Auteur Topic: Wijkgroepen  (gelezen 2016 keer)

Macguinness

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Gepost op: februari 10, 2005, 01:14:13 pm »
Okay, toch maar even een "serieus" onderwerp openen buiten het chatforum, hoewel er wat mij betreft hier rustig over dit onderwerp gechat mag worden.  :)

Ik ben benieuwd of er bij jullie in de kerk ook zogenaamde wijk- of groeigroepen zijn, en hoe jullie daar vorm aan geven.

Voor degene die niet weten wat dat zijn, even een korte uitleg:

Wijkgroepen zijn kleine groepen mensen binnen een gemeente die eens in de zoveel keer bij elkaar komen om dan dingen met elkaar te doen zoals eten, bijbelstudie, gewoon wat kletsen, een spel doen, zingen, bidden, naar elkaar luisteren, kortom: bij elkaar zijn om er voor elkaar te zijn.
Bij ons in de gemeente is iedereen ingedeeld in zo'n groep, de ene groep loopt wel goed en de andere weer minder of helemaal niet.

Wat vinden jullie van deze wijkgroepen, vinden jullie dit belangrijk of niet ? Zit je zelf in zo'n groep ? En hoe geef je hier invulling aan ? En wat voor rol speelt de kerkenraad in deze groepen ?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2005, 01:23:20 pm »
Het is een goed iniatief om elkaar beter te leren kennen. Sommige mensen zullen het misschien als benauwend ervaren, maar anderen komen hierdoor meer in de gemeente te staan.
Bij ons komt het weinig voor, er zijn wel wat onderlingen activiteiten maar deze zijn meestal gemeentebreed.

Wat vind je er zelf eigenlijk van?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2005, 01:44:55 pm »
bij ons komen alle groei, vervolg-alpha, bijbelstudie, emmaus, wijk, praat, bid-groepen 2x per maand bij elkaar in de kerk om gezamelijk te eten, te luisteren naar een spreker, dan te discussieren/waar je zin in hebt met je eigen groep, en vervolgens de avond gezamelijk te sluiten.. een groot deel gaat daarna nog in een onspannen sfeer een biertje/wijntje/sapje drinken in de kroeg.

voordeel is dat je op je eigen niveau, met de mensen die je het beste liggen kan discussieren en toch tijdens de maaltijd leer je andere mensen kijken (iedereen heeft een naambadge die willekeurig op de bordjes worden neergelegd aan het begin van de avond)

Macguinness

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2005, 02:24:46 pm »

quote:

Picardijn schreef op 10 februari 2005 om 13:23:

Wat vind je er zelf eigenlijk van?

Ik vind het een heel goed initiatief, en ik denk ook dat zulke groepen heel erg belangrijk zijn, vooral in grote onoverzichtelijke gemeenten zoals bij ons. (twee samengevoegde gemeenten, 840 leden)
Je kunt mensen uiteraard niet dwingen om mee te draaien in deze groepen, maar als ieder lid (belijdend- en dooplid) ingedeeld wordt in een groep, dan kunnen de mensen die wel aktief meedoen  omzien naar de niet aktieve leden, die mensen moeten niet buiten de boot vallen omdat ze wijkgroepen niet zo leuk vinden, je bent tenslotte met elkaar gemeente.

Ik denk ook dat de kerkenraad een hele belangrijke rol hier in speelt, die moeten de wijkgroepen inschakelen als er mensen tussen wal en schip drijgen te vallen, en andersom trouwens ook, als een wijkgroep iets bij iemand signaleerd dan kan de wijkgroep weer een ouderling of diaken inschakelen.

Zoals Wimpie het hierboven beschrijft is echt heel erg mooi, twee keer in de maand als gemeente bij elkaar komen om te eten, bidden en bijbelstudie te doen is natuurlijk geweldig, zo ben je volgens mij echt een levende gemeente van Jezus Christus.

Helaas zijn we bij ons nog niet zo ver, maar hopelijk komt dat wel.
Persoonlijk ben ik een grote voorstander om de wijkgroepen om beurten in te schakelen om zulke gemeenteavonden te laten organiseren, belangrijk is dan wel dat je allerlij soorten mensen in die groepen hebt zitten, jong en oud, gezin en alleenstaand.

Macguinness

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2005, 02:29:02 pm »

quote:

wimpie schreef op 10 februari 2005 om 13:44:

voordeel is dat je op je eigen niveau, met de mensen die je het beste liggen kan discussieren
Wordt je niet gewoon ergens ingedeeld ? Alleen discussiëren met mensen die je goed liggen lijkt me dan wat eenzijdig.

Knee

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2005, 04:00:19 pm »
Onze gemeente bestaat uit zo'n 18 wijken, waarvan ong. de helft werkt met het 'wijkkringen' concept. Het verschilt per wijk hoe goed dat draait.

