quote:
Voorwaarts:
Ik heb het topic Christendom en reincarnatie (deel 1) doorgelezen, heel erg interessant. Reincarnatie als Christenlijk discussiepunt is moeilijk omdat het tegenwoordig als heidens wordt gezien.
(Even snel tussendoor, want tijd is momenteel een luxe).Reincarnatie heeft vele gezichten, maar ik zie dat Lonneke daar al iets over gaat zeggen.
Het zou best kunnen dat tijdens Jezus’ leven en lang nadien velen in reïncarnatie geloofden- en niet alleen heidenen. Ik las in “De Joodse Oorlog” van Flavius Josephus- die in 37 (!) werd geboren- verscheidene aanwijzingen dat de Farizeeërs de reïncarnatie-gedachte aanhingen (bijv. paragraaf 14 van boek II, Hoofdstuk 8.
http://www.truthnet.org/Judaism/Jewishwar/Book2 )
”They say that all souls are incorruptible, but that the souls of good men only are removed into other bodies“ (Ze zeggen dat alle zielen onsterfelijk zijn, maar dat alleen de zielen van goede mensen worden overgebracht naar andere lichamen). Ook in “de Joodse Oudheden” heeft hij daarover verteld
(Zie
http://www.earlyjewishwritings.com/text/josephus/ant18.html ).
Zeer vooraanstaande vroege kerkvaders, zoals Clemens van Alexandrie (150-215!), Origenes (185-254!), Justinus de Martelaar (100-l65!) en Tertullianus (160-225!) onderschreven de leer van de reincarnatie.
Philo Judaeus heeft eveneens grote invloed uitgeoefend op zowel het joodse denken als op (de beginfase van) de christelijke theologie en sprak zich uit
voor de reïncarnatieleer.
Veelbetekenend is dat ook de Bishop of Ptolemais, Synesius (370-480), toendertijd nog gewoon het reincarnatie-concept onderwees. Bijvoorbeeld in een gebed dat van hem bewaard is gebleven, zegt hij:
"Vader, sta toe dat mijn ziel mag opgaan in het licht, en niet meer zal worden teruggeworpen in de aardse illusie”. (bijv.
http://www.theosophy-nw.org/theosnw/reincar/re-imo.htm ).
Daarnaast ondersteunden andere invloedrijke namen zoals Tyrannius Rufinus (345-410) (
http://www.theosociety.org/pasadena/et/et-20.htm ), Didymus van Alexandria, Evagrius, Ponticus, Nemesius van Emesa, etc,… -volgelingen van Origen- (
http://www.geocities.com/pharsea/Platonism.html ) de reincarnatieleer.
Augustinus zei in “Belijdenissen” (I:6)
”Leefde ik niet in een ander lichaam, of ergens anders, voordat ik mijn moeder’s schoot binnenging?” Arnobius zei in “Adversus Gentes”:
“We sterven vele malen, en even vaak staan we weer op uit de dood.” De (Heilige) Gregorius Nazianzus (329-389) zei:
“Het ligt besloten in de natuur dat de ziel wordt gezuiverd in een opeenstapeling van levens.".
In de
"Fundamentals of Catholic Dogma" vond ik:
"Pre-existentianism (…) teaches that souls exist even before their connection with the bodies- according to Plato and Origen, from all eternity - and are exiled in bodies, as a punishment for moral defect. This doctrine was rejected by a Synod at Constantinople (543) against the Origenists, and by a Synod at Braga (561) against the Priscillianists." Misschien was het vanwege de strijd tegen de gnostiek, dat men later eveneens de reïncarnatiegedachte afwees.
quote:
Ook de mogelijkheid om zielen uit het dodenrijk te raadplegen (Saul) wat overigens verboden is en de verschijning van Mozes zo'n 2000 jaar na zijn aardse dood is een beetje vaag. Onze persoonlijkheid BESTAAT dus nog na de aardse dood en sommige komen weer terug (Elia).
Elia is een verhaal apart - hij is immers niet gestorven. Van oudsher wordt er o.a. van hem gezegd dat hij van plaats naar plaats & van wereld naar wereld reist om gevallen zielen op te rapen. Ook wordt van hem gezegd dat hij tot de 36 ‘rechtvaardigen’ behoort waarop de aarde rust. Het is niet bijzonder dat men een connectie legt tussen de profeet Elia en een ander- het duidt in ieder geval niet persé op reincarnatie in het Jodendom.
In het Judaisme wordt eigenlijk vrij weinig gezegd over het leven na de dood. In de Tanach, en ook de Talmoed en de Midrash, wordt de transmigratie van de ziel in een nieuw lichaam niet beschreven, maar wel in de Bahir; de Zohar. Bekende Rabbi’s als Rabbi Hayyim Vital, Nahmanides {!}(Ramban), Bahya ben Asher, Levi ibn Habib en Rabbi Shelomoh Alkabez ondersteunden de leer (
gilgoel of
gilgoel neshamot: reincarnatie). Later in het Chassidisme kwam reincarnatie ook veelvuldig aan de orde; en de Kabbalah beschrijft reincarnatie in
Shaar ha Gilgoeliem (Poort van ‘Reincarnaties’).
quote:
Ook wordt er aangegeven dat het dag des oordeels (Christus wederkomst) pas plaats zal vinden als iedereen de kans heeft gekregen om het evangelie te aanvaarden. Dit is in mijn ogen onmogelijk zonder reincarnatie. Hierdoor hebben mensen in de westerse (met Christendom bekende) wereld veel meer kans als de indianen uit Indonesië. Het standaard antwoord van: "ieder mens weet wat goed of fout is" of "alle goede mensen die nooit van God hebben gehoord zijn ook gered" vind ik persoonlijk een iets te makkelijk antwoord. De bijbel geeft tenslotte duidelijk aan dat iedereen de keus heeft moeten maken tussen de aanvaarding van Christus of hem met zijn volle verstand te verwerpen.
Het is natuurlijk een ander verhaal is de geschiedenis van het volk Israël. Zij waren uitverkoren en hebben de bedoeling van God als eerste gehoord. Een Israëliet die God aanvaarde en voor de geboorte van Jezus leefde maar wel op hem wachte en volgens de geboden leefde is ook gered. Dit gaat in mijn ogen niet op voor b.v. een Indiaan uit papua NieuwGuinea. Hij heeft nooit van de 10 geboden gehoord en behoorde ook niet tot het door God uitverkoren volk. Hij moet dus nog een kans krijgen om zelf een realistische keuze te kunnen maken.
Dit doet erg denken aan een zeer oud verhaal uit de Midrash, dat uitlegt waarom er een Schriftelijke
en een Mondelinge Torah bestaat. Het is een verhaal uit Talmoedische tijden, maar het doet modern aan (en het slot is verrassend!)
(Voor degenen die er nog niet van hebben gehoord:
De tijd was rijp geworden om de mens de Torah te schenken. Echter, God wilde niet dat ze onder dwang, maar in
vrijheid werd geaccepteerd. Hij zocht het volk uit dat Hij de Torah waardig vond, ging naar het land Edom en zei: ”Edom, zou je de Torah willen aannemen?”
Edom vroeg: “Heer, wat staat er in?” God antwoordde “Gij zult niet doodslaan,...”
De Edomieten reageerden verontwaardigd:”Onze vader Esav (Esau) leefde door middel van moord, zoals geschreven staat (Genesis 27:40)
'En op uw zwaard zult gij leven.' Hoe kunnen wij onze afkomst verloochenen?”
Daarop ging Hij naar het volk van Yishmael en zei: ”Volk van Yishmael, zou je de Torah willen aannemen?”
Het volk van Yishmael vroeg: “Heer, wat staat er in?” God antwoordde “Gij zult niet stelen,...”
De Yishmaelieten reageerden verontwaardigd: ”Onze vader leefde door middel van diefstal, zoals geschreven staat (Genesis 16:12)
'zijn hand zal tegen allen zijn.' Hoe kunnen wij onze natuur verloochenen?”
Hij ging naar het land Moab en zei:” Moab, zou je de Torah willen aannemen?”
Moab vroeg: “Heer, wat staat er in?” God antwoordde: “Geen incest plegen,...”
De Moabieten reageerden verontwaardigd: ”Onze natie kwam tot stand door middel van incest, zoals geschreven staat (Genesis 19:36)
'En de twee dochters van Lot werden bevrucht van haar vader.' Hoe kunnen wij ons land verloochenen?”
Uiteindelijk, toen Hij ieder volk had gevraagd en de gehele aarde Zijn Torah had geweigerd, gebeurde het dat Hij naar het volk van Israel ging en zei: ”Israel, Ik zou je graag de Torah schenken, zou je deze alsjeblieft willen aannemen?”
En Israel vroeg:”wat kost het ons?” God antwoordde: “het is gratis.” “Geweldig”, zei het volk Israel, “doe ons er maar
twee.”)
Als ik wat meer tijd heb, post ik wat meer info, want het Topic is zeker interessant!