Auteur Topic: Psalmen voor Nu  (gelezen 18326 keer)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Gepost op: februari 17, 2005, 10:34:05 pm »
Ik kreeg het volgende persbericht:

quote:

Psalmen voor Nu werkt aan een nieuwe psalmberijming. In modern Nederlands, op moderne muziek. Twee jaar geleden haalden we het NOS-journaal, MTV, De Telegraaf en nog veel meer media, puur om het idee van psalmen op popmuziek. De aandacht in de media is sindsdien onafgebroken, maar we hebben ons niet onder druk laten zetten. Na drie jaar hard werken publiceert het project zeer binnenkort haar eerste resultaten. Oftewel: het is zo ver.
Er leven ongetwijfeld nog vragen. Dit factsheet geeft de antwoorden, of laat zien waar ze te vinden zijn.

· Wat staat er te gebeuren?
Op 15 april publiceert Psalmen voor Nu officieel haar eerste cd, met een groots presentatieconcert in Tivoli in Utrecht. Reserveren? www.ticketservice.nl of 0900 235 84 86. Route: www.tivoli.nl.

· Hoeveel psalmen staan er op die cd?
Zestien. Om precies te zijn psalm 4, 9, 15, 22, 28, 53, 57, 73, 90, 121, 130, 131, 136, 142 en 147. Pick your favorite.

· Kan ik dat kopen?
Tuurlijk. Er verschijnen twee uitgaven: een cd en een boek-met-cd. Op de boek-cd staan behalve de nummers ook bestanden met vierstemmige zettingen en gitaargrepen. In het boek zelf leggen we uit wat we willen en hoe we het hebben aangepakt. Er staat ook een compendium in, een hoofdstuk waarin de dichter en de componist bij iedere psalm iets vertellen over hoe hij tot stand kwam. Beide uitgaven zijn nu al te bestellen op www.psalmenvoornu.nl, maar natuurlijk ook in de boekhandel en de platenzaak.

· Mag ik misschien eerst eventjes wat hóren?
Tuurlijk. Op onze site kun je vanaf vandaag 2 psalmen downloaden. Gratis.

· Wordt dit ooit een echt psalmboek, met alle 150 psalmen?
Ja. Nou, nee. Ons psalmboek telt er uiteindelijk 149. Zoek het maar eens na in de bijbel: psalm 43 is eigenlijk psalm 42, deel 2. Dat wordt bij ons dus weer één lied.

· Wanneer is het af?
Dat is een makkelijke vraag – om te stellen dan. Psalmberijmen is ongelofelijk veel werk. We zijn echt niet van plan om ook drie jaar te doen over de volgende zestien psalmen, maar we willen ons werk vooral heel goed doen. Reken dus maar op een paar jaar.

· En ondertussen?
Ondertussen verschijnt er regelmatig een cd met nieuwe psalmen. Net zo lang tot ze allemaal op cd staan. En dan verschijnt er ook een echt psalmboek. Met alle 150, pardon 149 psalmen.

· En waarom wist ik hier helemaal niks van?
Omdat je niet geabonneerd bent op onze nieuwsbrief (ook al gratis). Op www.psalmenvoornu.nl kun je daarop intekenen, dan weet je elke maand alles, en als eerste. Op die website kun je trouwens ook terecht voor meer achtergrondinformatie. Het archief van nieuwsbrieven is erg leuk, maar ook kun je op de site vinden wie er binnen dit project allemaal studeren op de grondtaal, berijmen en componeren.

· En als ik nog vragen heb?
psalmen@boekencentrum.nl
Wat vinden jullie hiervan? Over wat ik tot nu toe gehoord heb ben ik _/-\o_ d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2005, 10:36:59 pm door dsWim »
shoot me again, I ain't dead yet

porcupine

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2005, 10:46:21 pm »
Ik vind het moeilijk er iets van te zeggen.
De vraag is wat je ermee wilt, voor de
uitvoering die te horen is op de site zijn
ze wel geschikt. Maar er moeten zoveel
liturgische veranderingen doorgedrukt
worden als deze manier van psalmenzingen
ingevoerd wordt in de kerkdienst..  O-)
Vooral psalm 57 is erg mooi, de eenheid
tussen de tekst en de melodie.
Ik kan me zoals gezegd niet veel
voorstellen bij een gemeentezang...
Maar het valt me niet tegen!  d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2005, 10:48:08 pm door porcupine »

