Auteur Topic: Je naam = deel van je identiteit?  (gelezen 3352 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Je naam = deel van je identiteit?
« Gepost op: januari 17, 2005, 11:12:27 pm »
In hoeverre is je naam een deel van je identiteit? Beïnvloedt je naam je identiteit?
Ik kwam op deze vraag n.a.v. een nicknamenwisseling op het #gkv-kanaal. Ik had m'n nick toen van E-line veranderd in A-line, zie ik er gelijk een andere persoonlijkheid achter die niet bij mij past... herkenbaar?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2005, 11:14:12 pm »
Ik voel me nou niet echt als een klein blond meisje met een rood kapje en een rieten mandje dat door Het Sprookjesbos huppelt :+

Op andere fora heb ik ook een andere nick, en daarbij voel ik me net zo goed mezelf als bij mijn eigen naam.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2005, 11:15:37 pm »
mijn nick is serieus van aard en dat past idd wel bij mij.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2005, 11:20:33 pm »
En 'Een rups is ook niet alles' dan?

Ik vind mijn nick ook wel bij me passen. :)
Maar het is ook vertrouwd-zijn met een nick.. Als je 'm wijzigt raak je daar na een tijdje ook aan gewend.
Ik vraag me alleen wel af of ik Roodkapje IRL ook 'Roodkapje' zal noemen. :+
[Prediker 7:29]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2005, 11:22:52 pm »
NOU! :(

en waarom dan wel niet? :( :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2005, 11:23:52 pm »
E-Line doelt volgens mij meer op je echte naam dan op je nick.
Interessante vraag waar ik het antwoord nog niet op heb en waar ik es even over ga nadenken. :)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2005, 11:24:28 pm »
Ik heet, Alfred, Tempelman, Ballie, Wyborowa......

als ik begrijp dat je mij bedoelt en het niet beledigend of lelijk of zoiets is zal het mij verder worst zijn. Dus nee wat mij betreft niet.
Pinkeltjefan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2005, 11:25:09 pm »
Inderdaad, de nick was meer de aanleiding... Al kan het wel aardig zijn als indicatie hoe het met je real naam werkt...

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2005, 11:25:41 pm »
ik voel me nou niet echt een farao, of juist wel.... ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2005, 11:26:49 pm »
Om eerlijk te zijn heb ik wel allerlei namen uitgeprobeerd op Kabalarians.com toen we Myrthe's namen kozen. ;)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2005, 11:31:29 pm »

quote:

Marloes schreef op 17 januari 2005 om 23:20:
En 'Een rups is ook niet alles' dan?

Alleen de aard is serieus. Dat wil nog niet zeggen dat alles serieus is. Ik liep al tijden met de kreet "you can change" te posten. Om de verandering van rups naar vlinder, maar ook een link naar mijn persoonlijke levenservaringen. Nu ik ging moderatoren (ook wel eens serieus naar het schijnt) wilde ik even wat luchtigers. Mezelf enigzins inschattend zal dat wel niet lang duren.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2005, 11:32:08 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 17, 2005, 11:34:06 pm »
tsja, what's in a name?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2005, 11:46:16 pm »
Ik heb als kind m'n roepnaam veranderd in de eerste van m'n doopnamen. Nu voel ik me absoluut niet meer verbonden met die eerste roepnaam. Het hele woordbeeld staat me niet echt aan, en ik voel me niet meteen aangesproken als iemand mij met die naam aanspreekt...

Wellicht is het ook aardig om te kijken wat er gebeurt met vrouwen als die net getrouwd zijn en hun nieuwe achternaam noemen bij het opnemen van de telefoon... Is dat erg wennen? (ik heb daar geen ervaring mee)

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2005, 11:55:06 pm »
Ik heet overal Appelmoes??

