Auteur Topic: Avondmaalsbrood 'het lichaam van Christus'?  (gelezen 5778 keer)

klaas f

• Bekijk profiel
Avondmaalsbrood 'het lichaam van Christus'?
« Gepost op: februari 18, 2005, 02:52:14 am »
Bij de voorlaatste SOW-avondmaalsviering ging onze (synodaal) Gereformeerde dominee voor.
Tijdens het overhandigen van het brood mompelde hij tegen elke avondmaalsganger: "Het brood des levens".
Dit leek mij niet terecht.
Het brood des levens is, dacht ik, de leer van Jezus Christus.

Bij de laatste SOW-avondmaalsviering ging de Hervormde dominee voor.
Bij het overhandigen van het brood mompelde deze tegen elke avondmaalsganger: "Het lichaam van Christus".
Dit leek mij helemáál niet terecht!
Het mystieke lichaam van de opgestane Christus is immers, meen ik, de gemeenschap van de gelovigen. "De kerk", zeg maar, in ruime zin.
Bovendien doet dit prevelementje denken dat onze kerk het leerstuk van de transsubstantiatie (weer) heeft aangenomen: de Rooms-Katholieke idee dat het brood (de hostie) door de priesterzegening wezenlijk verandert in het lichaam van Christus.
"De Paapsche Mis", volgens de Heidelbergse Catechismus: "een vervloekte afgoderij"! (Zondag 30).
De RK celebrant gebruikt immers precies dezelfde bewoording, en meent letterlijk wat hij zegt.

Misschien moeten die dominees maar liever niets zeggen, hè?
Of anders alleen "Alsjeblieft" of zo?
Wellicht is het beter als de avondmaalsgangers gewoon zelf een stukje brood van de schaal pakken, die op de avondmaalstafel staat? Zelfbediening, zeg maar?

Wat vinden jullie ervan?  :?
vriendelijke groet, klaas.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2005, 09:15:11 am »
Klaas,

Misschein moet je eens navragen of deze uitspraken zo letterlijk zijn bedoeld. Het is niet zo dat de " leer van Christus"  het " Brood des Levens is.  "Christus"  is het "Brood des Levens"

Maar als je goed oplet bij het avondmaal, dan zul je zien dat het niet letterlijk bedoeld is, zoals in de Roomse kerk. Daartegen is destijds fel geprotesteerd.

Ik denk dat je het 'prevelement'  dus figurrlijk en symbolisch moet bekijken, net zoals Jezus dat deed, toen hij het laatse avondmaal vierde.

Verder, is het lichaam van Christus niet de kerk. De Kerk is de bruid van Christus en functioneert als een lichaam, maar is het niet.
Just B te W te Ee

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2005, 11:19:28 am »
Transsubstantiatieleer

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2005, 11:33:51 am »

quote:

Nogal zinloze kreet natuurlijk. Is het Christus zelf niet die zegt "Dit is mijn lichaam, doet dit tot mijn gedachtenis"? En is het Paulus niet die zegt: "...want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat..."?

Hoewel ik inderdaad zou uitkijken met het invoeren van RK-gebruiken, om geen mensen tegen de borst te stoten, hoeft deze formulering niets met de transubstantiatieleer te maken te hebben.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2005, 01:00:45 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 18 februari 2005 om 09:15:
Maar als je goed oplet bij het avondmaal, dan zul je zien dat het niet letterlijk bedoeld is, zoals in de Roomse kerk. Daartegen is destijds fel geprotesteerd.

Ik denk dat je het 'prevelement'  dus figurrlijk en symbolisch moet bekijken, net zoals Jezus dat deed, toen hij het laatse avondmaal vierde.

Ik reageerde op B te W te Ee.
De omschrijving die hij gaf over die leer van de Rooms Katholieke Kerk, noem je transsubstantiatie.

Maar goed, dat hoeft hier inderdaad niet aan de orde te zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2005, 01:01:14 pm door Hiedeen »

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2005, 03:46:35 pm »
idd
Just B te W te Ee

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 18, 2005, 05:05:57 pm »
* AVee weet nog wel een leuk veel te veel gebruikt voorbeeld. :*)

Als ik jou een foto laat zien van, bijvoorbeeld, koninging beatrix, en ik zeg erbij 'Dit is onze koningin' zal niemand denken dat ik werkelijk denk dat ons staatshoofd een plaatje op een velletje papier is. In zekere zin is het waar, de persoon die op de foto staat is onze koningin.

Hetzelfde geld voor het brood, dat is het lichaam van Christus, maar dan wel in symbolische zin.
Als iedereen aan de tafel berijpt dat wat die dominee zegt niet letterlijk bedoeld is, zoals ze dat bij een foto direct begrijpen, is er niets mis met zo'n opmerking. En ik denk dat dat ook de bedoeling was van die dominee.
Maar als dat verkeerd begrepen wordt, moet je volgens mij oppassen met dit soort dingen en het ofwel uitleggen, ofwel achterwege laten.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2005, 05:37:54 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 18 februari 2005 om 09:15:
Klaas,

Misschein moet je eens navragen of deze uitspraken zo letterlijk zijn bedoeld. Het is niet zo dat de " leer van Christus"  het " Brood des Levens is.  "Christus"  is het "Brood des Levens"

Verder, is het lichaam van Christus niet de kerk. De Kerk is de bruid van Christus en functioneert als een lichaam, maar is het niet.

Beste B.,

Eigenlijk twijfel ik er niet aan dat beide dominees het niet letterlijk bedoelden, en dat ze niet meenden dat wij eeuwig leven zouden verwerven en nimmer meer naar de geest zouden hongeren door dit stukje brood te verorberen en een slokje wijn te drinken, noch dat we één met Christus zouden worden door zijn lichaam te eten en zijn bloed te drinken.
Ik twijfel daar niet aan, want ik denk dat de dominees best door hebben dat Jezus, als vrome Jood, nooit heidense rituelen zou overnemen of toelaten.
Maar ik twijfel er evenmin aan, dat de prevelementjes tot ernstige misverstanden kunnen leiden.

Verreweg de oudste en meest betrouwbare bron ten aanzien van het avondmaal is, voor zover mij bekend, de brief van Paulus aan de Korinthiërs. ( 1 Kor. 11:23-25.)
Hierin hebben brood en wijn duidelijk een symbolische betekenis.
Maar in de latere evangeliën van Mattheüs, Marcus en Lucas staat heel eenduidig: "Dit IS mijn lichaam."
Dit kan niet anders dan letterlijk worden opgevat, en dat gebeurde dan ook.

Moeten we concluderen dat de evangelisten al Rooms-Katholiek waren (of op z'n minst syncretistisch), maar dat Jezus en Paulus nog vrome Joden waren?
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2005, 05:50:50 pm door klaas f »

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 18, 2005, 07:29:34 pm »
Ik denk dat iedereen, die katholieke invloeden meent te herkennen tijdens het horen van woorden als 'lichaam' bij het uitdelen van brood, dermate gepokt en gemazeld is in het christendom, dat hij / zij direct weet dat dit in een protestantse kerk anders bedoeld wordt. Verwarring lijkt mij dus uitgesloten en ik beschouw dit dan ook als een spijkers op laag water zoeken.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2005, 12:44:23 am »

quote:

Pooh schreef op 18 februari 2005 om 11:33:

[...]

A. (...) Is het Christus zelf niet die zegt "Dit is mijn lichaam, doet dit tot mijn gedachtenis"?

B. En is het Paulus niet die zegt: "...want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat..."?

Beste Pooh,

Ad A. Tja... we zijn er geen van beiden zelf bij geweest, hè?
We weten toch alleen maar dat de evangelisten circa 70 jaar na deze gebeurtenis beweren dat de woorden "Dit is mijn lichaam" zo woordelijk zijn uitgesproken?
De evangelisten geven geen symbolische uitleg, waardoor er een sacrale heidense maaltijd conform de cultus van Mithras overblijft.
Er komen trouwens wel meer aspecten in het vroege Christendom voor die al honderden jaren van die Mithrascultus deel uitmaakten, en die niet voorkwamen in de Joodse leer en traditie:

quote:

(...) Roman Mithras was perhaps the greatest rival to early Christianity for many reasons. As well as being a popular pagan religion practised by the Roman Army, Mithraism had many similarities to Christianity. Mithras was born of a virgin, remained celibate, his worship involving baptism, the partaking of bread marked with a cross and wine as sacrificial blood, held Sundays sacred and Mithras was born on 25th of December. Mithraist called themselves 'brother' and were led by a priest called 'father' (Pater). The symbol of the father were a staff, a hooked sword, a ring and hat. (...)

http://www.taivaansusi.net/historia/mithraism.html

De enige plausibele verklaring hiervoor is m.i. adaptatie van Mithras- (èn Osiris- èn Dionysus-) elementen door vroege Christenen, met de bedoeling van de Joodse rabbi Jezus een soort super-Mithras te maken.

