Auteur Topic: Goede Werken  (gelezen 1817 keer)

Rianne

• Bekijk profiel
Goede Werken
« Gepost op: januari 22, 2005, 07:20:51 pm »
In Openbaringen 2: 23 staat: 'En ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.'

Schrikken jullie daar nu niet een beetje van? Ik wel... ik denk dan: doe ik wel genoeg goede werken? Doe ik uberhaupt wel goede werken.. Ik ben bang dat de dingen die ik doe voornamelijk voor mezelf zijn. En een weekje bij een evangelisatieproject zijn, of wat geld geven aan mensen die het hard nodig hebben, dat is eigenlijk nauwelijks wat.
Als je het journaal ziet en ziet wat er allemaal gebeurt in deze wereld, dan kan ik me best een beetje schuldig voelen dat ik daar helemaal niet ben om te helpen. Of denk en zeg: oh, wat is het toch erg.. en doorga met mn leventje.
Hoe denken jullie hierover? Heb je het gevoel dat je wel 'goed zit' met je goede werken?
Wat verstaan we eigenlijk allemaal onder goede werken?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2005, 07:30:23 pm »
Mijn werken en ook die van jou als je Jezus aannneemt als Verlosser van jouw leven, zijn gezuiverd door het bloed van Jezus. We mogen bij het oordeel, waar de aangehaalde tekst naar verwijst, zijn als gelouterd goud en zuiver zilver door Zijn offer aan het kruis volbracht.
Onze werken zijn alle dingen die we in dit leven doen, gericht op het doel waarvoor we leven: Gods eer en glorie. Heel ons leven kan daarvan doordrongen zijn als we weer dichter en dichter toegroeien naar onze scheppings-ik. En dat kan door Gods Geest, Die in ons wil werken dankzij het offer van Jezus. Door die Geest mogen we, als we ons leven werkelijk op Hem richten, groeien in geloof en in geloofswerken (-vruchten).
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

rietje

• Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2005, 07:30:45 pm »
we hebben lang geleden een keer met katechesatie over goede werken gehad, we hebben toen besloten met een tekening, dat je er met goede werken niet komt. als ik hier ahd kunnen tekenen zou ik het doen, het maakte voor mij veel duidelijk. ik zal hetn u proberen uit te leggen.
eerst waren we samen, de mensen en God, in het begin, bij Adam en Eva. door de zondeval is er een kloof gekomen (de hel) tussen God en de mens. Jezus heeft die kloof weten te overbruggen door te sterven aan het kruis voor onze zonden. zodoende kunnen wij weer bij God komen. maar.....met goede werken kom je er niet. je moet het ook geloven en vertrouwen op God. Door Jezus kunnen we weer bij God komen, niet door de goede werken die we doen.
dus, als je denkt: mijn goede werken zijn helemaal niks en ik doe het niet goed: geen nood, Jezus is er voor je.

ik heb ook met al die ellende in de wereld,waarom kan het niet de wereld uit, waarom kunnen ze niet beter geholpen worden dan dat het nu gebeurt.
maar je kunt er zelf niet veel aan doen,je kunt geld gaan storten, maar je kunt ook niet bij alle hulporganisaties geld gaan storten. wel kun je het allemaal bij God neerleggen
en, onder het begrip goede werken: het boodschappen doen voor een bejaarde buurvrouw versta ik ook onder goede werken, je hoeft niet altijd grootschalig te denken.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2005, 07:37:41 pm door rietje »
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

LaNaussee

• Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2005, 07:38:35 pm »
Ik denk dan altijd aan deze tekst

31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.” (Mattheüs 25:31-40 NBV)
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2005, 07:55:02 pm »

quote:

Rianne schreef op 22 januari 2005 om 19:20:

wordt er met deze tekst niet AL je werken bedoelt? maw alles WAT je doet.. Ik draag zo'n WWJD bandje.. What Would Jesus Do? Dat vraag ik me zo vaak mogelijk af.. soms vergeet ik het nog wel eens maar probeer t zo goed mogelijk te doen!

