quote: op 28 Feb 2003 11:13:14 schreef ramH:
De geest is -als die beïnvloed is door de Heilige Geest- gewillig om het goede te doen: te doen wat God wil zien. 'Het vlees' (ons lichaam met haar zonden en onreine gedachten) doet echter liever wat goed is voor hemzelf, dan te kijken naar een hoger doel: Christus. Dat zie je ook al terug in de zondeval en zo gaat het nu nog: Eva kiest er zelf voor om van de vrucht te eten omdat ze denkt dat dat beter voor haar is, terwijl ze wel wist, maar niet doorhad, dat het veel beter is om naar God te luisteren. Mensen kiezen uit zichzelf voor zichzelf: hun eigen vlees, en niet voor God.
Ik zou liever bij Jezus zijn dan dat ik hier op aarde nog moet rondlopen, ja. Ik weet dat het bij Hem zo verschrikkelijk geweldig moet zijn dat ik daar heel erg naar uitkijk. Ik zou er dan ook alles voor over hebben om Hem werkelijk te kunnen ontmoeten. Zelfmoord zal ik er echter niet voor plegen, omdat ik tegelijk ook weet dat iedereen hier op aarde een taak heeft. 
Zou je -bij het reageren op iemand- willen proberen om de quotes zoveel mogelijk in tact te laten? Dat reageert een stuk gemakkelijker. 
eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe het mechanisme van quoteren in zijn werk gaat als je zoals ik tussendoor kommentaar geeft (dus nu niet, nu doe ik dat aan het eind).
Zoals jullie de zondeval beschrijven, begrijp ik dat niet. De mens had nog geen kennis van goed en kwaad, want had nog niet van de boom der kennis van goed en kwaad gegeten. Derhalve kun je hem niet volledig aanrekenen, dat hij een gebod van Jehovah overtreedt, wat kennelijk gezien wordt als het kwaad.
Eerst na dat eten (en verteren vermoedelijk), kreeg de mens pas kennis van goed en kwaad oftewel gingen hem de ogen open. In andere topics schreef ik daar ook al over, maar niemand heeft zich nog aangesproken gevoeld om dat vanuit reformatorisch standpunt uit te leggen of beantwoorden.
Er wordt ook gezegd:
26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons
beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over
de vissen der zee en over het gevogelte des
hemels en over het vee en over de gehele aarde en
over al het kruipend gedierte, dat op de aarde
kruipt.
27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods
beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij
hen.
Als we naar Gods beeld geschapen zijn, hoort daar ook kennis van goed en van kwaad bij, want God kent die ook. Daarbij noemde ik al eerder, God zelf is niet of mannelijk of vrouwelijk, maar eerder beide.
en
9 Ook deed de Here God allerlei geboomte uit de
aardbodem opschieten, begeerlijk om te zien en
goed om van te eten; en de boom des levens in
het midden van de hof, benevens de boom der
kennis van goed en kwaad.
God schept deze dus zelf als keuzemogelijkheid voor de mens
en
16 En de Here God legde de mens het gebod op: Van
alle bomen in de hof moogt gij vrij eten,
17 Maar van de boom der kennis van goed en kwaad,
daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij
daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.
De mens krijgt dus de keus, om kennis van goed en kwaad te verkrijgen, maar dan wordt hij ook sterfelijk en de mens maakt toch deze keus.
en
1 De slang nu was het listigste van alle dieren des
velds, die de Here God gemaakt had;
ook de slang (Lucifer-duivel) is dus al eerder door God geschapen en hoewel God weet hoe listig dit wezen is, laat Hij hem toch toe om de mens te verleiden, Hij heeft kenelijk vertrouwen in de mens, in Zijn scheppingsprodukt, dat het uiteindelijk goed zal komen...
en zij zeide
tot de vrouw: God heeft zeker wel gezegd: Gij zult
niet eten van enige boom in de hof?
2 Toen zeide de vrouw tot de slang: Van de vrucht
van het geboomte in de hof mogen wij eten,
3 Maar van de vrucht van de boom, die in het mid-den
van de hof staat, heeft God gezegd: Gij zult
daarvan niet eten noch die aanraken; anders zult
gij sterven.
4 De slang echter zeide tot de vrouw: Gij zult geens-zins
sterven,
5 Maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet,
uw ogen geopend zullen worden, en gij als God
zult zijn, kennende goed en kwaad.
Dus zoals al eerder gezegd, past dat in het scheppingsplan om de mens ook als ""onzer een"" kennis van goed en kwaad deelachtig te laten worden, maar nu als vrije keus van de mens
G e n e s i s 3
6 En de vrouw zag, dat de boom goed was om van
te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja,
dat de boom begeerlijk was om daardoor verstan-dig
te worden, en zij nam van zijn vrucht en at, en
zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at.
7 Toen werden hun beider ogen geopend, en zij
bemerkten, dat zij naakt waren; zij hechtten vijge-bladeren
aaneen en maakten zich schorten.
Dus uiteindelijk gebeurd wat in aanvang gezegd is:
Laat Ons mensen maken naar ons
beeld, als onze gelijkenis, er ontstaat een mens met kennis van goed en kwaad
en Christus zelf zegt later:
34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw
wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden? (Joh.10:34)
en
Psalm.82:6 6 Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden, ja, allen zonen
des Allerhoogsten;
dus in mijn ogen is er een scheppingsplan van God, waar Deze ook rekening houdt met tegenmachten zoals Lucifer, opdat de mens worde, wat er met hem bedoeld is en dan is de schepping ook nog niet ten einde, maar gaat nog steeds verder, waarbij er steeds meer verantwoordelijkheid in handen van de mensen zelf gelegd wordt en waarbij als het dreigt te stagneren Christus als Gods Zoon zelf naar de aarde komt om de mensheid te helpen (indien ze dat willen aannemen, want de vrije mens heeft die keus).
Dus m.i. was de zondeval nodig om te gaan gelijken op Gods beeld.