Ad B. En we weten ook dat Paulus al veel eerder, circa 20 jaar na de gebeurtenis, omstandig uitlegde dat brood en wijn moeten worden gezien als tekens van de verbondenheid met Christus. Als symbolen, dus.
Paulus zat chronologisch veel dichter bij het vuur, was - net als Jezus - een vrome Jood, en is om die twee redenen verreweg de meest betrouwbare bron.
Maar ook hij vertelde zijn versie uit tenminste de tweede hand.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2005, 01:18:07 am door klaas f »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 19, 2005, 10:59:57 am »
Je zegt dat de evangeliën ca 70 jaar na het avondmaal zelf waren? Ik denk dat daar minstens 2 kanttekeningen bij te plaatsten zijn.
1. Het avondmaal zelf zal zo rond het jaar 30 zijn geweest, dus 70 jaar later is rond het jaar 100 na Christus. Ik neem aan dat je bedoelt 70 jaar na Christus, dus zo'n 40 jaar na het 1e avondmaal? Dat is namelijk een gebruikelijker datering voor de evangeliën.
2. Als je 70 jaar na Chr. aanneemt, op grond waarvan doe je dat dan? Omdat de bijbelwetenschappen dat hebben uitgevonden? Weet je op grond van wat voor argumenten ze dat hebben aangenomen? - ze nemen als uitgangspunt dat nauwkeurige voorspellingen over de val van Jeruzalem in het jaar 70 natuurlijk pas ná de daadwerkelijke val opgeschreven kunnen zijn.
En ja, dan moet je de rest inderdaad ook met een korreltje zout nemen!

Over Mithras: de duivel probeert wel vaker imitaties van Gods evangelie te maken. Zolang we maar niet geloven dat de bijbel écht Gods Woord is, is hij tevreden. En dan is het wel handig te zorgen dat het christendom niet zo uniek lijkt als -ie eigenlijk is.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2005, 12:24:12 pm door E-line »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2005, 12:19:48 pm »

quote:

Klaas f
De enige plausibele verklaring hiervoor is m.i. adaptatie van Mithras- (èn Osiris- èn Dionysus-) elementen door vroege Christenen, met de bedoeling van de Joodse rabbi Jezus een soort super-Mithras te maken.

Hierover hebben we al een ander topic!

Overigens kan ik al wel zeggen, dat je dit soort teksten niet al te snel moet geloven. Als je dat soort claims gaat onderzoeken blijven er altijd maar heel weinig staan.

klein voorbeeldje: wat heeft 25 december met Christus te maken? We weten niet welke dag Jezus geboren werd. Wat we alleen maar weten is, dat de kerk op een gegeven moment (3e/4e eeuw) een handige (al bestaande feest-) dag kozen om de geboorte te herdenken. Dat geeft hooguit blijk van een slimme PR actie, maar absoluut niet van overeenkomsten, aangezien de evangelien uit de eerste eeuw komen.

De rest zal ik wel - als ik er aan toe kom - in dat andere topic posten

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2005, 06:51:40 pm »
Wat de datering van de evangeliën betreft, heb ik - op basis van de toelichtingen in de nieuwe uitgave van de bijbel - een gemiddelde genomen.
Mattheüs - ca. 90? (n. Chr., vanzelfsprekend), Antiochië?
Marcus - ca. 70?, Rome? Ergens in het Rom. rijk? Galilea?
Lucas - ca. 90?, Buiten Palestina?
Johannes - ca. 90?, Klein-Azië?
En, zoals we allemaal weten, werd Christus omstreeks 6 v. Chr. geboren...

De dateringen van de evangeliën zijn echter kennelijk niet heel duidelijk, de schrijvers zijn onbekend (anders dan als de schrijvers van een evangelie) en er wordt gegist naar de plaats waar ze werden geschreven.
Kortom: we weten niet wanneer, wie of waar.
Elk persbureau zou een dergelijke nieuwsbron als onbetrouwbaar van de hand wijzen...

Bij Paulus ligt de zaak heel anders.
Hij schreef zijn eerste brief aan de Korinthiërs in het jaar 55, vermoedelijk in het voorjaar, en wel te Efeze.
We weten wie Paulus was, waar hij was opgegroeid, waar hij had gestudeerd, welke geloofsovertuiging hij had, enzovoorts.
Een betrouwbare, controleerbare bron, dus.
Niet dat Paulus alles wist, alles begreep en onfeilbaar was - want Paulus was ook maar een mens - maar hij was een vrome Jood, die mogelijk bij dezelfde leraar had gestudeerd als Jezus zelf. (Die hij mogelijk juist vanuit die gemeenschappelijke achtergrond aanvankelijk beschouwde als afvallige godlasteraar en Hem daarom des te feller haatte.)

De zaak betreffende "Dit is mijn lichaam" is een gevaarlijk scheurtje in de paganistisch-syncretistische Christelijke leer.
Wie de teksten in de evangeliën leest, moet zichzelf wel heel erg geestelijk in de knoop leggen om er iets anders in te lezen dan wat de "Paapsche Mis", de "vervloekte afgoderij" zou gaan worden.
Het staat er immers klip en klaar: "Dit is mijn lichaam". Dat raakt de essentie.
Kennelijk was de formulering al mondeling stevig verankerd toen Paulus zijn brief schreef, ook al schreef hij: "Dit is mijn lichaam... voor u."
Die toevoeging "voor u" geeft aan dat Jezus het symbolisch had bedoeld. (Of... wàs het geen toevoeging, en Jezus had het ècht zo gezegd?)

Het is ondenkbaar dat Jezus, de vrome Jood, ooit een rituele maaltijd zou instellen waarin God werd gegeten.
Er staat wel méér over Jezus in het Nieuwe Testament wat niet te verenigen is met de Wet en de Profeten: met alles waar Jezus zelf in geloofde, dus.
Dingen die rechtstreeks zijn overgenomen uit de heidense geloofswereld, om het Christendom meer zeggenskracht, overtuigingskracht en attractiviteit te verschaffen.
Dit culmineerde onder keizer Constantijn, op het concilie van Nicea.

Ergens, onder de dikke laag van - met de beste bedoelingen aangebrachte - heidense applicaties en adaptaties, die zelfs de door velen als absolute waarheid beschouwde evangeliën reeds aantastte, onder gekunstelde geloofsbelijdenissen, apologieën, kerkelijke dogma's en catechetische geschriften, schuilt de oorspronkelijke Jezus.
Die dikke laag was bedoeld om hem acceptabel te maken in de heidense wereld.
Maar de wereld is niet heidens meer. De wereld - ònze wereld - is agnostisch, sceptisch en cynisch geworden.

Die dikke laag werkt nu averechts.
"Al dat bijgeloof... da's toch maar onzin," denkt de afvallige gelovige.
En de jeugd denkt er in 't algemeen zelfs helemáál niet meer over.

Wie wil dat de boodschap van Jezus de aandacht krijgt die deze verdient, zal terug moeten keren naar de eenvoudige leer van de oorspronkelijke Joodse leraar, profeet, en messias Jezus.
De dikke laag moet afgepeld worden. Er is een nieuwe reformatie nodig.
De eerste leverde maar half werk: misschien zelfs nòg minder.
Zelfs de onaantastbaar geachte bronnen moeten nu gezuiverd worden.
Geen re-formatie, dus eigenlijk, maar een her-ijking.

(Het zogenaamde Thomas-evangelie uit de Nag-Hammidi boeken geeft al een aardig beeld van de uitgepelde Jezus, denk ik.)
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2005, 07:02:58 pm door klaas f »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2005, 07:13:52 pm »
Ik denk dat het zogenaamde Thomas Evangelie uit de Nag Hammadi bibliotheek helemaal geen uitgepelde Jezus laat zien, maar juist een valse Jezus, een Jezus-beeld aangepast aan het gnostische denken. En het oosterse (esotherische) gedachtengoed in de lijn van denken van Mani, Zarathustra etc. heeft niks met het christendom te maken.

Ik denk dat je er niet al te moeilijk over moet doen: Jezus sprak voortdurend in gelijkenissen, in beelden. Dit is gebruikelijk in het Midden-Oosten. Als je wilt lezen dat Jezus letterlijk zijn lichaam bedoelde, dan moet je in de Bergrede ook consequent lezen dat wij moeten veranderen in zout, om het 'zout der aarde' te kunnen zijn en in licht om 'het licht der wereld' te worden. Dat doet niemand, dus is er ook geen enkele aanleiding om 'dit is mijn lichaam' opeens wél letterlijk te nemen.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2005, 07:14:54 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 20, 2005, 12:04:14 am »
Beste Roodkapje,

Het Thomas-evangelie is een verzameling losse citaten van Jezus, die bijna allemaal ook in de evangeliën zijn terug te vinden.
Er zijn echter geen heidense insluitingen (onbevlekte ontvangenis, verwekt door een god bij een aardse vrouw, altijd kuis gebleven, opgestaan uit de dood, opgevaren ten hemel, mensenoffer, sacrale maaltijd), geen verwijzing naar Jezus' vermeende goddelijkheid (onverenigbaar met Jezus' eigen Joodse geloof: "Hoor Israël: de Heer is één! Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben...!), geen levensgeschiedenis... en dus ook geen innerlijke tegenstrijdigheden, evidente verhaalfouten en synopsis-problemen.

Dualisme is inderdaad kenmerkend voor de geloven die zich ontwikkelden op de Perzische  lijn van Mithras en Zoroaster / Zarathustra, en die zich ondermeer via Waldenzen en Katharen binnen de Christelijke wereld deden gelden.
In het Thomas-evangelie ben ik echter zulk dualisme niet tegengekomen.
Als ik me echter vergis, wil je dan aangeven waar jij dat dualisme in het Thomas-evangelie wel aantrof?

