Auteur Topic: Vraag over ongelovige vriend/vriendin  (gelezen 1426 keer)

bas85

• Bekijk profiel
Vraag over ongelovige vriend/vriendin
« Gepost op: januari 13, 2005, 06:03:42 pm »
Hoi ik ben een ongelovige jongen van 19 jaar heb sins kort een vriendin die wel gelovig is. Hierdoor heb ik nogal wat vragen en ben ik vanalles aan het uitzoeken over god etc,
via de site mijngeliefgeloofdniet.nl kwam ik dit stukje tegen:

quote:

1Co 7:14 (NBV) Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.

Hier snap ik niet veel van en op de site zelf staat ook geen duidelijke uitleg.
Ik weet niet als ik hier op een goed forum zit om dit te vragen, mijn excuus als dat niet zo is.
Maar kan iemand mij dit uitleggen ?
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2005, 06:03:59 pm door bas85 »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 13, 2005, 07:18:22 pm »
Je moet dit vers wel in het verband lezen waarover Paulus het in die verzen heeft.

quote:

1 Kor: 7
12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd. 15 Maar als de ongelovige partij wil scheiden, moet dat maar gebeuren; in dat geval is de broeder of zuster niet gebonden. Bedenk echter dat u (7:15-16) Bedenk echter dat u [...] u kunt uw vrouw toch redden? – Ook mogelijk is de vertaling: ‘Bedenk dat u door God geroepen bent om in vrede te leven. Hoe zou u kunnen weten dat u uw man kunt redden? En hoe weet u dat u uw vrouw kunt redden?’door God geroepen bent om in vrede te leven. 16 Wie weet, u zou uw man toch kunnen redden? En wie weet, u kunt uw vrouw toch redden?

Het gaat hier dus over het kwaad van echtscheiding. Men moet bij elkaar blijven ook als de partner opeens van zijn geloof valt. God vindt de samenleving van man en vrouw in het huwelijk zo heilig dat dit niet kapot mag gaan. Een ongelovige die niet weg wil doet daarmee (onbewust?) toch Gods wil en mag daarom niet weggestuurd worden.
Ik vermoed dat P&A hier wel meer over kunnen vertellen :).

Oh, ik denk dat dit een prima forum is voor je vragen. Zoek ook maar eens in de oudere topics. Er zijn wel vaker vragen gesteld aangaande relaties waarvan 1 gelovig en 1 ongelovig was. En anders stel je ze toch gewoon?
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2005, 07:23:43 pm door Priscilla en Aquila »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2005, 10:15:16 pm »
Hoi Bas85,

Wat goed van je dat je je wil verdiepen in het geloof dat je vriendin heeft en dat je moeite doet dingen over God en de Bijbel te weten te komen.

Ik wil wel proberen wat over die bijbeltekst te zeggen. Alleen is het wel moeilijk misschien om dat op een voor jou begrijpelijke manier te doen. Als je helemaal onbekend bent met de Bijbel is het lastiger om bepaalde termen en gedachten uit de bijbel te begrijpen, dan voor ons die al helemaal vertrouwd zijn met deze dingen.
Ook is het wel moeilijk om dit goed uit te leggen aan mensen die hier verder niet vertrouwd mee zijn en er misschien helemaal niets van weten. Ik krijg namelijk niet - zoals in een gewoon gesprek wel het geval is - direct een reactie als ik iets zeg op een manier of met bepaalde termen die jij niet kan volgen.
Maar kom maar met je commentaar achteraf. :) Graag zelfs.

Wat zegt de bijbel over de mensen

Verder zeg ik misschien iets over ongelovigen wat jij vreemd vindt overkomen omdat ik probeer te praten vanuit hoe de bijbel laat zien wat God denkt en verlangt van mensen.
Zo geeft God in de Bijbel aan dat wij als mensen vanuit onszelf niet kunnen voldoen aan Gods 'eisen', Zijn standaard van wat Hij goed vindt. Hij is namelijk heilig; d.w.z. volledig gescheiden van de zonden.

Wij als mensen zijn wel goed geschapen in het begin (Adam en Eva) maar doordat Eva zondigde en Adam daarin meeging, zijn wij als mensen allemaal 'zondig' geworden.
En wordt dat aan elk mens weer doorgegeven.
Daardoor konden we niet meer in Gods nabijheid zijn.

