Auteur Topic: Vragen over Genesis  (gelezen 5068 keer)

Esther999

• Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Gepost op: januari 12, 2005, 02:04:41 pm »
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over het boek Genesis; ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Zo niet, dan zou ik graag een tip willen voor een goed commentaar bij de bijbel; ik heb al in de boekhandel gekeken maar nog niet zoveel kunnen vinden. Misschien zijn deze vragen op dit forum al wel eerder aan de orde gekomen, dan volstaat een verwijzing naar de eerdere discussie natuurlijk.

1. Waarom spreekt God in 3:22 opeens in de "wij"vorm over zichzelf, terwijl Hij in andere gevallen juist in de 1e pers. ev. over zichzelf spreekt?

vgl:
2:18
"En de Here God zeide: het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past."

3:22
"En de Here God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad;"

Zie ook 11:7:

"Welaan, laat Ons neerdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan."

2. Wat wordt ermee bedoeld dat God de mens schiep naar zijn beeld? Betreft dit de fysieke verschijning en/of het wezen, het karakter van de mens? Ik ben geneigd op het laatste af te gaan, omdat God in 3:22 dus aangeeft dat de mens na het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad gelijk geworden is aan Hem; zouden 'menselijke'eigenschappen als jaloezie, woede, haat, lust, twijfel etc. God dan ook niet vreemd zijn?

3. Komen alle mensen voort uit Adam en Eva? In 4:17 staat:

"En Kain had gemeenschap met zijn vrouw"

Waar komt deze vrouw vandaan? Adam en Eva hadden immers geen dochters gekregen? Ook elders lijkt de tekst er op te wijzen dat er al andere mensen waren; zie 6:1-4:

"Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen 120 jaar zijn. De reuzen (?) waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun (kinderen) baarden, dit zijn de geweldigen uit de voortijd (?), mannen van naam."

Wat wordt er met deze tekst bedoeld?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2005, 02:09:32 pm »
Welke vertaling gebruik je? Vaak zorgt het naast elkaar lezen van meerdere vertalingen voor meer helderheid.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Macguinness

• Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2005, 03:01:00 pm »

quote:

Esther999 schreef op 12 januari 2005 om 14:04:
. Zo niet, dan zou ik graag een tip willen voor een goed commentaar bij de bijbel; ik heb al in de boekhandel gekeken maar nog niet zoveel kunnen vinden.
Misschien is dit iets voor jou ?
http://www.stapel.org/nl/b/9065390057.jpg
http://www.stapel.org/nl/b/9065390057.htm

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2005, 05:01:07 pm »
Mijn interpretatie van de Bijbel op deze vragen:

1. God is in Zichzelf niet alleen. Hier al laat Hij iets van de "Drieënheid" zien: God de Vader en God de Zoon (Jezus Christus) en God de Heilige Geest.

2. Naar zijn beeld: inderdaad niet direct als lichamelijke afbeelding, maar qua geestelijke capaciteiten lijkend op Hem ('bijna Goddelijk' staat er ergens). En ja: ik geloof dat God de eigenschappen die jij in negatieve zin noemt ook kent. Er zijn geen emoties/eigenschappen in de schepping die Hij niet Zelf ook kent. (En in Zijn almacht besluit Hij hoe Hij daar gebruik van maakt. Kennen en hebben is dus niet gelijk aan toepassen/gebruiken).

3. Kaïn is inderdaad 'getrouwd' met zijn zus. Adam heeft wel degelijk dochters gehad.
Eerst geborene: Kaïn, tweede Abel, en daarna weten we de volgorde niet... En dan Set, en dan weer volgende kinderen. Abel was immers al volwassen en vermoord voor Set verwekt werd.
De bijbel vertelt ons eenvoudig niet wat daartussen is gebeurd.
Altijd in voor verbeteringen!

Zijnkind

• Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2005, 07:20:24 pm »
Ik zou je deze aanraden:
http://www.goedhartboeken.nl/books_images/116.jpg

een goedkoop (€7,95) bijbelstudie boekje van Ds. Egbert Brink met de titel: Uitgesproken, vitaal geloven vandaag. isbn:90 5560 260 4
hoofdstuk 2 daarvan gaat over de 3-eenheid en hft 6 geeft veel info over het naar Gods beeld geschapen zijn. Ik ben er zelf ook mee bezig op bijbelstudie.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2005, 08:23:09 pm »
met betrekking tot punt 3 van DoubleUp: dat staat in Gen.5:4: "Na de geboorte van Set duurde Adams leven nog 800 jaar. Hij verwekte zonen en dochters. ". Je moet er wel rekening mee houden, dat niet alles in Genesis precies op volgorde verteld wordt. Heel vaak wordt er op 1 onderwerp ingezoomd, waardoor de vertelvolgorde raar lijkt voor ons.