Het Thomas-evangelie is ook geenszins gnostisch, naar ik meen.
Misschien dènk je dat het gnostisch is, doordat een aantal van de overige boeken in deze verzameling dat wèl zijn?
Maar opnieuw: als ik me vergis, aarzel dan niet...
Alvast bedankt!

quote:

Als je wilt lezen dat Jezus letterlijk zijn lichaam bedoelde, dan moet je in de Bergrede ook consequent lezen dat wij moeten veranderen in zout, om het 'zout der aarde' te kunnen zijn en in licht om 'het licht der wereld' te worden. Dat doet niemand, dus is er ook geen enkele aanleiding om 'dit is mijn lichaam' opeens wèl letterlijk te nemen.

Dit zou plausibel zijn, als zich niet het bijzondere feit had voorgedaan dat de vroege Christelijke kerk wèl aanleiding zag om "dit is mijn lichaam" letterlijk op te vatten, en dat
verreweg de meeste Christenen (de Rooms-Katholieken, namelijk) dat nog steeds doen.

Wat het zout der aarde en het licht der wereld betreft: daar koppelde Jezus en/of de evangelist geen opdracht aan vast. Die vergelijking gaat mank.
Net zo mank als de vergelijking van Beatrix met d'r postzegel, waar Avee mee kwam. Beatrix zal immers nooit verkondigen dat zij een postzegel is?
De enige verklaring voor het snelle succes van de rituele godsverorbering kan zijn: de cultus kwam pijnlijk nauwkeurig overeen met die van de Mithras cultus. Alsof die zó van Mithras was overgenomen, eigenlijk...
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2005, 02:31:44 pm door klaas f »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 20, 2005, 12:31:18 am »

quote:

klaas f schreef op 20 februari 2005 om 00:04:
Beste Roodkapje,

Het Thomas-evangelie is een verzameling losse citaten van Jezus, die bijna allemaal ook in de evangeliën zijn terug te vinden.
Er zijn echter geen heidense insluitingen (onbevlekte ontvangenis, verwekt door een god bij een aardse vrouw, altijd kuis gebleven, opgestaan uit de dood, opgevaren ten hemel, mensenoffer, sacrale maaltijd), geen verwijzing naar Jezus' vermeende goddelijkheid (onverenigbaar met Jezus' eigen Joodse geloof: "Hoor Israël: de Heer is één! Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben...!), geen levensgeschiedenis... en dus ook geen innerlijke tegenstrijdigheden, evidente verhaalfouten en synopsis-problemen.

Dualisme is inderdaad kenmerkend voor de geloven die zich ontwikkelden op de Perzische  lijn van Mithras en Zoroaster / Zarathustra, en die zich ondermeer via Waldenzen en Katharen binnen de Christelijke wereld deden gelden.
In het Thomas-evangelie ben ik echter zulk dualisme niet tegengekomen.
Als ik me echter vergis, wil je dan aangeven waar jij dat dualisme in het Thomas-evangelie wel aantrof?

Het Thomas-evangelie is ook geenszins gnostisch, naar ik meen.
Misschien dènk je dat het gnostisch is, doordat een aantal van de overige boeken in deze verzameling dat wèl zijn?
Maar opnieuw: als ik me vergis, aarzel dan niet...
Alvast bedankt!

[...]

Dit zou plausibel zijn, als zich niet het bijzondere feit had voorgedaan dat de vroege Christelijke kerk wèl aanleiding zag om "dit is mijn lichaam" letterlijk op te vatten, en dat
verreweg de meeste Christenen (de Rooms-Katholieken, namelijk) dat nog steeds doen.

Wat het zout der aarde en het licht der wereld betreft: daar koppelde Jezus en/of de evangelist geen opdracht aan vast. Die vergelijking gaat mank.
Net zo mank als de vergelijking van Beatrix met d'r postzegel, waar Avee kwam. Beatrix zal immers nooit verkondigen dat zij een postzegel is?
De enige verklaring voor het snelle succes van de rituele godsverorbering kan zijn: de cultus kwam pijnlijk nauwkeurig overeen met die van de Mithras cultus. Alsof die zó van Mithras was overgenomen, eigenlijk...

Kijk eens op http://www.gnosis.org. Het Thomas Evangelie is juist één van de belangrijkste boeken uit de gnostische traditie. Ik heb 'm in de kast staan, en vanuit de godsdienstwetenschap wordt veel gnosticisme uit het Thomas Evangelie gehaald.

En dat Rooms-Katholieken de Bijbel verdraaien door dingen letterlijk te gaan nemen, wil nog niet zeggen dat de oorsprong, namelijk het onderwijs van de Here Jezus, zoals we dat in de Bijbel vinden fout is. De katholieken hebben wel vaker een bijzondere uitleg (neem alleen al de uitleg van celibaat, pausdom etc.). Dus dan is dat meer een fout van de katholieken dan van de Bijbel. Bovendien stamt die leer volgens McGrath uit de tijd na Constantijn. Dus na het worden van een instituut. Er is geen enkele aanwijzing dat de apostelen leerden dat het brood werkelijk het lichaam van Christus was.

En een zoutend zout en een lichtend licht zijn, gaat daar geen opdracht bij gepaard? Dan zou ik de Bergrede nog een keer lezen als ik jou was. Je wordt opgedragen een zoutend zout en een lichtend licht te zijn. Dat is een gebod, geen vingerwijzing!

Oh ja, en 'verreweg de meeste christenen (= Rooms-Katholieken) vind ik geen argument. Ik geloof er niks van dat Rooms-Katholieken verreweg de meeste christenen zijn. Zeker niet in Nederland.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2005, 12:37:14 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 20, 2005, 03:12:53 pm »

quote:

E-line schreef op 19 februari 2005 om 10:59:
(...) Over Mithras: de duivel probeert wel vaker imitaties van Gods evangelie te maken. Zolang we maar niet geloven dat de bijbel ècht Gods Woord is, is hij tevreden. En dan is het wel handig te zorgen dat het christendom niet zo uniek lijkt als -ie eigenlijk is.

Beste E-line,

Mag ik je er op wijzen dat de religie van Mithras en de leer van Zarathustra al heel lang bestonden, voordat het Christendom ontstond? Hoe kan het origineel dan een kopie zijn?

Overigens wel goed dat je de heer B.L. Zebub ten tonele voert.
Die wordt maar al te vaak vergeten.
De heer Zebub is heel handig! Handiger, zelfs, dan jij vermoedelijk denkt.

Buiten de Heilige Schriften wordt hij door de één hier, en door de ander dáár gezien.
Vaak ziet de één hem waar de ander de Heilige Geest herkent, en andersom.
Maar iedereen is er zeker van dat hij, binnen en buiten de geschiedenis van kerk en geloof, een belangrijke rol heeft gespeeld, en die rol nog steeds speelt.

Binnen de Heilige Schriften liggen de zaken heel duidelijk, naar de gelovigen menen: wanneer de duvel te voorschijn komt, wordt dat duidelijk vermeld.
Daar kunnen geen misverstanden over bestaan, denkt men.
De slang, een aardgeest, een gevallen engel, de boze, de duivel... in allerlei vormen wordt hij netjes aangekondigd.

Vanaf het begin, echter, heeft de duivel dubbel spel gespeeld.
Hij speelt nu en dan een open spel, en verschijnt dan in een herkenbare vorm.
Maar hij speelt tegelijkertijd ook stiekem, en verschuilt zich achter vrome bedoelingen, dogma's, geloofsbelijdenissen, profetieën, forumdiscussies, preken, gebeden, catecheses... achter van alles waarachter men hem het minst vermoedt.
Zo heeft hij ook kans gezien het Onfeilbare Woord van God - de Bijbel, de "pure bron van ons geloof" - binnen te dringen.
Ongelooflijk, hè? Maar toch...
Daarbij heeft hij gebruik gemaakt van de beste en de vroomste bedoelingen van de schrijvers.
Bij elke poging om het verhaal van Jezus nog mooier en indrukwekkender te maken, vervuilde en vergiftigde hij de bron.
Vaak met vrome woorden.
Bijna altijd met halve waarheden.

Het gevolg is, dat de kerk nu al bijna tweeduizend jaar eigenlijk niet Jezus vereert, maar een figuur die veel meer lijkt op... Mithras.
Wel met wat Joods-Messiaanse en profetische trekjes, dat wel, maar die leveren geen enkel gevaar op voor de heerschappij van de duivel over deze wereld.
Die Messiaanse en profetische trekjes zijn zelfs zo zwak, dat de opstellers van de profielschets degene die de functie vervult niet als zodanig erkenden.