God wil contact met ons

En als je de geschiedenis leest van het Paradijs in Genesis, dan is het  opvallend dat God Zich met de mensen die Hij heeft geschapen, rechtstreeks bemoeid. Hij wil juist wel contact met de mensen. Hij kwam elke avond in het Paradijs 'even langs' en wandelde in de hof. Hij sprak met Adam en Eva.

Dus dat was het probleem waar God Zelf een oplossing voor zocht.
- Hij is heilig, maar wil toch contact met de mensen. Maar die weg is afgesneden door de zondval.
- Hij is ook 'rechtvaardig' en daarom kon Hij niet doen alsof het met die zonde niet zo erg was. Je zou zeggen dat dit dan niet op te lossen is.
- God wil namelijk contact met de mensen omdat Hij ook 'liefde' is. En God heeft niet alleen liefde, maar Hij IS het. Daarom wil Hij mensen bij Zich hebben.

Gods oplossing is dat Hijzelf in Zijn schepping kwam

Het bijzondere van het christelijke geloof is dat God Zelf een oplossing bedacht om die kloof tussen Hemzelf en de mensen te overbruggen.
Laat ik het voorlopig even zo kort zeggen: God heeft Zijn Zoon naar de aarde laten gaan om te zorgen dat deze kloof overbrugt kon worden. En Hij wil graag dat ieder mens deze weg aanvaardt als de oplossing om weer bij God te kunnen komen.

God is liefde: Hij gaf zijn Zoon voor ieder die gelooft.
God is rechtvaardig: De Here Jezus gaf Zichzelf in de dood - dat was de straf die Adam en Eva al opgelegd hadden gekregen bij de zondeval.
God is heilig: Omdat de Here Jezus deze straf heeft gedragen - voor ieder die dat gelooft, kan ieder die dat gelooft weer met God in contact komen, en Hem zelfs Vader noemen.
Dus ieder mens is waardvol in Gods oog en het maakt niet uit hoe zondig of slecht je bent. Er is voor ons mensen wel verschil tussen mensen die erge zonden hebben begaan,(moordenaars bv) of gewone nette mensen die af en toe iets verkeerd doen. We zijn mensen toch, dus we zij natuurlijk niet volmaakt...

Gods oplossing aanpakken

Om bij God te kunnen zijn, moet je volledig zonder zonde zijn. Dus maakt het wat dat betreft niet uit of je een erge zondaar bent of een klein beetje.
Het gaat erom dat de kern van onszelf sinds de zondeval in staat is tot zonde.

Je zult zeggen dat christenen, gelovigen, toch ook niet zondeloos zijn geworden na hun bekering. En dat klopt. :)
De kern van het geloof in de Here Jezus is juist dat wij niet in staat zijn goed te doen.
De Here Jezus is wel zonder zonde en als je in Hem gelooft, dat Hij voor jou gestorven is (de straf op de zonde), dan geeft Hij jou ook een nieuw leven.

God wil je veranderen door de Heilige Geest

Dit leven ontvang je door de Heilige Geest die ook wel de Geest van Christus wordt genoemd.
Hierdoor krijgen we leven van Godzelf in ons en dit nieuwe leven kan niet zondigen, want dit leven is uit God.
Dit noemen we ook wel 'opnieuw geboren worden', en niet lichamelijk weer in de moederschoot gaan en geboren worden, maar geestelijk. Hierover kun je lezen in Johannes 3.

Wat kan ik er persoonlijk van zeggen? Dat je niet alleen bij God kan komen en een nieuw leven hebt ontvangen als je gelooft, maar het houdt ook in dat je echte vrede in je hart hebt gekregen.
En dan niet in de zin van het leven is nu altijd mooi en ik ben altijd blij, maar je weet dat je foute dingen die je nog steeds doet mag vertellen aan de Heer. Dan vergeeft Hij je.
Hier op aarde zullen we namelijk niet de perfecte staat bereiken omdat de zonde volgens de bijbel, in ons lichaam woont. En hier op aarde hebben we nog dit lichaam waar zondige daden weer uit voort kunnen komen, maar we hebben ook een nieuw leven ontvangen

Dat nieuwe leven in je, kun je ook omschrijven als Jezus woont in mijn hart. Hierdoor is het zo dat Hij Zichzelf aan jou bekend maakt en in je is. Dat is geweldig als je doorkrijgt dat Christendom niet is: Ik moet veel voor God doen, dat is zo bij andere religies - en dan zijn ze nog niet eens zeker van de hemel, dat moet je maar afwachten of God er genoegen mee neemt.
Maar het is: 'Ik erken dat ik niets kan bijdragen, maar dat een Ander in mij het wel kan'.
Zodat het niet meer van jouw eigen prestaties afhangt of God jou misschien aanvaardt, nee, het is een zeker weten dat als je gelooft dat de Here Jezus alles heeft gedaan om God tevreden te stellen, dat het niet van ONS afhangt.