Aquila

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2005, 10:43:15 am »
een erg goed project. Allereerst omdat de psalmen weer nieuw leven wordt ingeblazen. Daar heb ik echt bewondering voor. Dit zijn kunststukken uit de oudheid, maar nog even actueel voor vandaag, hoewel je dat niet altijd zou denken als je ons psalmboek open zou slaan (helaas). Kijk naar de frisheid die de nieuwe teksten uitstralen, het kan niet anders of (sommige) mensen voelen zich hierdoor aangesproken. En dat is de bedoeling! Datzelfde heb ik ervaren bij Sons of Korah, een australische band die heel veel psalmen opnieuw berijmd heeft. De psalmen gaan weer leven!
Niet over alles ben ik even tevreden. De versie van psalm 4 die is te beluisteren op de website vind ik te strak, een eerdere versie die tijdens een oefenavond vorig jaar mei werd gezongen, vond ik veel beter. Maar misschien is het een kwestie van wennen.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2005, 11:22:56 am »

quote:

porcupine schreef op 17 februari 2005 om 22:46:

Precies, ik hoor ze alweer:  'Ie brengt de wereld in de karke'
Maar ik ben positief!

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2005, 10:06:40 pm »
Ik heb in september een paar van deze psalmen gehoord en geprobeerd mee te zingen, wat erg goed lukte. Gelukkig is het bijna april en dan komt de cd uit :-D
De psalmen zoals ze nu worden gezongen in kerken vind ik vaak niet te begrijpen en de melodieen zijn saai. Bij de Psalmen voor nu gaan ze helemaal voor me leven, dus ik zou zeggen: kopen die cd en als 't kan in je kerk er iets mee doen! Het toffe ervan is dat de melodieen makkelijk mee te zingen zijn, omdat ze op melodieen staan zoals van popmuziek. Mensen kunnen liedjes van de radio heel makkelijk meezingen, dus als ze die cd hebben geluisterd, kunnen ze het ook zo meezingen.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2005, 10:52:19 pm »

quote:

Beide uitgaven zijn nu al te bestellen op www.psalmenvoornu.nl
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan het niet vinden...:D

dsWim

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2005, 12:29:59 am »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2005, 12:45:28 pm »
Bij mij speelt ie de mp3-bestandjes zonder geluid af. Ligt dat aan mijn comp, of niet?

Macguinness

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2005, 04:16:18 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2005, 07:26:06 pm door Macguinness »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2005, 04:43:33 pm »
Ik vind die mp3's lang niet zo mooi klinken als wat ik ze live heb zien uitvoeren... Dus waarschijnlijk is de cd wel van betere kwaliteit dan dat.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Peter

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2005, 10:55:56 pm »

quote:

porcupine schreef op 17 februari 2005 om 22:46:
Maar er moeten zoveel
liturgische veranderingen doorgedrukt
worden als deze manier van psalmenzingen
ingevoerd wordt in de kerkdienst..  O-)
Vooral psalm 57 is erg mooi, de eenheid
tussen de tekst en de melodie.

Volgens mij waren de makers er niet op uit om iets te maken voor de gemeentezang. Of vergis  ik me nu?

Wat bij psalm 57 idd nog redelijk gelukt is (eenheid tussen tekst en melodie), is bij psalm 4 totaal mislukt. Een zouteloos wijsje...

Ik ben niet zo'n fan van gospel-muziek, dus aan mij is het allemaal niet zo besteed.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2005, 11:11:06 pm »

quote:

Peter schreef op 22 februari 2005 om 22:55:
Ik ben niet zo'n fan van gospel-muziek, dus aan mij is het allemaal niet zo besteed.

