Auteur Topic: Gods- en mensenbeeld van Jodendom  (gelezen 3056 keer)

stef1987

• Bekijk profiel
Gods- en mensenbeeld van Jodendom
« Gepost op: februari 27, 2005, 12:53:53 pm »
Hoi,

Voor Godsdienst hebben we weer een enorm taak gekregen. Een deel hiervan is de synagoge bespreken en hieruit afleiden wat het gods- en mensenbeeld van het Jodendom is.

Dit kan ik namelijk niet vinden.

Kan iemand me helpen.

Bedankt!

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2005, 02:18:49 pm »
De Joden geloven dat ze hier een paradijs kunnen realiseren door het houden van de Wet van Mozes. Ze kunnen zo partner zijn in Gods scheppings- en verlossingswerk. In hun feesten, waaronder de wekelijkse sabbath, beelden ze dat heel erg uit.

Ook geloven ze inderdaad dat de Messias nog moet komen. Net als bij de moslim is hun hele dagelijkse leven vervuld van gebed en rituele verplichtingen. Daarbij hoort dan ook het dagelijks bestuderen van de Thora.

De Thora (de eerste 5 boeken van de bijbel) is volgens hen wat Jezus voor ons is: Gods eeuwige, onveranderlijke Woord. Ieder joods kind leert deze uit het hoofd en wel de Hebreeuwse versie. Hun Godsbeeld is over het algemeen die van de enige, liefdevolle, rechtvaardige God.

Qua karakterbeschrijving is hun Godsbeeld dus correct en hoort iedere christen dat te beamen. Alleen geloven wij dat we direkt en geheel vrij tot God kunnen komen door Jezus Christus en ook door Jezus verlost worden (en niet door de Wet). Ze geloven (logischerwijs) niet in de Drie-eenheid.

Wel moeten we ons realiseren dat er ook in het jodendom verschillende stromingen zijn. Grofweg is er de orthodoxe, conservatieve en de liberale stroming. Ook is voor de gemiddelde jood de traditie en de Talmoed (commentaar op de Wet door verschillende rabbijnen) heel belangrijk en allesbepalend.

Naast de gewone joden heb je ook de Messiasbelijdende joden. Zij geloven in Jezus net zoals wij, maar ook dat de Wet van Mozes nog steeds gehouden moet worden. Iets wat naar ik geloof ook klopt, aangezien het Joden zijn. En ook zij voelen zich heel sterk verbonden met (het huidige) Israel.

Mocht ik me vergissen wat betreft deze post, dan hoor ik het graag.

stef1987

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2005, 03:32:58 pm »
Bedankt voor je interessante reactie, maar is hun gods/mensenbeeld aan de synagoge te zien ?

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2005, 05:34:53 pm »
Sjaloom stef1987,

De synagoge geeft inderdaad wel wat weg van hun geloof. Zo staat de biema, een soort verhoging, waarop de Tora wordt voorgelezen in het midden van de zaal en zit iedereen in de richting van die biema. Daarmee benadrukken ze dat de Tora in het centrum staat van het Joodse leven. De biema is voorzien van een opberggedeelte waarin voorwerpen liggen voor de eredienst: zoals een beker voor de wijn, de ramshoorn, etc.

De Torarol is er rijkelijk versierd en zorgvuldig toegedekt met mooie doeken. Zo'n Torarol is ook altijd met de hand zorgvuldig gekopiëerd, volgens speciale voorschriften door daarvoor geoefende sjofers. Al die versierselen en zorgvuldige behandeling uiten liefde ne respect voor de Tora.

Ze is opgeborgen in de zogenaamde ark, een kast die met de rug naar Jeruzalem staat. ook deze kast is rijkelijk versierd. Als er uit de Tora wordt gelezen, wordt hij in processie naar de biema gedragen en vanaf daar voorgelezen. Aanraken doen ze de rol niet, ze gebruiken een jad, een aanwijsstok met handje, om voor te lezen. Vóór de ark staat vaak een lezenaar vanwaar de voorzanger een groot deel van de liturgie voorleest.

