Auteur Topic: Een aantal vragen...  (gelezen 6672 keer)

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #50 Gepost op: februari 28, 2005, 07:24:40 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:53:34 pm door Cardilli »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #51 Gepost op: februari 28, 2005, 07:45:54 pm »

quote:

Cardilli schreef op 28 februari 2005 om 19:15:
ik had graag gehad dat prominente christenen zich wat nadrukkelijker tegen de reactie van Verdonk hadden uitgesproken. In de media werd namelijk de suggestie gewekt dat de Imam haar hand had geweigerd omdat hij de vrouw als minderwaardig zou zien, wat uiteraard onzin is.
Ik weet niet precies wie die prominente christenen dan zouden moeten zijn. Politieke leiders of synodevoorzitters? Echte leidinggevenden buiten de kerkenraad kennen wij niet in de GKv. Ook een classis of synode bestaat uit afgevaardigen van kerkenraden. Leiders van de politieke partij Christen Unie (ik zie het CDA niet meer als een christelijke partij ook al zijn er wel christelijke invloeden in te herkennen) hebben al meerdere malen zich kritisch tov Verdonk opgesteld. Een ander interessant artikel uit het Nederlands dagblad als voorbeeld dat Christen zeker niet negatief zijn over moslims. Dat gaat voor een deel niet op bij erg behoudende christenen zoals Spruyt.

De kwestie man-vrouw gaat me veel te ver om dat hier even in het kort te behandelen. Nu al ben ik verkeerd begrepen zie ik en er komt veel meer bijkijken dan 1 tekst. Roodkapje merkt terecht op dat je de hele brieven van Paulus moet lezen en niet een stukje daaruit.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #52 Gepost op: februari 28, 2005, 07:59:39 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:49:26 pm door Cardilli »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #53 Gepost op: februari 28, 2005, 08:08:06 pm »

quote:

Cardilli
bedankt voor het artikel en excuses voor de wat overtrokken reactie misschien, maar ik had graag gehad dat prominente christenen zich wat nadrukkelijker tegen de reactie van Verdonk hadden uitgesproken.
Cardilli, wellicht vind je het ook interessant om in dit topic te kijken? Dat was naar aanleiding van het interview met Van der Ven (de "internet imam").

Zijnkind stipte al een puntje aan: christenen, in ieder geval protestanten en evangelischen hebben geen centrale leiding. Ze hebben over het algemeen wel landelijke organisaties, maar niet echt een 'president' of een duidelijke voorzitter die altijd in de media komt.

Wat overigens bij veel christenen wel een rol zal hebben gespeeld, is de wat ongelijke situatie tussen hier in Nederland, en bv. in Iran of een ander Islamitisch land. Ik kan me goed voorstellen dat er christenen zijn die zeggen: "waarom zouden wij voor moslims hier opkomen, terwijl onze christen-broeders en zusters in moslim-landen behandeld worden als tweede-rangs burgers, of onderdrukt worden". Nu denk ik dat je als christen niet zo moet denken, en op moet komen voor mensen die problemen hebben, maar deze ongelijke situatie heeft wel invloed.

Overigens bestaat er amper christelijke media!

quote:

Cardilli
In de media werd namelijk de suggestie gewekt dat de Imam haar hand had geweigerd omdat hij de vrouw als minderwaardig zou zien, wat uiteraard onzin is
Ik vond het dan ook complete onzin dat er zo'n grote ophef was over dat interview met Van der Ven. En Verdonk vond ik al helemaal belachelijk. Ik was daarvoor al niet zo gecharmeerd van haar, maar na al dat gedoe mag ik haar helemaal niet meer. Ze denkt dat zij alles mag doen, maar als anderen commentaar hebben op haar (Jan Pronk sprak over deportatie van vluchtelingen m.b.t. haar beleid) dan gaat ze steigeren.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 08:10:35 pm door Nunc »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #54 Gepost op: februari 28, 2005, 08:26:00 pm »

quote:

Cardilli schreef op 28 februari 2005 om 19:24:
[...]

Ik doe mijn best om steeds meer kennis op te doen van het christelijk geloof, de discussies die ik hier voer met jullie helpen daar ook bij, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt...interpreteren doe je als er iets te interpreteren valt lijkt mij. Er zijn dingen die je maar op 1 manier kunt uitleggen, als er in de Bijbel staat dat de vrouw in de gemeenten moet zwijgen, leg mij dan uit hoe je dat anders moet zien dan dat de vrouw dient te zwijgen!

