quote:
mirt schreef op 14 februari 2005 om 20:28:De rest van wat je schrijft over of je misschien juist niet je natuurlijke gave in de gemeente moet inzetten vind ik een heel boeiend gezichtspunt.
Het lijkt me nou ook weer niet dat we allemaal ons juist moeten gaan richten op de gave waar we het minst goed in zijn... Maar ik begrijp heel goed waar je op doelt.
Je moet je richten op wat God door jou heen wil doen.
Vruchten van de Geest, of gaven die God geeft aan de gemeente, zijn
per definitie niet jouw eigen gaven/talenten. Als jij die gave van jezelf al hebt, hoeft de Heilige Geest die gave niet aan jou te geven.
Rom. 12
6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.
quote:
Ik zit ook nog even te denken aan de opmerking van Marloes: ... als je de kerk als een organisatie ziet...
Hoe zie ik dat? God organiseert de kerk. Maar zijn denken is hoger dan ons denken.
Ik zou het zo zeggen: de kerk moet een
organisme zijn. Zoals de Bijbel aangeeft dat de gemeente een lichaam is, waar ieder een plek in heeft. De een is een oog, de ander een hand, de derde een voet. etc. En in de idelale situatie zou het dan zo zijn, dat ieder de plek inneemt die God geeft, het organisme werkt. Afhankelijk van het Hoofd die de signalen doorgeeft waarop een lid in beweging komt.
Dat stukje over het lichaam volgt direct na de teksten die ik hieronder citeer uit 1 Kor. 12 wat eindigt met :
11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil. Direct hierop volgt:
12 Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt. 14 Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden. etc.
En ieder heeft zijn specifieke plek, allen afhankelijk van het Hoofd.
quote:
God maakt gebruik van menselijke herders. Hij geeft hen daavoor gaven. Het kunnen denk ik gaven zijn die heel goed aansluiten op hun natuurlijke gaven. Maar het kunnen denk ik ook 'onverwachtse' gaven zijn. Hij is in ieder geval niet afhankelijk van onze natuurlijke gaven (die zijn trouwens toch ook door God gegeven, of zie ik dat verkeerd?)
Ja, die komen van God. Maar zo heeft ieder mens gaven gekregen. Maar aan gelovigen worden door de Geest gaven gegeven aan wie Hij dat wil geven. En wel tot opbouw van de gemeente. Hoe kan daar een natuurlijke gave bedoeld zijn, die je ook al had voor je bekeerd was, bijvoorbeeld?
1 Kor. 12
4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. ...
11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
quote:
Zo'n gaventest kun je denk ik op twee verschillende manieren zien. Je kunt ervan uitgaan dat je al bepaalde gaven (niet alleen natuurlijke maar ook geestelijke) van God hebt gekregen en je wilt je daar meer van bewust worden.
Moet dat door een test? Dat vind ik geen geestelijke manier. Ik zou gaan bidden als ik meer duidelijheid wilde. En dan bijvoorbeeld vragen of er mensen op mijn pad mogen komen, die bepaalde dingen vragen of zo, waaruit bljkt dat dat dan mijn gave is. En misschien moet je gewoon doen, wat God je voor taken geeft, en is het niet zo belangrijk hoe je het benoemt.

quote:
Of je gaat ervan uit dat je nog geen geestelijke gaven hebt gekregen en je bent benieuwd wat jouw natuurlijke gaven zijn, waarna je je dan kunt gaan afvragen of je zult verwachten dat God met het geven van geestelijke gaven zal aansluiten bij deze natuurlijke gaven, of dat je meer afgaat op gebed om duidelijkheid waar God jou in de gemeente voor wilt gebruiken.
Ook staat er wel dat je naar de hoogste gave mag streven. Dus je uitstrekken naar...
Maar ook in afhankelijkheid van de Heer of dat de goede weg is.