Spontaan bedacht (koste 2 seconden ofzo) met het oog op een beetje humor en vaagheid. Klopt wel een beetje met me...
Je moet de groenten van Joost hebben!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2005, 11:56:06 pm »
Mijn nick is ontstaan door mijn achternaam. Die is verbasterd naar Does en de meeste mensen noemen me dan ook zo. Zelfs in Rotterdam hebben ze het overal aangenomen en word ik haast niet meer bij mijn echte naam genoemd.
Live vanuit de luie stoel

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 18, 2005, 12:54:05 am »
Die nieuwe achternaam vond ik wel meevallen E-line. Je moet in het begin even opletten. Maar ik gebruik mijn meisjesnaam ook nog vaak, voor officiele dingen blijft die belangrijker. En ik sta nog met alleen mijn meisjesnaam in mijn paspoort en rijbewijs, dus voor postpakketten ed waarvoor ik me moet identificeren gebruik ik of mijn meisjesnaam of beide namen.

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 18, 2005, 04:01:43 am »
En ik ben gewoon Rianne ... Hier in Canada heb ik er al heel wat vormen van gehoord: Ryanne, Ryanna, Ryan, Rianna, enz enz. T klinkt allemaal weer anders.
En in Nederland.. ach.. daar heb  ik thuis ook wel heel wat namen gehad. Na een poosje raak je eraan gewend. Maar ik ben wel makkelijk, reageer ook wel op 'he!' enzo..  d:)b
Ik gebruik op forums (fora?) maar gewoon mijn voornaam. Dat is namelijk hoe ik heet.. Ik heb er ook nooit moeite voor gedaan om iets anders te verzinnen. Luiheid misschien?  :Z

By the way: mooie benen Marloes !  :w   ;)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 04:11:48 am door Rianne »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 18, 2005, 08:44:39 am »
Je nick bedenk je zelf. Je eigen naam heb je van je ouders gekregen. Dus daar kan je dan niets aan doen.
De zussen van mijn man, hebben hun namen veranderd (vanwege dat ze vernoemd zijn en dat was aardig ouderwets) en ze hebben zichzelf een andere roepnaam gegeven.

Ik heb een keer een stagaire gehad die bij mij thuis kwam van een bepaalde opleiding. Ze heettte Batje (ook vernoemd naar haar oma die bij hun aan de overkant woondde, dus ook niet zo te veranderen) en ze fietste altijd samen met een vriendin die heette Peetje. Als mensen haar vroegen: hoe heet je en je vriendin dan? Durfde ze bijna geen antwoord te geven. Je zadelt kinderen dan wel ergens mee op zeg. Ik zou dan een andere roepnaam kiezen. Die hoeven niet officieel te zijn. Je kunt zo zeggen: Ik wil zo en zo genoemd worden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 18, 2005, 09:09:50 am »
Mijn ouders wilden ook niet vernoemen (anders had ik vast Gerritje, Aaltje of Jantina geheten). De naam die ik nu heb vind ik verder prima: beetje nietszeggend, maar iig niet te lief/soft. Ik had het erg gevonden als ik Yvonne, Frederique, Jasmijn ofzo had geheten.

Ik heb idd een poos ruzie met mijn eigen naam gehad. Vond toen dat er aan mijn naam teveel vooroordelen kleefde. ('Ooowww... zit je bij die in de klas...'.) Heb toen dus als nick een tijdlang 'ikke' geheten: niet mijzelf, en toch ook wel. En een 'ikke' is een zeur, soms wat egocentrisch, maar vooral klein, lief, blond, naief enzo. En daar herkende ik mij toen wel in :+. (Let op: krijgen we nu de reacties: 'Ooowww... ben jij die ikke....)