Naast de authentieke opdrachten om God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf, en niet na te laten goede werken te doen ("Aan de vruchten kent men de boom!") legde de duivel de misleiding van de H. Mis.
Die van de éénmalige Mis op Goede Vrijdag, die protestanten gedenken bij het H. Avondmaal, èn die van elke R.K. eucharistieviering, waarbij Jezus steeds opnieuw wordt geslacht en gegeten.
Waar de wet en de profeten - inclusief Jezus zelf - leren dat het in de relatie tussen mens en God allemaal draait om gehoorzaamheid en doen wat er gezegd wordt, leert de vergiftigde nieuwe leer dat het gaat om het voor wáár aannemen van catechetische en dogmatische formuleringen.
En met dat vrome soort geloof kan de duivel mooi de baas blijven, hier op aarde.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2005, 03:20:24 pm door klaas f »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 20, 2005, 03:35:24 pm »

quote:

klaas f schreef op 19 februari 2005 om 18:51:
Wat de datering van de evangeliën betreft, heb ik - op basis van de toelichtingen in de nieuwe uitgave van de bijbel - een gemiddelde genomen.
Mattheüs - ca. 90? (n. Chr., vanzelfsprekend), Antiochië?
Marcus - ca. 70?, Rome? Ergens in het Rom. rijk? Galilea?
Lucas - ca. 90?, Buiten Palestina?
Johannes - ca. 90?, Klein-Azië?
En, zoals we allemaal weten, werd Christus omstreeks 6 v. Chr. geboren...
Tja, dit is 1 mening. Gebaseerd op het idee, dat gedetaileerde voorspellingen niet mogelijk zijn en dat Jezus dus nooit de val van Jeruzalem zo goed had kunnen profeteren. Ergo, de voorspellingen zijn Jezus in de mond gelegd door de evangelieschrijver na de val van Jeruzalem in 70 na christus.

n.b. dit is ook het voornaamste argument wat gebruikt wordt voor deze datering. De rest is allemaal minder overtuigend. Voornamelijk 'stijl'argumenten, die proberen aan te tonen dat de stijl van de boeken meer "70 na christus", dan "50 na christus" (alsof we dat kunnen weten, gezien de weinige vergelijkende literatuur die we van die tijd hebben). Je kunt dit zelf makkelijk nazoeken. Ga maar een dagje in bibliotheken of op internet zoeken naar argumenten voor vroege en late datering van de evangelien!

quote:

De dateringen van de evangeliën zijn echter kennelijk niet heel duidelijk, de schrijvers zijn onbekend (anders dan als de schrijvers van een evangelie) en er wordt gegist naar de plaats waar ze werden geschreven.
Kortom: we weten niet wanneer, wie of waar.
De kerkvader Papias (70 tot ongeveer 155 na chr.)  heeft al aan het begin van de tweede eeuw flink wat meteriaal verzameld over de evangelien en hun schrijvers. Helaas zijn bijna al zijn werken verloren gegaan en hebben we alleen nog citaten van hem in boeken van andere kerkvaders (bron). Papias claimt dat Marcus zijn evangelie opschreef zoals Petrus dat 'dicteerde':

quote:

Eusebius (bron) & Eusebius. Hist. Eccl. 3.39
Mark indeed, since he was the interpreter of Peter, wrote accurately, but not in order, the things either said or done by the Lord as much as he remembered. For he neither heard the Lord nor followed Him, but afterwards, as I have said, [heard and followed] Peter, who fitted his discourses to the needs [of his hearers] but not as if making a narrative of the Lord's sayings'; consequently, Mark, writing down some things just as he remembered, erred in nothing; for he was careful of one thing - not to omit anything of the things he heard or to falsify anything in them.
Dat Mattheus eerst in het hebreeuws en later (deels) in het grieks schreef, is ook bekend via Papias(bron). De kerkvaders (nog voor de katholieke kerk) gaan allemaal uit van de ons bekende schrijvers (voor zover ik weet).

quote:

Elk persbureau zou een dergelijke nieuwsbron als onbetrouwbaar van de hand wijzen...
In onze moderne tijd misschien, nu we veel betere middelen tot documentatie hebben! Klaas f. heb je enig idee hoeveel kennis we hebben van andere schrijvers uit die tijd? Enig idee hoeveel we weten van Tacitus of Celsus of Livius? Kijk voor de grap eens naar de opsomming die hier wordt gegeven. Het blijkt dat we pas 100 of meer jaar na Tacitus vage citaten van hem terugvinden in de literatuur! Maar toch twijfelt niemand eraan dat Tacitus ook echt de boeken heeft geschreven die we tegenwoordig aan hem toekennen.

Van de Ilias (Homerus) zijjn de oudste documenten uit de 10e eeuw na christus en meeste zelfs uit de 14-15e eeuw. Ik denk dat ik thuis ook de kaft maar van die boeken af ga rukken, of met een dikke stift de naam "Homerus" doorstreep, want daar kunnen we volgens jouw criteria al helemaal niet meer in geloven.

Idem trouwens voor alle geschiedenis over Julius Ceasar. Er is rond de eerste eeuw meer geschreven over Jezus Christus dan over z'n initiaalgenoot Julius C. (of iig meer bewaard gebleven). Als we zo ongeveer alles over Jezus in twijfel moeten trekken, dan kan ik amper nog geloven dat Ceasar wel bestaan heeft zoals romeinse geschiedkundigen hem portretteren.

quote:

Bij Paulus ligt de zaak heel anders.
Hij schreef zijn eerste brief aan de Korinthiërs in het jaar 55, vermoedelijk in het voorjaar, en wel te Efeze.
We weten wie Paulus was, waar hij was opgegroeid, waar hij had gestudeerd, welke geloofsovertuiging hij had, enzovoorts.
Een betrouwbare, controleerbare bron, dus.

Dat weten we allemaal van Paulus, omdat hij dat zelf in zijn brieven vertelt, gekoppeld met de chronologie van Handelingen levert dat deze datering op! Niet een onafhankelijke bron van buitenaf, maar gewoon lezen wat paulus schrijft.

quote:

Niet dat Paulus alles wist, alles begreep en onfeilbaar was - want Paulus was ook maar een mens - maar hij was een vrome Jood, die mogelijk bij dezelfde leraar had gestudeerd als Jezus zelf. (Die hij mogelijk juist vanuit die gemeenschappelijke achtergrond aanvankelijk beschouwde als afvallige godlasteraar en Hem daarom des te feller haatte.)

Waar haal je dit vandaan? Ik heb deze suggestie echt nog nooit gezien. Paulus schrijft er iig nergens over, en geeft volgens mij ook nergens aanleiding tot een dergelijke theorie, of vergis ik mij nu!?!

quote:

De zaak betreffende "Dit is mijn lichaam" is een gevaarlijk scheurtje in de paganistisch-syncretistische Christelijke leer.
Wie de teksten in de evangeliën leest, moet zichzelf wel heel erg geestelijk in de knoop leggen om er iets anders in te lezen dan wat de "Paapsche Mis", de "vervloekte afgoderij" zou gaan worden.
Het staat er immers klip en klaar: "Dit is mijn lichaam". Dat raakt de essentie.
Kennelijk was de formulering al mondeling stevig verankerd toen Paulus zijn brief schreef, ook al schreef hij: "Dit is mijn lichaam... voor u."
Die toevoeging "voor u" geeft aan dat Jezus het symbolisch had bedoeld. (Of... wàs het geen toevoeging, en Jezus had het ècht zo gezegd?)

Roodkapje heeft hier al op geantwoord. jezus gebruikte wel vaker symbolen en vergelijkingen.

quote:

Het is ondenkbaar dat Jezus, de vrome Jood, ooit een rituele maaltijd zou instellen waarin God werd gegeten.
Er staat wel méér over Jezus in het Nieuwe Testament wat niet te verenigen is met de Wet en de Profeten: met alles waar Jezus zelf in geloofde, dus.
Waarom is dit ondenkbaar? Omdat jij het niet kan bedenken? Wat je hier doet, is van te voren een beeld van Jezus bepalen (bv. dat hij een vrome jood was, een wijze rabi) en dan op basis van dat beeld stellen dat alles wat daar niet mee in overeenstemming is, later verzonnen moet zijn, omdat het ondenkbaar is!

Weet je wat ik pas ondenkbaar vind? Dat vrome joden (Mattheus, Johannes, Paulus, Petrus, Jacobus, Marcus!) deze dingen over Jezus op konden schrijven! De evangelien zijn (zelfs bij aanname van late datering) zo rond 80 na christus, dus 45 jaar na diens dood geschreven. Rond die tijd kwamen veel bekeerden uit Joodse kringen (lees handelingen nog maar eens na). De eerste christenen waren vrome Joden!. Wat is nu ondenkbaarder,... dat al die vrome joden radikaal tegen hun gelovige traditie en hun gevoel ingingen omdat ze wisten dat het echt waar was, of ...
dat al die gelovige en vrome joden boeken en brieven gingen schrijven die bewust tegen hun eeuwenoude religie ingingen, terwijl ze wisten dat het grote onzin was. Riskerende dat ze uit hun synagogen gezet werden, in de 'ban' gedaan werden, vervolgd werden door de joodse hoge raad (door o.a. Paulus), en daarna door de romeinen vanwege hun ongeloofwaardige boodschap.

Men zal toch eerst moeten verklaren waarom zoveel vrome joden 'tegen de stroom in' gingen zwemmen, en dingen gingen geloven die tegen hun diepste overtuigingen ingingen (God is 1, de status van de wet, etc).

quote:

Dingen die rechtstreeks zijn overgenomen uit de heidense geloofswereld, om het Christendom meer zeggenskracht, overtuigingskracht en attractiviteit te verschaffen.
Dit culmineerde onder keizer Constantijn, op het concilie van Nicea.

Ergens, onder de dikke laag van - met de beste bedoelingen aangebrachte - heidense applicaties en adaptaties, die zelfs de door velen als absolute waarheid beschouwde evangeliën reeds aantastte, onder gekunstelde geloofsbelijdenissen, apologieën, kerkelijke dogma's en catechetische geschriften, schuilt de oorspronkelijke Jezus.
Die dikke laag was bedoeld om hem acceptabel te maken in de heidense wereld.
Maar de wereld is niet heidens meer. De wereld - ònze wereld - is agnostisch, sceptisch en cynisch geworden.

Die dikke laag werkt nu averechts.
"Al dat bijgeloof... da's toch maar onzin," denkt de afvallige gelovige.
En de jeugd denkt er in 't algemeen zelfs helemáál niet meer over.