Op deze manier geeft de synagoge aan wat het belangrijkste is voor de Jood, de Tora en de lezingen daaruit. Maar het zijn vooral de rituelen, liederen en gebeden tijdens de feesten (ook de wekelijkse sabbath) die écht uitbeelden waar het Jodendom voor staat. ik kan je het boekje Joods leven thuis en in de synagoge aanraden, die bondig uiteenzet hoe de joden vandaag de dag op de genoemde plekken hun geloof vormgeven en uitdragen.

Boekgegevens:

Joods leven thuis en in de synagoge
Rabbijn drs. Edward van Voolen
ISBN 90 259 4472 8
© 1991 uitgeverij Ten Have b.v., Baarn

Hopelijk geef ik hiermee antwoord op je vraag. Mocht ik me ergens in vergissen, dan hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 05:35:36 pm door Oogje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2005, 05:42:49 pm »
@stef1987: je hebt toch internet? Je verwacht toch niet dat wij je huiswerk gaan zitten maken? Al je gaat googlen op 'god mensbeeld joden synagoge' oid kun je dat toch zelf ook wel vinden?

Als je er zelf echt niet uitkomt kun je altijd natuurlijk gerichte vragen stellen, maar ik krijg nu een beetje het idee dat je dit forum gebruikt om door middel van copy-paste je huiswerk te maken... :/
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 05:44:15 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2005, 08:18:37 pm »
Hallo Stef1987,
Kom je alleen naar dit forum voor je huiswerk? Maar o.k. Stef1987, omdat jij het bent:

בית כנסת

חזית בית כנסת, ניתן לראות מעל השער מגן דוד וליד הגג את לוחות הברית
בית כנסת הינו מקום התפילה היהודי. נקרא כך על שם ההתכנסות של האנשים בו. היהודי מחוייב על פי מצוות הדת להתפלל שלוש פעמים ביום, בבוקר (תפילת שחרית), באחר הצהרים (תפילת מנחה) ובערב (תפילת ערבית). בחגים נוספת תפילה אחר תפילת שחרית ושמה תפילת מוסף.
בקדמת בית הכנסת ישנו ארון הקודש שבו מושמים ספרי התורה. לעתים אזור זה מוגבה ובו עומדים הכהנים בסוף חזרת הש"ץ של תפילת עמידה לברך את הקהל בתפילת ברכת כהנים. באמצע בית הכנסת יש אזור מוגבה בימה, ובו יש את התיבה, שהיא מעין שולחן עליו מניחים את ספר התורה בזמן הקריאה בה ואליה מגיעים ה"עולים לתורה". בקדמת בית הכנסת סמוך לארון הקודש, יש איזור נוסף העמוד, שלידו עומד שליח הציבור או החזן שמנהל את התפילה ומתפלל, משם הרב גם נותן את דרשותיו לקהל.
בכדי להתפלל תפילה בציבור צריכים מינימום של עשרה גברים בוגרים. "ומנין לעשרה שמתפללין ששכינה עמהם? שנאמר אלהים נצב בעדת אל" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות דף ו/א). ללא מנין אסור לומר קדיש, קדושה וקריאה בתורה, שנחשבים לחלקים המקודשים של התפילה, אבל אפשר להתפלל את שאר התפילה.
אף שכל בית כנסת פתוח בפני כל יהודי, נחלקים בתי הכנסת לפי קריטריונים אחדים: .......

;)

@Stef1987:
Serieus: je zou op Wikipedia kunnen kijken- daar hebben ze goede info (al klopt niet alles, aangezien men 'live' kan editten). Ginds staat eveneens de oorspronkelijke tekst in het Engels d:)b

offtopic:Hé, hoe kan het dat het automatisch links wordt uitgelijnd? Dat is verkeerd om!  :?
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2005, 07:39:03 pm door Suighnap »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2005, 08:21:42 pm »
Ik heb je stukken gelzen, en kan me er voor een groot gedeelte wel in vinden. Op de volgende punten na:

quote:

Oogje schreef op 27 februari 2005 om 14:18:
De Joden geloven dat ze hier een paradijs kunnen realiseren door het houden van de Wet van Mozes.

