quote: Elendil schreef op 06 maart 2005 om 20:53:Hartelijk dank voor de twee verhelderende berichten. Jullie hebben in feite de vraag voor mij opgelost.
Aangezien we op een forum zijn blijf ik graag discussiëren. Vooral bij de tweede uitleg heb ik wat vragen. Wat is het nut van een profetische uitspraak als die direct erna vervult wordt. De uitspraak klinkt namelijk profetisch.
Je bedoelt Lucas 9....?
Vers 26 is de profetie dat Jezus zal komen in heerlijkheid (als het Koninkrijk wordt opgericht):
Lucas 9
26 Want ieder, die zich voor Mij en voor mijn woorden zal schamen, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen,
wanneer Hij komt in zijn heerlijkheid en die van de Vader en de heilige engelen.
Vers 27 geeft aan dat er een soort
voorafschaduwing/ een voorvervulling zal komen van de profetie in vers 26: Het koninkrijk in het klein wat sommigen zullen zien voordat zij zullen sterven. Het is dus letterlijk een
voor-beeld van de komst van het koninkrijk:
Lucas 9
27 Ik zeg u in waarheid, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, welke voorzeker de dood niet zullen smaken,
voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben.quote: En verder is de komst van het koninkrijk ook vrij sterk, een beetje de sterk voor een beetje verschijning op een berg (zonder daarbij aan deze gebeurtenis af te doen.)
Leuk gezegd, en ik snap je ook wel. Maar er staat
voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben. En Chrsitus in heerlijkheid zien, is dan blijkbaar een zeer belangrijk aspect van dat Koninkrijk Gods wat eens zal komen.
quote: In andere tekstgedeelten duidt het koninkrijk meer de verbreiding van Gods rijk op aarde of de wederkomst van Christus aan.
In vers 26 lees je dat de komst van het koninkrijk (als het zichtbaar wordt opgericht op aarde -nu is het nog in verborgen vorm aanwezig) begint met de verschijning in heerlijkheid van de Here Jezus als Hij komt met al de engelen. Zichtbaar voor ieder en in grote macht - itt tot de positie die de Here Jezus had toen Hij nog op aarde wandelde: Hij had gedaante nog luister dat wij Hem begeerd zouden hebben, staat in Jesaja.
Een groot verschil.
En er staan in deze paar teksten die dit
voorbeeld van het Koninkrijk Gods geven, verschillende dingen die wijzen op de heerlijkheid van de Heer en dat de hemel was opengegaan:
29 En het geschiedde, terwijl Hij in het gebed was, dat het
aanzien van zijn gelaat anders werd, en zijn kleding werd stralend wit. 30 En zie, twee mannen spraken met Hem, en wel
Mozes en Elia. 31 Dezen, in heerlijkheid verschenen, spraken over zijn uitgang, die Hij te Jeruzalem zou volbrengen. 32 En Petrus en die met hem waren, werden door slaap overmand en, toen zij ontwaakten,
zagen zij zijn heerlijkheid, en de twee mannen, die bij Hem stonden.quote: Goed, maar in prinicipe heb ik mijn antwoord.
Doorvragen is niet verkeerd.