Wat versta je onder 'gospel-muziek'?
Ik vind opmerkingen als hierboven altijd rijkelijk vaag. Er bestaat een heleboel kwalitatief goede gospelmuziek (in allerlei stijlen), maar grote kans dat je het niet kent.
Verder: Gospelmuziek is in feite gewoon 'muziek waarin de zanger(es)/band/groep zingt over hun geloof in God'. Dus David was in feite ook een gospelzanger! Ook niet zo'n fan van de psalmen zoals ze in de bijbel staan en/of zoals je ze zondags zingt?
Ik zou graag zien dat veel meer christenen niet zo negatief en generaliserend deden/doen over hun muziekmakende geloofsgenoten. Daar komt bijna de strekking uit dat je muziek beter kan overlaten aan de ongelovigen als christen. En dat weiger ik pertinent. Bovendien is gospelmuziek zo ongelooflijk breed (misschien tijd om eens iets verder te kijken dan tot nu toe?) dat een opmerking als bovenstaande zo ongelooflijk kort door de bocht is, dat het in feite kant noch wal raakt.
Zoals in een bovenstaande post al vermeld hoor ik geen geluid bij de mp3-bestandjes, dus kan ik er voorlopig geen oordeel over vellen. Maar over het project op zichzelf ben ik erg enthousiast! Ik vind het erg stoer dat ze het zo professioneel en met visie voor deze tijd aanpakken.
Ik hoop van harte dat het muzikaal een beetje ok is en dat het zijn weg vindt onder veel christenen.

porcupine

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2005, 11:42:08 pm »

quote:

Peter schreef op 22 februari 2005 om 22:55:
[...]

Volgens mij waren de makers er niet op uit om iets te maken voor de gemeentezang. Of vergis  ik me nu?

Dat is mijn veronderstelling ook niet, als je goed leest...

Ik vermoed dat het 'en masse' psalmenzingen onder orgelbegeleiding een minder prominente plaats in de kerkdienst zal gaan innemen. En deze nieuwe psalmuitgaven lijken dit te bevestigen. En dat zonder dat dit meteen de intentie hoeft te zijn van de makers.

Peter

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2005, 11:19:33 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 februari 2005 om 23:11:
Ik zou graag zien dat veel meer christenen niet zo negatief en generaliserend deden/doen over hun muziekmakende geloofsgenoten.
Alles wat ik heb gezegd is, dat dit soort muziek (volgens mij begrijp je prima wat ik bedoel, BTW) aan mij niet zo besteed is. Kwestie van muzikale smaak, zeg maar.

Doe ik daarmee negatief over muziekmakende geloofsgenoten? Welnee! (wie generaliseert er hier nu eigenlijk?). Als de inhoud van de psalmen door dit project weer gaat leven bij een grote groep mensen, dan ben ik daar alleen maar blij mee. Ik hoop van harte dat die versie van psalm 4 die ik nu gehoord heb, niet representatief is voor de rest...

quote:

porcupine schreef op 22 februari 2005 om 23:42:
Ik vermoed dat het 'en masse' psalmenzingen onder orgelbegeleiding een minder prominente plaats in de kerkdienst zal gaan innemen. En deze nieuwe psalmuitgaven lijken dit te bevestigen. En dat zonder dat dit meteen de intentie hoeft te zijn van de makers.
Ja, inderdaad ... ik ben er ook bang voor.  ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2005, 11:31:40 am »
Ik neem aan dat 'dit soort muziek' de muziek is van Psalmen voor Nu dat je tot nu toe gehoord hebt... En ik reageerde voornamelijk op je link tussen 'niet fan zijn van gospelmuziek' (vrijwel onmogelijke stelling zoals ik in m'n vorige post heb beargumenteerd) en het niet geslaagd vinden van de muziek van Psalmen voor Nu (tot nu toe).

porcupine

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #15 Gepost op: februari 23, 2005, 11:44:30 am »

quote:

Peter schreef op 23 februari 2005 om 11:19:
[...]
Ja, inderdaad ... ik ben er ook bang voor.  ;)
Ik ben er niet bang voor, dat heb ik toch niet gezegd?

Peter

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #16 Gepost op: februari 23, 2005, 11:57:44 am »
Vandaar ook het knipoogje!!! Sjonge, wat zijn jullle gestresst, zeg.

porcupine

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #17 Gepost op: februari 23, 2005, 12:21:27 pm »
:+ dat vermoedde ik al, maar voor je het weet wordt je in een hokje gestopt  :X

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #18 Gepost op: februari 23, 2005, 12:22:08 pm »
Gestresst? Dit is een forum waarin je puur reageert op de argumenten van elkaar. Als je dat doet ben je nog niet gelijk gestresst. Come on! Bedoel je trouwens alleen porcupine, of 'sleur' je mij mee in je formulering in de haast van het schrijven of doel je ook echt bewust op mij?
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 01:56:39 pm door Mezzamorpheus »

porcupine

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #19 Gepost op: februari 23, 2005, 12:54:32 pm »
Ja, dat is waar ook, uit die reactie van Peter heb ik eerder het idee dat hij gestresst is.

pjotter

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #20 Gepost op: februari 25, 2005, 12:55:43 am »
Voor mij is het een kwestie van smaak en aangezien deze muziek helemaal mijn smaak niet is vind ik het dus helemaal niets.
Ze maken mij de pis niet lauw!

