Volgens mij maakt het zie zo heel veel uit of kerken nou veel of weinig "vernieuwingen" doorvoeren. Mensen veranderen van geloof, het wordt minder. Wat de kerk vervolgens doet bepaalt alleen of de mensen links of rechts uit de boot vallen.
Ik schrijf vernieuwingen tussen aanhalingstekens, omdat er binnen de GKV inderdaad vaak zaken als het gezongen Amen en liedbundels mee bedoeld worden. De behoudendere mensen vinden dat hiermee wel behoorlijk is toegegeven aan de progressieveren, terwijl deze vaak weer vinden dat deze vernieuwingen niet de essentie van de gewenste vernieuwing raken.
Hoe dan ook, het lijkt mij alsof vernieuwing altijd te laat komt. Een paar jaar geleden was ik nog heel actief in het christelijke (studenten) wereldje. Er werden veel goede discussies gevoerd over de toekomst van de kerk. Nu zie ik dat veel mensen die toen enthousiast waren, inmiddels hun kruit verschoten hebben en echt niet warm of koud worden van een bundeltje meer of minder. Een soort desillusie.
Een deel blijft bij de GKV, een paar stappen over naar een andere kerk, en weer anderen hebben er steeds minder meer mee en laten langzaam los. En dan heb ik het dus niet over mensen die er altijd al een beetje losjes bij hingen, nee, ik bedoel mensen die enthousiast bijbelstudie leidden, conferenties organiseerden, E&R deden, enzovoorts.