Ik maak me dus ook niet zo druk over of ik wel genoeg goede werken doe.. Als de werken die ik doe maar met de juiste intenties zijn gedaan!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #5 Gepost op: januari 22, 2005, 07:56:36 pm »
Om het met Randy Alcorn te zeggen:

quote:

Verlossing gaat over Gods werk voor ons.
Beloningen gaan over ons werk voor God.
Verlossing is afhankelijk van Gods trouw aan zijn beloften en van zijn genade.
Beloningen zijn voorwaardelijk, afhankelijk van onze trouw (2 Tim. 2:12, Openb. 2:26-28, 3:21).
Geloof bepaalt onze eeuwige bestemming... waar we zullen zijn.
Gedrag bepaalt onze eeuwige beloningen... wat we zullen hebben.
Werken beinvloeden onze verlossing niet. Werken beinvloeden wel onze beloning. Net zoals ons geloof eeuwige gevolgen heeft, zo hebben onze werken ook eeuwige gevolgen.

Bron: In het licht van de eeuwigheid.

Ik ben het hier wel behoorlijk mee eens geloof ik.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2005, 07:57:39 pm door Mezzamorpheus »

Ulysses

• Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #6 Gepost op: januari 22, 2005, 09:30:30 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 januari 2005 om 19:56:
Om het met Randy Alcorn te zeggen:

[...]

Bron: In het licht van de eeuwigheid.

Ik ben het hier wel behoorlijk mee eens geloof ik.
En wat wordt er dan met die beloningen bedoelt? Een betere plek in de hemel?  :?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2005, 10:56:09 pm »
Weer een tekst uit Openbaring, Rianne :)

Misschien ook even goed om deze tekst eens in het verband te lezen:

quote:

Op 2
20 Maar Ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan, die zegt, dat zij een profetes is, en zij leert en verleidt mijn knechten om te hoereren en afgodenoffers te eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven om zich te bekeren, maar zij wil zich niet bekeren van haar hoererij. 22 Zie, Ik werp haar op het ziekbed en hen, die met haar overspel bedrijven, breng Ik in grote verdrukking, indien zij zich niet van haar werken bekeren. 23 En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.

Dit gedeelte gaat over de gemeente te Tyatira. Er was daar een vrouw die zich profetes noemde, maar overspel bedrijft en anderen ook daartoe aanzet. Ook eten zij afgodenoffers.
Duidelijk is in ieder geval dat je deze vrouw kunt vergelijken met de Izebel uit het OT, de vrouw van koning Achab. We weten denk ik allemaal wat voor walgelijk mens dat was. En hoe ze aan haar einde kwam was niet echt prettig; een oordeel van God.
Ook hier in Tyatira zal deze vrouw en haar 'volgelingen' geoordeeld worden indien zij zich niet van haar werken bekeren
Je kunt bijna zeggen dat deze mensen geen echte gelovigen waren. Ze noemden zich wel zo maar wat ze deden was niet bepaald in overeenstemming met hun gedrag. 'Gedood worden' wil ook zeggen in overdrachtelijke zin, dat ze er niet echt bij horen, ze moeten zich nog bekeren.....
En omdat ze nog niet echt erbij horen, worden ze ook naar hun eigen werken geoordeeld. En hun werken zijn  de werken van Izebel: zij moeten zich van haar werken bekeren.

quote:

Op 2
 24 Doch Ik zeg tot u allen, die voorts te Tyatira zijt, en deze leer niet hebt en die niet, gelijk zij zeggen, de diepten des satans hebt leren kennen: Ik leg u geen andere last op. 25 Maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.
26En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart, hem zal Ik macht geven over de heidenen;

Hier wordt het gedeelte van de gemeente aangesproken, die zich niet hebben ingelaten met deze Izebel en wat zij leerde.
En we zien hier dat de werken van de gelovigen niet ONZE werken zijn, maar de werken van God. (als het goed is)
En dit komt overeen met wat er staat in Efeze 2

quote:

