Auteur Topic: Evangelisatie beargumenteerd uit de bijbel  (gelezen 5505 keer)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Evangelisatie beargumenteerd uit de bijbel
« Gepost op: februari 06, 2005, 10:54:15 am »
Hallo,

In mijn zoektocht door het geloof en de bijbel, ben ik ervan overtuigd dat evangelisatie een geheel nieuwe impuls kan geven in het leven van je geloof. Als je regelmatig gesprekken hebt met niet-christenen, dan wordt je scherp gehouden in je geloof.

Mijn vraag is nu, waar in de bijbel te vinden is dat evangelisatie een opdracht is. De tekst uit matteus (gaat heen tot al de volken) kennen we allemaal, maar ik daag u en de uwen uit om meer teksten op te zoeken, ter ondersteuning van de gedachte dat evangelisatie een levensopdracht is, en niet een sluitpost.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2005, 10:55:15 am door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2005, 11:23:08 am »
lucas 4 vers 18: De Geest des Heren is op mij, daarom dat Hij mij gezalfd heeft om aan armen het evangelie te brengen.
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2005, 11:27:26 am »
matheüs 24 vers 14: dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis van alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2005, 01:17:04 pm »
Rick Warren noemt evangelisatie als één van de vijf lebensdoelen. Even kort een bloemlezing van een aantal teksten die hij aanhaalt:

Mat. 24:14 (NBV)
Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Joh. 17:18 (NBV)
Ik zend hen naar de wereld, zoals u mij naar de wereld hebt gezonden.

Joh. 20:21(NBV)
Nog eens zei Jezus: ‘Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’

Hand. 1:8 (NBV)
Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

Hand. 20:24 (NBV)
Ik hecht echter niet de minste waarde aan het behoud van mijn leven, als ik mijn levenstaak maar kan voltooien en de opdracht uitvoeren die ik van de Heer Jezus ontvangen heb: getuigen van het evangelie van Gods genade.

2 Kor. 5:18 (NBV)
Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover toevertrouwd.

2 Kor. 5:20 (NBV)
Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.

1 Petr. 2:9 (NBV)
Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2005, 01:28:04 pm »
er zijn een heleboel bijbelteksten, denk aan de 7 gemeenten, paulus die overal langs reisde om het evangelie te verkondigen. Jezus zend Zijn dicipelen.
er staat veel in het teken van zending, te veel om op te noemen :)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2005, 02:36:26 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 06 februari 2005 om 10:54:
Hallo,

In mijn zoektocht door het geloof en de bijbel, ben ik ervan overtuigd dat evangelisatie een geheel nieuwe impuls kan geven in het leven van je geloof. Als je regelmatig gesprekken hebt met niet-christenen, dan wordt je scherp gehouden in je geloof.

Evangelisatie mag en kan zich niet alleen beperken tot niet-christenen. Ik denk dat evangelisatie niets meer en niets minder is dan het uitdragen van de blijde boodschap naar je omgeving, christelijk of niet. Onderlinge vermaning, maar ook gezamenlijke bijbelstudie zijn ook waardevolle evangelisatiemiddelen.

En dan teksten omtrent evangelisatie. Ik zou beginnen met de cultuuropdracht uit Genesis 1 en daarna zijn er nog vele andere teksten. Maar wat is de waarde van het opnoemen van allemaal teksten als we toch wel weten dat het een opdracht is? Laten we gewoon doen!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2005, 06:28:09 pm »
Mat 10:16 (NBV)
Bedenk wel, ik zend jullie als schapen onder de wolven. Wees dus scherpzinnig als een slang, maar behoud de onschuld van een duif.

Luc 10:3 (NBV):
Ga op weg, en bedenk wel: ik zend jullie als lammeren onder de wolven.

Hand 8:25 (NBV):
Nadat Petrus en Johannes getuigenis hadden afgelegd van de Heer en zijn boodschap hadden verkondigd, aanvaardden ze de terugreis naar Jeruzalem en brachten het evangelie in tal van dorpen in Samaria.

Nog een keer Handelingen 8 (NBV):
34 De eunuch vroeg aan Filippus: ‘Kunt u me zeggen over wie de profeet het heeft? Over zichzelf of over een ander?’ 35 Daarop begon Filippus met hem te spreken over het evangelie van Jezus, waarbij hij deze schrifttekst als uitgangspunt nam. 36 Onderweg kwamen ze bij een plaats waar water was, en de eunuch zei: ‘Kijk, water! Waarom zou ik niet gedoopt kunnen worden?’