Verder heb ik iig wel vooroordelen bij namen. Iemand met de naam 'Hans' vind ik op voorhand vaak snel leuk (integer, beetje wijsgerig, niet de vlotste, maar wel aangenaam gezelschap), en iemand met de naam 'Eduard' kan nooit wat zijn. 'Heleen' spreekt van klasse, stijl (ik zou dus zo ook wel hebben willen heten), en Mariska is een boerenmeid (op zich niets mis mee).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 18, 2005, 09:34:41 am »
Bedoel je de echte naam? Daar heb ik Sartre en Merleau Ponty mooie dingen over zien schrijven.
Of bedoel je de Nickname? Persoonlijk vond ik 'Zuignap' een lullige nickname- dat was mijn criterium: lulligheid. Maar om het een vleugje weldenkendheid mee te geven, heb ik er 'Suighnap' van gemaakt. Wat mij betreft heeft de naam geen verdere associaties met m'n individu.  :)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 18, 2005, 09:35:45 am »
Ik heet gewoon Arend. Net als mijn vader (in de doopnaam,), opa (roepnaam), overgrootvader (doopnaam), betovergrootvader (roepnaam) enz. enz. enz.  *zucht*
en dan hebben ze ook nog allemaal dezelfde doopnamen, alleen omgedraaid. Als je Arend heet, is je doopnaam Arend Jan, en als je alleen in je doopnaam Arend heet, dan heet je Jan Arend. Dus Ik: AJ, mijn pa: JA, opa: AJ, etc etc.
(en als je dacht dat ik daarmee dan doorga: njet.)
...

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2005, 09:37:12 am »
'k Vind Ellemieke ook wel een passende naam voor je. :P

Ik ben wel vernoemd, in mijn 1e naam, niet roepnaam. Myrthe is in haar 2e en 3e naam vernoemd. Ik ben eigenlijk wel blij dat mijn ouders mij met een modernere variant hebben vernoemd. :*)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 09:39:04 am door Marloes »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 18, 2005, 01:32:55 pm »

quote:

arend schreef op 18 januari 2005 om 09:35:
Ik heet gewoon Arend. Net als mijn vader (in de doopnaam,), opa (roepnaam), overgrootvader (doopnaam), betovergrootvader (roepnaam) enz. enz. enz.  *zucht*
en dan hebben ze ook nog allemaal dezelfde doopnamen, alleen omgedraaid. Als je Arend heet, is je doopnaam Arend Jan, en als je alleen in je doopnaam Arend heet, dan heet je Jan Arend. Dus Ik: AJ, mijn pa: JA, opa: AJ, etc etc.
(en als je dacht dat ik daarmee dan doorga: njet.)

aaah tradities doorbreken is zo jammer ;)
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 18, 2005, 01:48:20 pm »
JA. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 18, 2005, 04:44:16 pm »
Over het algemeen denk ik dat mensen vaak wel de juiste naam van hun ouders krijgen, ik bedoel: dat hun naam bij hun karakter past, maar hoe dat komt weet ik niet.
Met nicknamen is het net zoiets, over het algemeen denk je er niet lang over na maar doe je maar wat.

Mijn echte naam heeft te maken met wapens als je kijkt naar de germaanse betekenis.
Of dat bij mij past... Tja, dat moeten andere mensen maar bekijken. :)
Maar wat dat betreft sluit mijn nicknaam daar wel bij aan.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 04:45:15 pm door porcupine »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 18, 2005, 05:14:17 pm »

quote:

porcupine schreef op 18 januari 2005 om 16:44:
Over het algemeen denk ik dat mensen vaak wel de juiste naam van hun ouders krijgen, ik bedoel: dat hun naam bij hun karakter past, maar hoe dat komt weet ik niet.
Met nicknamen is het net zoiets,...
Nou bedankt!  :(

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 18, 2005, 05:18:36 pm »
Vertel eens Suighnap, hoe kom jij aan je nick?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 18, 2005, 05:24:19 pm »
Dat heeft hij een paar posts hierboven al gedaan... (dacht ik)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 18, 2005, 05:24:56 pm »

quote:

porcupine schreef op 18 januari 2005 om 16:44:
(...)
Ik denk...
... dat klanken je hersenen vormen. Dus de klanken in je naam vormen je karakter, middels de hergroepering van neuronale synapsen.

(nou de wetenschappelijke onderbouwing nog)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 18, 2005, 05:34:31 pm »
Wat zijn neuronale synapsen?  :?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 18, 2005, 05:35:23 pm »
Is dit wetenschappelijk genoeg? :+

quote:

Description of Your First Name of: Elle

The following brief summary describes only a few qualities of your first name. There are many additional factors (legal name, nicknames, family surname, combined names, previous names, business signature, and, very importantly, your inner potential or birthpath as determined from your date of birth) that create and mold your entire personality - and your entire life.