Wij moeten Hem vertrouwen dat Hij het heeft 'volbracht' zoals Jezus op het kruis zei.
Alles is wat God betreft nu in orde als wij het aanvaarden dat Jezus het in orde heeft gemaakt door de de zonde weg te doen op het kruis

En met de Here Jezus kun je een persoonlijke relatie hebben. Je praat dan met Hem en Hij wil je antwoorden door de Heilige Geest in je hart die je door de bijbel te lezen ook dingen duidelijk kan maken.
In het leven leren we steeds meer over God en wie de Here Jezus is, hoe de Heilige Geest in je wil wonen en je wil veranderen. Door het lezen van de bijbel en door gebed kan God tot je hart spreken en je steeds meer duidelijk maken dat het de moeite waard is om ons zelf aan de Heer te geven. (Misschien weer zo'n onbegrijpelijke uitdrukking)
Maar ik bedoel hiermee dat je de Here Jezus vraagt om in jou (door de Heilige Geest) steeds meer dat nieuwe leven te laten groeien.
Dan wordt je veranderd, want de vrucht= het resultaat van het leven van de Heilige Geest in een gelovige is:

Galaten 5
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst.

En dan kun je rust hebben, je hoeft niet meer bang en onzeker te zijn als je fouten maakt. Het eeuwige leven heb je nu al ontvangen. Lichamelijk gezien nog niet, we zullen nog lichamelijk sterven, maar geestelijk gezien zijn we al 'levend gemaakt, opgestaan en hebben eeuwig leven uit God ontvangen. De rest zal nog volgen.
Hierdoor kunnen we later bij God de Vader zijn. En dat moet wel geweldig zijn, Hij is Liefde en gaf voor ons Zijn eigen Zoon. Dit is iets wat we niet echt kunnen begrijpen.
Maar het is wel heel mooi en veel beter dan waar we vanuit onszelf uit zouden zijn gekomen.

Waarom zo'n hele uitleg

Ik heb weer eens een lang verhaal geschreven. Maar ik heb een beetje het gevoel dat je iets moet weten van het christendom,  waar het om gaat, als ik je die tekst uit wil leggen. (Voor zover ik dat kan :) )
Dus ik post dit toch maar. Je mag het ook gewoon lezen en dan verder kijk je maar of je er wat mee kan. Ik heb geen idee of je dit hele verhaal van mij kan volgen.

De tekst waar je naar vroeg gaat namelijk in de oorspronkelijke betekenis over het huwelijk, en dan wel een vrouw die tot geloof is gekomen, denkt misschien: Wat moet ik met mijn ongelovige man? Het is namelijk toch wel moeilijk als je in het huwelijk de belangrijkste dingen in het leven niet kan delen, niet gemeenschappelijk hebt. Daarom is het heel goed dat je je hierin wilt verdiepen.
Hoe staat je vriendin er trouwens tegenover dat jullie hier verschillend in zijn? Als ik het mag vragen? Dat is ook wel belangrijk om wat van te weten als ik een antwoord wil geven wat aansluit op jullie situatie,

Ik wilde toch ook eerst duidelijk maken, dat God een ongelovige niet een onbelangrijke factor vindt. Nee, Hij houdt van ieder mens en heeft voor ieder mens Zijn Zoon naar de aarde gestuurd.
Ook voor jou als ongelovige. Je bent Hem zeer veel waard, netzo veel als een gelovige.
En met jou is Hij nog meer begaan, omdat je nog niet weet van de boodschap dat Hij voor ieder naar deze aarde is gekomen. En misschien heb je er geen idee van dat je verlossing van je zonden nodig hebt, zoals ieder mens.
In ieder geval schreef je dat je je er nu in gaat verdiepen wat het geloof inhoudt.

Je mag wel reageren als je wilt :) , ik zal nog wat proberen te zeggen over die tekst.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2005, 10:56:07 pm »

quote:

bas85 schreef op 13 januari 2005 om 18:03:
Hoi ik ben een ongelovige jongen van 19 jaar heb sins kort een vriendin die wel gelovig is. Hierdoor heb ik nogal wat vragen en ben ik vanalles aan het uitzoeken over god etc,
via de site mijngeliefgeloofdniet.nl kwam ik dit stukje tegen:

[...]

