quote:
Op zich heeft ze dat al wel gedaan, haar uitspraak was zo ik het zie nl. meer een algemene uitdrukking van wantrouwen t.o.v.New Age, aangezien het volgens haar een boel bevat dat niet waar is en daarom als geheel als leugen opgevat dient te worden. De woordkeuze 'alles' was wellicht wat gechargeerd in die context (daarom ging ik er ook op puur rationele gronden tegenin), en bedoeld om het wantrouwen te benadrukken. Correct me if I'm wrong, Heidi.
quote:
Overigens welkom Edith.
De manier waarop jij gelooft spreekt me zeer aan, omdat ik er veel dingen in herken. Je lijkt op mij.
Je zegt zinnige dingen waar ik het alleen maar mee eens kan zijn. Jammer dat dit soort discussies hier vaak stuk loopt doordat er weinig bereidheid is eens verder te kijken dan het eigen geloof.
Bedankt voor je welkom. Ik weet dat mijn geloof totaal niet strookt met dat van vele andere christenen en dan heeft het ook niet zoveel zin om eindeloos door te discussiëren. Ik leer van het meelezen en (soms) meedoen in discussies over geloofszaken, mijn geloof verdiept en ontwikkelt zich erdoor, maar het is er niet radicaal door veranderd. Zo is dat denk ik ook voor orthodoxe christenen die met 'ons', new-agers discussiëren. Ze vinden wellicht wat meer nuances in hun eigen geloof, maar 'vallen' er niet vanaf. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, ik blijf toch ook op mijn eigen geloof?

Een ander punt is, dat mensen die ervan overtuigd zijn, dat je inherent zondig bent en verloren gaat als je je zonden niet belijdt en Jezus als redder aanneemt, er wel wat meer aan gelegen zal zijn om 'niet-gelovigen' over te halen. Ik geloof dat niemand verloren gaat, dus voor mij is dat niet zo'n issue. Iedereen komt uiteindelijk wel op zijn pootjes terecht. Ik denk dat jij dat ook gelooft, Iris. Dat neemt gelijk de urgentie weg om mensen te proberen te overtuigen. Zoals mijn kerk het zegt: zonder vrijheid van geloof en persoonlijk geweten is spirituele ontwikkeling niet mogelijk. Maar nogmaals, als iemand dat anders gelooft, is die urgentie om te overtuigen er eerder. Want als je dat dan niet doet, komt misschien door jouw nalatigheid iemand in de hel - dat is geen prettige gedachte.
Kortom, ik kan er wel mee leven als discussies als deze wellicht spaaklopen (sterker nog, ik denk dat ze uiteindelijk gedoemd zijn (excusez le mot

) om op 'niets' uit te lopen). Het gaat hier echter om de weg (breder kijken, groeien in je geloof) en niet om het uiteindelijke doel van discussie (overtuigen). Ik heb niet de illusie dat ik dé waarheid in pacht heb. Bovendien - al zou het zo zijn - dan is het altijd nog God en niet ik, Die daarin de weg zal leiden. Ik ben enkel een instrument dat voor sommige mensen weer wat kan toevoegen aan hun geloofservaring. Heidi en ik hebben ff lol gehad en wie weet zijn er wel stille meelezers, die ineens - de ene of de andere kant op - het licht hebben gezien door deze discussie, of weer een stukje van dat licht meer duidelijk hebben gekregen voor zichzelf. Mooi toch?

Mgoed, ik snap jouw opmerking ook wel weer hoor, alles zou zoveel makkelijker zijn als we het altijd allemaal met elkaar eens zijn ... nou ja, dat komt ook nog wel ... ooit, wanneer we ons allemaal ten volle bewust zijn van Gods eeuwigdurende en oneindige Liefde