Pulpeet

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #21 Gepost op: februari 25, 2005, 09:43:23 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 februari 2005 om 12:22:
Dit is een forum waarin je puur reageert op de argumenten van elkaar.
Wat het maar waar  :'(

josdouma

• Christus is Alles
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #22 Gepost op: februari 25, 2005, 10:30:04 am »
Ik heb net ook even geluisterd, en ik vind beide Psalmen errug mooi! Ik verheug me er nu al op om zo'n Psalm een keer in een kerkdienst te beluisteren en dan de tekst mee te lezen via de beamer (als dat mag;-). Een geweldig initiatief om nieuwe liefde te leren voor de Psalmen als eindeloos kostbare liederen.
...opdat alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God de Vader! (Filippenzen 2:11)

pjotter

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #23 Gepost op: februari 27, 2005, 02:06:01 am »

quote:

dsWim schreef op 17 februari 2005 om 22:34:

· Wordt dit ooit een echt psalmboek, met alle 150 psalmen?
Ja. Nou, nee. Ons psalmboek telt er uiteindelijk 149. Zoek het maar eens na in de bijbel: psalm 43 is eigenlijk psalm 42, deel 2. Dat wordt bij ons dus weer één lied.

Ik heb er even om moeten zoeken maar als psalm 43 psalm 42 is wat dacht DsWim dan van psalm 14 en 53. Dus eigenlijk staan er in de bijbel maar 148 psalmen.

En meteen maar een oftopic vraag: Wat is de reden dat deze psalmen precies gelijk zijn?
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 02:06:47 am door pjotter »
Ze maken mij de pis niet lauw!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #24 Gepost op: februari 27, 2005, 12:05:32 pm »
Ze zijn niet precies gelijk, ze vormen een geheel.

dsWim

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2005, 03:09:04 pm »
Kwestie van bundeling, lijkt me (let op het verschil in Godsnaam tussen Ps. 14 en 53). Het is verder net hoever je in detail wilt gaan. Voor een mening:

quote:

Een aantal psalmen of gedeelten daarvan komen binnen het Boek der Psalmen vrijwel identiek tweemaal voor: Psalm 14 = Psalm 53; Ps. 40:14-18 = Ps. 70:2-6; Ps. 57:8-12 plus Ps. 60:7-14 = Ps. 108:2-14. De parallellen bewijzen dat aan het Boek der Psalmen verschillende verzamelingen van liederen ten grondslag liggen.
Een paar psalmen zijn uit meer dan één zelfstandig lied samengesteld, vgl. Ps. 19:1-7 en 19:8-15; Ps. 24:1-6 en 24:7-10. Omgekeerd vormen Psalm 9 en 10 benevens 42 en 43 één gedicht.
Th.C. Vriezen/A.S. van der Woude, Oudisraëlitische en Vroegjoodse literatuur, Kampen (Kok) 200010, 336

Als je persé toch op 150 wilt komen kun je ook nog terecht bij de Psalmen 151-155 uit Griekse of Syrische verzamelingen of bij de Psalmenrol van Qumran.
Maar dit is allemaal off-topic, ingaand op een citaat uit een doorgegeven persbericht ;)
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 03:10:03 pm door dsWim »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #26 Gepost op: februari 27, 2005, 03:41:40 pm »
Ik moet wel zeggen, deze liederen raken me écht. De standaard melodie met orgel en oude berijming kan ik maar niet in mijn hart krijgen, dit gaat er in als gesneden koek.

Ik heb tot nu toe altijd zeer weinig met de psalmen gehad, hopelijk kan dit initiatief daar verandering in brengen. Daadwerkelijk mee-zingen met de mensen uit de Bijbel lijkt me geweldig, in plaats van wat tekst na-zingen (zonder persé te zeggen dat de huidige psalmen 'fout' zijn ofzo)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #27 Gepost op: maart 12, 2006, 06:39:17 pm »
Zo, even een topic bumpen...