Waarom zouden dat soort dingen de geloofwaardigheid verhogen? Je suggereert neem ik aan verhalen over maagdelijke geboorte, opstanding, wonderen, ...  
- "opstaan uit de dood", en dan niet 'geestelijk' met e.o.a. onstoffelijk lichaam, maar - bah vies - met een concreet fysiek lichaam, toevoegen, zal niet veel geholpen hebben in die tijd. De meeste 'heidenen' waren diep beinvloed door de griekse filosofische stromingen, en daarin stond je niet fysiek op. Natuurlijk had je wel een onsterfelijke ziel ofzo, maar juist in die tijd werd het fysieke als minder, en het geestelijke als meer gezien.
- "maagdelijke geboorte". Misschien dat oude helden en goden uit mythen dat soms overkwam, maar hoeveel grieken denk je dat er in zouden trappen als je vertelde dat zoiets ook enkele tientallen jaren geleden met een onbekende snuiter uit Judea gebeurd was?
- wonderen? ach.. er waren wel meer wonderdokters in die tijd.. toevoegen of weglaten daarvan heeft niet zoveel invloed. De filosofen werden gewaardeerd, terwijl ze alleen maar praatten, dus zo broodnodig was het ook weer niet. Juist de gnostici wilden meer filosofie en minder conrete wonderen in hun religie.

quote:

Wie wil dat de boodschap van Jezus de aandacht krijgt die deze verdient, zal terug moeten keren naar de eenvoudige leer van de oorspronkelijke Joodse leraar, profeet, en messias Jezus.

(Het zogenaamde Thomas-evangelie uit de Nag-Hammidi boeken geeft al een aardig beeld van de uitgepelde Jezus, denk ik.)

vind je het erg, als ik niet meedoe met die reformatie (zuivering) van je? Niet omdat ik traditioneel ingesteld ben ofzo, maar omdat ik die bronnen betrouwbaar vind (ook na eigen speurwerk).

Misschien kan je aangeven waarom Thomas een goed beeld zou kunnen geven? De vroegste bronnen voor dat evangelie zijn 250 na christus, en slechts een kleine fractie wetenschappers (de beruchte Jesus-seminar en enkele verwanten) willen het veel vroeger, zelfs voor de 4 canonieke evangelien, dateren. (bron).

(n.b. ik heb veel gebruik gemaakt van www.tektonics.org als bron, niet omdat het een christelijke bron is, maar omdat het een site is, die zowel evangelicale/protestantse theologen en historici gebruikt, maar ook heel vrijzinnige en atheistische bronnen benut.)
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2005, 10:40:22 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2005, 03:44:50 pm »

quote:

Klaas f.
Het gevolg is, dat de kerk nu al bijna tweeduizend jaar eigenlijk niet Jezus vereert, maar een figuur die veel meer lijkt op... Mithras.
Wel met wat Joods-Messiaanse en profetische trekjes, dat wel, maar die leveren geen enkel gevaar op voor de heerschappij van de duivel over deze wereld.
kijk eens op:
http://www.tektonics.org/copycat/mithra.html
http://www.christian-thinktank.com/copycat.html

En als je het niet met bovenstaande artikelen eens bent, kun je dan een link of een boek geven, waarin staat hoe het volgens jou wel zit?

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2005, 04:05:02 pm »
is het geen tijd voor een titelchange of een afsplitsing?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2005, 04:30:53 pm »
ja idd.. Ik had ook al aan klaas f gesuggereerd, dat hier al een ander topic over gaat, maar misschien kan dit topic wel omgedoopt worden? Het is toch voor iedereen wel duidelijk, dat protestanten en evangelischen Jezus' woorden niet letterlijk interpreteren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 21, 2005, 01:01:15 pm »
Modbreak:
Dit topic krijgt een titlechange en wordt verplaatst naar Levensbeschouwing. Dit soort uitspraken:

quote:

gaan in tegen de Richtlijnen 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk'.
Eventuele opmerkingen hierover graag via Topic Rapport melden. Ook opmerkingen als die van Zacharov en Nunc hierboven in het vervolg graag via Topic Rapport (het oranje handje bovenaan het scherm).

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 21, 2005, 02:22:53 pm »

quote:

klaas f schreef op 18 februari 2005 om 02:52:
Het mystieke lichaam van de opgestane Christus is immers, meen ik, de gemeenschap van de gelovigen. "De kerk", zeg maar, in ruime zin.
Bovendien doet dit prevelementje denken dat onze kerk het leerstuk van de transsubstantiatie (weer) heeft aangenomen: de Rooms-Katholieke idee dat het brood (de hostie) door de priesterzegening wezenlijk verandert in het lichaam van Christus.

Dat is wat de RK leert. Luther zag dit anders, met dien verstande dat hij leerde dat het niet veranderde in, maar dat cristus wel zelf lijfelijk aanwezig zou zijn. Calvijn verwierp ook dit en zag het avondmaal puur symbolisch waarbij het brood het lichaam symboliseert, niet meer en niet minder. Overigens zou dit, indien het laatste avondmaal betreft, eigenlijk ongezuurd brood moeten zijn, maar dit terzijde.
Als, puur symbool, zou je dus kunnen zeggen dat het brood het lichaam is, zou als een trouwring de 'eeuwige trouw' van het huwelijk symboliseert, maar dit feitelijk niet is.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 21, 2005, 02:49:44 pm »
ik vind het altijd erg kaal als een predikant niets zegt.

juist iets zeggen als 'het lichaam van Christus voor u' is dan erg mooi. en ook terecht lijkt me: als Jezus het levende brood is (Joh 6) en als het avondmaal over Jezus als het levende brood gaat, dan mag je toch ook bij een stukje avondmaalsbrood zeggen: 'het lichaam van Christus voor u'?

dat is niet meteen transsubstantiatie-leer.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 21, 2005, 02:57:52 pm »
Ik heb het trouwens in de GKv nog nooit meegemaakt dat een predikant iets zegt bij het uitdelen van het brood, behalve dan aan het eind van het formulier, die standaard-zinnen (niet negatief bedoeld) over brood en wijn.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 21, 2005, 10:10:38 pm »

quote:

Nunc schreef op 20 februari 2005 om 15:35:
[...]
(...) De eerste christenen waren vrome Joden!. Wat is nu ondenkbaarder,... dat al die vrome joden radikaal tegen hun gelovige traditie en hun gevoel ingingen omdat ze wisten dat het echt waar was, of ...
dat al die gelovige en vrome joden boeken en brieven gingen schrijven die bewust tegen hun eeuwenoude religie ingingen, terwijl ze wisten dat het grote onzin was. (...)

Beste Nunc,

Hier tref je des Pudels Kern, denk ik.
De eerste Christenen waren inderdaad vrome Joden, die geen breuk zagen tussen wat de Wet en de Profeten opdroegen, en wat Jezus deed en zei.
Integendeel: zij zagen in Hem een Man van God, een Messias, in de traditie van wat wij nu het Oude Testament noemen.
Nadat Jezus was heengegaan, kreeg Jakobus "de Rechtvaardige", een broer van Jezus, de leiding over de gelovigen.
Hij was een wetsgetrouwe Jood, die ervan overtuigd was dat alle wetten en geboden (inclusief besnijdenis, reinigingsvoorschriften, spijswetten) moesten worden aangehouden. Niemand - ook Jezus niet - had immers gezegd dat deze niet meer hoefden te gelden.
Om die reden wordt Jakobus nu "judaïstisch" genoemd.
Zijn groep was gecentreerd in Jeruzalem. Het aantal volgelingen in zijn groep was beperkt en bleef vrij stabiel.

Intussen groeide het aantal niet-joodse Christelijke bekeerlingen buiten Palestina explosief.
Nadat Saulus, op ketterjacht onderweg naar Damascus, "het licht had gezien" en Paulus was geworden, ontwikkelde hij zich tot hun leidsman.
Paulus was veel "hellenistischer" (i.c. platonisch) gericht dan de joods-wettische Jakobus.
Hij kondigde af dat de Joodse spijswetten, de besnijdenis enz., enz. niet van toepassing waren op de niet-Joodse bekeerlingen.
Op het Apostelconvent te Jeruzalem, in het jaar 49, werd besloten dat de zienswijze van Paulus de juiste was.
Hiermee kwam een einde aan het oorspronkelijke (d.i. Joodse) Christendom.

Zoals we uit de hele wereldgeschiedenis weten, is het altijd de overwinnaar die de geschiedenis schrijft.
De evangeliën en alle andere delen van het Nieuwe Testament zijn dan ook pennevruchten van hellenisten, die - met uitzondering van de halfjoodse Paulus - vermoedelijk geen van alle een Joodse achtergrond hadden, niet in Palestina woonden, in het Grieks schreven, en mogelijk het Heilige Land zelfs nooit hadden gezien.
Dat zij hun best deden om Jezus, hun nieuwe idool, zo "aan te kleden" dat hij de vergelijking met Mithras, Dionysus en Osiris met glans zou kunnen doorstaan, kun je ze eigenlijk niet kwalijk nemen.
Ze deden het met de beste bedoelingen.