Dit is typisch een christelijke uitleg. Joden zijn niet zo zeer bezig met 'het paradijs', maar meer met het nu. Daarnaast is het zo dat de Torah ook niet gehouden wordt om 'het paradijs' evt. binnen te gaan, maar omdat dit een opdracht van de Eeuwige is, en wel voor het nu. Jouw stelling in deze is dan ook eigenlijk niet van toepassing.

quote:

Ze kunnen zo partner zijn in Gods scheppings- en verlossingswerk. In hun feesten, waaronder de wekelijkse sabbath, beelden ze dat heel erg uit.

Ook deze conclusie deel ik niet. Het is een mitsva, of te wel een gebod.

quote:

Ook geloven ze inderdaad dat de Messias nog moet komen. Net als bij de moslim is hun hele dagelijkse leven vervuld van gebed en rituele verplichtingen.

Staat er in het B'rit Chadasha niet ergens: Bid zonder ophouden?

quote:

De Thora (de eerste 5 boeken van de bijbel) is volgens hen wat Jezus voor ons is: Gods eeuwige, onveranderlijke Woord.

Het is maar net welke christelijke stroming je volgt..... Overigens was hij een Joodse rabbi, die zelf ook de wet naleefde, en de traditionele leer aanhing.

quote:

Ieder joods kind leert deze uit het hoofd en wel de Hebreeuwse versie. Hun Godsbeeld is over het algemeen die van de enige, liefdevolle, rechtvaardige God.

Absoluut eens.

quote:

Qua karakterbeschrijving is hun Godsbeeld dus correct en hoort iedere christen dat te beamen.

Hoewel dit positief klinkt, spreek je hier een waardeoordeel uit. Daarmee zeg je dat jouw beeld het juiste is en dat het andere hiermee overeenkomt. Komt nogalarrogant over.

quote:

Wel moeten we ons realiseren dat er ook in het jodendom verschillende stromingen zijn. Grofweg is er de orthodoxe, conservatieve en de liberale stroming.

Vergeleken met christen stromingen valt het dan nog wel mee :D
In Nederland hebben we er eigenlijk maar 2; traditioneel (klinkt vriendelijker dan orthodox) en liberaal, met de aantekening dat de traditionelen v.w.b. de halacha bepalend zijn.

quote:

Ook is voor de gemiddelde jood de traditie en de Talmoed (commentaar op de Wet door verschillende rabbijnen) heel belangrijk en allesbepalend.

Ook hiet een correctie: Niet de Talmud, maar de Mishna is alles bepalend. De Mishna is ook datgene wat de 'christenen missen', dwz dat het Woord van de Eeuwige bestaat in een geschreven vorm en een mondelinge vorm resp. Torah en Mishna, waarbij de mishna later is opgetekend, maar zeker zo belangrijk.
De Talmud is het commentaar op de Torah en de Mishna
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2005, 09:25:47 pm »
Sjaloom Chaveriem,

Ik zal op enkele punten van je ingaan.

quote:

Dit is typisch een christelijke uitleg. Joden zijn niet zo zeer bezig met 'het paradijs', maar meer met het nu. Daarnaast is het zo dat de Torah ook niet gehouden wordt om 'het paradijs' evt. binnen te gaan, maar omdat dit een opdracht van de Eeuwige is, en wel voor het nu. Jouw stelling in deze is dan ook eigenlijk niet van toepassing.
Volgens mij spreek je me hierin geheel niet tegen, omdat ik juist zeg dat zij geloven dat je in het hier en nu een (dus niet het) paradijs kunt realiseren door het nastreven van Gods wet.

quote:

Ook deze conclusie deel ik niet. Het is een mitsva, of te wel een gebod.
Oké, het is dus meer verplichtend, maar dus een mogelijkheid. Die ze dan dus moeten aangrijpen.

quote:

Staat er in het B'rit Chadasha niet ergens: Bid zonder ophouden?
Ongetwijfeld zal het er staan, ik ken deze werken niet. Ook in het Nieuwe Testament staat het er trouwens. Is ook niets mis mee.

quote:

Het is maar net welke christelijke stroming je volgt..... Overigens was hij een Joodse rabbi, die zelf ook de wet naleefde, en de traditionele leer aanhing.
Inderdaad en de wet is voor de Joden nog steeds van kracht. Voor heidenen, dus de niet-joodse christenen niet meer. Maar dat is dus wat ík geloof.

quote:

Hoewel dit positief klinkt, spreek je hier een waardeoordeel uit. Daarmee zeg je dat jouw beeld het juiste is en dat het andere hiermee overeenkomt. Komt nogalarrogant over.
Was niet mijn intentie, excuses. Ik bedoelde het dus positief en volgens mij geloven de meeste christenen het wel zo.

Ik heb dus niet het idee dat we elkaar tegenspreken, maar meer elkaar gewoon aanvullen, op een paar vergissinkjes van mij na dan. En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, integendeel. ;)
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 09:26:12 pm door Oogje »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2005, 09:55:08 pm »
Shalom Chavèr,
Met je kritiek op Oogje ben ik het niet geheel eens. Voor Joden van tegenwoordig is ook het Gan Eden (paradijs) van belang. De beschrijving van Oogje is zo gek nog niet.
De Chassidiem zouden zich kunnen vinden in ‘partner zijn in Gods scheppings- en verlossingswerk.’ (Bovendien zijn Mitsvaot niet geheel vrij van consequenties, zoals mensen evenmin geheel vrij van gretigheid zijn).
De Brit Chadasha is hebreeuws voor ‘Het Nieuwe Testament.’ Vandaar dat je daar ook de uitspraak 'Bid zonder ophouden' kunt vinden. Een citaat uit de Brit Chadasha weerlegt echter niet ‘Ook geloven ze [de Joden] inderdaad dat de Messias nog moet komen.’ Deze uitspraak klopt over het algemeen genomen wel- en zeker m.b.t. de Sjoel.
De Torah is voor iedere stroming binnen het Jodendom de essentie. Ook hier vind ik Oogje’s beschrijving ‘Gods eeuwige, onveranderlijke Woord’ zo verkeerd nog niet.
Je zegt:

quote:

De Talmud is het commentaar op de Torah en de Mishna
De Talmud is de Mishna en de Gemara.
Voor de rest is je betoog kloppend en getuigt van een behoorlijke kennis van het Judaisme.
 d:)b  Ben je Joods opgevoed?
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 10:06:42 pm door Suighnap »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2005, 09:58:43 pm »
Shalom,

quote:

Oogje schreef op 27 februari 2005 om 21:25:
Sjaloom Chaveriem,

Ik zal op enkele punten van je ingaan.

Daarmee is de rest beklonken?

quote:

Volgens mij spreek je me hierin geheel niet tegen, omdat ik juist zeg dat zij geloven dat je in het hier en nu een (dus niet het) paradijs kunt realiseren door het nastreven van Gods wet.

In zoverre dat ik vind dat het begrip 'paradijs' niet op zijn plaats is. Pas de Essenen introduceren in hun rollen hemel en hel. De Jood kent ook niet zoiets als laatste oordeel, zoals de christelijke leer deze kent.

quote:

Oké, het is dus meer verplichtend, maar dus een mogelijkheid. Die ze dan dus moeten aangrijpen.
In de Shabat viering zit niets dat ook maar ergens suggereert om G-d een handje te helpen in de 'verlossing der mensheid'. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. De Sidur zegt het treffend:"......onze G-d die ons met Zijn geboden bijzondere taken heeft opgelegd, ........en ons met liefde en welwillendheid Zijn Heilige Shabat als een erfelijk bezit gaf, als een herinnering aan het scheppingswerk. Want ditis een dag die van het begin af een oproep tot bijzondere wijding was, die de uittocht uit Egypte in de herinnering roept........
G-d verlost, ook binnen het Jodendom, en de geboden, en ook de shabat, zijn geen middel om deze verlossing te verkrijgen. Het hele begrip verlossing (als in christelijke zin) mist hier eigenlijk ook zijn doel.

quote:

Ongetwijfeld zal het er staan, ik ken deze werken niet. Ook in het Nieuwe Testament staat het er trouwens. Is ook niets mis mee.

Sorry, B'rit haChadasha = het NT

quote:

Inderdaad en de wet is voor de Joden nog steeds van kracht. Voor heidenen, dus de niet-joodse christenen niet meer. Maar dat is dus wat ík geloof.

Bestrijdt ik op zich niet (is ook andere discussie), maar daarmee zijn ook een aantal andere zaken alleen voor de Joden.....

quote:

Was niet mijn intentie, excuses. Ik bedoelde het dus positief en volgens mij geloven de meeste christenen het wel zo.

OK

quote:

Ik heb dus niet het idee dat we elkaar tegenspreken, maar meer elkaar gewoon aanvullen,
Ben ik toch niet duidelijk geweest geloof ik.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2005, 10:06:19 pm »

quote:

Suighnap schreef op 27 februari 2005 om 21:55:
Shalom Chavèr,
Met je kritiek op Oogje ben ik het niet geheel eens. Voor Joden is ook het Gan Eden (paradijs) van belang.

Maar niet in de zin van het beërven van een toekomstig paradijs. En daar ging het nu net ff om.

quote:

Bovendien zijn Mitsvaot niet geheel vrij van consequenties, zoals mensen evenmin geheel vrij van gretigheid zijn.

Klopt, maar dat heb ik ook niet gezegd. Staat er volgens mij een beetje los van, daar de Mitsvot domweg uitgevoerd dienen te worden.

quote:

Een citaat uit de Brit Chadasha weerlegt echter niet ‘Ook geloven ze [de Joden] inderdaad dat de Messias nog moet komen.’

Dat heb ik ook niet beweert en niet willen beweren....

quote:

Deze uitspraak klopt over het algemeen genomen wel- en zeker m.b.t. de Sjoel.
De Torah is voor iedere stroming binnen het Jodendom de essentie. Ook hier vind ik Oogje’s beschrijving ‘Gods eeuwige, onveranderlijke Woord’ zo verkeerd nog niet.
Je zegt:

Maar wel in relatie tot de rabbi als zijnde woord van G-d, en dat was nu net ff het punt. Het NT is voor een Jood niet het onveranderlijke woord van G-d, en kan het ook niet zijn gezien de fouten die er in staan, maar dat is een andere discussie.

[...]
De Talmud is de Mishna en de Gemara.
Voor de rest is je betoog kloppend en getuigt van een behoorlijke kennis van het Judaisme.
 d:)b  Ben je Joods opgevoed?[/quote]

Wat denk jezelf....

Mazzel tov gam l'cha

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2005, 10:56:15 pm »

quote:

Mazzel tov gam l'cha
! תודה

quote:

Het NT is voor een Jood niet het onveranderlijke woord van G-d, en kan het ook niet zijn gezien de fouten die er in staan, maar dat is een andere discussie.
Het NT? Oogje had het over de Torah:

quote:

De Thora (de eerste 5 boeken van de bijbel) is volgens hen wat Jezus voor ons is: Gods eeuwige, onveranderlijke Woord.

De Torah is wel degelijk onveranderlijk en voor alle tijden bedoeld- vanuit Joods perspectief (hetgeen de intentie is) zie ik daarin geen fout. Hierin onderscheidt het Judaisme zich van het christendom, maar ik kan nergens vinden dat dit onderscheid zozeer de kwestie is binnen deze discussie.

! לילה טוב    d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 10:56:57 pm door Suighnap »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 28, 2005, 08:54:05 am »
בקר טונ

quote:

Suighnap schreef op 27 februari 2005 om 22:56:

Het NT? Oogje had het over de Torah:

OK, dan heb ik het verkeerd gelezen......

quote:

De Torah is wel degelijk onveranderlijk en voor alle tijden bedoeld.