Dankzij Psalmen voor nu luister  ik tegenwoordig zelfs in de auto psalmen!  Ik vind het wel erg, erg jammer  dat er een nummer in  het fries op moest, best een afknapper en schiet volgens mij het doel voorbij om  de psalmen bij een breder publiek bekend te maken.
maar over de rest :  _/-\o_

Maar nu de reden van deze bump:

Deel 2 komt eraan!

quote:

In maart start de Psalmen voor Nu-band een tournee door Nederland. Tijdens de concerten wordt CD2 Voor niemand bang gepresenteerd. Ook worden psalmen van CD1 Totdat het veilig is gezongen.

# Psalmen voor Nu
# 17/03 Gouwe Kerk, Gouda
# 31/03 Nieuwe Buitensociëteit, Zwolle
# 08/04 The Shelter, Veenendaal
# 27/04 Iduna, Drachten
# 06/05 Hal 4, Rotterdam
# 13/05 Tivoli Oudegracht, Utrecht

Ikzelf ga naar het concert in Zwolle.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #28 Gepost op: maart 12, 2006, 07:05:48 pm »
Cool! Een concert in Veenendaal! Daar ben ik bij!

Aquila

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #29 Gepost op: maart 12, 2006, 10:40:25 pm »
Heb sinds vrijdag CD2 'voor niemand bang' in huis. Best wel even wennen, maar er staan erg mooie stukken op.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Marnix

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #30 Gepost op: maart 14, 2006, 01:05:26 am »
Hij is inderdaad wat anders dan deel 1 he... maar zeker niet slecht! Moet hem ook nog goed luisteren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #31 Gepost op: maart 26, 2006, 03:26:49 pm »
Ik zit er sterk over te denken nr 2 ook te kopen. Nog iemand die een recensie wil geven?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #32 Gepost op: april 09, 2006, 09:41:40 pm »
een erg mooie CD! Ik ben gister naar een concert geweest en ik vond het zeker mooie muziek, ook de nieuwe nummers er zit vaak wat meer pit in! Ik vindt het niet zo'n slechte cd als de meeste zeggen, maar ja dat komt omdat ik meer van de producer luister ;)

nummer 8 is trouwens zo mooi!! doet me aan Sattelite7 denken!!!! :P
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #33 Gepost op: april 09, 2006, 10:13:22 pm »
Ik heb vandaag psalm 3 gedownload. (gewoon legaal van de site ;) )

Moet zeggen dat ik er niet heel erg veel aan vind. Het klinkt wel popachtig, maar persoonlijk vond ik het niet echt de moeite waard.
Nee geen onderbouwing verder dan dat dit mijn stijl van muziek niet is.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2006, 10:44:38 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #34 Gepost op: april 09, 2006, 11:03:34 pm »
Na het gebeuren live gezien en vooral gehoord te hebben vind ik cd 2 inneens een stuk mooier.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #35 Gepost op: april 10, 2006, 09:45:22 pm »
Huh, was Doarsie zaterdag ook in Veenendaal dan? En Farao ook? Ik heb jullie allebei volgens mij niet gezien. :)
Ik vond het best aardig. Leuk dat het allemaal wat steviger was dan ik gedacht had. Kvond het wel jammer dat de band weinig communiceerde en dat er weinig interactie was en er ook niet echt psalmen aangeleerd werden. Het tweede gedeelte ging wel een stukkie beter wat dat betreft, maar vooral wat betreft het interactieve gebeuren had ik er toch iets meer van verwacht.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2006, 09:48:28 pm door Mezzamorpheus »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #36 Gepost op: februari 09, 2007, 11:12:58 pm »
Tijd voor de jaarlijkse  *bump*  

Vandaag viel deel 3 in de bus!  
Het begint heel anders dan deel 2, meer mijn stijl :)  (de muziek dus, de teksten zijn psalmen die zijn natuurlijk per definitie  goed ;) )

Er komt ook weer een concerttour aan.

