quote:
Mezzamorpheus:
...(weer dat typische 21ste-eeuwse)...
Voorop gesteld dat we in de 21
e eeuw leven
:quote:
Hallo Suighnap!
Probleem is dat je het dan wetenschappelijk moet gaan bewijzen (weer dat typische 21ste-eeuwse) en dat kan nou juist niet. Het gaat om geloven en om God. God valt niet te bewijzen. Maar ik lees mijn Bijbel, zie hoe God daarin naar ons toekomt en wat Hij daarin over zichzelf zegt en ik kijk naar hoe Hij zichzelf aan mij bekendmaakt. Als ik dat doe kan ik niet anders dan deze mening hebben. Hij heeft mijn hart zo veranderd en mij innerlijk zo overtuigd van zijn bestaan dat ik het daar gewoon over moet hebben.
Het probleem is niet dat je het dan wetenschappelijk moet gaan bewijzen; het probleem is dat de ander niet overtuigd is dat 'hun huis in de fik staat’, terwijl jij (zoals je hierboven beweert) deze mening
wel bent toegedaan. Doe met deze feitelijke stand van zaken wat je wilt.
quote:
Het Christendom is ook niet meer dan zomaar een visie vanwege het aantal mensen wat erin gelooft, maar omdat het in dat geloof draait om Jezus die zelf zegt dat Hij 'de Weg, de Waarheid en het Leven' is en die de straf op de zonde aan het kruis gedragen heeft, voor iedereen die in Hem gelooft.
Vermoedelijk kent zowel de Christen als de niet-Christen deze Boodschap. De kwestie is echter: hoe breng je dat zodanig aan de man dat het wortelschiet in iemands binnenste en niet blijft steken in het hoofd als zijnde 'kennisneming'. Het eerste Topic waarmee ik op dit forum startte had een soortgelijke strekking: De Moslim weet dat de Koran het waarheidsgetrouwe woord van God is, de Hindoe weet dat Brahman het uiteindelijke doel is, zoals de Boeddhist het Nirvana als ultiem eindpunt weet,... Iedereen
weet, maar wat is dat voor een weten? Vertaald naar dit Topic: hoe wordt
jouw weten
mijn weten?
quote:
Mensen veranderen en daarom moet de boodschap ook maar veranderen?

Je mis-quote me. Dit is de letterlijke tekst: "Mensen veranderen; en ik heb het vermoeden dat het evangelisatiewerk op een verkeerde manier mee-evolueert." Het betrof hier het evangelisatiewerk, m.a.w. de
manier waarop men de Boodschap bij de ander brengt. Resultaten wezen naar mijn mening uit dat het wellicht een zinnig idee zou zijn dit te veranderen.
quote:
En als je overtuigd bent van de waarde van Jezus' Woord en Werk wordt misschien ook tijd om dat Woord en Werk (allemaal, dus ook de woorden en het werk dat ik hierboven aanhaalde!) serieus te nemen en te geloven.
Nee Mezzamorpheus, met alle respect, maar overtuigd zijn van de waarde van Jezus' Woord, betekent niet per definitie overtuigd zijn van Mezzamorpheus' woord en interpretatie. Ik ben van oorsprong Joods; en net als jij heb ik ook een overtuiging en vul deze op eigen wijze in.
edit:Het kan zijn dat je vermoedt dat de Boodschap van Jezus (als enige Weg) niet in overeenstemming is te brengen en/of tegenstrijdig is met alle andere religies. Daarover is uitgebreid in een ander Topic gediscussieerd, met het resultaat dat de stelling (“er is geen reden ervan uit te gaan dat andere religies niet legitiem zijn”) overeind is gebleven.Zie:
Alle goden zijn in wezen dezelfde god (afgesplitst)Belangrijke toevoeging kan zijn, Mezzamorpheus, dat je woorden "...Maar ik lees mijn Bijbel, zie hoe God daarin naar ons toekomt en wat Hij daarin over zichzelf zegt en ik kijk naar hoe Hij zichzelf aan mij bekendmaakt. Als ik dat doe kan ik niet anders dan deze mening hebben. Hij heeft mijn hart zo veranderd en mij innerlijk zo overtuigd van zijn bestaan dat ik het daar gewoon over moet hebben..." mij heel wat dieper raken dan je argumenten (met alle respect voor je argumenten natuurlijk!).