Heb ook niet iets anders beweert, of willen beweren.....

quote:

Hierin onderscheidt het Judaisme zich van het christendom, maar ik kan nergens vinden dat dit onderscheid zozeer de kwestie is binnen deze discussie.
Het is maar net welke stroming je volgt. Er zijn genoeg stromingen die weldegelijk vinden dat je de wet geheel, of gedeeltelijk zou moeten doen. Derhalve kun je niet zeggen dat daarin het onderscheidt zit tussen het jodendom en christendom. Wat wel een verschil is, is dat het christendom (of in ieder geval uit naam van het christendom) Joden eeuwen lang vervolgt, verdrukt en gediscrimineerd heeft. ?נחן

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 28, 2005, 08:56:29 am »

quote:

Suighnap schreef op 27 februari 2005 om 20:18:
Hallo Stef1987,
Kom je alleen naar dit forum voor je huiswerk? Maar o.k. Stef1987, omdat jij het bent:

בית כנסת

חזית בית כנסת, ניתן לראות מעל השער מגן דוד וליד הגג את לוחות הברית
בית כנסת הינו מקום התפילה היהודי. נקרא כך על שם ההתכנסות של האנשים בו. היהודי מחוייב על פי מצוות הדת להתפלל שלוש פעמים ביום, בבוקר (תפילת שחרית), באחר הצהרים (תפילת מנחה) ובערב (תפילת ערבית). בחגים נוספת תפילה אחר תפילת שחרית ושמה תפילת מוסף.
בקדמת בית הכנסת ישנו ארון הקודש שבו מושמים ספרי התורה. לעתים אזור זה מוגבה ובו עומדים הכהנים בסוף חזרת הש"ץ של תפילת עמידה לברך את הקהל בתפילת ברכת כהנים. באמצע בית הכנסת יש אזור מוגבה בימה, ובו יש את התיבה, שהיא מעין שולחן עליו מניחים את ספר התורה בזמן הקריאה בה ואליה מגיעים ה"עולים לתורה". בקדמת בית הכנסת סמוך לארון הקודש, יש איזור נוסף העמוד, שלידו עומד שליח הציבור או החזן שמנהל את התפילה ומתפלל, משם הרב גם נותן את דרשותיו לקהל.
בכדי להתפלל תפילה בציבור צריכים מינימום של עשרה גברים בוגרים. "ומנין לעשרה שמתפללין ששכינה עמהם? שנאמר אלהים נצב בעדת אל" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות דף ו/א). ללא מנין אסור לומר קדיש, קדושה וקריאה בתורה, שנחשבים לחלקים המקודשים של התפילה, אבל אפשר להתפלל את שאר התפילה.
אף שכל בית כנסת פתוח בפני כל יהודי, נחלקים בתי הכנסת לפי קריטריונים אחדים: .......

;)

@Stef1987:
Serieus: je zou op Wikipedia kunnen kijken- daar hebben ze goede info.  d:)b

offtopic:Hé, hoe kan het dat het automatisch links wordt uitgelijnd? Dat is verkeerd om!

Misschien dat jue stef1987 een vertaling kunt geven over dit stukje van de synagoge.
En je bedoelt natuurlijk rechts uitlijnen ;)

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 28, 2005, 09:51:51 am »

quote:

Chaveriem schreef op 28 februari 2005 om 08:54:
בקר טונ

[...]

OK, dan heb ik het verkeerd gelezen......

[...]

Heb ook niet iets anders beweert, of willen beweren.....

[...]

Het is maar net welke stroming je volgt. Er zijn genoeg stromingen die weldegelijk vinden dat je de wet geheel, of gedeeltelijk zou moeten doen. Derhalve kun je niet zeggen dat daarin het onderscheidt zit tussen het jodendom en christendom. Wat wel een verschil is, is dat het christendom (of in ieder geval uit naam van het christendom) Joden eeuwen lang vervolgt, verdrukt en gediscrimineerd heeft. ?נחן
Onderdrukkers gebruiken maar al te graag religie als excuus om hun politieke doelstellingen te halen- ik noem die lieden liever politici dan religieuze Christenen.  (Maar deze discussie behoort- als gezegd- bij een ander topic).

