quote:
Esther999 schreef op 12 januari 2005 om 14:04:Hallo,
Ik heb een aantal vragen over het boek Genesis; ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Zo niet, dan zou ik graag een tip willen voor een goed commentaar bij de bijbel; ik heb al in de boekhandel gekeken maar nog niet zoveel kunnen vinden. Misschien zijn deze vragen op dit forum al wel eerder aan de orde gekomen, dan volstaat een verwijzing naar de eerdere discussie natuurlijk.
3. Komen alle mensen voort uit Adam en Eva? In 4:17 staat:
"En Kain had gemeenschap met zijn vrouw"
Waar komt deze vrouw vandaan? Adam en Eva hadden immers geen dochters gekregen? Ook elders lijkt de tekst er op te wijzen dat er al andere mensen waren; zie 6:1-4:
Lees eens Genesis 5 waar je ziet hoe oud de mensen in die tijd werden. Volgens mij is het niet vreemd om dan in het volgende hoofdstuk 6 de zinsnede te zien dat
toen de mensen op de aarde zich begonnen te vermenigvuldigen.
Ik vond een soort schema'tje waar je kunt zien hoeveel tijd er verstreken is tussen Genesis 1 en Genesis 6 waar de zondvloed beschreven staat (na het gedeelte over de zonen Gods wat je aanhaalt). Tot de zondvloed is het: 1656 jaar na de schepping, na Adam.
In deze tijd kunnen de mensen zich toch aardig vermenigvuldigen dacht ik zo.
Chronologie van Adam tot Arpachsad (zoon van Sem), aangenomen dat er geen hiaten zijn in de geslachtsregisters in Genesis hoofdstuk 5 en 11.
Kolom 1 Naam van de Patriarch
Kolom 2 Geboortjaar na Adam
Kolom 3 Leeftijd bij geboorte volgende Patriarch
Kolom 4 Stervensjaar na Adam
naam...................geb. na.............leeftijd bij..............sterfjaar
Patriarch...............Adam...............geb.volg.Patr.........na Adam
Adam.........................---..................130....................930
Seth..........................130.................105...................1042
Enos..........................235..................90....................1140
Kenan........................325..................70....................1235
Mahalaleel..................395..................65....................1290
Jered..........................460................162....................1422
Henoch.......................622..................65.....................987 (opgenomen)
Methuselah..................687................187....................1656
Lamech.......................874................182....................1651
Noach........................1056................502 (a)..............2006
Sem..........................1558................100 (a)..............2158
Arpachsad..................1658.................35....................2096
a) De vloed trad in in 1656 n.A.(toen Noach 600 was) en Genesis 11:10 vermeldt dat Sem 100 jaar oud was toen hij Arpachsad verwekte twee jaar na de vloed.
quote:
Gen 6: 1-4
"Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen 120 jaar zijn. De reuzen (?) waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun (kinderen) baarden, dit zijn de geweldigen uit de voortijd (?), mannen van naam."
Wat wordt er met deze tekst bedoeld?
Wat betreft de tekst die je aanhaalt:
--
De zonen Gods zie ik als engelen (zoals je dit ook ziet in Job waar 'de zonen Gods zich voor de Here stellen, en onder hen was ook de satan.'(Job 1 vers 6 en 2 vers 1)
Ook omdat er gesproken wordt over de dochters
der mensen geeft aan dat met de zonen Gods geen gelovige mensen worden bedoeld.
Hierover wordt ook iets verteld in
quote:
2 Petr. 2: 4 en 5
4 Want indien God engelen, die gezondigd hadden, niet gespaard heeft, maar hen, door hen in de afgrond te werpen, aan krochten der duisternis heeft overgegeven om hen tot het oordeel te bewaren; 5 en de wereld van de voortijd niet gespaard heeft, maar Noach, de prediker der gerechtigheid, met zeven anderen bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld der goddelozen bracht;
Judas vers 6
6 en dat Hij engelen, die aan hun oorsprong ontrouw werden en hun eigen woning verlieten, voor het oordeel van de grote dag met eeuwige banden onder donkerheid heeft bewaard gehouden;
7 zoals Sodom en Gomorra en de steden in hun nabijheid, die op gelijke wijze als genen haar hoererij hebben botgevierd en ander vlees achternagelopen zijn, daar liggen als voorbeeld, onder een straf van eeuwig vuur.
Deze engelen (zonen Gods uit Gen. 6) hebben gezondigd en deze gedeelten uit het NT laten hier iets meer over zien.
- De engelen waren hun
oorsprong ontrouw, d.w.z. zij zijn niet de geestelijke (ongeslachtelijke) wezens, engelen gebleven, maar werden zichtbaar voor de mensen.
-
Ze verlieten hun eigen woning want ze kwamen op aarde, namen een menselijke gedaante aan.
------
en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozenIn het OT zien we wel eens vaker dat engelen een mensengedaante aannemen, maar dan is het in opdracht van God, zoals bij Abraham en bij Lot en in het NT bij Perus.
Waar het hier om gaat is dat ze dit uit eigen beweging uit de hemel in mensengedaante op aarde zijn gekomen.
De zonde van deze engelen was gelijk de zonde bij Sodom en Gomorra.
En hiervan staat in Judas vers 7 dat netzo hebben gehoereerd en
ander vlees achternagelopen zijn.
De mannen in Sodom wilden namelijk met de engelen die in mensengedaante bij Lot kwamen, sexuele handelingen verrichten. Gemeenschap met 'niet dezelfde wezens' als zij zelf waren. Mede om deze dingen is Sodom ook geoordeeld.
En engelen die ander vlees achternagaan, wil dus zeggen dat 'engelen in mensengedaante' gemeenschap hebben met mensen.
------
zijn dagen zullen 120 jaren zijn: Dit zou kunnen duiden op het moment dat God besloot de aarde te verdelgen door de zondvloed, toen heeft Noach nog 120 jaar aan de ark gebouwd. Deze tijd hebben deze mensen allemaal nog gekregen om zich te bekeren van hun zonden. Helaas hebben ze dit niet gedaan.
-----
En hierdoor werden de reuzen geboren, mannen van naam...... Ja, want komt er voort uit zo'n verbintenis van engelen en mensen, reuzen. God vindt het nu de tijd om het oordeel uit te voeren.
- Deze engelen zijn in de Tartharus geworpen.
Zie 2 Petr.2: 4
Want indien God engelen, die gezondigd hadden,
niet gespaard heeft, maar hen, door hen in de afgrond te werpen, aan krochten der duisternis heeft overgegeven om hen tot het oordeel te bewaren
-----
De voortijd wil zeggen: uit de tijd van voor de zondvloed.