Auteur Topic: Petitie voor onderzoek naar Essentiële trombocytose  (gelezen 2025 keer)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Petitie voor onderzoek naar Essentiële trombocytose
« Gepost op: januari 28, 2005, 07:26:44 pm »
Geachte medeforum leden mijn baas heeft last van een ziekte zoals genoemd in de topic titel. Nu kan je momenteel een electronische petitie tekenen die onderzoek naar deze ziekte moet stimuleren. Via deze post wil ik jullie vragen deze petitie ook te tekenen. Ik ken niet alle in en outs van deze ziekte (Maar er lopen hier voldoende medici rond die over deze ziekte meer kunnen vertellen als ik) maar weet wel dat het levensbedreigend is. Zelfs de zeer zware medicatie die nodig is, is op de lange duur zeer ongezond. Daarom teken deze petitie.

De link naar de site is : Essentiële trombocytose

Bij voorbaat hartelijk dank ook namens hem en zijn familie.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2005, 10:44:40 pm door Merwekade »

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2005, 07:33:00 pm »
heel veel sterkte!!
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2005, 08:53:16 pm »
De ziekte heet Essentiële trombocytose of wel Essentiële trombocytemie. Informatie erover is hier te vinden.
offtopic:link is inmiddels aangepast van openingssite naar de betreffende Ess.tr. pagina van bloedziekten.nl
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2005, 02:36:51 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2005, 01:18:55 pm »
Ik snap er echt helemaal niks van. Wat heeft Essentiële trombocytose te maken met Myleoproliferative Disorder, of wat heeft het Amerikaanse (!) NCI daarmee te maken? En wat hebben het Amerikaanse NCI en NIH met ons te maken? Of waarom zou ik aan Amerikaanse organisaties die ik niet steun of help, wel verzoeken om onderzoek te doen naar een bepaalde ziekte? Wat doet Nederland op dit terrein? Waarom word er niet gewoon in Nederland gelobbyed?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2005, 01:30:37 pm »
Zijnkind: jouw link linkt wel naar (kinder)bloedziekten, maar niet naar essentiele trombocytose.

quote:

Essential thrombocytosis (ET), first described by Epstein and Goedel in 1934, is a nonreactive, chronic myeloproliferative disorder. ET is associated with sustained megakaryocyte proliferation that increases the number of circulating platelets. Traditionally, ET was considered a clonal disorder that involved pluripotent stem cells; however, recent studies indicate that some patients may have polyclonal hematopoiesis.

ET is characterized by a platelet count greater than 600,000/mL, megakaryocytic hyperplasia, splenomegaly, and a clinical course complicated by hemorrhagic and/or thrombotic episodes.

Pathophysiology: Platelet survival is normal in ET. Megakaryocytes increase the production of platelets, causing thrombocytosis. The cause of this increase in platelet production remains unclear, though it may be a result of autonomous production, increased sensitivities to cytokines (eg, interleukin-3), decreased inhibition to platelet-inhibiting factors (eg, transforming growth factor beta), or defects in accessory cell microenvironment.

The mechanism by which thrombocythemia produces hemorrhage or thrombosis is not well defined. Several defects have been described, including a decrease in aggregation, hyperaggregation, and intracellular concentration of various chemicals. In addition, reports show a decrease in von Willebrand ristocetin cofactor activity and high molecular weight von Willebrand factor multimers. Some reports show patients with an acquired deficiency of antithrombin III, protein C, and protein S. bron

Vertaling:
myelum = beenmerg
megakaryocyten = beenmergcellen die bloedplaatjes aanmaken
proliferatie = aanmaken / groeien / vermeerderen
non-reactive = niet als reactie op iets, bijvoorbeeld een infectie
platelets = bloedplaatjes
splenomegalie = vergrootte milt
hemorrhagie = neiging tot bloeden
thombotisch = (neiging tot) stollen
essentieel = zomaar, of iig onbegrepen, niet veroorzaakt

Kortom is dit het geval bij ET:
Het beenmerg maakt teveel bloedplaatjes aan. Bloedplaatjes zijn verantwoordelijk voor de stolling van bloed, heel handig als je een wond hebt. Er zijn teveel bloedplaatjes in het bloed, waardoor de stolling is gestoord. Dat resulteerd in bloedproppen (thrombose) of juist in teveel bloeden (hemorrhagie).
Het is 'essentieel', dwz dat ze niet weten waarom dit gebeurd. Het is dus geen vorm van kanker (ook een proliferatieve afwijking). In Amerika wordt ET bij ongeveer 6000 mensen per jaar geconstateerd. Het is komt dus niet heel vaak voor. Geen wonder dat de kankerlobby daar geen geld in gestopt wil zien...

Evengoed is het niet leuk om ET te hebben en te weten dat er gekort wordt op het onderzoek dat daarnaar gedaan wordt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2005, 02:32:49 pm »

quote:

elle schreef op 29 januari 2005 om 13:30:
Zijnkind: jouw link linkt wel naar (kinder)bloedziekten, maar niet naar essentiele trombocytose.

Toch wel. Klik eerst in het linkermenu op KENMERKEN. klik dan in het volgende venster rechts op ANDERE BLOEDZIEKTEN en dan volgt een rijdtje waarvan Ess. Tr. de bovenste is.

Inmiddels ben ik erachter hoe ik er rechtstreeks naar kan linken. Het gaat dus om deze site. (Ik heb de link ook in mijn eerdere post gewijzigd)
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2005, 02:37:29 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.