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 28, 2005, 02:52:18 pm »
Hallo Chaveriem. Je schreef:

quote:

Misschien dat jue stef1987 een vertaling kunt geven over dit stukje van de synagoge.

Dit is al de vertaalde versie (bij wijze van grap) van een Engels artikel op Wikipedia in het Ivriet.
Het betreft een beschrijving van een synagoge- de belangrijke onderdelen daarvan. Het gaat over de tafels, de BIMA-zo'n podium voor de voorzanger en cohaniem-priesters; Aron kodesh-heilige kast waar ze de torah boeken in doen. Er staat eveneens dat de joden driemaal per dag bidden, met minjan-10 joodse mensen.
Ik heb stef1987 in dezelfde post overigens reeds verwezen naar Wikipedia, waar de oorspronkelijke Engelse tekst staat.

quote:

En je bedoelt natuurlijk rechts uitlijnen ;)
Nee ik bedoel links uitlijnen. Probeer hier zelf maar eens een stukje in te typen in het Ivriet en bekijk het met ‘Bekijk bericht’, dan zul je zien dat het automatisch links wordt uitgelijnd i.p.v. rechts. Hebreeuws hoort niet links te worden uitgelijnd, zoals het Nederlands.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2005, 03:49:39 pm door Suighnap »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 28, 2005, 05:33:49 pm »
Hallo Stef1987!
Onderstaand stukje sluit volgens mij goed aan op jouw vraag. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Synagoge

quote:

Een synagoge (Grieks voor huis van samenkomst; Hebreeuws: Beet Knesset - בית כנסת) is in het jodendom een gebeds- en gemeenschapshuis. Op sjabbat en tijdens de hoge feestdagen Jom Kippoer en Rosj Hasjana gaan veel joodse mensen naar de synagoge.
Een andere naam voor synagoge, vooral onder Asjkenazische joden is sjoel, wat etymologisch verband houdt met het Duitse woord Schule dat school betekent.
Soms noemt men de synagoge ook 'tempel'. De oorspronkelijke tempel stond op de Tempelberg in Jeruzalem. Tweemaal is de Joodse Tempel verwoest, de laatste keer in het jaar 70. Deze tempel was altijd de centrale plaats van offerdienst, samenkomst en eredienst. Toen de eerste tempel de Tempel van Salomo werd verwoest door de Babyloniërs konden de joden de offerdienst niet meer uitoefenen. De overige rituelen zoals besnijdenis, huwelijk, eredienst e.d. werden aanvankelijk in huissamenkomsten beoefend. Later kwam men bijeen in speciaal hiervoor opgerichte gebouwen. Dit waren de eerste synagogen. Ook toen na 70 jaar ballingschap de tweede tempel werd opgericht bleef men bijeenkomen in de synagoge. De synagoge kan echter geen volledige vervanging van de tempel zijn, omdat de sjechina, de aanwezigheid van God, juist in het allerheiligste deel van de tempel zou zijn. Rituelen, zoals offers die in de tempel werden gebracht, hebben daarom ook geen equivalent in de tegenwoordige tijd.
In orthodoxe synagogen zitten mannen en vrouwen gescheiden. In masorati (conservatieve), liberale (reform) en reconstructionist synagogen zitten mannen en vrouwen samen. De unitaire synagoge van Tokio en Stockholm, die dienst verlenen aan alle richtingen, zijn zo ingericht dat mannen en vrouwen zowel gescheiden als gemengd kunnen zitten.
Hopelijk heb je er wat aan. Succes met je opdracht.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2005, 12:39:29 am door Suighnap »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 28, 2005, 05:34:29 pm »

quote:

Suighnap schreef op 28 februari 2005 om 14:52:
Nee ik bedoel links uitlijnen. Probeer hier zelf maar eens een stukje in te typen in het Ivriet en bekijk het met ‘Bekijk bericht’, dan zul je zien dat het automatisch links wordt uitgelijnd i.p.v. rechts. Hebreeuws hoort niet links te worden uitgelijnd, zoals het Nederlands.
Foutje, niet goed gelezen....