Nog meer Handelingen 8 (vs 40) (NBV):
Filippus kwam terecht in Azotus; van daar reisde hij verder en verkondigde in alle steden het evangelie, tot hij in Caesarea aankwam.

Hand 11:20 (NBV):
Enkele Cyprioten en Cyreneeërs onder hen, die naar Antiochië waren gereisd, maakten daar echter ook de Griekse bevolking bekend met het evangelie van de Heer Jezus.

Hand 14:5-7 (NBV):
5 Toen Paulus en Barnabas merkten dat heidenen en Joden samen met hun leiders op het punt stonden om geweld te gebruiken en hen wilden stenigen, 6-7 vluchtten ze naar een ander deel van Lykaonië, waar ze onder meer in de steden Lystra en Derbe het evangelie verkondigden.

Hand 15:7 (NBV):
Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen.

Hand 16:10 (NBV):
Toen Paulus dit visioen had gezien, wilden we meteen naar Macedonië vertrekken, omdat we eruit opmaakten dat God ons geroepen had om aan de mensen daar het evangelie te verkondigen.

Rom 1:14-15 (NBV):
Ik sta ten dienste van alle volken: van beschaafde en niet beschaafde, geletterde en ongeletterde, 15 en daarom is het mijn wens het evangelie ook aan u in Rome te verkondigen.

2Kor 10:16 (NBV):
En we hopen eveneens het evangelie in verder gelegen gebieden te verkondigen, zonder ons te laten voorstaan op de resultaten in andermans gebied.

Fil. 1:3-5 (NBV):
3 Ik dank mijn God altijd wanneer ik aan u denk, 4 telkens wanneer ik voor u allen bid. Dat doe ik vol vreugde, 5 omdat u vanaf de eerste dag tot nu toe hebt bijgedragen aan de verspreiding van het evangelie

2Tim 1:8 (NBV):
Schaam je er dus niet voor om van onze Heer te getuigen; schaam je ook niet voor mij, die omwille van hem gevangen zit, maar deel in het lijden voor het evangelie, met de kracht die God je geeft.

Openb. 14:6 (NBV):
Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2005, 07:03:02 pm »
ook in het oude testament word er over "zending" gesproken, denk maar eens aan alle profeten", alleen word er dan over profeteren gesproken, ik weet het, zending of profeteren is wat anders, maar in beide gevallen praat je over Gods boodschap en Gods woord.
een voorbeeld:
Jeremia 1 vanaf vers 4: (nbv)

Jeremia geroepen
4 De HEER richtte zich tot mij: 5 ‘Voordat ik je vormde in de moederschoot, had ik je al uitgekozen, voordat je de moederschoot verliet, had ik je al aan mij gewijd, je een profeet voor alle volken gemaakt.’ 6 Ik riep: ‘Nee, HEER, mijn God! Ik kan het woord niet voeren, ik ben te jong.’ 7 Maar de HEER antwoordde: ‘Zeg niet: “Ik ben te jong.” Richt je tot iedereen naar wie ik je zend en zeg alles wat ik je opdraag. 8 Wees voor niemand bang, want ik zal je ter zijde staan en je redden – spreekt de HEER.’ 9 En de HEER strekte zijn hand uit, raakte mijn mond aan en zei tegen mij: ‘Hiermee leg ik mijn woorden in jouw mond. 10 Nu, op deze dag, geef ik je gezag over alle koninkrijken en volken, om ze uit te rukken en te verwoesten, om ze te vernietigen en af te breken, op te bouwen en te planten.’

GOd roept Jeremia om Gods woord te verkondigen.
dan heb je al die andere profeten in het OT ook nog..

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2005, 10:07:38 am »
Mar 16:15 SV
15  En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2005, 10:42:39 am »
Word in de meeste teksten die hier aangehaald zijn niet tegen (over) de apostelen gesproken?
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2005, 12:36:05 pm »

quote:

Rene Z schreef op 08 februari 2005 om 10:42:
Word in de meeste teksten die hier aangehaald zijn niet tegen (over) de apostelen gesproken?
Ja. Afgelopen zondag een mooie redenatie gehoord waarom het ook voor ons geldt. In mijn weblog refereerde ik ook al daarnaar. Als ik terug ben van college zal ik dat even uitwerken.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 08, 2005, 05:17:48 pm »
Zoals beloofd, hier een redenatie waarom datgene wat tot de apostelen gezegd werd ook voor ons geldt.

