vrijwel alles wat er in de bijbel staat. nu krijg ik steeds meer vraagtekens en wantrouwen. een kerkdienst werkt bij mij eerder negatief dan positief. ik hoor dan dingen waar ik t niet mee eens ben. dingen die ik niet kán geloven.

kzal vanavond weer eens bidden... verder beloof ik niets.

Zijnkind

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2005, 09:37:00 pm »
Heel herkenbaar. Ik vermoedde al zoiets maar dacht dat je het liever niet hier zou willen plaatsen. Heel moedig ook om het wel te doen. Je hoeft mij ook niets te beloven trouwens. Bidden is de voornaamste activiteit in je relatie met God. Maar als je twijfelt aan Hem dan begrijp ik ook wel waarom het contact lastiger voor je is. Naar de oorzaak kan ik slechts gissen.
Zelf heb ik zo'n fase gehad toen ik uit huis ging en uit de vertrouwde omgeving en gemeente was. Dan moet jezelf aan de slag en dat valt niet mee. Zeker niet als er tegenslagen in het leven zijn. Ik kan er nog veel meer over zeggen maar voorlopig houdt ik het bij datgene wat ik eerder poste. Daarin heb ik al genoeg gezegd om je aan te moedigen toch vooral op God te blijven vertrouwen. Mail me gerust trouwens als je daar behoefte aan hebt. Ik zal met je meebidden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2005, 10:00:22 pm »
Bij God hoef je je niet mooier voor te doen dan je bent. Je mag dus gewoon zeggen dat je twijfelt en het moeilijkhebt met veel dingen.
Hij vindt het juist fijn als je eerlijk bent en niet de schijn ophoudt.
En het lijkt me beter om dit allemaal tegen Hem te zeggen, i.pv. helemaal niet meer te bidden. God zit niet op 'mooie gebeden' te wachten. Wel wil Hij dat we Hem vertellen wat er in ons hart is. En als dat twijfels en onzekerheid zijn, mag je dat zeggen.
En wat je zegt dat je vroeger alles geloofde, maar nu dat ineens niet meer kan, betekent dat je zelf hierover gaat nadenken. Dat is op zich niet verkeerd. Vraag God om je dingen duidelijk te maken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #15 Gepost op: januari 17, 2005, 11:01:24 am »
Britt, twijfel hoef je niet als iets negatiefs te zien. Twijfel is een teken dat je nadenkt over dingen. En nadenken over dingen is zoeken naar groei. Wat wel belangrijk is, is dat je een basis weet te vinden om vanuit die basis echt te kunnen groeien.

Dat je vraagtekens krijgt vanwege de voor jou zichtbare uitwerking van je gebeden is te begrijpen. Maar, daar waar al eerder iets gezegd is over de manier van bidden, is het denk ik belangrijker om stil te staan bij de verantwoordelijkheid van de ander in zijn/haar situatie. Hoe staat de ander ten opzichte van de problemen van hem/haar? Hoe helder heeft de ander of er weelicht iets vastzit in hem/haar waardoor er sneller negativiteit op zijn/haar pad komt?

Deze laatste vraag komt bij me op nav mijn eigen situatie. Ik heb gemerkt hoe het onbewust vasthouden van negatieve ervaringen uit het verleden nog uitwerking kunnen hebben in het heden. Om hier iets aan te doen, is het belangrijk om je bewust te worden van angsten en pijnen, hoe onbelangrijk ze soms misschien ook lijken. Misschien moet je hier eens met je vrienden over praten.

En eh, Britt, je bent nog jong, met nog een hele toekomst voor je. Laat deze je niet afpakken door vast te blijven zitten in twijfel. Ga op zoek naar die basis en groei dan verder vanuit een stuk gezonde twijfel.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #16 Gepost op: januari 17, 2005, 12:07:57 pm »
offtopic:He Britt...
Je schrijft over nare dingen die gebeuren als jij bidt. Echtscheidingen enzo. Ik zal je mijn verhaal er tegenover zetten, misschien kun je er wat mee.
Mijn ouders hadden een behoorlijk slecht huwelijk, en konden dat niet meer verbergen voor ons toen ik een jaar of 12 was (ik was de oudste). Ondanks mijn gebeden, en de gebeden van allerlei anderen, veranderde er weinig aan de situatie: totdat ik op kamers ging was het leven thuis -naar mijn beleving- een hel. Terwijl ik bad!
Ik heb een hele tijd gedacht dat mijn moeder het verkeerd heeft gedaan: ze had al moeten scheiden toen ik 13 was! Dat had ons een hoop narigheid bespaard, niet alleen voor mij, ook voor haar en mijn zusjes.
Nu is alles anders. Nu ben ik gelukkig, getrouwd, zelfstandig. Ik heb God terug gevonden na een crisis rond mijn 22e. Mijn ouders leven inmiddels gescheiden. Mijn moeder is ook gelukkiger dan ooit, mijn vader is dat niet.
Ik bid nog steeds regelmatig voor hen, voor hun huwelijk, voor hun geloof, terwijl er echt geen schot in de zaak zit. Toch weet (!) ik dat het allemaal goed komt, zelfs met mijn vader. Misschien is dat pas over 15 jaar ofzo, maar toch. En dat is dan waar ik al die tijd om gebeden heb.

Kortom: ondanks mijn gebeden een boel narigheid. Ondanks alle narigheid heb ik toch geluk gevonden, en gaat het met anderen ook beter. En ik heb vertrouwen in de toekomst gekregen, als antwoord op mijn gebed. Waarom het allemaal op deze manier moest? Dat weet ik niet. Maar God helpt me, ondanks alle tegenslagen. Alleen anders dan ik verwacht had toen ik 13 was.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

HenkG

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #17 Gepost op: januari 17, 2005, 01:43:57 pm »
Elle, wat een getuigenis!
Britt, hopelijk raak je door onze reacties bemoedigd om je relatie met God niet af te laten hangen van alleen maar goede dingen om je heen. Blijf in alles open staan voor God en bid dat de andere mensen in je omgeving ook open mogen staan voor Zijn werk. Dan kan God echt aan het werk!
JHWH = Ik ben

britt

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #18 Gepost op: januari 17, 2005, 06:42:01 pm »
henkG, mijn vrienden zijn gewoon gelovig hoor. dus ze staan open voor Zijn werk, maar als jij bijvoorbeeld verslaafd bent heb je t ontzettend moeilijk, ookal geloof je in God. dat is voor niet-verslaafden niet te omschrijven

HenkG

• Bekijk profiel
zonder bidden beter af
« Reactie #19 Gepost op: januari 17, 2005, 07:36:17 pm »
Weet wat t is om verslaafd te zijn. Weet ook dat dit een worsteling geeft in je geloof. En dat er maar 1 weg uit is, namelijk Jezus! Alleen door Hem, door Zijn Geest kunnen we werkelijk vrij komen van de negatieve banden van alcohol, drugs en dergelijke.

Verslaving ontstaat veelal vanuit een teleurstelling. Om die teleurstelling weg te drukken, wordt evt gegrepen naar hulpmiddelen. Deze brengen je uiteindelijk geen bevrijding, maar zorgen alleen maar voor tijdelijke verzachting. Uiteindelijk zal de confrontatie met je zelf aangegaan moeten worden om los te komen van de verslaving en van de teleurstelling. Dit kost veel tijd en energie, ja het kan je zelfs je relatie uiteindelijk kosten, ook nog nadat je de verslaving al geruime tijd hebt losgelaten.

Maar ik ben blij met de vertrouwensband die ik dwars door de verslaving en de teleurstellingen van toen en nu heb gehad met God, of eigenlijk de band die God met mij heeft gehad. Dat Hij mij steeds weer bij de hand gevat heeft en is blijven kloppen. Juist ook op die momenten dat ik teveel dreigde weer zelf mijn wegen te kiezen. Het is pijnlijk dat Hij daarvoor ook een relatiebreuk heeft gebruikt, maar het heeft mij wel weer compleet wakker geschud. Ik moest zo weer volledig open gezet worden voor Zijn werk. Want ik dacht nog steeds wel Zijn weg te gaan, maar bleek uiteindelijk toch weer een eigen weg ingeslagen te zijn. Dat is het moeilijke van pijnen en angsten uit het verleden. Die kunnen je bezig blijven houden, zonder dat je er altijd erg in hebt.

Nu ben ik wakker geschud en flink aan de slag om mezelf er weer bovenop te helpen. En ik mag me verzekerd weten van Gods nabijheid. Dit vraagt wel alertheid voor mijn reageren op dingen, want de valkuilen blijven er liggen. Maar ik ga de strijd aan in de naam van Jezus! Ik wil jou en je vrienden van harte bij God aanbevelen om hen ook te raken met die ontfermende liefde die Hij mij ook heeft betoond.
JHWH = Ik ben