16/03   Katwijk - Tripodia
17/03  Zwolle - Nieuwe Buitensociëteit
14/04  Deventer - Burgerweeshuis
20/04  Barneveld -  Veluwehal
21/04  Rotterdam - HAL4
11/05  Utrecht - Tivoli Oudegracht
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 11:13:22 pm door Doarsie »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #37 Gepost op: februari 10, 2007, 12:24:18 am »
De teksten vindt ik wel goed vertaald maar de muziek?
Eenheidsworst, weinig verheffend hier en daar.
Strikt persoonlijke mening natuurlijk maar niet mijn stijl.
Mail me maar als je wat wilt weten

PietZa

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #38 Gepost op: februari 12, 2007, 11:16:49 am »
Ik heb deel 1 en 2. Zelf vind ik de teksten wel erg mooi, maar de muziek vind ik wel erg soft. Beetje zeurderig. Als je de cd van begin tot het eind draait dan word je het op een gegeven moment wel zat.

De kracht van de teksten komt niet in de muziek tot uiting. Als de muziek beter is dan zou het wel veel mooier en krachtiger zijn.

Maar hoe is deel 3? Wat voor een stijl is dat dan?
Verba volant, scripta manent

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #39 Gepost op: februari 12, 2007, 11:23:55 am »

quote:

PietZa schreef op 12 februari 2007 om 11:16:
Ik heb deel 1 en 2. Zelf vind ik de teksten wel erg mooi, maar de muziek vind ik wel erg soft. Beetje zeurderig. Als je de cd van begin tot het eind draait dan word je het op een gegeven moment wel zat.

De kracht van de teksten komt niet in de muziek tot uiting. Als de muziek beter is dan zou het wel veel mooier en krachtiger zijn.

Maar hoe is deel 3? Wat voor een stijl is dat dan?

NB: Heb cd 3 nog niet gehoord, dus onderstaande gaat alleen over 1 en 2. Misschien hebben ze zich ondertussen wat aangetrokken van deze kritiek:

Op zich is de muziek van zichzelf niet eens zo beroerd, het is vooral de uitvoering die tenenkrommend jaren-70 is. Heb voortdurend 't idee dat ik naar Boudewijn de Groot ofzo zit te luisteren. Heb je na 2 nummers inderdaad wel weer gehad.
Voor zo'n groot en goed opgezet project vind ik dat echt een gemiste kans. Je kunt nog zulke goede nummers schrijven, als je ze op deze manier laat uitvoeren, en op cd laat zetten, haken veel mensen meteen af. Terwijl dezelfde nummers uitgevoerd door een betere band ineens heel anders klinken.

Kortom: Zet allemaal je eigen bandjes eens aan 't werk met deze muziek, en laat je verassen. Maar laat de CD's vooral in de winkel liggen.

oma

• God is awesome
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #40 Gepost op: februari 28, 2007, 08:20:14 pm »
Nou mijn persoonlijke mening (een onpersoonlijke mening bestaat geloof ik niet) is dat de uitvoering wel mooi is. Ik denk dat iedereen gewoon zelf moet luisteren en dan zelf mag kiezen of het wat is of niet ;)
CD 2 vond ik beter dan 1, en CD3 weer beter dan 2.. Het wordt almaar meer feest ;)

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #41 Gepost op: november 01, 2009, 04:04:43 pm »
Het is al weer een tijdje geleden dat dit een hype was op het forum. Inmiddels is cd 5 alweer uit: Gefeliciteerd (naar psalm 1). Ik vroeg me af of mensen nog steeds luisteren en de ontwikkelingen blijven volgen omtrent deze berijming. En daarnaast nog een andere vraag: weet iemand wanneer cd 6 uitkomt?  :>
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #42 Gepost op: november 01, 2009, 07:02:12 pm »
Ja hoor, ik koop elk jaar netjes de nieuwste cd.
ergens in het voorjaar geloof ik.

tomp

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #43 Gepost op: november 01, 2009, 09:16:24 pm »
Ca. eens per maand wordt er bij ons in de kerk een korte sing-in gehouden van ca. 15 minuten voor de dienst onder begeleiding van een combo. Een jongerenkoor z(w)ingt dan ook mee. We zingen uit diverse bundels, Johannes de Heer, Opwekking en ook PsvNu. Ik moet zeggen dat de psalmen erg mooi zijn. Ze zijn wat lastiger aan te leren, maar tekst en melodie zijn fraai. Laatst hebben we nog Ps 42-43 gezongen. Heel mooi.