Although the name Elle creates the urge to be original and self-reliant, we emphasize that it limits self-expression and friendly congeniality with a moody disposition. This name, when combined with the last name, can frustrate happiness, contentment, and success, as well as cause health weaknesses heart, lungs, bronchial area, and tension or accidents to the head.

Your first name of Elle has given you a studious nature, and the ability to concentrate on whatever you are doing. You could excel in mathematics or in positions where persistence, independence, and individuality are required. In personal associations, a lack of finesse in verbal expression often creates misunderstandings with others, especially with those close to you, because you find it difficult and embarrassing to express depth of feeling when situations arise requiring diplomacy, understanding, and affection.
http://www.kabalarians.com/
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 05:36:39 pm door Marloes »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 18, 2005, 05:37:04 pm »

quote:

stekkertjes in je hoofd B)

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 18, 2005, 05:39:03 pm »

quote:

mirt schreef op 18 januari 2005 om 17:18:
Vertel eens Suighnap, hoe kom jij aan je nick?

quote:

Suighnap schreef op 18 januari 2005 om 09:34:
...Persoonlijk vond ik 'Zuignap' een lullige nickname- dat was mijn criterium: lulligheid. Maar om het toch een vleugje weldenkendheid mee te geven, heb ik er 'Suighnap' van gemaakt. Wat mij betreft heeft de naam geen verdere associaties met m'n individu.  :)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 05:40:30 pm door Suighnap »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 18, 2005, 05:40:15 pm »

quote:

Marloes schreef op 18 januari 2005 om 17:35:
Is dit wetenschappelijk genoeg? :+

<....> iets over 'Description of Your First Name of: Elle' </...>
Dat lijkt er niet op! Maar ja, dat krijg je als je het met een hoofdletter spelt.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 18, 2005, 05:44:55 pm »
O sorry Suighnap, ik heb vandaag niet zo goed opgelet. Je komt ook niet uit België, heb ik nog wel eens gedacht, in verband met de gh?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 18, 2005, 06:32:00 pm »
In Israël spreken ze vast ook wel met de zachte 'g' denk ik... :+

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 18, 2005, 08:12:01 pm »
O ja Roodkapje, dat is waar ook. Ik ga nu even offtopic en even iets uit het buitenland vertellen (het is niet zo dat ik heel vaak in het buitenland geweest ben hoor, maar ik heb er gewoon wel interessante dingen meegemaakt). Ik at een keer bij een soedanese familie in Egypte, waarvan de man een jonge dominee was. Hij vroeg mij of ik voor het eten wilde bidden en dan in het Nederlands, want.... hij vond het zo op het hebreeuws lijken! Vast ook wel door de g onder andere..

Nou ja, dan zal ik omdat ik misbruik heb gemaakt van dit topic ook maar even wat ontopic schrijven.
Toen mijn zusje geboren werd en mij (ik was toen 9) haar naam werd verteld, vond ik dit eerst vreselijk omdat er een meisje, die ik niet zo kon uitstaan, bij mij in de klas zat die dezelfde naam had. Gelukkig bleef de associatie met dat kind niet zo sterk als die avond.

Ergens vind ik het trouwens best mooi om een paar dagen te wachten met een naam geven om te kijken wat goed lijkt te passen bij het kind. Ik heb zo iets; het kind zelf is belangrijker dan de naam. En je vult al zoveel in voor mijn gevoel als je een naam voor een kind hebt voordat het kind er zelf al is. Maar wij hebben het toch ook maar gewoon naar Nederlandse gewoonte gedaan.

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 19, 2005, 02:05:08 am »
Mijn nick klopt wel, ik kan heel 'stekelig' en 'geprikkeld' reageren. Ik ben soms een beetje een spuit-elf ;( Helaas... :/