In mijn wijk draait het aardig. Er is in onze wijk een 'gewone' bijbelstudie groep, en een zgn. wijkkring (eigenlijk meer een sub-wijkkring). In theorie zou een wijkkring naast aandacht voor de eigen leden ook aandacht moeten hebben voor niet-christenen, bijv. door activiteiten in de wijk zoals een wijkbarbecue. Maar dat doel blijkt in de praktijk erg ambitieus.

In de praktijk komt het er op neer dat een wijkkring een wat andere structuur heeft dan een 'gewone' bijbelstudie. Tijdens het bijeenzijn is er - naast bijbelstudie - wat meer aandacht voor de omgang met elkaar, door bijv. zoiets als een sociaal rondje vooraf, of achteraf. In ons geval doen we ook aan een kringgebed. Ik merk dat onze groep in ong. 2 jaar tijd aardig gegroeid is naar elkaar toe.

Maar goed, dit soort dingen kunnen ook prima op een bijbelstudie denk ik. En daar ligt 'em in onze gemeente ook een beetje het probleem: Voor een heel aantal is het verschil niet zo groot. Temeer omdat de bijbelstudie-groepen al vanuit het verleden wijkgericht waren opgezet.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2005, 04:07:31 pm »
Worden als je met wijkkringen gaat werken alle standaard-mannen-, vrouwen- en bijbelstudieverenigingen opgeheven, of niet? Dat is nl. in onze gemeente voor veel mensen een reden om niet te beginnen aan een soort van wijkkring.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2005, 04:18:50 pm »
Elke kring binnen een gemeente is een wijkkring :P
Bij ons in de gemeente zijn diverse kringen van diverse aard, van jongeren tussen 20-25 die met elkaar dingen doen (van kroegen bezoeken tot active bijbelstudies) en wijkgroepen (het klassieke wijkavond gebeuren) en bijbelstudiegroepen die per groep verschillen van samenstelling (de ene groep is een groep op een specifieke dag, de andere groep is voor een specifieke wijk een andere groep kan voor een bepaalde leeftijdsgroep zijn) En groepen die specifieke onderwerpen bespreekbaar maken, zoals bijv. opvoeding.
Regelmatig zie je mensen bewust een nieuwe groep opzoeken om meer mensen te leren kennen. Dat  (en de specifieke onderwerpen-groepen) heeft tot gevolg dat er groepen zijn die spontaan 0 leden meer hebben of dat er spontaan nieuwe groepen ontstaan. Zo zijn er ook groepen die al jaren bestaan en altijd zullen blijven bestaan waarschijnlijk.
Organiseer gewoon iets wat jou interesseerd en er komen vanzelf mensen opaf, als je alles gaat structureren (vanuit een commissie of kerkeraad ofzo) dan krijg je idd een benauwd idee ervan.

Macguinness

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2005, 04:41:20 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 februari 2005 om 16:07:
Worden als je met wijkkringen gaat werken alle standaard-mannen-, vrouwen- en bijbelstudieverenigingen opgeheven, of niet? Dat is nl. in onze gemeente voor veel mensen een reden om niet te beginnen aan een soort van wijkkring.

Nee, de wijkgroepen staan bij ons los van de bijbelstudiegroepen.

quote:

Laurens schreef op 10 februari 2005 om 16:18:

Organiseer gewoon iets wat jou interesseerd en er komen vanzelf mensen opaf, als je alles gaat structureren (vanuit een commissie of kerkeraad ofzo) dan krijg je idd een benauwd idee ervan.

Niemand is verplicht om aktief mee te doen, maar het mooie van dat iedereen ingedeeld wordt in een wijkgroep is dat de meer aktieve kerkleden ook een oogje in het zeil kunnen houden bij mensen die niet zo aktief  binnen de gemeente kunnen of willen zijn, (bejaarden of mensen die bewust niet meer naar de kerk gaan om één of andere reden) zodat die mensen  het gevoel krijgen dat ze er wél bij horen, dat ze niet worden vergeten.

Als je zelf wat groepjes gaat maken dan loop je het gevaar dat je mensen gaat "uitzoeken" die het beste bij jou passen.

Maar ik moet toegeven dat praktijk en theorie vaak ver uit elkaar liggen.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #9 Gepost op: februari 10, 2005, 05:08:28 pm »
Bij ons in de gemeente hebben wij 'sub-wijken' die elk een wijkassistent(e) hebben, die zorgen voor het pastoraat op de eerste stappen en zijn indicerend voor kerkeraad of anderszins 'ingrijpende' mensen. Die komen dus eik bij iedereen in hun stukje wijk over de vloer en sporen iedereen actief aan om iig te participeren in min. een groep of activiteit. Ook de kerkeraad en predikant sporen actief aan op mee te doen.
Zo op het eerste gezicht lijkt het prima te werken, ik heb in relatief korte tijd heel veel mensen leren kennen en ik ben nog nooit lid geweest waar zoveel gemeenteleden actief waren in het gemeenteleven.
Bij ons heeft niemand het gevoel dat ie erbij hoort, maar hoort iedereen erbij, dat is een houding van de gemeente naar elkaar, en heeft als gevolg dat ook ouderen (of andere leeftijdsgroepen) niet in hun eigen hoekje blijven hangen (tenzij ze dat zelf willen natuurlijk) maar samen met alle andere leeftijden in bijbelkringen te vinden zijn. Dus in die zin kun je organiseren en verplichten tot je een ons weegt, maar als 'de gemeente' bepaalde mensen of (leeftijds-)groepen niet als volwaardig onderdeel van de gemeente ziet dan heb je daar natuurlijk niks aan.
het klinkt allemaal idyllisch, ik denk er ook wel eens zo over, maar het werkt echt zo in onze gemeente, en ik wordt daar erg blij van elke keer als ik dat besef :) natuurlijk is ook niet elke gemeente hetzelfde en voor elke gemeente werkt de ene aanpak beter dan de andere.

Macguinness

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2005, 05:38:17 pm »
Je hebt gelijk dat iedereen er bij hoort, niet één uitgezonderd, maar bij ons in de gemeente zijn heel veel mensen die niet aktief betrokken zijn bij het gemeenteleven, een heleboel jongeren die niet willen (en die ook nooit in de kerk komen), een heleboel volwassenen die je gewoon nooit ergens ziet,  en een heleboel bejaarden, die wel willen, maar gewoon niet meer kunnen.

Zo zit dat in onze gemeente...

Promtus

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #11 Gepost op: februari 10, 2005, 05:41:48 pm »

quote:

wimpie schreef op 10 februari 2005 om 13:44:
bij ons komen alle groei, vervolg-alpha, bijbelstudie, emmaus, wijk, praat, bid-groepen 2x per maand bij elkaar in de kerk om gezamelijk te eten, te luisteren naar een spreker, dan te discussieren/waar je zin in hebt met je eigen groep, en vervolgens de avond gezamelijk te sluiten.. een groot deel gaat daarna nog in een onspannen sfeer een biertje/wijntje/sapje drinken in de kroeg.

voordeel is dat je op je eigen niveau, met de mensen die je het beste liggen kan discussieren en toch tijdens de maaltijd leer je andere mensen kijken (iedereen heeft een naambadge die willekeurig op de bordjes worden neergelegd aan het begin van de avond)
Even tussendoor. Dit kan denk ik alleen met een kleine gemeent (<300 leden). Anders mag je wel een compleer horeca bedrijf gaan starten, of zie ik dat verkeerd?

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #12 Gepost op: februari 10, 2005, 07:38:45 pm »
eeuhmm.. gemeente telt ong 700 leden..

we zijn net begonnen de opkomst ligt nu tussen de 60 en 80 man.. Hoeveel procent van een gemeente schat jij in dat actief meedoet in groepen/kringen e.d.?

misschien dat we doorgroeien naar 120 man.. kan ook prima.. als iedere groep (zeg 10 man) een pan macaroni, stampot, nasi of een andere alpha maaltijd meeneemt heb je echt veel te veel eten!

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #13 Gepost op: februari 10, 2005, 07:39:37 pm »
met alpha zijn we vaak zo'n beetje tussen de 40 en 60 man.. 3 of 4 grote pannen hebben we dan zat aan..

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #14 Gepost op: februari 10, 2005, 11:57:10 pm »
Ik vind dat een gemeente maximaal uit 550 mensen mag bestaan, al is het tegenwoordig wel veul.
Anders leer je elkaar nooit kennen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Promtus

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #15 Gepost op: februari 11, 2005, 08:16:46 am »

quote:

wimpie schreef op 10 februari 2005 om 19:38:
eeuhmm.. gemeente telt ong 700 leden..

we zijn net begonnen de opkomst ligt nu tussen de 60 en 80 man.. Hoeveel procent van een gemeente schat jij in dat actief meedoet in groepen/kringen e.d.?

80 man van de 700 vind ik wel erg weinig, eerlijk gezegd. Dat is ongeveer 10%. Bij ons ligt dat wel rond de 70% denkik, van de 500 leden.

Wij hebben bijbelkringen, en het is wel de bedoeling dat je daar heen gaat. Het gaat daar om bijbelstudie, sociale contacten elkaar helpen, samen bidden enzovoort. Van mij zouden ze het zelfs verplicht mogen stellen...

Macguinness

• Bekijk profiel
Wijkgroepen
« Reactie #16 Gepost op: februari 11, 2005, 02:24:26 pm »

quote:

Promtus schreef op 11 februari 2005 om 08:16:
Wij hebben bijbelkringen, en het is wel de bedoeling dat je daar heen gaat. Het gaat daar om bijbelstudie, sociale contacten elkaar helpen, samen bidden enzovoort. Van mij zouden ze het zelfs verplicht mogen stellen...
Als aktief christen zouden dit soort dingen een vanzelfsprekendheid moeten zijn, maar niet iedereen is gelijk, en iemand iets verplichten lijkt me een erg slecht plan.