Tijdens de kerkdienst gebruiken we ze (nog) niet. Maar ik sluit het voor de toekomst niet uit. Uiteraard gaan we dan eerst zo'n psalm oefenen voor de dienst. Zoals we vaker doen bij onbekende melodieën.

Ik houd wel van wat afwisselingen in muziekstijlen en berijmingen. Het houdt je scherp.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #44 Gepost op: april 10, 2010, 08:52:00 pm »

quote:

Doarsie schreef op 01 november 2009 om 19:02:
Ja hoor, ik koop elk jaar netjes de nieuwste cd.
ergens in het voorjaar geloof ik.
Vandaag deel 6 ontvangen.

Alja

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #45 Gepost op: april 10, 2010, 11:56:25 pm »
Ik heb van CD6 inmiddels psalm 98 gehoord en vind het een mooie psalm! Net als 90, 92, 119, 8, 147, 136 en nog zovele anderen  _O_ . Er zijn er ook bij die ik niet mooi vind, maar ja, dat krijg je met diversiteit.
<><

Doarsie

• Wijze uit &#039;t oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #46 Gepost op: april 11, 2010, 12:10:59 am »
Hier is  van alle nrs. van cd 6 een stukje te beluisteren.

rtfm08

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #47 Gepost op: april 12, 2010, 12:04:18 pm »
Smaken verschillen zullen we maar zeggen.Niet mijn stijl ! Maar goed RvdB heeft zijn best gedaan.

Etienne

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #48 Gepost op: juni 07, 2010, 08:26:46 pm »
Leusdenaar Frans Croese publiceert 'empathische' vertaling van Psalmen

LEUSDEN - ,,In de Psalmen wordt het leven in al zijn facetten onder woorden gebracht. Grote euforie en vreugde, maar ook diep verdriet en ingrijpend lijden. De gelovige mens, zo openhartig en intens gericht op zijn God, dat vind je nergens anders.'' Leusdenaar Frans Croese presenteert deze week 'Tot lof van God'. In deze ,,zelfstandige, onafhankelijke en onbevooroordeelde vertaling'' van het bijbelboek Psalmen gaat hij ,,zo ver mogelijk terug naar de oorsprong'' van de tekst.

door Jan Kas

Frans Croese (67), ouderling van de gemeente van Jehovah's getuigen in Barneveld, is ,,door de Psalmen gegrepen''. ,,Ik heb niet de Psalmen gepakt, de Psalmen hebben míj gepakt. Het religieuze karakter van de Psalmen raakt me heel erg, de wijze waarop de gevoelens van het leven tegenover God worden geuit. Ook de poëtische taal van de Psalmen, compact en krachtig, spreekt me erg aan.''
Nauwkeurig lezen

Zo'n veertig jaar geleden vertaalde Croese voor het eerst een psalm, als 'oefening in nauwkeurig lezen'. Het was een ,,schuchtere poging'', zegt hij nu, om een psalmtekst ,,zo goed mogelijk te doorgronden''. In de jaren zestig had Croese Hebreeuws geleerd en na zijn studie werktuigbouwkundige woonde hij ruim een jaar in Israël. Keuzes waarin hij een verband ziet met de ervaringen van zijn vader, die voor de Tweede Wereldoorlog nabij de joodse wijk van Amsterdam opgroeide en zich in de oorlog uit protest tegen de jodenvervolging en het onrecht aansloot bij het verzet tegen de Duitse bezetters.
Later kwam Croese bij IBM te werken in de automatisering, hij gaf cursussen aan netwerkbeheerders van grote bedrijven, maar zijn belangstelling voor taal en de Psalmen bleef. Het duurde jaren - ,,Het was immers geen aangenomen werk'', grapt Croese - maar op een gegeven moment had hij alle 150 Psalmen vertaald. ,,De computer is een belangrijk hulpmiddel geweest. Je kon gemakkelijk iets opslaan en er op een later tijdstip aan verder werken en correcties in aanbrengen.'' Vertalen was ook steeds bijschaven. ,,Je moet elke keer weer met de tekst in gevecht en onbevooroordeeld lezen en vertalen, om zo dichter bij het oorspronkelijke gevoel te komen.

