Auteur Topic: Hoe gereformeerd zijn evangelischen?  (gelezen 7277 keer)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Hoe gereformeerd zijn evangelischen?
« Reactie #50 Gepost op: maart 11, 2005, 02:08:18 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 maart 2005 om 13:54:
Dus daarom moeten we er maar over zwijgen en berusten in de situatie waarin gereformeerden elkaar met modder staan te besmijten omdat de een alles bij het oude wil laten en de ander niet?

dat vraag ik niet. Ik vraag wat je WEL wilt bereiken.

*volgens mij staan er ook evangelischen met modder te smijten --> W. Ouweneel: Meer van de Geest
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2005, 02:27:30 pm door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 11, 2005, 02:31:04 pm »
Ik stel voor om gewoon verder te discussiëren over het onderwerp, als je een metadiscussie wilt beginnen dan doe je dat maar in een ander draadje. Ik was in de TS duidelijk genoeg dacht ik.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 11, 2005, 03:51:18 pm »
Waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag? Met de TS kom ik er ook niet echt uit.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 11, 2005, 03:55:21 pm »
Wat iemand misschien zou willen bereiken (of naar zou willen streven) met dit topic? Misschien dat 2 groepen christenen, die op de kernpunten het zo ontzettend eens zijn, wat meer toenadering zoeken?

Wellicht omdat Jezus duidelijk heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat zijn discipelen 1 zijn, zoals Hij en de Vader 1 zijn!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 11, 2005, 03:58:56 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 maart 2005 om 15:55:
Wat iemand misschien zou willen bereiken (of naar zou willen streven) met dit topic? Misschien dat 2 groepen christenen, die op de kernpunten het zo ontzettend eens zijn, wat meer toenadering zoeken?

Wellicht omdat Jezus duidelijk heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat zijn discipelen 1 zijn, zoals Hij en de Vader 1 zijn!

Dat lijkt mij ook... dat blijkt toch uit de discussie? :?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 11, 2005, 04:00:36 pm »
Dan vraag ik me af hoe je dat wilt bereiken, als je bij de inzet van het topic al suggereert dat een aantal publicaties binnen de GKV erop gericht zijn "de evangelischen af te branden" ipv verwarde gkv-ers de weg te wijzen...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 11, 2005, 04:03:09 pm »
volgens mij wijs je evangelisch-gereformeerde mensen niet de weg door hun (bijbelse) ideeën af te fikken. Dat jij ze verward noemt is imho tekenend. Volgens mij is die groep juist niet verward, maar weten ze precies wat ze geloven en willen ze dat ook toepassen in de dagelijkse praktijk. Dit betekent ook dat niet alles meer voor zoete koek geslikt wordt.

Ik vind het nogal aanmatigend om zulke mensen van het predikaat 'verward' te voorzien.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 11, 2005, 04:20:04 pm »
Met "verwarde GKV-ers" bedoel ik niet de "evangelisch gereformeerde GKVers", maar de grote "midden-groep" die zich afvraagt wat ze nou toch moeten met al die ontwikkelingen.

Jij blijft blijkbaar bij je algemene oordeel over deze publicaties dat het erom gaat bijbelse ideeën van anderen af te fikken en alleen maar te blijven hangen in oude tradities. Hoe je vanuit die houding (en toon!) meer toenadering wilt zoeken is mij een raadsel.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 11, 2005, 04:37:49 pm »
Maar als je dan meer toenadering zoekt, roodkapje, waarom dan op deze manier? Je had ook een topci kunnen openen met: Laten we de overeenkomsten eens opzoeken! Begint al veel positiever?!?!
Just B te W te Ee

