Een kennis van mij, pas bekeerd, heeft uit een eerder huwelijk 2 kinderen. Die wonen dus nog bij ma. Om ze te zien (er is geloof ik een 2-wekelijkse regeling) moet hij ze ophalen (100? km verderop) en na het weekend weer brengen.
2 Jaar geleden gaf de dochter (10 jr) aan dat ze ook wel eens bij pappa wilde wonen. Alles geregeld: vorig jaar januari kwam ze bij paps en zijn nieuwe vrouw in (daar woonde ook een kind van haar en een baby van hen beiden). Nieuwe school enz. Ging matig: vooral het contact met stiefmoeder verliep aanvankelijk stroefjes (logisch). Bezoekregeling werd dus omgedraaid: dochter ging 2wekelijks een weekend naar mama toe, het andere kind kwam het andere weekend bij pa.
Tot het december werd: toen belde de echte mamma op met de mededeling dat dochterlief na de kerstvakantie niet meer terug kwam. Het bleek dus dat de mama (en ook de schoonoma) het kind erg mistten en haar hadden overgehaald om weer terug bij mama te komen wonen. Alles was al geregeld, school incluis etc, dus heeft het kind toch zeker een maand een dubbelrol gespeeld in het gezin van papa.
Papa vond het natuurlijk erg cru, was boos, maar niet op dochter. Heeft dat ook wel tegen dochter gezegd. Hij heeft erbij gezegd dat ze altijd welkom was om er weer te wonen, maar niet voordat ze haar basisschool had afgemaakt.
Een tante van mij is gescheiden toen haar oudste dochter ca 5 jaar was. De 2 kinderen werden aan pa toegewezen. Pa was altijd erg negatief over ma. De kinderen vonden het er steeds minder fijn. Toen de oudste 12 jaar was, is ze dan ook bij ma gaan wonen, ondanks dat haar 2 jaar jongere zusje dan alleen met haar pa was. Die is inmiddels ook bij ma gaan wonen, ze zien hun pa nog maar weinig. Met name de oudste heeft het er erg moeilijk mee (gehad).