Dat zie je bv. hier. Eerst wordt (indirect) vermeld dat Kain een vrouw heeft, terwijl later pas, in een soort nabeschouwing, wordt vermeld dat Adam zonen en dochters verwekte. Zie ook: http://www.christiananswers.net/dutch/q-aig/aig-c004-nl.html (N.b. volgens de joodse traditie (maar niet in de bijbel terug te vinden) had Adam iets van 33 zonen en 23 dochters.)

Iets dergelijks gebeurt ook in het scheppingsverhaal (de vermeende 2 scheppingsverhalen!). In genesis 1 en 2 wordt eerst verteld van de 7 scheppingsdagen en daarna van het paradijs en Adam die de dieren een naam geeft. Deze 2 verhalen worden vaak door critici tegenover elkaar gezet en als bewijs gebruikt dat de bijbel zichzelf tegen zou spreken. Er zijn gelukkig genoeg boeken/sites te vinden die laten zien dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn!

Op http://www.tektonics.org/jedp/creationtwo.html kwam ik bv. een heel verhelderend stuk hierover tegen. Hieronder kort wat van de conclusies over Gen.1 en 2:

Eerst wordt het globale plaatje - de 7 scheppingsdagen van Gen.1 - verteld en daarna wordt ingezoomd op het paradijs, wat als 'tuin' voor de eerste mens fungeert.

quote:

gen.2
 4 Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde, toen zij geschapen werden. Ten tijde, dat de HERE God aarde en hemel maakte, 5 – er was nog geen enkel veldgewas op de aarde, en er was nog geen enkel kruid des velds uitgesproten, want de HERE God had het niet op de aarde doen regenen, en er was geen mens om de aardbodem te bewerken; 6 maar een damp steeg op uit de aarde en bevochtigde de gehele aardbodem – 7 toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.

Vers 5 wordt vaak als argument gebruikt voor 2 (verschillende) scheppingsverhalen, omdat de volgorde hier andersom is dan in Gen.1. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, want het gaat in vers 5 om veldgewassen en kruiden! Landbouwprodukten dus. En het is niet zo gek dat er nog geen landbouwproducten waren, omdat er nog geen mensen waren! Er staat helemaal niet, dat er nog geen planten of bomen waren (wat een tegenstrijdigheid met Gen.1 zou zijn) maar alleen dat er nog geen landbouwproducten groeiden.

quote:

gen.2
18 En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past. 19 En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook bracht Hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou; en zoals de mens elk levend wezen noemen zou, zo zou het heten. 20 En de mens gaf namen aan al het vee, aan het gevogelte des hemels en aan al het gedierte des velds, maar voor zichzelf vond hij geen hulp, die bij hem paste.
Staat hier dat de mens er eerst was? Voor al de dieren? Het lijkt er wel op, maar je kan ook stellen dat hier nog even in herinnering wordt gebracht dat God al die dieren al gemaakt had (in een eerder stadium). Dat idee wordt ook ondersteund door het feit dat er 'vee' (vers 20) wordt genoemd, waarvan helemaal niet verteld is dat het geschapen is (in vers 19). Kennelijk gaat het dus niet om de volgorde waarin alles gebeurt.

Het vee staat ook nog eens in het midden: (vs. 19-20) 'gedierte des velds' .. 'gevogelte des hemels' .. 'al het vee' .. 'gevogelte des hemels' .. 'het gedierte des velds'. Het lijkt een bewuste compositie van de tekst en niet een toevallige opsomming van wat gebeurtenissen. De schepping van die dieren wordt hier alleen nog even vermeld, vanwege het 'literaire gehalte'.

Of je zou het ook zo kunnen bekijken: Al die dieren waren er al, verspreid over de hele wereld (vaak ver weg van het paradijs). Adam krijgt van God de taak om alle dieren een naam te geven. Moet hij dan maar wachten totdat die dieren vanuit de hele wereld toevallig een keertje langs komen vliegen of lopen? Nee, want God schept van al die dieren in het paradijs (waar ze misschien helemaal niet leven normaalgesproken) wat presentie-exemplaren om aan Adam te tonen zodat hij ze een naam kan geven!

Dit zijn zo maar een paar voorbeeldjes uit Genesis, waaraan je kan zien dat de tekst niet altijd direct helder is voor ons. Onze manier van teksten schrijven is nu eenmaal heel anders dan die van Mozes, of wie het ook heeft opgeschreven!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #6 Gepost op: januari 13, 2005, 12:16:35 am »

quote:

Hallo,

Ik heb een aantal vragen over het boek Genesis; ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Zo niet, dan zou ik graag een tip willen voor een goed commentaar bij de bijbel; ik heb al in de boekhandel gekeken maar nog niet zoveel kunnen vinden. Misschien zijn deze vragen op dit forum al wel eerder aan de orde gekomen, dan volstaat een verwijzing naar de eerdere discussie natuurlijk.

3. Komen alle mensen voort uit Adam en Eva? In 4:17 staat:

"En Kain had gemeenschap met zijn vrouw"

Waar komt deze vrouw vandaan? Adam en Eva hadden immers geen dochters gekregen? Ook elders lijkt de tekst er op te wijzen dat er al andere mensen waren; zie 6:1-4:
Lees eens Genesis 5 waar je ziet hoe oud de mensen in die tijd werden. Volgens mij is het niet vreemd om dan in het volgende hoofdstuk 6 de zinsnede te zien dat toen de mensen op de aarde zich begonnen te vermenigvuldigen.
Ik vond een soort schema'tje waar je kunt zien hoeveel tijd er verstreken is tussen Genesis 1 en Genesis 6 waar de zondvloed beschreven staat (na het gedeelte over de zonen Gods wat je aanhaalt). Tot de zondvloed is het: 1656 jaar na de schepping, na Adam.
In deze tijd kunnen de mensen zich toch aardig vermenigvuldigen dacht ik zo.

Chronologie van Adam tot Arpachsad (zoon van Sem), aangenomen dat er geen hiaten zijn in de geslachtsregisters in Genesis hoofdstuk 5 en 11.

Kolom 1 Naam van de Patriarch   
Kolom 2 Geboortjaar na Adam   
Kolom 3 Leeftijd bij geboorte volgende Patriarch   
Kolom 4 Stervensjaar na Adam

naam...................geb. na.............leeftijd bij..............sterfjaar
Patriarch...............Adam...............geb.volg.Patr.........na Adam

Adam.........................---..................130....................930
Seth..........................130.................105...................1042
Enos..........................235..................90....................1140
Kenan........................325..................70....................1235
Mahalaleel..................395..................65....................1290
Jered..........................460................162....................1422
Henoch.......................622..................65.....................987 (opgenomen)
Methuselah..................687................187....................1656
Lamech.......................874................182....................1651
Noach........................1056................502 (a)..............2006
Sem..........................1558................100 (a)..............2158
Arpachsad..................1658.................35....................2096

a) De vloed trad in in 1656 n.A.(toen Noach 600 was) en Genesis 11:10 vermeldt dat Sem 100 jaar oud was toen hij Arpachsad verwekte twee jaar na de vloed.

quote:

Gen 6: 1-4
"Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen 120 jaar zijn. De reuzen (?) waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun (kinderen) baarden, dit zijn de geweldigen uit de voortijd (?), mannen van naam."

Wat wordt er met deze tekst bedoeld?

Wat betreft de tekst die je aanhaalt:

-- De zonen Gods zie ik als engelen (zoals je dit ook ziet in Job waar 'de zonen Gods zich voor de Here stellen, en onder hen was ook de satan.'(Job 1 vers 6 en 2 vers 1)
Ook omdat er gesproken wordt over de dochters der mensen geeft aan dat met de zonen Gods geen gelovige mensen worden bedoeld.

Hierover wordt ook iets verteld in

quote:

2 Petr. 2: 4 en 5
4 Want indien God engelen, die gezondigd hadden, niet gespaard heeft, maar hen, door hen in de afgrond te werpen, aan krochten der duisternis heeft overgegeven om hen tot het oordeel te bewaren; 5 en de wereld van de voortijd niet gespaard heeft, maar Noach, de prediker der gerechtigheid, met zeven anderen bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld der goddelozen bracht;

Judas vers 6
 6 en dat Hij engelen, die aan hun oorsprong ontrouw werden en hun eigen woning verlieten, voor het oordeel van de grote dag met eeuwige banden onder donkerheid heeft bewaard gehouden;
7 zoals Sodom en Gomorra en de steden in hun nabijheid, die op gelijke wijze als genen haar hoererij hebben botgevierd en ander vlees achternagelopen zijn, daar liggen als voorbeeld, onder een straf van eeuwig vuur.

Deze engelen (zonen Gods uit Gen. 6) hebben gezondigd en deze gedeelten uit het NT laten hier iets meer over zien.
- De engelen waren hun oorsprong ontrouw, d.w.z. zij zijn niet de geestelijke (ongeslachtelijke) wezens, engelen gebleven, maar werden zichtbaar voor de mensen.
- Ze verlieten hun eigen woning want ze kwamen op aarde, namen een menselijke gedaante aan.

------en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen

In het OT zien we wel eens vaker dat engelen een mensengedaante aannemen, maar dan is het in opdracht van God, zoals bij Abraham en bij Lot en in het NT bij Perus.
Waar het hier om gaat is dat ze dit uit eigen beweging uit de hemel in mensengedaante op aarde zijn gekomen.

De zonde van deze engelen was gelijk de zonde bij Sodom en Gomorra.
En hiervan staat in Judas vers 7 dat netzo hebben gehoereerd en ander vlees achternagelopen zijn.
De mannen in Sodom wilden namelijk met de engelen die in mensengedaante bij Lot kwamen, sexuele handelingen verrichten. Gemeenschap met 'niet dezelfde wezens' als zij zelf waren. Mede om deze dingen is Sodom ook geoordeeld.
En engelen die ander vlees achternagaan, wil dus zeggen dat 'engelen in mensengedaante' gemeenschap hebben met mensen.

------zijn dagen zullen 120 jaren zijn: Dit zou kunnen duiden op het moment dat God besloot de aarde te verdelgen door de zondvloed, toen heeft Noach nog 120 jaar aan de ark gebouwd. Deze tijd hebben deze mensen allemaal nog gekregen om zich te bekeren van hun zonden. Helaas hebben ze dit niet gedaan.

-----En hierdoor werden de reuzen geboren, mannen van naam...... Ja, want komt er voort uit zo'n verbintenis van engelen en mensen, reuzen. God vindt het nu de tijd om het oordeel uit te voeren.
- Deze engelen zijn in de Tartharus geworpen.
Zie 2 Petr.2: 4
Want indien God engelen, die gezondigd hadden,niet gespaard heeft, maar hen, door hen in de afgrond te werpen, aan krochten der duisternis heeft overgegeven om hen tot het oordeel te bewaren

-----De voortijd wil zeggen: uit de tijd van voor de zondvloed.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2005, 12:19:26 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #7 Gepost op: januari 13, 2005, 02:39:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 januari 2005 om 00:16:

Chronologie van Adam tot Arpachsad (zoon van Sem), aangenomen dat er geen hiaten zijn in de geslachtsregisters in Genesis hoofdstuk 5 en 11.

Kolom 1 Naam van de Patriarch   
Kolom 2 Geboortjaar na Adam   
Kolom 3 Leeftijd bij geboorte volgende Patriarch   
Kolom 4 Stervensjaar na Adam

naam...................geb. na.............leeftijd bij..............sterfjaar
Patriarch...............Adam...............geb.volg.Patr.........na Adam

Adam.........................---..................130....................930
Seth..........................130.................105...................1042
Enos..........................235..................90....................1140
Kenan........................325..................70....................1235
Mahalaleel..................395..................65....................1290
Jered..........................460................162....................1422
Henoch.......................622..................65.....................987 (opgenomen)
Methuselah..................687................187....................1656
Lamech.......................874................182....................1651
Noach........................1056................502 (a)..............2006
Sem..........................1558................100 (a)..............2158
Arpachsad..................1658.................35....................2096

a) De vloed trad in in 1656 n.A.(toen Noach 600 was) en Genesis 11:10 vermeldt dat Sem 100 jaar oud was toen hij Arpachsad verwekte twee jaar na de vloed.

Om dit in een schema te vergelijken (kijkt altijd net wat makkelijker vind ik):

http://pijnacker-nootdorp.gkv.nl
Dan klikken: documenten, scroll naar beneden, naar 'De zondvloed', en klik op het plaatje.
Dan zie je enkele overzichten zoals hierboven, waaronder grafiekjes...
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2005, 05:22:25 pm door Priscilla en Aquila »
Altijd in voor verbeteringen!

Theofielus

• Daniël 2:44
    • Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #8 Gepost op: januari 13, 2005, 05:12:05 pm »
Waar haalde Kain zijn vrouw vandaan?
Het is heel intressant om Flavius Josephus er eens op na te slaan.
http://www.earlychristian...m/text/josephus/ant-1.htm
in hfdstk 2 kun je lezen dat hij met zijn vrouw vluchte naar het land Nod.
Flavius schrijft ook dat er al dochters waren.

De vraag waarom er in Gen. 3:22 over "wij" gesproken wordt, kun je beantwoordt zien als je Spreuken 8 vanaf 22 leest.
m.vr.chr.gr.

Tim

• Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #9 Gepost op: januari 13, 2005, 05:38:24 pm »
Een andere visie op het geslachtsregister van Genesis 11:

Dit geslachtsregister vertelt ons een verhaal als we naar de betekenis van de namen kijken. Het gaat dan om de namen van de eerste tien geslachten, van Adam tot Noach. Omdat na Noach de zondvloed komt, hebben we het dan eigenlijk over één wereld. De namen nog even op een rijtje met daarachter de vertaling of betekenis van de (Hebreeuwse) naam:

Adam  :                  mens

Seth     :                 geplaatst

Enos      :               sterveling

Kenan     :              verdriet

Mahalal-el :            geprezen God

Jered         :            zal neerdalen

Henoch        :         onderwijzing

Methusalach  :       met zijn dood wordt gezonden

Lamech          :       smaken

Noach              :     rust / troost

Wanneer je dit in het Hebreeuws naast elkaar zet, vormt het een zin, de vertelling van het evangelie in een notendop:
Mens is geplaatst als sterveling in verdriet. Geprezen God zal zijn onderwijzing doen neerdalen. Door zijn dood zullen wij rust en vertroosting smaken."

Het komt van de "Tora pagina's"  http://home.wanadoo.nl/tora/800x600/index.html
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2005, 05:39:09 pm door Tim »
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #10 Gepost op: februari 12, 2005, 11:30:06 am »

quote:

Hallo,

Ik heb een aantal vragen over het boek Genesis; ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Zo niet, dan zou ik graag een tip willen voor een goed commentaar bij de bijbel; ik heb al in de boekhandel gekeken maar nog niet zoveel kunnen vinden. ...

Ik weet wel een paar goede commentaren:

Studiebijbel OT, Genesis-Exodus, Uitg.: CvB, Veenendaal.
De prediking van het Oude Testament, Genesis (I en II), dr. A. van Selms, uitg. Callenbach Nijkerk.
Commentaar op het Oude Testament, Genesis (I, II en III), W.H. Gispen, uitg. Kok Kampen.

Die eerste titel is volop te verkrijgen.
De tweede niet meer zo. Ik heb de indruk dat die onlangs uit de handel zijn gegaan. 2de hands is er wel aan te komen als je het zo treft.
De derde zie ik ook op weinig plaatsen te koop staan.

Vooral het tweede en derde commentaar legt zo ongeveer ieder woord in de Hebreeuwse grondtekst uit.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #11 Gepost op: februari 17, 2005, 02:21:29 pm »

quote:

Theofielus schreef op 13 januari 2005 om 17:12:
Waar haalde Kain zijn vrouw vandaan?
Het is heel intressant om Flavius Josephus er eens op na te slaan.
http://www.earlychristian...m/text/josephus/ant-1.htm
in hfdstk 2 kun je lezen dat hij met zijn vrouw vluchte naar het land Nod.
Flavius schrijft ook dat er al dochters waren.

De vraag waarom er in Gen. 3:22 over "wij" gesproken wordt, kun je beantwoordt zien als je Spreuken 8 vanaf 22 leest.
m.vr.chr.gr.
Kaïn greep zijn zus.....
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Chaveriem

• Bekijk profiel
Vragen over Genesis
« Reactie #12 Gepost op: februari 17, 2005, 02:24:02 pm »

quote:

Hallo,

1. Waarom spreekt God in 3:22 opeens in de "wij"vorm over zichzelf, terwijl Hij in andere gevallen juist in de 1e pers. ev. over zichzelf spreekt?

Wellicht een probleem in de vertaling versus het Nederlands.
In het hebreeuws wordt als G'd een meervouds voor gebruikt, tenzij het het aanspreken betreft dan wordt Adonai gebruikt (van het Aramees Adonis)
mea culpa mea culpa mea maxima culpa