In 'Tot lof van God' staat nu wel ongeveer wat er moet staan. Maar daarvoor ben ik zeker vijf keer de cirkel rond geweest.'' Croese liet vrienden er wat van lezen en één van hen bracht hem in contact met de ervaren uitgever Rien Ipenburg in Elburg, die er een mooi boek in zag, gebonden met een linnen band, compleet met leeslint.

,,Hoe langer ik er mee bezig was, hoe meer ik mij bewust werd van de grote verantwoordelijkheid die ik als vertaler had, uit respect voor de lezer en uit respect voor God: de oorspronkelijke gedachten zo adequaat mogelijk weer te geven in een taal die ook recht doet aan de poëtische structuur, zowel qua betekenis als qua gevoel'', zegt Croese in zijn huiskamer aan een woonerf in Leusden. ,,De Psalmen zijn in essentie religieuze gedichten van duizenden jaren oud: gebeden, smeekbeden, dankzeggingen, leerdichten, lofliederen en klaagliederen. Zij leiden de lezer terug naar velerlei menselijke emoties die zijn ingebed in een diep religieus bewustzijn; de inhoud kan de lezer vandaag de dag nog steeds bijzonder raken, zowel religieus als emotioneel. Men treft er alles wat er maar kan spelen in de verhouding tussen de gelovige mens en God, van het diepste verdriet tot de grootste uitbundigheid. David bijvoorbeeld heeft van alles meegemaakt: vervolging en verdriet, maar ook overwinning. Hij verwoordt het allemaal in zijn psalmen.''
Zijn wijze van vertalen noemt Croese 'de empathische methode'. ,,Ik heb geprobeerd mezelf te verplaatsen in de positie van de dichter en mij dikwijls af te vragen: Hoe zou hij dit hebben geschreven als de taal destijds Nederlands zou zijn geweest? Zo moeten psalmen als 55 en 142 ook echt de toon hebben van het zich verraden voelen, of van de wanhopige en dolende vluchteling die soms zelfs een schuilplaats moet zoeken in spelonken.'' Dat empathische ligt Croese wel. ,,Ik ben iemand die zich snel in iemand verplaatst als ik een tekst lees. Als dat een psalm is, ben ik een beetje een David of een Korach. Wanneer er 'ik' staat, lees ik dat alsof ik zelf aan het woord ben.''
Brontekst

Getrouwheid aan de Hebreeuwse brontekst had voor vertaler Croese een hogere prioriteit dan een gemakkelijk leesbare tekst. ,,Wel was ik gespitst op goede verstaanbaarheid en een zo natuurlijk mogelijke weergave. Binnen dat kader heb ik ernaar gestreefd dezelfde poëtische middelen te gebruiken als in de grondtekst. Door deze vorm komt de emotionele betekenis van de tekst duidelijker naar voren. Ze spreekt zo direct tot het hart.''
Bijzonder aan de vertaling van Croese is de weergave van de psalmen die in de acrostichonvorm zijn gedicht, waarbij oplopende verzen met een specifieke letter beginnen. Deze dichtvorm is heel nauwkeurig in het Nederlands doorgezet. Opvallend is daarbij Psalm 119, bestaande uit 22 coupletten van ieder acht verzen; per couplet beginnen alle acht verzen met dezelfde beginletter.
Een eigen vertaling op de boekenmarkt brengen was nooit Croese's oogmerk; nu het er toch van komt, is hij er gelukkig mee. ,,Maar ik heb op geen enkele wijze de pretentie het beter te weten of te kunnen dan andere vertalingen. Ik wil alleen maar, in alle bescheidenheid, het resultaat delen met geïnteresseerde lezers, in de hoop dat de inhoud ook hen mag raken en bemoedigen.''

Het boek Tot lof van God - Het Boek der Psalmen van Frans Croese is uigegeven door Ipenburg Elburg en bevat 288 pagina's. het boek kost kost 24,50 (na 22 juli 29,50). Naast de boekuitgave is er de internetsite totlofvangod.nl, waarop Croese zijn vertaling toelicht en vragen van lezers beantwoordt.

http://www.leusderkrant.n...se-publiceert.549790.news

Etienne

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #49 Gepost op: juni 07, 2010, 08:33:02 pm »
De internetsite totlofvangod.nl, waarop Croese zijn vertaling toelicht en vragen van lezers beantwoordt.

http://totlofvangod.nl/