Helaas kan ik daar niet met mijn grootouders over praten, want ik heb geen contact meer met hen. En dat wil ik ook niet meer. Ik weet dat vergeving als christen heel belangrijk is, maar daar ben ik nog niet aan toe.
In ieder geval, het is van alles wat denk ik wat betreft mijn vader. Hij kan niet tegen de regeltjes van de kerk. Vroeger werd hij altijd door zijn ouders verplicht naar de kerk te gaan en er was toen wel een soort van opvang voor kinderen, maar daar mocht hij niet heen. Hij is uiteindelijk uit de kerk geschopt vanwege herrieschopperij en toen mocht hij er niet meer komen.
Verder is zijn afkeer waarschijnlijk ook ontstaan door het gedrag van zijn ouders. Zij noemen zichzelf christenen, maar nu weet ik ook dat zij geen christenen kunnen zijn. Ze doen slechte dingen en ik weet dat God dat ook weet. En dat zij hun straf ooit wel zullen krijgen, voor het feit dat zij zich christenen durfen te noemen.
Maar ook van daaruit heeft hij een afkeer gekregen.
Mijn ouders zijn helaas allebei heel koppig. Mijn vader is erg nuchter en gelooft niet in dingen die hij niet kan zien... Zo ook mijn zusje. Alleen mijn moeder gelooft eigenlijk in een 'hogere macht'.
Ik weet zeker dat mijn vader erg moeilijk gaat doen en dat hij er alles aan zal gaan doen om mij te 'bekeren'. Hij zal waarschijnlijk expres bepaalde vloekwoorden gaan gebruiken en mij uitlokken tot reacties zodat hij een punt heeft van discussie. Ook zal hij waarschijnlijk geen respect hebben voor de opvoeding die ik mijn kinderen zal gaan geven. 'In zijn huis gelden zijn regels'. Ik weet dat hij nu overkomt als een heel kinderachtig persoon. En helaas moet ik toegeven dat hij dat in dit geval ook is. Maar het is een lieve man en ik heb verder ook geen contact meer met andere familie. Ondanks dat hij niet in God gelooft en vloekt met alles wat los en vast zit, is het geen slecht persoon, hij doet zijn best om zo goed mogelijk te leven.
Wat mijn moeder betreft, zij zal geen voeten in de aarde krijgen bij hem. Misschien dat zij hem zo ver krijgt dat hij mij met rust laat, maar zij kan er niet voor zorgen dat hij mij zal respecteren. Hij staat wel positief tegenover mijn moeders spiritualiteit, maar dat heeft ze ook aan hem bewezen, hij heeft het met eigen ogen meegemaakt zeg maar. Ik beschouw haar krachten als door God gegeven, maar dat ziet hij juist tegenovergesteld.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier ook ervaringen mee hebben...