Zeker, ze hebben hem gedood door hem aan een kruishout te hangen, 40 maar God heeft hem op de derde dag weer tot leven gewekt en hem aan de mensen laten verschijnen, 41 niet aan het hele volk, maar aan enkele getuigen die daartoe door God waren aangewezen, aan ons namelijk, die samen met hem gegeten en gedronken hebben nadat hij uit de dood was opgestaan. 42 Hij heeft ons opgedragen daarvan getuigenis af te leggen en aan het volk bekend te maken dat hij het is die door God is aangesteld als rechter over de levenden en de doden (Handelingen 10:39b-42)

In eerste instantie lijkt het hier te gaan over de apostelen. En zeker, zij worden ook absoluut bedoeld. Toch uit deze tekst te halen dat de opdracht tot evangelisatie voor iedereen is. Uit deze tekst kun je halen dat wat voor apostelen geldt, ook voor ons geldt. Twee aanduidingen uit deze tekst, de eerste is een argument om aan te geven dat de tekst ook over ons gaat, de tweede om aan te geven dat de tekst niet alleen over apostelen gaat:
1) Getuigen moeten zij, die met hem gegeten en gedronken hebben nadat hij uit de dood was opgestaan. Het enige verhaal in de bijbel wat gaat over Jezus en een maaltijd na zijn dood, is de maaltijd waarin Jezus Petrus opnieuw aanneemt. Echter, wij hebben het avondmaal. In dat avondmaal hebben wij gemeenschap met het lichaam van Christus. Zitten we aan aan Zijn tafel. Ook al is hij niet in 'verschenen' vorm aanwezig. Hij is wel aanwezig. Vergelijk bijv. 1 Kor. 10
16 Is niet de beker der dankzegging, waarover wij de dankzegging uitspreken, een gemeenschap met het bloed van Christus? Is niet het brood, dat wij breken, een gemeenschap met het lichaam van Christus?... 21 ..., gij kunt niet aan de tafel des Heren deel hebben èn aan de tafel der boze geesten.
Zodoende mogen wij ook zeggen dat wij met Hem gegeten en gedronken hebben en is die opdracht tot getuigenis ook voor ons.
2) Een tweede aanwijzing dat het ook over ons gaat is te vinden in een opmerking vlak voor het net behandelde. Daar zegt Petrus dat Jezus slechts aan enkelen verschenen is, namelijk aan ons. Dit ons slaat dus op degenen aan wie Jezus verschenen is. Dit zijn wel iets meer mensen dan de twaalf apostelen. We kennen natuurlijk de Emmaüsgangers en de vrouwen, maar Paulus maakt zelfs melding van meer dan 500 mensen in 1 Kor. 15:
3 Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, 4 dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat, 5 en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. 6 Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven. 7 Vervolgens is hij aan Jakobus verschenen en daarna aan alle apostelen.
Het lijkt dus niet erg waarschijnlijk dat wanneer Petrus dat 'ons' verbindt aan hen aan wie Jezus na zijn opstanding verschenen is, alleen de apostelen bedoeld worden.
Gezien deze twee argumenten lijkt het mij moeilijk vol te houden dat wanneer er over apostelen gepraat wordt, je er vanuit moet gaan dat het ook alleen over apostelen gaat.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 13, 2005, 07:21:11 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 06 februari 2005 om 10:54:
Hallo,

Mijn vraag is nu, waar in de bijbel te vinden is dat evangelisatie een opdracht is. De tekst uit matteus (gaat heen tot al de volken) kennen we allemaal, maar ik daag u en de uwen uit om meer teksten op te zoeken, ter ondersteuning van de gedachte dat evangelisatie een levensopdracht is, en niet een sluitpost.

B Te W te Ee,
En heel belangrijke raadgeving om te evangeliseren, is wel 2 Tim. 2.2b, waar Paulus schrijft:' ....vertrouw dit toe aan vertrouwde mensen, die bekwaam zijn om ook anderen te onderrichten'. Een klankbodem voor een niet-simpele, en dus werkelijk Schriftuurlijke Boodschap, is onontbeerlijk. Als het zaad niet in een toebereide aarde valt, zal het geen wortel schieten en/of vruchtdragen
Piet Strootman