Natuurlijk dien je als vrouw te zwijgen in de gemeente. Als je als vrouw het hoogste woord voert in de gemeente en aan mannen gaat onderwijzen, dan neem je een autoriteitspositie in die je in de scheppingsorde niet gekregen hebt. Dat is bij de islam precies hetzelfde denk ik: ik heb nog nooit van vrouwelijke imams gehoord, bijvoorbeeld. Als er een samenkomst is die gemengd is, dan voeren de mannen het woord. Het staat een vrouw vrij om het woord te voeren als er vrouwen of vrouwen met kinderen samenkomen, maar het is niet naar de Wet wanneer de vrouw probeert te heersen over de man. Adam werd eerst geschapen en uit zijn rib schiep God Eva. Daarmee duidde hij al de positie aan van de vrouw: de man is haar hoofd. Maar dit heeft niks met vrouwenonderdrukking te maken. De vrouw is volledig vrij en gelijkwaardig. Ze heeft alleen een andere rol dan de man. In Korinthe (de gemeente waaraan de brief gericht is) waren er vrouwen die zich gingen gedragen als mannen, terwijl dat dus tegen de door God gegeven orde ingaat.

Ik zal zelf nooit voorgaan in gebed, preken, etc. Kortom, het woord gaan voeren in de gemeente, omdat ik gehoorzaam wil zijn aan God. Dat is geheel vrijwillig, ik word nergens toe gedwongen. Bovendien wil ik opmerken dat de verhoudingen die we heden ten dage kennen vrij moderne West-Europese opvattingen zijn die hun oorsprong vinden in het humanisme. Op bijna alle andere plekken in de wereld vind je terug dat de vrouw ondergeschikt is aan de man, dus heel raar is het idee niet. Het unieke van het bijbelse beeld is dat vrouwen wel totaal gelijkwaardig zijn aan mannen. De leiding van de man wordt vergeleken met Christus' leiding over de kerk. Christus is gestorven aan het kruis, voor ons. Hij heeft zijn leven gegeven opdat wij kunnen leven. Dat is een een daad van liefde. Jezus predikt ook vanuit de liefde. Over die liefde heeft Paulus het ook vlak voor hij het in de brief aan de Korinthiërs heeft. De brief is één geheel. In 1 Korinthiërs 14 gaat hij gewoon verder waar hij in 1 Korinthiërs 13 gebleven is. Terloops wil ik even opmerken dat hoofdstuk- en versnummering in de Bijbel alleen het doel hebben dat we verzen/stukken snel en makkelijk kunnen vinden. Dus dat heeft uitsluitend een praktisch doel, omdat elke bijbel een andere paginering heeft. Versnummering stamt uit de 16e eeuw NA Christus... Het heeft dus niks met de inhoud te maken: bijbelboeken vormen een geheel, net als elk willekeurig ander leesboek.

1 Korinthiërs 13

quote:

1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

Paulus verwijst hier naar wat de HEER ook al tegen de vrouw zei in Genesis 3, nadat de vrouw van de boom van Goed en Kwaad had gegeten en ook haar man ervan gegeven had:

1 Korinthiërs 14:34,35

quote:

34 Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat. 35 Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt.
Genesis 3:16,17

quote:

16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’
Het is hier ook duidelijk dat het hier niet gaat over dat de vrouw ongelijk is aan de man, maar dat ze een andere rol heeft dan de man. In de verzen voor 1 Kor. 14:35,35 zegt hij dat vrouwen wel mogen profeteren, er worden vrouwelijke profetessen genoemd in de Bijbel. De nadruk ligt dan ook niet zozeer op het zwijgen, maar op het ondergeschikt zijn aan de man (gevolg van de zondeval, Genesis 3). Het zwijgen in de gemeente is een uiting van het zich onderwerpen aan het mannelijke gezag, zoals dat conform 1 Korinthiërs 13 geldt.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 08:39:07 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #55 Gepost op: februari 28, 2005, 08:37:04 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:49:38 pm door Cardilli »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #56 Gepost op: februari 28, 2005, 09:03:55 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:49:46 pm door Cardilli »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #57 Gepost op: februari 28, 2005, 09:10:43 pm »
Dat heeft te maken met de orde van dienst toch? Mannen stellen ook geen vragen tijdens een samenkomst... Dus waar wil je heen met deze opmerking?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #58 Gepost op: februari 28, 2005, 09:46:04 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:50:00 pm door Cardilli »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #59 Gepost op: februari 28, 2005, 09:47:55 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:50:10 pm door Cardilli »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #60 Gepost op: februari 28, 2005, 09:51:39 pm »

quote:

Cardilli schreef op 27 februari 2005 om 14:10:
De christenen van vroeger gaven vreemde vrouwen ook geen hand omdat de hand van de vrouw de man naar gedachte van overspel trekt. Dat zegt Paulus in zijn Eerste Brief aan die van Korinthe 7:1

Aangaande nu de dingen waarvan gij mij geschreven hebt: het is een mens goed geen vrouw aan te raken;...