dovid

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 03, 2005, 03:19:33 pm »
איך אפשר לעזור לך?  :|
שלום

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 03, 2005, 03:24:11 pm »
Ik begrijp dat dit topic over Joden gaat. Toch zou ik (en andere meelezers vast ook) het prettig vinden als jullie een vertaling geven bij de teksten in het hebreeuws/ivriet.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dovid

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 03, 2005, 03:38:48 pm »
Sorry hoor, u hebt helemaal gelijk!  :)

ik heb geschreven (aan Suighnap): " kan ik je ergens mee helpen?".
Dit als reactie op het integraal in alefbeth geplaatste stuk hierboven, waarvan me de strekking hier en vooral samenhang in verband met het onderwerp hier  niet duidelijk is..
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2005, 03:51:26 pm door dovid »
שלום

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 03, 2005, 04:56:01 pm »
Hoi Dovid!

quote:

dovid:
Sorry hoor, u hebt helemaal gelijk!  :)

ik heb geschreven (aan Suighnap): " kan ik je ergens mee helpen?".
Dit als reactie op het integraal in alefbeth geplaatste stuk hierboven, waarvan me de strekking hier en vooral samenhang in verband met het onderwerp hier  niet duidelijk is..
Als je dit topic een beetje doorleest, dan zul je zien dat het stukje Ivriet een grapje betreft richting de starter van dit topic. Het is een stukje (of eigenlijk losse fragmentjes aan elkaar). Lees:

quote:

…Dit is al de vertaalde versie (bij wijze van grap) van een Engels artikel op Wikipedia in het Ivriet.
Het betreft een beschrijving van een synagoge- de belangrijke onderdelen daarvan. Het gaat over de tafels, de BIMA-zo'n podium voor de voorzanger en cohaniem-priesters; Aron kodesh-heilige kast waar ze de torah boeken in doen. Er staat eveneens dat de joden driemaal per dag bidden, met minjan-10 joodse mensen.
Ik heb stef1987 in dezelfde post overigens reeds verwezen naar Wikipedia, waar de oorspronkelijke Engelse tekst staat.

Ik heb geen hulp nodig op het gebied van het Ivriet. Maar dank voor je aanbod.  ;)
(Overigens, als je hulp nodig hebt met Spaans, Russisch, Deens, Noors, Frans, Duits, Engels of Nederlands, hoef je maar te vragen  :+  )

Wat betreft het uitlijnen:

quote:

…Probeer hier zelf maar eens een stukje in te typen in het Ivriet en bekijk het met ‘Bekijk bericht’, dan zul je zien dat het automatisch links wordt uitgelijnd i.p.v. rechts. Hebreeuws hoort niet links te worden uitgelijnd, zoals het Nederlands.

Maar goed, als je straks zelf Ivriet typt, zul je dat snel genoeg merken. (Net zoiets als je vraagteken dat automatisch aan de verkeerde kant staat).

Welkom op dit forum trouwens!  d:)b
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2005, 05:12:53 pm door Suighnap »

dovid

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 03, 2005, 05:17:04 pm »

quote:

Suighnap schreef op 03 maart 2005 om 16:56:

Als je dit topic een beetje doorleest, dan zul je zien dat het stukje Ivriet een grapje betreft richting de starter van dit topic. Het is een stukje (of eigenlijk losse fragmentjes aan elkaar)

ANTW:
sorry, nu zie ik het, had alleen deels het door jou in alefbeth geplaatste stuk gezien

Ik heb geen hulp nodig op het gebied van het Ivriet. Maar dank voor je aanbod.  ;)

ANTW:
mazzl tow, a lo dawar! ;)

Maar goed, als je straks zelf Ivriet typt, zul je dat snel genoeg merken.

ANTW:
heb al enkele jaartjes (het typen van) Iwrith achter me hoor ;)

Welkom op dit forum trouwens!  d:)b
todah!
שלום