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 11, 2005, 04:40:33 pm »
Peter, ik wil graag even kwijt dat volgens mij Roodkapje heel oprecht is. Zij doet dit niet uit tijdverdrijf of om te katten, maar uit haar verhaal blijkt gewoon dat ze tegen dingen aangelopen is. Jij hebt een bepaalde mening over haar 'optreden' en vanuit die mening heb jij zo iets van: laat die gereformeerden toch als ze willen waarschuwen. Maar Roodkapje wil ook ergens tegen waarschuwen en vanuit mijn mening zeg ik dan tegen jou: laat haar toch...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 11, 2005, 04:42:34 pm »
Jwel, maar je zou kunnen kijken hoe dat overkomt? en dat geeft Peter juist aan! Verander je vorm van toenadering!
Just B te W te Ee

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 11, 2005, 04:48:29 pm »
Ik vind Roodkapje op een positieve manier 'zoekend' overkomen... Misschien scheelt het dat ik haar bezorgdheid deel en vind dat ze het goed verwoordt. Ik denk dat de gereformeerde kerk rijk kan worden door zulk soort mensen die open en niet vanuit loopgraven over deze materie spreken. (Geen dank Roodkapje, graag gedaan)
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2005, 04:48:54 pm door mirt »

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 11, 2005, 04:49:41 pm »
verander je vorm van toenadering! (zie de laatste zinnen!) Oordeelt gij niet?
Just B te W te Ee

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 11, 2005, 04:52:51 pm »
O sorry, nee, ik bedoel niet personen aan te wijzen hier die vanuit loopgraven spreken.
Help, nee...

Maar lees oudere topics en zie dat dat wel gedaan wordt. Daarom snap ik niet dat je juist dit topic niet wilt.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 11, 2005, 04:55:09 pm »
omdat er hier ook geoordeelt links en rechts wordt. Toenadering zie ik niet in dit topic. dus wat heeft het dan voor zin?
Just B te W te Ee

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 11, 2005, 04:57:45 pm »
Bedenk zelf een nieuw topic waarin die toenadering dan wel gezocht kan worden volgens jou.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 11, 2005, 05:00:43 pm »
heb ik la gedaan. geneuzel tussen gereformeerden en evangelischen. zie de laatse post. met het doel erin. Voor mij is dan wel de voorwaarde dat je op identeitsniveau praat, en NIET vanuit je overtuigingsniveau, omdat je dan geen steek verder komt.
Je identiteit bepaald immers je overtuiging.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2005, 05:03:51 pm door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 12, 2005, 12:57:35 am »
In mijn eerste post schets ik juist dát probleem: ikzelf vind mezelf gereformeerd. Mijn oude kerkenraad en de dominee die me toeliet tot de H. Doop vinden mij gereformeerd. Mijn identiteit IS gereformeerd. Specifieker: in de lijn van o.a. Calvijn. Dat is iets dat voor MIJ volstrekt helder is.

En nou het probleem: doordat ik echter niet gereformeerd geboren ben en breder georiënteerd ben (ik kom uit het 'niets', dus zonder achtergrond) vinden gereformeerden mij dikwijls niet gereformeerd genoeg. Ik krijg vaak het verwijt dat ik 'evangelisch' ben. Dus anderen dichten mij de evangelische identiteit toe, naar mijn mening ten onrechte. Om verdere verwarring te voorkomen durf ik mezelf niet meer gereformeerd te noemen en geef ik daarom een voorkeur aan het bredere begrip 'evangelicaal', een paraplubegrip waar evangelisch en gereformeerd beide onder vallen. Ik heb een tijdje als onderschrift gehad dat ik 'grevangelisch' ben.

Aan jou de vraag, B Te W te Ee: wat is mijn identiteit: ben ik gereformeerd, evangelisch of allebei. En wat is mijn overtuigingsniveau: gereformeerd, evangelisch of allebei? Zie je nu waarom het leuk bedacht is om een artificieel onderscheid te maken tussen 'identiteitsniveau' en 'overtuigingsniveau'? In de praktijk werkt dat alleen niet.

