quote:
Mezzamorpheus schreef op 24 januari 2005 om 15:42:Daarbij ga je er vanuit dat het brengen van 'niet-verdiepend' nieuws iets is wat buiten je levensbeschouwing om gaat en naar mijn bescheiden mening is dat niet zo. Waarom hebben Trouw, NRC, Volkskrant en Telegraaf wel bestaansrecht en een christelijke krant als het ND niet?

Ten eerste denk ik dat je bestaansgrond best mag afmeten naar aantallen abonnees. Zolang 't ND zichzelf weet te bedruipen, zit het dus wel goed, en gun ik ze het beste.
Natuurlijk is het onmogelijk om 'ongekleurd' nieuws te brengen, geven alleen al de selectie en de toonzetting een bepaald waarde-oordeel mee. Vanuit die optiek is christelijke journalistiek de moeite waard.
Aan de andere kant vraag ik mij af wat het ND (naast de verdiepende onderdelen) daadwerkelijk toevoegt. Een groot deel van het nieuws komt rechtstreeks uit de ANP-fax. Verder denk ik dat de keuzes die het ND maakt (bij berichtgeving over 'gewoon' nieuws dus) niet zozeer verschillen met bijvoorbeeld de Trouw.
Zeker nu meer mensen hun nieuws via veel meer kanalen binnenkrijgen (TV, internet, metro en spits) zou je je als krant moeten afvragen wat je eigenlijk bezielt om daaraan mee te doen. Juist de reflectie op het nieuws levert veel meer toegevoegde waarde. Daar is het ND dan ook vanouds sterk in, en daar zouden ze van mij meer aandacht op mogen richten. Meer opinie, meer reflectie, meer achtergronden, meer ZoZ, meer clou. Minder buitenlands/binnenlands/economisch/sport/etc nieuws.
Dan kun je terug naar een weekblad denk ik, waarbij mensen voor hun 'gewone' nieuws afhankelijk worden van andere kanalen. Wel denk ik dat je een veel grotere groep kunt bereiken.