Eh... als ik het Griekse woord voor 'aanraken' op zoek staat er:

680 ‘haptomai, ww

1) zich ergens aan hechten
1a) aanraken
1b) geslachtsgemeenschap met vrouwen of samenwoning
1c) van de praktijk van de Levieten om geen gemeenschap te hebben met heidense praktijken. Dingen die niet aangeraakt mochten worden blijken vrouwen te zijn en bepaalde soorten voedsel, zodat celibaat en het zich onthouden van bepaalde soorten voedsel en drank aanbevolen worden.
1d) iemand aanraken, aanranden

Dit is dus hoogstwaarschijnlijk wel iets meer dan een handje, zeker gezien de context die heel duidelijk over trouwen gaat. 'Aanraken' is dan weliswaar een correcte vertaling, maar (uiteraard!) beeldspraak. Anders kun je je niet eens op de markt begeven.

Maar ja, als je een leugen maar vaak genoeg herhaalt... ;)
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 09:52:37 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #61 Gepost op: februari 28, 2005, 09:52:37 pm »

quote:

Cardilli schreef op 28 februari 2005 om 21:46:
[...]

en hoe moet de man het leren dan?

Ten eerste: de bijbel is een geheel, en vers 35 dient ook gelezen te worden met de context van de HELE Bijbel in het achterhoofd. Je kunt niet één vers eruitlichten en die verabsoluteren. De Bijbel is de Koran niet.
Ten tweede: Als je naar een preek luistert vraag je onder de preek niet telkens dingen, dat vraag je achteraf. Als iedereen maar door elkaar dingen gaat vragen wordt het een chaos en Paulus schrijft ook dat diensten ordelijk dienen te verlopen.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #62 Gepost op: februari 28, 2005, 10:09:15 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:50:25 pm door Cardilli »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #63 Gepost op: februari 28, 2005, 10:14:00 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:54:14 pm door Cardilli »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #64 Gepost op: februari 28, 2005, 10:21:13 pm »

quote:

Cardilli schreef op 28 februari 2005 om 22:09:
[...]

Ja, en de vrouwen mogen geen vragen bij een samenkomst stellen en de mannen wel..de vrouw die wil leren vraagt het dan weer aan haar man, dan is wat de Bijbel ons leert

de vraag is nu hoe zit het in de praktijk hedendaags, mogen de vrouwen wel vragen stellen tijdens de bijeenkomst of niet..

als dat wel het geval is, dan concludeer ik dat de christenen zich niet aan deze regels houden integenstelling tot moslims.

Bij ons mogen vrouwen geen vragen stellen tijdens samenkomsten, er worden in het geheel geen vragen gesteld tijdens samenkomsten. Ook niet door mannen. Ik heb nog nooit een christelijke eredienst meegemaakt waar dat wel zo is. Het gaat zoals de Bijbel ons dat leert. Het doel van een christelijke eredienst is ook om God te EREN en niet om met elkaar in discussie te gaan. Daar heb je bijbelkringen, wijkavonden etc. voor. En daar mogen vrouwen gewoon meepraten, dat zijn immers geen samenkomsten.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #65 Gepost op: februari 28, 2005, 10:23:42 pm »

quote:

Cardilli schreef op 28 februari 2005 om 22:14:
[...]

daar ben ik het niet mee eens, als ik lees dat Jezus zegt

"…de Vader is meer dan Ik" Johannes 14:28

hoef ik toch niet heel de Bijbel te kennen, om te concluderen dat de Vader meer is dan Jezus.

Je neemt nu ook een ander voorbeeld. Het voorbeeld was de positie van de vrouw. Die wordt nergens in één vers uitgelegd. Als je de HELE Bijbel leest, het is namelijk een boek in proza, waar de ene gedachte volgt op de ander, dan komt er het door mij uitgelegde beeld naar voren. Je leest andere boeken toch ook niet zin voor zin. Een boek is een verhaal, geen verzameling los van elkaar staande zinnen. De Bijbel is ook zo'n boek. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 10:25:22 pm door Roodkapje »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #66 Gepost op: februari 28, 2005, 10:23:57 pm »

quote:

Cardilli schreef op 28 februari 2005 om 22:14:
daar ben ik het niet mee eens, als ik lees dat Jezus zegt

"…de Vader is meer dan Ik" Johannes 14:28

hoef ik toch niet heel de Bijbel te kennen, om te concluderen dat de Vader meer is dan Jezus.

Je gaat van wel van de hak op de tak :). Nu weer de manier waarop God zich presenteert dus (3-eenheid). Het is een valse tegenstelling die je maakt daar de Vader en Zoon 1 zijn (met de Geest). Gelijk dus.  Echter, wel 3 onderscheiden personen, ieder met zijn eigen taak. In die taak zie je wel een sturing van de Vader, geleid door de Geest en uitgevoerd door de Zoon. Daar verwijst Jezus naar. Deze zaken zijn overlegd en goedgekeurd door God zelf (alle 3). Lastig die 3-eenheid maar hoe zou een mens ook ooit God volledig kunnen doorgronden? We weten slechts wat Hij ons zelf verteld.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #67 Gepost op: februari 28, 2005, 10:38:07 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:50:37 pm door Cardilli »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #68 Gepost op: februari 28, 2005, 10:42:59 pm »
Mag ik eens iets vragen Cardilli? Waarom verdiep je je eigenlijk in het christendom? Is het om meer te leren erover? Om argumenten ertegen te vinden? Het "bijbelse deel" van de koran beter te begrijpen?
Je lijkt er al aardig vanaf te weten. Heb je christenen waarmee je er verder over kunt praten in je omgeving? Discuseren via een forum is  beperkt. Zelf heb ik wel die contacten met (ex-) moslims. Dat is voor beiden leerzaam merk ik.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #69 Gepost op: februari 28, 2005, 11:00:13 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:50:45 pm door Cardilli »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #70 Gepost op: februari 28, 2005, 11:04:16 pm »
Ik moet de eerste christen die Mohammed een profeet van God noemt nog tegenkomen.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #71 Gepost op: februari 28, 2005, 11:05:48 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:51:01 pm door Cardilli »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #72 Gepost op: februari 28, 2005, 11:06:54 pm »
Je een christen noemen is niet zo moeilijk. Dat doen een boel mensen. Het zijn is een heel ander verhaal.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #73 Gepost op: februari 28, 2005, 11:12:49 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:51:09 pm door Cardilli »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #74 Gepost op: februari 28, 2005, 11:17:09 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:51:22 pm door Cardilli »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #75 Gepost op: februari 28, 2005, 11:25:46 pm »
Centraal voor een christen staat het offer dat Christus bracht. Daar gaat het om. Doe je daar iets vanaf door bv. te zeggen dat Hij niet God is...dan ben je in mijn ogen geen Christen. Ook satan erkend dat er een Jezus heeft rondgelopen die leuk bezig was. Maar verlossing van de zonden...dat erkend hij niet. Naar de kerk gaan maakt je nog geen christen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #76 Gepost op: februari 28, 2005, 11:27:52 pm »

quote:

Cardilli schreef op 28 februari 2005 om 23:12:
na vele discussies met hem, heeft hij z'n geloof in de goddelijkheid van Jezus eind vorig jaar laten vallen, dus nu gelooft hij dat Mohammed(saws) en Jezus(as) allebei profeten zijn,
maaar nog steeds weigert hij de getuigenis af te leggen.

Hoe kan je jezelf christen noemen als je niet in Christus gelooft? 8)7

Christus betekent: Messias, de gezalfde. Dus die komen zou om zich voor je op te offeren. Als je dat deel van Jezus van Nazareth niet aanneemt. Dus niet gelooft dat hij de Christus is (zijn functie), dan kun je jezelf in mijn ogen onmogelijk christen noemen en jezelf serieus nemen als je dat zegt.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 11:30:16 pm door Roodkapje »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #77 Gepost op: februari 28, 2005, 11:30:09 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:51:41 pm door Cardilli »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #78 Gepost op: februari 28, 2005, 11:31:42 pm »
Geen idee. Maar zoals ik zei...dat geloven de demonen ook wel. Je moet Jezus aannemen als je bron van leven/redding.  Dat is het punt.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #79 Gepost op: februari 28, 2005, 11:31:54 pm »
Er zijn mensen die dat zeggen, historici zeggen dat, de duivel zegt het, maar dat zijn geen christenen. Het is vastgesteld dat Jezus een historisch figuur is die echt geleefd heeft. Romeinse geschiedschrijvers schrijven erover dus tsja...

Als je alleen zegt dat Jezus bestaan heeft, maar niet gelooft dat hij de Christus is, ben je geen christen maar een ongelovige.

For the record: Jezus heette volledig: Jezus van Nazareth (van Nazareth was zijn 'achternaam'). Christus is zijn 'functienaam'. Het betekent o.a. Redder, (Hebreeuws: Messias). Dus als je zijn functie, nl. Redder ontkent, waarom zou je je dan nog christen noemen?
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 11:37:27 pm door Roodkapje »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #80 Gepost op: februari 28, 2005, 11:55:26 pm »

quote:

Roodkapje: Er zijn mensen die dat zeggen, historici zeggen dat
gelukkig zijn er ook nog steeds mensen die het ontkennen! Dat houdt de wereld interessant ;)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #81 Gepost op: maart 01, 2005, 12:43:45 am »
Cardilli,
Ik snap het niet helemaal. Je zegt dat je niet snapt hoe christenen tegen de wet aan kijken. Ik heb dat nu in 2 posts proberen uit te leggen. Heb je die gemist? Volg je mijn redenering niet? Betwijfel je of die uitleg gedeeld wordt door meer christenen? Graag zou ik je reactie daarop zien.

Verder ben ik het met Roodkapje ea eens: een christen is iemand die erkent dat Jezus God is en zijn heil oprecht alleen in Hem verwacht. Consequentie is dan ook dat diegeen Gods Geest ontvangt en naar Gods wet gaat leven.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

kleinmeiske

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #82 Gepost op: maart 01, 2005, 06:45:55 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 februari 2005 om 23:31:
Als je alleen zegt dat Jezus bestaan heeft, maar niet gelooft dat hij de Christus is, ben je geen christen maar een ongelovige.
Joden geloven toch ook niet dat hij de Christus is?? of wel.. ?  of horen Joden ook bij de ongelovigen?  :?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #83 Gepost op: maart 01, 2005, 07:00:08 pm »
Ja.. vanuit het perspectief van een christen wel... Joden zullen zichzelf ook niet snel christen noemen. Je hebt trouwens wel messias-belijdende joden. Die zijn volgens deze definitie eigenlijk christen, ze gebruiken ook het NT, maar ik weet eigenlijk niet of ze zichzelf ook christen noemen (dacht van niet), maar waarom dat is weet ik niet. Het zijn eigenlijk christenen uit de joden, zoals we die ook in het NT tegenkomen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #84 Gepost op: maart 01, 2005, 08:18:33 pm »
Omdat ze in de 1e plaats Joden zijn en ook zo leven. Ze onderhouden nog de Joodse wetten en tradities uit het OT. Maar daarnaast belijden ze dat de messias gekomen is en gebruiken ze dat om zich van de  Joden te onderscheiden die de messias niet hebben aangenomen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #85 Gepost op: maart 01, 2005, 08:22:04 pm »

quote:

kleinmeiske schreef op 01 maart 2005 om 18:45:
Joden geloven toch ook niet dat hij de Christus is?? of wel.. ?  of horen Joden ook bij de ongelovigen?  :?
Ongelovigen is niet de juiste term daar ze wel in God geloven. Echter ze nemen Zijn reddingsplan niet serieus door Zijn offer niet te accepteren en dat is een keus tegen God. Jezus was zowel begaan met als furieus tegen de joden die Hem niet accepteerden. Hij wist dat ze zooo dicht bij zaten...en tegelijk misschien wel verder weg dan wie dan ook. Hij blijft het herhalen tegen hen dat Hij de enige weg is en de waarheid.

Michael

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #86 Gepost op: maart 02, 2005, 12:43:28 am »

quote:

Roodkapje schreef op 28 februari 2005 om 22:21:

[...]

Bij ons mogen vrouwen geen vragen stellen tijdens samenkomsten, er worden in het geheel geen vragen gesteld tijdens samenkomsten. Ook niet door mannen. Ik heb nog nooit een christelijke eredienst meegemaakt waar dat wel zo is. Het gaat zoals de Bijbel ons dat leert. Het doel van een christelijke eredienst is ook om God te EREN en niet om met elkaar in discussie te gaan. Daar heb je bijbelkringen, wijkavonden etc. voor. En daar mogen vrouwen gewoon meepraten, dat zijn immers geen samenkomsten.

Beste Roodkapje. De structuur van kerkdiensten, bijbelkringen en wijkavonden heeft helemaal niks te maken met "hoe de bijbel ons dat leert". Laat staan dat de tekst over het zwijgen van de vrouw hier een grondslag voor is.
Wat mij betreft mag je het argument van Cardilli dat christenen hierin niet consequent zijn best wat serieuzer nemen.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins