quote:
op 16 Oct 2003 21:19:43 schreef Alfredt:
Ze voegen niks toe, ze interpreteren op een bepaalde manier.
Tja, zo kun je natuurlijk elke dwaalleer goedpraten

Ik zeg niet dat het gelijk zo'n dwaalleer is, maar m.i. voegen ze wel toe en trekken er van af. Zoals overigens bijna elke kerk doet.
Maar ik ken wel kerken die véél meer interpretaties toelaten (bijv. kinderdoop + belijdenis erkent, maar ook volwassendoop hanteert).
Anyway: in mijn interpretatie voegen ze toe en trekken ze er van af. Je spreekt nl. altijd vanuit jouw interpretatie, anders is art. 29 gewoonweg een leeg statement.
quote:
De hele heilsinterpretatie is anders. Ik kan me voorstellen dat kerken, die hechten aan een goede leer binnen de kerk, niet snel zulke wezenlijke andere interpretaties zullen aanvaarden. Daarmee beweren ze niet dat je geen of een slecht christen bent..... dat is een totaal ander punt, en staat ook helemaal niet ter discussie.
Maar ik zou als voorstander van kinderdoop bij een evangelische kerk, die ook gewoon waar kan zijn, ook te vergeefs vragen om mijn pasgeboren kindje te laten dopen. En uiteindelijk zullen we allen uiteindelijk in de hemel God loven en prijzen

Dat is nu juist het punt. De kerk is het lichaam
van Christus. De kerk is niet het instituut van de synode. De kerk is niet van de dominee. De kerk is niet van de kerkenraad. De kerk is van Christus.
Daarom vind ik het de plicht van elke kerk om ieder Christen als lid te accepteren, tenzij hij/zij zulke grove misstappen maakt dat uitzetten / tuchtigen noodzakelijk is; en dat dus alleen als Jezus het er zélf ook mee eens zou zijn (we mogen nl. alleen oordelen op Gods gezag).
Dat er ook nog andere kerken zijn is nog geen reden om mensen buiten te sluiten, vind ik. Natuurlijk is het lastig om mensen met verschillende heils/verbondsperspectieven in een kerk te hebben, maar laat dat nu juist maar eens de uitdaging zijn!
Net als het oude liedje van Elly en Rikkert: "de hand kan niet zeggen tegen de voet: ik heb jou niet nodig".
quote:
Waarom wil je eigenlijk vrijgemaakt worden als je zo'n andere kijk op de interpretatie van de bijbel hebt? Hoe staat je vriendin/vrouw hier tegenover (qua interpretatie bedoel ik)?
Ik wil lid worden omdat we in een stad gaan wonen waar zij reeds lid is van de GKV, en ik daar graag in mee wil gaan draaien. Ik hou van gemeenteopbouw in traditionele kerken, en zou daar ook graag in mee willen werken.
Voor mijn vriendin is het allemaal bij tijd en wijlen wel erg lastig, vooral haar standpunt bepalen is moeilijk. Aan de ene kant is ze het wel met me eens, aan de andere kant wil ze ook haar kerk niet "verraden". Daarbij komt dat ze gewoonweg niet zoveel kennis over de materie van de doop heeft om daar een diepzinnige keuze over te kunnen maken.
Anyway, we hebben gelukkig een jonge dominee die heel aardig en cooperatief is (ik heb nog afgelopen woensdag een biertje zitten drinken in een kroeg met hem en ondertussen nog gediscussieerd over de doop!). Dus ik heb wel goede hoop.