Voor veel gereformeerden zal het zo zijn dat ze hun identiteit ontlenen aan het feit dat ze gereformeerd zijn opgevoed, leven in een gereformeerde cultuur. Maar niet alle gereformeerd vrijgemaakten zijn in de gereformeerd vrijgemaakte cultuur opgegroeid, terwijl ze zich toch met die kerk identificeren!
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2005, 11:34:16 am door Roodkapje »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 12, 2005, 11:58:06 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 maart 2005 om 00:57:
In mijn eerste post schets ik juist dát probleem: ikzelf vind mezelf gereformeerd. Mijn oude kerkenraad en de dominee die me toeliet tot de H. Doop vinden mij gereformeerd. Mijn identiteit IS gereformeerd. Specifieker: in de lijn van o.a. Calvijn. Dat is iets dat voor MIJ volstrekt helder is.
OK, mee eens.

quote:

En nou het probleem: doordat ik echter niet gereformeerd geboren ben en breder georiënteerd ben (ik kom uit het 'niets', dus zonder achtergrond) vinden gereformeerden mij dikwijls niet gereformeerd genoeg. Ik krijg vaak het verwijt dat ik 'evangelisch' ben. Dus anderen dichten mij de evangelische identiteit toe, naar mijn mening ten onrechte. Om verdere verwarring te voorkomen durf ik mezelf niet meer gereformeerd te noemen en geef ik daarom een voorkeur aan het bredere begrip 'evangelicaal', een paraplubegrip waar evangelisch en gereformeerd beide onder vallen. Ik heb een tijdje als onderschrift gehad dat ik 'grevangelisch' ben.

Maar weet je wel zeker dat dat het probleem is ?? gereformeerd zijn
en dat er dan gezegd word dat je evangelisch bent ??
Is het niet veel eerder zo dat, nadat je tot geloof bent gekomen,
dus uit het rijk van de duisternis overgezet bent in het koninkrijk van God.
De duivel probeert jou weer van het geloof af te trekken, en ja daar
gebruikt hij ook christenen voor, en juist dat komt hard aan, en dat brengt je
in verwarring, heel logisch trouwens.

Maar dit is wel wat elke christen mee maakt, niet iedereen op die manier
zoals jij het meemaakt, maar uiteindelijk geeft het je geloof een verdieping.

Maar goed, je hoeft het niet met mij eens te zijn.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: maart 13, 2005, 02:53:41 pm »

quote:

cyber schreef op 12 maart 2005 om 23:58:
Maar weet je wel zeker dat dat het probleem is ?? gereformeerd zijn
en dat er dan gezegd word dat je evangelisch bent ??
Is het niet veel eerder zo dat, nadat je tot geloof bent gekomen,
dus uit het rijk van de duisternis overgezet bent in het koninkrijk van God.
De duivel probeert jou weer van het geloof af te trekken, en ja daar
gebruikt hij ook christenen voor, en juist dat komt hard aan, en dat brengt je
in verwarring, heel logisch trouwens.

Maar dit is wel wat elke christen mee maakt, niet iedereen op die manier
zoals jij het meemaakt, maar uiteindelijk geeft het je geloof een verdieping.

Maar goed, je hoeft het niet met mij eens te zijn.

De duivel kan mij niet van mijn geloof aftrekken en dat weet hij. Ik ben absoluut niet in verwarring, het zijn meer bepaalde groepen mensen die in 'verstarring' zijn.

Ik hoef het denk ik niet normaal te vinden dat ik door broeders en zusters die me eerst met open armen binnengehaald hebben nu via de achterdeur naar buiten gewerkt word omdat ik niet naadloos in de cultuur pas.

Ik blijf het aanmatigend vinden om mensen die anders denken dan de massa het stempel 'in verwarring' te geven. :(
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2005, 02:56:09 pm door Roodkapje »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: maart 14, 2005, 02:06:04 pm »
Zijt gij terecht vertoornd? Even lezen wat ik een paar posts hiervoor schreef, Roodkapje!

Ik noem jou niet "verward". En is het niet minstens zo aanmatigend om anderen als 'verstard' te bestempelen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: maart 14, 2005, 02:09:05 pm »
Ik reageerde ook op cyber, dat leek me wel duidelijk.