En dat Paulus zich afmatte om met hoogdravende hersenspinsels en platonische dialectiek een Christelijke theologie te ontwikkelen, om de nieuwe religie een intellectuele status in de Grieks-Romeinse wereld te verschaffen, is ook goed te begrijpen.
Men kan er eveneens begrip voor hebben dat hij hierbij uitgleed en belandde in een soort platonistisch dualisme, waarin alleen de onsterfelijke geest werkelijk van belang is en het lichaam als een zwakke, verderfelijke, op zondige lusten gerichte gevangenis van de geest wordt beschouwd.

Het valt te begrijpen.
Maar het is wel zonde dat het zo is gegaan.
De Boze maakt graag gebruik van onze beste bedoelingen.
En theologie is altijd duivelswerk geweest.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2005, 10:30:23 pm door klaas f »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 21, 2005, 10:28:25 pm »
Klaas f, ik ben blij dat jij zo zeker weet hoe alles gelopen is. Misschien kan je ons ook laten delen in de bronnen die je voor deze kennis hebt? Niet iedereen weet dit soort dingen namelijk.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 21, 2005, 10:55:31 pm »
Beste Nunc,

Waarom zo cynisch?
Je raakte des Pudels Kern, zei ik.
Maar uit liefde en mededogen zei ik er niet bij dat je daarbij de plank missloeg!

Om te beginnen weten we absoluut niet wie de evangelieschrijvers waren.
Het moeten (voor die tijd) heel hoog opgeleide mensen zijn geweest: ze beheersten het Grieks goed en ze konden zelfs schrijven!
Er is geen schijn van bewijs voor dat Mattheüs-de-evangelist de tollenaar was bij wie Jezus in huis kwam, en evenmin dat Marcus opschreef wat Petrus dicteerde.
Waarschijnlijk waren de schrijvers geen Joden, en al helemaal geen "vrome" Joden.
Want "vrome" Joden waren ervan overtuigd dat hun geloof het enige ware geloof was, en hun God de enige ware god.

Vrome joden bekeren zich dus niet tot een ander geloof.
Dat deden ze toen niet. En dat doen ze nu nog niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 21, 2005, 11:01:18 pm »
En alweer kom je niet met bronnen. Het wordt wel een beetje vervelend zo eigenlijk.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 21, 2005, 11:17:21 pm »

quote:

Klaas f
De evangeliën en alle andere delen van het Nieuwe Testament zijn dan ook pennevruchten van hellenisten, die - met uitzondering van de halfjoodse Paulus - vermoedelijk geen van alle een Joodse achtergrond hadden, niet in Palestina woonden, in het Grieks schreven, en mogelijk het Heilige Land zelfs nooit hadden gezien.

Beste Klaas f, wellicht kun je aangeven welke (bijbelse of buitenbijbelse) boeken/evangelien/etc we wel moeten aannemen, als we kennelijk niet van de 4 evangelien , niet de brieven van johannes en petrus, en maar gedeeltelijk kunnen vertrouwen op de brieven van Paulus.

Misschien kun je ook uitleggen waarom Papias (begin 2e eeuw) ongelijk had toen hij zei dat Marcus de 'notulist' was van Petrus, en dat Mattheus eerst in het hebreeuws diens evangelie schreef? Of waarom mattheus in z'n evangelie zo duidelijk als joods naar voren komt, net  als bv. johannes in z'n boek openbaring. Dat boek kent zo'n 300-400 verwijzingen naar het OT (dat is dus 15-20 per hoofdstuk, een record). Knappe actie voor een hellenist. Overigens is het grieks van openbaring zo vreemd, dat iemand die grieks als moedertaal had, het niet eens geschreven zou hebben. Het schijnt (ik ben geen hebraicus) juist z'n hebreeuwse wortels te verraden.

Frappant ook, dat Petrus (een overduidelijke jood toch?) als eerste heidenen gaat dopen (Cornelius, maar ja dat is beschreven in het boek handelingen en dat is vast niet betrouwbaar?)

quote:

Dat zij hun best deden om Jezus, hun nieuwe idool, zo "aan te kleden" dat hij de vergelijking met Mithras, Dionysus en Osiris met glans zou kunnen doorstaan, kun je ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Ze deden het met de beste bedoelingen.
hmm.. kun je laten zien in welk opzicht Jezus dan op die heidense goden en helden lijkt? Ik ken namelijk maar weinig goden die doodgaan, en maar 1 die aan het kruis hing!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 21, 2005, 11:21:33 pm »
Modbreak:
Onderwerp van dit topic is of het Avondmaalsbrood letterlijk het lichaam van Christus is. Verder wil ik een ieder opmerkzaam maken op de FAQ Forumgedrag.
Met name op deze zinsnede:

quote:

1. On-topic reageren is een erg goede manier van discussiëren. Hierdoor blijft het onderwerp van een discussie intact en is de discussie het gemakkelijkst te volgen.
   2. Om een discussie goed lopend te houden is het slim om beargumenteerd te reageren. Als je ergens naar verwijst, geef daar dan ook de bron bij zodat anderen ook na kunnen gaan wat er precies staat.
   3. Wat ook meehelpt aan een goede discussie is een goede openingspost. Geef daarin duidelijk aan waar je precies over wil discussiëren. Geef als dat nodig is een paar bronnen op voor meer achtergrondinformatie zodat ook onbekenden met het onderwerp mee kunnen praten.
Dus 1. ontopic reageren, 2. bij je argumenten ook de bron vermelden en 3. reageren op de openingspost. Vanaf nu zal ik posts die niet aan de FAQ of de forumpolicy voldoen verwijderen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 21, 2005, 11:46:35 pm »
Je hebt gelijk Roodkapje, maar de TS wil het kennelijk over meer hebben dan alleen het avondmaal. Of anders gezegd, er zijn heel veel andere zaken ook van belang m.b.t. het avondmaal en het 'lichaam van christus'.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 21, 2005, 11:50:41 pm »
Omwille van de overzichtelijkheid kunnen imho daarvoor beter losse draadjes geopend worden. Anders lopen er hier verschillende discussies door elkaar. (Maar dat is mijn mening, ik weet niet hoe de rest daarover denkt). Dit topic heeft omwille van de discussie al een titelchange gehad nl.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 22, 2005, 01:43:03 am »

quote:

Nunc schreef op 21 februari 2005 om 23:17:
[...]

(...) Frappant ook, dat Petrus (een overduidelijke jood toch?) als eerste heidenen gaat dopen (Cornelius, maar ja dat is beschreven in het boek handelingen en dat is vast niet betrouwbaar?) (...)

Beste Nunc,

Vind jij eigenlijk ook niet dat die "overduidelijke Jood" Petrus, die in de Schrift ook overduidelijk een driftkop is, een haantje-de-voorste is, een doordrijver is, een lafbek is, maar ook een flinke vent is, en vooral een eenvoudige, ongeletterde visser uit Galilea is, in Handelingen 2 toch maar even mooi een dijk van een toespraak afsteekt?
Fraaie retoriek, goede citaten, prima structuur?
Alsof d'r een dure copywriter voor is ingehuurd, nietwaar?
Tè goed, voor zo'n eenvoudige visser, toch?

En dan die moordenaar aan het kruis... de góede moordenaar, bedoel ik...
Perfecte tekst! Geen woord te veel. En elk woord is raak!
En dat, terwijl hij daar maar hangt te creperen, aan dat kruis.
Soms lijken de teksten tè goed om authentiek te kunnen zijn.

Overigens: ik denk niet dat het Nieuwe Testament één en al bedrog en falsificatie is, hoor.
Dat geldt alleen maar voor alles wat duidelijk in strijd is met het geloof dat Jezus zelf aanhing.
Het Joodse geloof, dus.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 22, 2005, 09:19:04 am »
Citaat
klaas f schreef op 22 februari 2005 om 01:43:
[...]

Beste Nunc,

Vind jij eigenlijk ook niet dat die "overduidelijke Jood" Petrus, die in de Schrift ook overduidelijk een driftkop is, een haantje-de-voorste is, een doordrijver is, een lafbek is, maar ook een flinke vent is, en vooral een eenvoudige, ongeletterde visser uit Galilea is, in Handelingen 2 toch maar even mooi een dijk van een toespraak afsteekt?
Tè goed, voor zo'n eenvoudige visser, toch?[/q]

Als je alles vanuit jezelf gaat redeneren zul je in het christelijk geloof niet ver komen. Volgens mij wordt vlak voor Petrus' sublieme toespraak de Heilige Geest uitgestort en spreekt de Heilige Geest door Petrus. Hetzelfde zie je bij de toespraak van Stefanus in Handelingen. Ik kan ook uit eigen ervaring spreken doordat ik na mijn wedergeboorte ook dingen wist over God die je als 'officiële heiden' niet hoorde te weten, iets dat een dominee de doorslag gaf om met mij verder te praten omdat er meer aan de hand was.

Los daarvan wil eenvoudig en ongeletterd niet zeggen dat iemand dom is, zeker in die dagen niet. Onderontwikkeld is niet hetzelfde als dom.

Mag ik je, voordat we verder discussiëren, eens vragen wat jou relatie met de HEER is? Misschien helpt deze kennis ons om de dingen die je zegt in een kader te plaatsen. Wat geloof je van de Heilige Geest?
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2005, 09:19:53 am door Roodkapje »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 22, 2005, 10:35:48 am »

quote:

Klaas f
Beste Nunc,

Tè goed, voor zo'n eenvoudige visser, toch?

Ik heb wel eens volledig onvoorbereid een presentatie moeten houden. De avond ervoor heb ik tot diep in de nacht aan het bier en de wiskey gezeten (tja.. student he..) en ik stond te trillen op m'n pootjes de volgende dag, zo ontzettend brak was ik. Maar toch kreeg ik een 8, het hoogste van die presentatiedag.

Moet ik nu volgens jouw logica er van uit gaan, dat er kennelijk iemand anders in mijn plaats stond? Of dat het eigenlijk wel ontzettend bagger was, maar dat het verhaal later beter is geworden? Want dat ik zelf geheel onvoorbereid en compleet brak zo'n cijfer heb gehaald, dat is toch wel erg onwaarschijnlijk?!?!

Zelfs 'ongeinspireerde' mensen kunnen soms iets heel goeds neer zetten. Zo lang is de rede van Petrus ook weer niet. En zoals Roodkapje al zei: vergeet de Geest niet!

En zelfs als ik even de Geest zou willen 'vergeten' (for the sake of argument), dan zie ik nog een rede, met 2 lange citaten. Een Jood was doorkneed in de bijbel. Het ene stuk komt uit Joel, en werd door de joden gekoppeld aan de eindtijd (ook gebruikt in openbaring). Het andere is een psalm en ik denk dat het NIET vreemd is dat Petrus die uit z'n hoofd kende. Verder hebben de discipelen 2 a 3 jaar met Jezus opgetrokken. Sommige leerlingen waren daarvoor ook al leerling van Johannes de Doper. En dat in een cultuur die heel sterk was in het onthouden van mondelinge tradities! Ze hebben - op het moment van hand.2 - flink wat tijd gehad om alles op een rijtje te zetten.

En vergeet niet, dat de stotteringen, de "ehhh"'s en de versprekingen die Petrus wellicht gemaakt heeft (nb. het zou kunnen maar het hoeft niet natuurlijk) niet opgeschreven zijn door Lukas. Of schrijf jij wel altijd de versprekingen van je docent op?

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 22, 2005, 11:49:52 am »

quote:

Roodkapje schreef op 22 februari 2005 om 09:19:

[...]
(...) Mag ik je, voordat we verder discussiëren, eens vragen wat jou relatie met de HEER is? Misschien helpt deze kennis ons om de dingen die je zegt in een kader te plaatsen. Wat geloof je van de Heilige Geest?

Beste Nunc,

Je wilt mijn geloof meten? Ga gerust je gang!
Bedenk echter, dat met de maat waarmee gij meet... Enzovoorts.
In elk geval probeer ik eerlijk te zijn. Want het gaat hier over belangrijke zaken.

Heellang ben ik een gelovig, belijdend Christen geweest. Conform de belijdenis van Nicea / Constantinopel, zelfs.
Mijn geest was lenig genoeg om de Heilige Drieëenheid te omarmen: Jezus was God, jazeker, en de Heilige Geest ook. Drie aspecten van één Wezen.

Maar in de discussie en confrontatie met Joden en Islamieten moest ik op den duur bij mijzelf vaststellen dat het leerstuk van de Heilige Drieëenheid toch onverenigbaar is met het eerste gebod.
Joden en Islamieten hebben een duidelijker, want oudtestamentische, opvatting van God, en ook een beter begrip van wat godsdienst ten diepste van een mens eist.
Jezus was een schepsel - goddelijk verwekt of niet - en sterfelijk.
Hij viel van tijd tot tijd ten prooi aan motievenstrijd, twijfel, en zelfs vertwijfeling.
Dat is niks voor een God.
De Heilige Geest is een attribuut van het Opperwezen, en dus niet de essentie ervan.
God bestaat ook zonder die op mensen gerichte inspiratiebron.
Omgekeerd: de mens moet God dienen, ook als hij niets merkt van de Heilige Geest.
Godsdienst is immers: doen wat er gezegd is.
Godsdienst is niet hetzelfde als geloof.

Misschien moet ik maar Joods worden. Net zoals Jezus.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 22, 2005, 12:00:12 pm »
offtopic:Klaas f, het was een vraag van Roodkapje

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 22, 2005, 12:14:20 pm »
Ik wil je geloof niet meten, ik wil weten wat je uitgangspunten (axioma's) zijn, dan snap ik je beter. Ik kreeg de indruk dat wij beiden met dezelfde terminologie elk iets anders bedoelden. En dat blijkt dus te kloppen. :)
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2005, 12:14:55 pm door Roodkapje »

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 24, 2005, 01:14:06 pm »
Diverse deelnemers aan dit topic hebben gevraagd naar mijn bronnen.
Welnu, naast de Heilige Schrift zelf (die voor alle Ware Kennis van levensbelang is, maar waarvan de historiciteit discutabel genoemd moet worden), heb ik veel boeken gelezen: daar waren diverse bij die over het schisma tussen Filippus & Jacobus enerzijds, en Paulus anderzijds gaan.

Veel helderheid verschafte ook het eerste hoofdstuk in het boek van Sir Robert Graves "King Jesus", 1946 (in Nederlandse vertaling in 1980 verschenen bij Het Spectrum).
Hierin wordt, door een fictieve Syriër, een exposé gegeven van de ontwikkeling van het vroege Christendom en van de Joodse religie.
Robert Graves (vooral bekend van "I Claudius") voert voor de historische achtergrond van zijn roman veel bronnen op, die nog steeds autoriteit hebben. Hij publiceerde vóór Qum-Ran en Nag-Hammadi, maar ik heb niet de indruk dat hij zijn werk had hoeven herzien als hij die bronnen wèl had gekend.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 27, 2005, 01:35:34 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 februari 2005 om 23:46:
Je hebt gelijk Roodkapje, maar de TS wil het kennelijk over meer hebben dan alleen het avondmaal. Of anders gezegd, er zijn heel veel andere zaken ook van belang m.b.t. het avondmaal en het 'lichaam van christus'.

Nunc,
Inderdaad zijn er nog wel andere zaken van belang m.b.t. het avondmaal en het lichaam van Christus. Zouden wij die serieus in aanmerking nemen, dat konden heel wat vragen, die besproken werden, beantwoord worden. Het pascha is allereerst een onvervalst joods ritueel (zie o.a. Leviticus 23.12). Het is dus onlosmakelijk verbonden aan de historie van het volk Israel. Nu voegde Jezus er wel een nieuwe betekenis aan toe, maar ook die nieuwe betekenis gold uitsluitend het volk van het verbond. En toen Hij die woorden uitsprak over zijn lichaam en bloed, waren wij -  volgens Paulus  - nog zonder Christus,  uitgesloten van de burgerrechten Israels en vreemd aan de verbonden der belofte. Jezus' woorden konden dus onmogelijk voor ons, de niet-joden, gelden! Het derde, en misschien wel het allerbelangrijkste punt is, dat het in dit laatste Pascha uitsluitend ging over het offer van Jezus lichaam. Met de nadruk op 'lichaam'! Zoals de Schrift leert, was het offer van de Zoon des mensen voor velen, namelijk voor Israel (Hand.5.31 en Galaten 4.4a). Pas veel later, zijn wij - niet-joden, in Christus Jezus, let wel: In Christus Jezus, dichtbij gekomen door het bloed (=leven) van Christus. Dat wil dus zeggen: In de Geest van Jezus (Efeze 2.12 en 13). Als Paulus in 1 Kor.11 al over het offer van Jezus' lichaam spreekt, richt hij zich alleen tot diegenen, die nakomelingen waren van 'de vaderen, die onder de wolk waren en door de zee heengingen'.
Piet Strootman

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 05, 2005, 04:05:40 am »
Beste Piet,

Je schrijft aan Nunc... maar misschien mag ik me er even mee bemoeien, nu een antwoord uitblijft?
Ik zou je allereerst graag willen vragen of je "het volk Israël" (bij de instelling van het Pascha) niet een beetje teveel naar links op de tijdbalk hebt geplaatst...
Toen het Pascha werd ingesteld, was er nog geen Wet.
En de Wet (de Tien Geboden als grondwet, en alles wat daar - m.n. in Levitus en Deuteronomium - als gewone wetten en voorschriften aan is toegevoegd) was het kiemblad van het volk en de natie van Israël.

De geschiedenis van het Oude Volk is niet real-time beschreven.
Dat is een probleem.
Het is tijdens de Babylonische ballingsschap "met terugwerkende kracht" opgeschreven, zodat in het toen zorgvuldig geconstrueerde verleden allerlei markeringspunten, ijkpunten, voorspellingen, profetieën konden worden aangebracht die dezelfde schrijvers ("hoera! zie je wel? de Here is groot!") subiet tot vervulling konden laten komen.

Verder wil ik er op wijzen dat de Schrift niet erg nationeel-chauvinistisch is.
Om niet te zeggen: niet racistisch of nationalistisch is.
Het verhaal van Ruth, met name, toont aan dat iedereen die zich kind van God voelt, tot het volk van God moet worden gerekend.
En een figuur als Bileam, bijvoorbeeld, laat zien dat ook Gods profetische inspiratie en wijsheid niet beperkt zijn gebleven tot het nageslacht van Jacob.

Tenslotte wil ik een knuppel in het hoenderhok gooien.
Ik ben er, eerlijk gezegd, van overtuigd dat Jezus een groot profeet was.
De Messias, zelfs.
Maar niet... Gòd.
Jezus bad nooit tot zichzelf.
En hij heeft zichzelf nooit tot God uitgeroepen.
Hij zou het als de ergste vorm van blasfemie hebben beschouwd.

Maar Jezus sprak wel námens God.
Als hij zei "Ik ben de Weg..." bedoelde hij dus: "Zo spreekt de Here: Ik ben de Weg!"
Laten we er echter even van uitgaan dat de anderen gelijk hebben.
Laten we er dus van uitgaan, dat Jezus echt God was.

Wat moeten wij dan denken van een God die Zichzelf ter dood laat veroordelen, en die stervend Zijn geest in Zijn eigen handen beveelt?
Een goddelijke auto-mutilant?
Een goddelijke zelfmoordenaar, zelfs?

Nee, Jezus' lijden en dood heeft alleen maar betekenis voor mensen, als Jezus een lijdende mens was, die helemaal niets meer begreep van zijn hemelse Vader.
Net zoals wij.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 04:21:22 am door klaas f »

Arnout

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 05, 2005, 09:23:56 am »

quote:

Roodkapje schreef op 20 februari 2005 om 00:31:
En dat Rooms-Katholieken de Bijbel verdraaien door dingen letterlijk te gaan nemen,
:+ Die houden we erin. Katholieken verdraaien dus dingen, omdat ze de Bijbel letterlijk nemen. Bijzondere constatering.

quote:

Oh ja, en 'verreweg de meeste christenen (= Rooms-Katholieken) vind ik geen argument. Ik geloof er niks van dat Rooms-Katholieken verreweg de meeste christenen zijn. Zeker niet in Nederland.
Tsja, als je maar voldoende anti-paaps onderwijs hebt genoten kan je de meest vreemde dingen gaan geloven. Ruim een miljard katholieken zullen het toch niet helemaal met je eens zijn. En het CBS trouwens ook niet. In 2002, de laatst bekende cijfers van het CBS, was ruim 30% katholiek, 14% hervormd en 7% gereformeerd. Natuurlijk is aantal geen argument. Maar evident onware dingen beweren over aantallen is ook niet sterk.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 05, 2005, 11:36:43 am »

quote:

Arnout schreef op 05 april 2005 om 09:23:
[...]
 :+ Die houden we erin. Katholieken verdraaien dus dingen, omdat ze de Bijbel letterlijk nemen. Bijzondere constatering.

Ik neem aan dat de paus ook ergens op z'n nachtkasje de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen heeft liggen dan, conform Matt. 16:19? Of dat alle katholieken elkaar de voeten wassen bij elke maaltijd (joh.13:14)? En ik neem aan dat katholieken ook niemand 'vader' noemen, dus ook niet de Paus of priesters (Matt.23:9)? En dat ze allemaal door deuren van schaapskooien naar binnen gaan(joh.10)?  Of misschien hebben katholieken wel kleine lampjes in hun ogen gemonteerd zodat ze kunnen voldoen aan het gebod 'laat zo uw licht schijnen voor de mensen' (matt. 5:16) en 'de lamp van het lichaam is het oog' (matt. 6:22).
 8)7

quote:

[...]
Tsja, als je maar voldoende anti-paaps onderwijs hebt genoten kan je de meest vreemde dingen gaan geloven. Ruim een miljard katholieken zullen het toch niet helemaal met je eens zijn. En het CBS trouwens ook niet. In 2002, de laatst bekende cijfers van het CBS, was ruim 30% katholiek, 14% hervormd en 7% gereformeerd. Natuurlijk is aantal geen argument. Maar evident onware dingen beweren over aantallen is ook niet sterk.

Tja, katholieken hebben al een millennium lang de kans gehad in nederland  :+
Ik weet dat aantallen niet tellen, maar ik kan het toch niet laten om te vragen hoeveel van die 30% gehoorzaam is aan de paus (getuige de archief-beelden van diens bezoek aan nederland) en hoeveel daarvan ook echt katholiek zijn en niet slechts in naam?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 05, 2005, 11:37:18 am »

quote:

Arnout schreef op 05 april 2005 om 09:23:
[...]

Als goed leest zeg ik "Rooms-Katholieken verdraaien de BIJBEL doordat ze DINGEN uit de Bijbel die FIGUURLIJK bedoeld worden, LETTERLIJK gaan nemen."
Natuurlijk bedoelt Christus NIET dat het brood in zijn LICHAAM verandert als hij zegt: Neemt, eet, dit is mijn lichaam voor u.
Vooral als je weet dat Jezus ongeveer de hele tijd in gelijkenissen spreekt. Jezus bedoelt gewoon: door dit brood wordt u (lichamelijk) gevoed, gelijk u door mijn lichaam (zijn offer aan het kruis) lichamelijk geestelijk gevoed wordt. En ik geloof er niks van de de Rooms-Katholieke leer leert dat brood letterlijk in het lichaam van Christus verandert.

Arnout

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 05, 2005, 11:45:48 am »

quote:

Nunc schreef op 05 april 2005 om 11:36:
[...]

Ik neem aan dat de paus ook ergens op z'n nachtkasje de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen heeft liggen dan, conform Matt. 16:19? Of dat alle katholieken elkaar de voeten wassen bij elke maaltijd (joh.13:14)? En ik neem aan dat katholieken ook niemand 'vader' noemen, dus ook niet de Paus of priesters (Matt.23:9)? En dat ze allemaal door deuren van schaapskooien naar binnen gaan(joh.10)?  Of misschien hebben katholieken wel kleine lampjes in hun ogen gemonteerd zodat ze kunnen voldoen aan het gebod 'laat zo uw licht schijnen voor de mensen' (matt. 5:16) en 'de lamp van het lichaam is het oog' (matt. 6:22).
 8)7
Als je aanneemt dat roodkapje gelijk heeft, dan neem je dat allemaal terecht aan. Ze heeft natuurlijk ongelijk, maar aangezien het verwijt meestal is dat katholieken de bijbel niet letterlijk (genoeg) nemen, vond ik het een komische opmerking.

quote:

Tja, katholieken hebben al een millennium lang de kans gehad in nederland  :+
Ik weet dat aantallen niet tellen, maar ik kan het toch niet laten om te vragen hoeveel van die 30% gehoorzaam is aan de paus (getuige de archief-beelden van diens bezoek aan nederland) en hoeveel daarvan ook echt katholiek zijn en niet slechts in naam?
AH, dat meldt het CBS niet. Punt is alleen dat het geloof dat katholieken niet de meerderheid zouden vormen onder Nederlandse christenen gewoon niet juist is.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 11:46:58 am door Arnout »

Arnout

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 05, 2005, 11:48:16 am »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2005 om 11:37:

[...]

Als goed leest zeg ik "Rooms-Katholieken verdraaien de BIJBEL doordat ze DINGEN uit de Bijbel die FIGUURLIJK bedoeld worden, LETTERLIJK gaan nemen."
Natuurlijk bedoelt Christus NIET dat het brood in zijn LICHAAM verandert als hij zegt: Neemt, eet, dit is mijn lichaam voor u.
Vooral als je weet dat Jezus ongeveer de hele tijd in gelijkenissen spreekt. Jezus bedoelt gewoon: door dit brood wordt u (lichamelijk) gevoed, gelijk u door mijn lichaam (zijn offer aan het kruis) lichamelijk geestelijk gevoed wordt. En ik geloof er niks van de de Rooms-Katholieke leer leert dat brood letterlijk in het lichaam van Christus verandert.
Het is wat off topic, maar beweren dat het "natuurlijk"is zoals jij denkt, en "natuurlijk" 2000 jaar de katholieken er niks van begrijpen is, eh, nou ja, vul maar in, niet erg netjes in ieder geval.

Bij Johannes kan je overigens, als je wil, vrij duidelijk lezen of Jezus het letterlijk of figuurlijk bedoelde.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 11:49:53 am door Arnout »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 05, 2005, 11:52:04 am »
Wat ik dus zeg is dat volgens mij door katholieken de soep veel minder heet wordt gegeten dan ze wordt opgediend. De katholieken die ik gesproken heb over dit onderwerp hadden een veel genuanceerdere opvatting hierover dan protestanten zeggen. En volgens hen is de officiële leer ook anders dan protestanten beweren.
En NATUURLIJK is dat logisch, immers katholieken baseren zich op dezelfde bijbel als protestanten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 05, 2005, 11:52:20 am »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2005 om 11:37:

Vooral als je weet dat Jezus ongeveer de hele tijd in gelijkenissen spreekt. Jezus bedoelt gewoon: door dit brood wordt u (lichamelijk) gevoed, gelijk u door mijn lichaam (zijn offer aan het kruis) lichamelijk geestelijk gevoed wordt.
Of moet je zeggen, door het offer van Jezus wordt ik gered? Ik groei niet in mijn geloof door het offer van Jezus.
Als dat offer ook voor mij is (ik eet dan als beeld dan het brood als er Avondmaal is) ben ik zelf geoordeeld. Dus het brood spreekt van de dood van de Heer.
En de beker spreekt van de verlossing, de redding door het bloed van de Heer.

quote:

En ik geloof er niks van de de Rooms-Katholieke leer leert dat brood letterlijk in het lichaam van Christus verandert.
Maar idd wel goed om misschien van Arnout te horen wat de Eucharistie dan precies betekent/is. :)
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 11:54:59 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 05, 2005, 11:54:45 am »
Dat is jouw visie op de gang van zaken. Het is zeker niet de enige (ware) visie. Dus daar wil ik me niet zo stellig over uitlaten. De bijbel geeft over verschillende dingen globaal openheid van zaken, maar laat de specifieke uitleg of context vaak in het midden. Laten wij dat dan ook doen.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 11:57:14 am door Roodkapje »