Hier snap ik niet veel van en op de site zelf staat ook geen duidelijke uitleg.

Eerst heb ik de betreffende tekst ook even opgezocht in twee andere vertalingen zodat je er misschien weer even anders tegenaan kijkt.
Persoonlijk vind ik wat jij uit de Nieuwe Bijbelvertaling aangaf, dat deze vertaling minder exact / goed geformuleerd wat de tekst betekent. De NBV heeft het namelijk over:

1 Kor. 7 NBV
14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens.

Zelfs lees ik dan dat in deze tekst in de NBV staat dat je als ongelovige man God toebehoort, dus ook gelovig bent voor God, of: gered (echt zo'n term waarvan ik niet weet of je begrijpt wat daarmee wordt bedoeld - vraag dat anders na :) ), omdat je vrouw gelovig is. Dan zou het niet meer nodig zijn dat jij zelf nog tot geloof komt; het is in orde omdat jouw vrouw gelooft.
Zo lees ik de NBV-vertaling.

De 'Nieuwe vertaling" uit 1951 van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) formuleert het zo:

1 Kor. 7 NBG
14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

En dit zegt de Groot Nieuws bijbel (in 'gemakkelijker Nederlands')

1 Kor. 17 GNB
14 Want de ongelovige man is door de band met zijn vrouw geheiligd en de ongelovige vrouw is door de band met haar gelovige man geheiligd. Als dit niet zo was, zou u niet met uw kinderen mogen omgaan; maar in werkelijkheid zijn ze geheiligd.

Misschien wordt het met deze twee vertalingen ernaast al iets duidelijker.
M.i. gaat het erom dat als een vrouw tot geloof is gekomen en een ongelovige man heeft, niet hoeft te gaan scheiden. Zij heeft doordat ze gelovig is, in die zin ervoor gezorgd dat haar man ook onder de invloedssfeer van het evangelie is gekomen.
Zelf ben ik de NBG gewend en vind de term geheiligd in zijn vrouw beter aangeven wat het inhoudt.

Geheiligd betekent ‘apart gezet’.
Gelovigen hebben hier op aarde toch een andere positie voor God omdat Christus in hen woont, dan ongelovigen. Gelovigen zijn wat de ‘geestelijke dingen betreft’ apart gezet van de wereld waar men niet met God rekening houdt – om wat voor reden dan ook, omdat men er niets van weet, of omdat men het niet wil weten.
Onder gelovigen in het ‘christelijke gezin’ bijvoorbeeld heersen de normen van de bijbel. Er wordt gelezen uit de bijbel, er wordt gebeden. Gelovigen hebben contact met God ook in de kerkdienst horen Zijn Woord.
In de gelovigen is nieuw leven van God zelf aanwezig; hierdoor kunnen gelovigen contact hebben met God en is ook de ‘ongelovige man’ onder deze invloedssfeer. Al gaat hij misschien niet mee naar de kerk, omdat zijn vrouw wel gelovig is, ziet God hem als ook staande ‘op het terrein van het Koninkrijk van God’. In dat Koninkrijk zijn de ‘regels’ van God waar we rekening mee houden en van waaruit we leven.

In het koninkrijk van God hebben gezinnen een plek. En wel christelijke gezinnen zijn in dat koninkrijk – al weten we niet eens of al de kinderen al wel gelovigen zijn.
De kinderen zijn geheiligd (apart gezet) in de ouders. Doordat de ouders gelovig zijn. Hierdoor staan ze ook op deze aparte plek waar ze Gods woord horen en onder de invloedssfeer van Christus staan.
Mocht 1 van de ouders ongelovig zijn, dan is die man of vrouw, geheiligd in zijn of haar ongelovige man of vrouw.

Dit ‘geheiligd zijn’, heeft niet de betekenis van ‘dus ook gelovig geworden’. Wel fijn als dat natuurlijk nog gebeurde :) doordat de ongelovige ‘man’ het Woord van God hoort en  ziet aan de gelovigen om hem heen, dat zij dat leven vanuit God ook laten zien. Dus laten zien hoe geweldig de Here Jezus is, want Hij is degene die in ons werkt.

quote:

Maar kan iemand mij dit uitleggen ?
Ik heb het geprobeerd. Vraag gerust als je iets niet snapt. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan