quote:
Roodkapje schreef op 27 maart 2005 om 22:29:Waarom zou het naar GL moeten? Wij zingen ook weleens psalmen, toch? Misschien niet op dezelfde wijs als de gereformeerden doen, maar toch

Na de bijbelteksten die je gaf neem ik aan dat er ook psalmen gezongen werden in de eerste gemeentes, maar ik vraag me af of dat berijmde psalmen waren (je zit dan toch bijbelteksten te veranderen, en in openbaringen wordt daar het een en ander over gezegd...)
Dus ik vraag me af of de TS psalmen an sich bedoeld, of sinds wanneer er
berijmde psalmen gezongen worden... (dat is na Calvijn dan denk ik).
Ach, waar dit topic staat maakt niet zoveel uit, ik dacht: ik doe het maar onder bijbelstudie omdat ik het graag uit de bijbel wil halen wat we wel en niet kunnen zingen in de kerk.
Waarom stel ik deze vragen over psalmen? Psalmen hebben in de gereformeerde kerk altijd een belangrijke plaats ingenomen, voor veel mensen zijn psalmen betere liederen dan andere liederen, en ik vraag me af of dat zo is (ik heb trouwens niks tegen het zingen van psalmen).
Binnenkort gaan wij (eindelijk) zingen uit die nieuwe gezangbundel (90 gezangen), maar met uitzondering van lied nummer:20,37,40,45,47,58,69,74,77,79,80,82,84,85,87 en 88.
En daar begrijp ik nou helemaal niks van, er zitten daar hele mooie liederen tussen, maar op één of andere manier zijn die niet goed genoeg om tijdens de kerkdienst te zingen, terwijl de synode deze liederen wel heeft "goedgekeurd"
Vandaar dat ik mij afvroeg wanneer we met het zingen van psalmen zijn begonnen en omdat ik denk dat ook in het begin van de christengemeenten niet alleen psalmen werden gezongen, en volgens mij werd daar ook niet jaren lang over vergaderd wat wel en niet gezongen mocht worden.
Bij onze kerken gebeurd dat wel en dat begrijp ik nooit zo goed, het voelt een beetje kil aan, net alsof we bang zijn om iets verkeerds te doen tijdens de kerkdienst, terwijl veel van die "afgekeurde" liederen wel uit volle borst worden meegezongen tijdens sing-ins, bijbelstudies, gemeenteavonden en andere gelegenheden.