Waarom zo boos?
Omdat mensen die denken dat mensen die psychisch ziek zijn, bezeten zijn, vooroordelen in stand houden, zoals: dat soort mensen:
- hebben zichzelf met de duivel ingelaten
- zijn eng
- kunnen maar beter met gebed behandeld worden dan met medicijnen
- maar beter opgesloten kunnen worden
- etc. etc.
Allemaal dingen die de genezing en de acceptatie van patienten in de weg staat!
Oorzaak is dat mensen die psychisch ziek zijn, geassocieerd worden met Satan. Terwijl het net zo´n ¨gewone¨ ziekte is als elke andere andere ziekte, bijvoorbeeld kanker. Net zo erg, maar net zo gewoon.
Mensen met schizofrenie die zeggen zelf aangevochten te worden door duivelen en/ of die zichzelf voor Jezus uitgeven. Hoe zit dat dan?
Idd zijn dit symptonen die veel mensen met schizofrenie hebben (zeg alsjeblieft geen schizofrenen, het zijn mensen met schizofrenie, ze zijn meer dan alleen maar schizofreen).
Ik denk absoluut niet dat de Satan dit direct werkt.
Tuurlijk heeft Satan zijn hand in de ellende, en in ziektes, net zoveel in psychische ziektes als in lichamelijke ziektes. Hij gaat rond als een brullende leeuw.
Symptonen als angsten (het idee hebben door duivelen aangevochten te worden) en zeggen dat je Jezus bent, zijn symptonen van de ziekte. Ik denk te verklaren vanuit het feit dat mensen in het algemeen altijd bang zijn voor het duistere/het kwaad/de satan. Mensen met schizofrenie ervaren die angst heel sterk. En Jezus is nou eenmaal een figuur die heel erg aanspreekt. Maar net zo goed zeggen ze weleens dat ze Elvis zijn. Het zijn echt geen bijzondere kenmerken die de Satan hier speciaal werkt. Kijk ook eens op
www.schizofrenieplein.nl.
Ik heb het artikel wat een van jullie laatst had geplaatst over bezetenheid gelezen. Daarin worden symptonen genoemd van iemand die bezeten is. Sommige dingen lijken idd op symptonen van iemand met bijv. schizofrenie, maar een heleboel dingen ook niet. En andere symptonen lijken weer meer op iemand met een lichamelijke ziekte. Het zijn gewoon echt verschillende zaken.
Het is trouwens helemaal niet mijn bedoeling om mensen te veroordelen. Je moet trouwens niet zo met bijbelteksten smijten. Hmm.. toch weer een klein oordeel. Nee zo bedoel ik het echt niet.
Maar ik wil graag de verwarring uit de wereld helpen dat psychische ziektes meer met bezetenheid te maken hebben dan kanker of welk ander kwaad dan ook.