Efeze 2
8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme.
10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
En daarin moeten we wandelen. Dat is een ontspannen iets. Het is niet werken in de zin van je inspannen en misschien zou het nog eens voor elkaar komen.
Wandelen is iets wat je kunt door de Geest. Een automatisch gevolg van Gods leven in jou. Als je leeft door de Geest is het zo dat de vruchten zichtbaar worden en die worden genoemd in

quote:

Galaten 5:
6 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet (dan voldoe je niet) aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Ef 5
20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus,
22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten,
23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken,
24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander.
26 Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan;
27 en geeft de duivel geen voet. 28 Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftige.
29 Geen liederlijk woord kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen.
30 En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing.
31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid.
32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.
Deze werken komen aan het licht als we de Geest laten werken in ons. Dan zijn het ook de werken van Hem, en niet van ons. Als we de oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen zoals zo mooi in dit stukje staat. Met erachter wat dat dan inhoudt.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2005, 10:57:47 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2005, 03:54:51 pm »

quote:

Rianne schreef op 22 januari 2005 om 19:20:

Schrikken jullie daar nu niet een beetje van? Ik wel... ik denk dan: doe ik wel genoeg goede werken? Doe ik uberhaupt wel goede werken.. Ik ben bang dat de dingen die ik doe voornamelijk voor mezelf zijn. En een weekje bij een evangelisatieproject zijn, of wat geld geven aan mensen die het hard nodig hebben, dat is eigenlijk nauwelijks wat.
Als je het journaal ziet en ziet wat er allemaal gebeurt in deze wereld, dan kan ik me best een beetje schuldig voelen dat ik daar helemaal niet ben om te helpen. Of denk en zeg: oh, wat is het toch erg.. en doorga met mn leventje.
Hoe denken jullie hierover? Heb je het gevoel dat je wel 'goed zit' met je goede werken?
Wat verstaan we eigenlijk allemaal onder goede werken?

Mat 5;16
 Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.

Goede werken:
* je bekeren
* Christus kennen en nodig hebben
* weten dat je gered bent en niet verloren
* het kwade weren
* het Woord getrouw bewaren
* zonde niet toelaten
* liefde tot je naaste
* je naaste geven als hij/zij honger heeft, dorst, naar eenzamen omzien
* wat is je drijfveer om het te doen
* de Liefde van Christus laten zien
* lijdzaamheid
* de waarheid liefhebben
* niet liegen
* een leven leven tot Zijn Eer
* je bemoedigd en getroost weten
* je ouders eren
* de wereld achter je laten en alleen Jezus volgen
* weten wat Christus voor jou gedaan heeft
er zijn meer goede werken deze opsomming is niet compleet.

Het is voor een christen niet iets speciaals, de goede werken,
maar wel noodzakelijk, en de wereld veracht ze wel.

CZ

• Bekijk profiel
Goede Werken
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2005, 11:08:48 pm »
Vraag je niet af OF je goede werken moet doen - wees blij DAT je ze mag doen ! Je bent verlost en kunt uit liefde voor God leven, je hoeft je dus niet te bewijzen voor Hem, ook niet in werken. En zoals in andere reacties gezegd is : het is Gods Geest die het goede in je werkt ! Je mag blij zijn dat je door zijn Geest tot goede dingen in staat bent! Een heel leven voor je, zonder de vrees ooit uit Gods gratie te raken, zolang je maar dicht bij Hem en zijn Zoon blijft staan en je laat leiden door zijn Geest.
Wanneer je zoekend gaat naar wat God met je leven wilt, ipv je eigen agenda al vol te plannen, zul je merken dat God al zijn gaven in jou aan het werk wil zetten, het unieke plan dat Hij alleen met jouw leven heeft en met geen ander. "Heer, doe uw wil in mij," zal je meer ruimte geven dan elk ander plan dat je kon bedenken.